Argh! Help..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
VoXiS

Berichten: 231
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Den Haag

Argh! Help..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-01-04 01:48

Het verhaal is als volgt:

Max kan met geen enkel paard op stal los.
Soms gaat het 3 uur goed, maar meestal valt hij al aan voor het andere paard goed en wel in de bak staat.
Ik maak me dan ook enorm zorgen over de zomer..
Dit word onze eerste zomer samen, maar ik heb van de vorige eignaresse begrepen dat hij juist sociaal is naar andere paarden toe.
Zolang ik ernaast loop, of erop zit, wat dan ook als ik maar in de buurt ben, issie vreselijk lief en doet niets.
Ik heb alles al geprobeerd; in de losgooibak erbij gaan staan--> geen succes, behoorlijk link zelfs.
Met een lange zweep een mep verkopen elke keer alstie aanviel--> ook geen succes, hij was zo opgefokt dattie het toch niet voelde.
Het gekke is, als ik hem met mn stem corrigeer, luister ie perfect en zal dan ook kappen met die onzin..
Maarja..ik kan moeilijk de hele dag bij het land gaan rondhangen straks..
HELP?
Kan het aan mij en manier van omgang liggen?
De eerste keer dat hij samen met een andere paard van stal losging, ging het best goed, totdat het beestje in kwestie hem aan begon te vallen, na 3 keer wassie het zat en haalde uit.
Sindsdien bezorgt ie me slapeloze nachten..
Ik zie geen andere oplossing op het moment dan hem niet in de groep op het land te zetten, maar ik huil letterlijk van die gedachte, hij is er zo gek op
Eerst zn achterijzers er maar af laten halen tegen de 'land'tijd, maar das ook niet ideaal.

Mijn lieve, trouwe en stoere paard (van 425 kilo ) verandert echt in een krengerig maaimonster..
Kan iemand me tips geven?
Iets, maakt niet uit wat, als mn vent maar op het land kan..

En ajb...graag alleen serieuze antwoorden waar ik iets mee kan, ik ben al wanhopig genoeg Clown



Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 09:46

Wat bedoel je precies met dat hij aanvalt? Probeert hij gewoon een beetje dominant te doen of laat hij werkelijk niets van het andere paard heel? En hoe reageert dat andere paard?

In het land zijn paarden trouwens makkelijker bij elkaar te zetten dan in de paddock. Al is het maar om de simpele reden dat ze dan gras hebben, waardoor ze niet alleen met elkaar bezig zijn...

esther82

Berichten: 2160
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Bennebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 10:23

Gras zorgt inderdaad voor afleiding, en zal al de helft schelen. Maar vaak moet er binnen een 'kudde' rangorde bepaalt worden. Als jouw paard de dominate factor binnen de groep op zich neemt, kan dat best wat 'problemen' geven.
Mijn paard heeft daar ook last van, dat dominante gedrag. Maar bij ons is de land situatie heel anders. Wij hebben 7 kleine stukjes land ter grote van ongeveer een kleine rijbak (20-30), ze gaan meestal in groepjes van twee naar buiten, maar met Givar gaat dat dus niet die, gaat in zijn eentje. De landjes zijn opgdeeld met dubbel schrikdraad waar een meter tussen zit. Ze kunnen elkaar dus zien, en ze kunnen met elkaar spelen, vooral samen oprennen is favoriet, maar ze kunnen niet gaan matten. Misschien is dat voor jullie ook een idee?

...

radijs

Berichten: 2004
Geregistreerd: 04-06-03
Woonplaats: Paterswolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 10:27

met esther82 eens

Juut

Berichten: 6898
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 13:05

Hij heeft nooit eerder een ander paard aangevallen voorat hij zelf een keer werd aangevallen? Rangorde bepalen klopt, maar ik denk ook dat je paardje zoiets heeft van 'ik val jou maar aan voordat jij mij aanvalt'.

Handig he...brandgel
Epona paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd

llleoni
Berichten: 1002
Geregistreerd: 23-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 13:11

volgens mij.. moet je er gewoon zelf niet mee bemoeien en hem zelf maar alles laten uitzoeken .. is er ook een paard bij jullie opstal.. en is die erg brutaal.. zet hem er bij en kijken .... ze kunne het gaan uitvechten... maar let maar op.. dat het zo weer over is.. als iemand heeft gewonnen.. alvast veel succes..

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 13:17

Ik denk ook dat het met de rangorde te maken heeft. Verder ben ik het met esther82 eens.

VoXiS

Berichten: 231
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-01-04 13:48

llleoni schreef:
volgens mij.. moet je er gewoon zelf niet mee bemoeien en hem zelf maar alles laten uitzoeken .. is er ook een paard bij jullie opstal.. en is die erg brutaal.. zet hem er bij en kijken .... ze kunne het gaan uitvechten... maar let maar op.. dat het zo weer over is.. als iemand heeft gewonnen.. alvast veel succes..


En dát gaat dus niet..
Hij heeft een paar achterbenen waar je eng van word, als hij daarmee goed raak uithaald is het echt over.
Dominantie zou kunnen, maar dan zou hij toch ook lelijk moeten doen als we met rijden andere paarden tegen komen?

VoXiS

Berichten: 231
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-01-04 13:50

esther82 schreef:
Gras zorgt inderdaad voor afleiding, en zal al de helft schelen. Maar vaak moet er binnen een 'kudde' rangorde bepaalt worden. Als jouw paard de dominate factor binnen de groep op zich neemt, kan dat best wat 'problemen' geven.
Mijn paard heeft daar ook last van, dat dominante gedrag. Maar bij ons is de land situatie heel anders. Wij hebben 7 kleine stukjes land ter grote van ongeveer een kleine rijbak (20-30), ze gaan meestal in groepjes van twee naar buiten, maar met Givar gaat dat dus niet die, gaat in zijn eentje. De landjes zijn opgdeeld met dubbel schrikdraad waar een meter tussen zit. Ze kunnen elkaar dus zien, en ze kunnen met elkaar spelen, vooral samen oprennen is favoriet, maar ze kunnen niet gaan matten. Misschien is dat voor jullie ook een idee?


dat is precies wat ik wil!
Maarja...vind dan nog maar eens een stal waar het ook kán..
Ik ben heel langzaamaan aan het rondkijken naar een andere stal, door dit probleem.
Er is op de stal waar ik nu sta gewoon niet genoeg land, helaas..
Ik zou 2 maatjes moeten vinden op stal waar het mee gaat, maar die heb ik tot nu toe nog niet kunnen vinden..

Juut

Berichten: 6898
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 16:51

Hoorde een tip die ik je nit kan onhouden; paarden reageren als eerste op de vreemde geur van een ander paard. Zet je paard daarom eerst met een ander op de trailer, half uurtje rijden (door de beweging van de tailer moeten ze wel bezig zijn met hun evenwicht in plaats van de buurman te molestreren) en laat ze dan los. Zorg ook dat er geen hoeken zijn, ze moeten elkaar niet klem kunnen zetten.

Handig he...brandgel
Epona paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131838
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 16:56

VoXiS schreef:
Dominantie zou kunnen, maar dan zou hij toch ook lelijk moeten doen als we met rijden andere paarden tegen komen?


Als jij erbij bent, dan ben jij (als het goed is Knipoog ) de leider en is de rangorde al bepaald.

esther82

Berichten: 2160
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Bennebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 17:36

Citaat:
Als jij erbij bent, dan ben jij (als het goed is Knipoog ) de leider en is de rangorde al bepaald.


Das waar maar je kunt niet hele dagen in het land naar je paard blijven kijken, was het maar waar Knipoog
[/quote]

...

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15427
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 17:40

Oscar"]
[quote="VoXiS schreef:
Dominantie zou kunnen, maar dan zou hij toch ook lelijk moeten doen als we met rijden andere paarden tegen komen?


Als jij erbij bent, dan ben jij (als het goed is Knipoog ) de leider en is de rangorde al bepaald.
[/quote]

Inderdaad, het blijkt al dat je een heel goede leider voor hem bent, als hij dat wanneer jij erbij bent niet doet.

Bij ons op het land staan ook wel eens heel dominante paarden. Er staat er nu ook nog een. Heeft het paard van de staleigenaar door de omheining getrapt.
Wat helpt is zorgen voor gras (afleiding) op het moment dat je ze voor het eerst naar buiten zet. Geef van tevoren niet te veel hooi, kuil op stal, ze moeten echt trek hebben in eten.

En geef voldoende vrijheid, geen hoeken waar andere paarden klem kunnen komen te zitten. Op een stuk land van 2 ha kan een paard wat aangevallen wordt wegrennen en een ander stukje opzoeken.

Mijn ervaring is dat na een paar uur het grootste probleem al is opgelost, maar natuurlijk ken ik je paard niet...

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131838
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 17:43

esther82 schreef:
Citaat:
Als jij erbij bent, dan ben jij (als het goed is Knipoog ) de leider en is de rangorde al bepaald.


Das waar maar je kunt niet hele dagen in het land naar je paard blijven kijken, was het maar waar Knipoog


Dat zou fijn zijn *LOL*

Maar het verklaart wel waarom het paard geen dominant gedrag vertoont wanneer de eigenaar erbij is Knipoog
Laatst bijgewerkt door Oscar op 31-01-04 17:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Hester

Berichten: 2153
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Een Leidsche in hart en nieren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 17:46

Heb zelf meegemaakt dat een paard, dat ook een engel was naar andere paarden, naar een andere stal ging, met andere paarden, en die begon dr toch te flippen... Super showen en dominant doen (het gaat om een grote brede haflinger) en een a-welshje doet net zo dominant terug, ook staart in de lucht, kop erop, maar goed...
Toen die twee elkaar tegenkwamen, werd dat a-welshje dus zowat naar de andere wereld geholpen.
Toen heeft hij een week of twee naast de andere paarden gestaan, met schrikdraad ertussen, ze konden elkaar wel aanraken ed... Maar na een uurtje dominant zijn, werd het al rustiger, ook het a-welshje kalmeerde, en na twee weken kon hij bij de andere paarden, en zijn er helemaal geen klappen meer gevallen.
Kun je niet een klein stukje land afzetten, met schrikdraad, en losse palen, totdat je paard gekalmeerd is, dan is er (met natuurlijk een beetje geluk) helemaal niets meer aan de hand.

Verder lijkt de tip van Juut me heel nuttig.

succes ermee!

You don't need eyes to see, you need vision.
De Jack Meagher methode is dè oplossing voor al je ontspanningsproblemen

loveyaliefie
Berichten: 283
Geregistreerd: 04-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 18:11

wat doet je paard als jij er zelf niet bij ben. je hebt namelijk ook van die paarden die heel jaloers kunnen zijn. het kan dus ook zijn dat als je paard los is en jij staat er bij dat hij bang is dat hij minder aandacht krijgt (misschien klopt hier bij jou paard helemaal niets van maar heb het wel eens vaker meegemaakt)

VoXiS

Berichten: 231
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-01-04 18:14

loveyaliefie schreef:
wat doet je paard als jij er zelf niet bij ben. je hebt namelijk ook van die paarden die heel jaloers kunnen zijn. het kan dus ook zijn dat als je paard los is en jij staat er bij dat hij bang is dat hij minder aandacht krijgt (misschien klopt hier bij jou paard helemaal niets van maar heb het wel eens vaker meegemaakt)

Hij doet het ook als ik er niet ben...een stalgenoot heeft het een paar keer geprobeerd, net als mn vriend.
Helaas, dat was dus ook niet de oplossing.. Verdrietig

VoXiS

Berichten: 231
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-01-04 18:19

Juut schreef:
Hoorde een tip die ik je nit kan onhouden; paarden reageren als eerste op de vreemde geur van een ander paard. Zet je paard daarom eerst met een ander op de trailer, half uurtje rijden (door de beweging van de tailer moeten ze wel bezig zijn met hun evenwicht in plaats van de buurman te molestreren) en laat ze dan los. Zorg ook dat er geen hoeken zijn, ze moeten elkaar niet klem kunnen zetten.

Dit is een hele goede tip!
Ware het niet dat er dus niemand is die me zn paard even wil lenen om het uit te proberen, iedereen houdt zn paard ver bij ons vandaan.
Ik denk dat ook daar een oorzaak ligt, mensen zijn bang voor mn paard icm hun paard.
Kan ik ook wel begrijpen, ik bedoel, wie vind het grappig als ie zn paard opgejaagd en half in elkaar gemept door de bak ziet sjezen, maar hij voelt dat ongetwijfeld dus ook aan..

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 18:33

Ik denk Kim, dat je hem toch gewoon op het land moet zetten met de andere paarden..... Vaak is het ook de ruimte die meespeelt. Op het land hebben ze zoveel ruimte dat ze elkaar niet in de weg hoeven te zitten. Paarden hebben een heel ingewikkeld communicatiesysteem, ze begrijpen elkaar uitstekend en zolang ze genoeg ruimte hebben kan het eigenlijk niet verkeerd gaan. De kans dat Max met zn (inderdaad potige achterbenen Haha!) een ander paard echt ernstig verwond is eigenlijk heel klein. Paarden zijn erg sociale wezens met een sterke hierarchie, voor die hierarchie moet zo nu en dan even geknokt worden..... Max is geen gemeen paard, hij zal best zo nu en dan een dreun uitdelen, maar dat mag ook best als hij op het land staat, dat doen paarden onderling constant naar elkaar. Kom maar eens met me mee, dan gaan we kijken hoe onze groep 2,5 jarige hengsten met elkaar omgaan......... dan ga je Max uitermate lief vinden voor zn omgeving Haha! . Voor nu, laat het even lekker rusten....... Straks als het weideseizoen eraan komt kan je je nog druk genoeg maken.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 18:52

gijsenkim schreef:
Ik denk Kim, dat je hem toch gewoon op het land moet zetten met de andere paarden..... Vaak is het ook de ruimte die meespeelt. Op het land hebben ze zoveel ruimte dat ze elkaar niet in de weg hoeven te zitten. Paarden hebben een heel ingewikkeld communicatiesysteem, ze begrijpen elkaar uitstekend en zolang ze genoeg ruimte hebben kan het eigenlijk niet verkeerd gaan. De kans dat Max met zn (inderdaad potige achterbenen Haha!) een ander paard echt ernstig verwond is eigenlijk heel klein. Paarden zijn erg sociale wezens met een sterke hierarchie, voor die hierarchie moet zo nu en dan even geknokt worden..... Max is geen gemeen paard, hij zal best zo nu en dan een dreun uitdelen, maar dat mag ook best als hij op het land staat, dat doen paarden onderling constant naar elkaar. Kom maar eens met me mee, dan gaan we kijken hoe onze groep 2,5 jarige hengsten met elkaar omgaan......... dan ga je Max uitermate lief vinden voor zn omgeving Haha! . Voor nu, laat het even lekker rusten....... Straks als het weideseizoen eraan komt kan je je nog druk genoeg maken.....


Dat lijkt me inderdaad nog het beste idee. Kun je weer even rustig ademhalen...

Lieke

Berichten: 11348
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 19:22

Idd wat gijsenkim zegt, de ruimte waarin ze staan is heel belangrijk!
Mijn pony smiles kan heel goed opschieten met zijn vriendje rick maar zodra hij op het kleine bakje staat, slaan en bijten ze elkaar bijna het leven uit, terwijl op een groot land het prima gaat.

Aman__
Berichten: 1510
Geregistreerd: 18-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 09:42

Wij hadden eerst ook z'n paard op stal maar de staleigenaar die zette dat paard dan in de bak en de rest van de paarden in de wei eerst was het wel even herrie maar er kon toch niks gebeuren. Na een week heeft de stal eigenaar ze gewoon met elkaar op de wei gezet en het was over. (dat paard stond zelfs met schikdraad in zijn box ander trapte die 's nachts zijn box kapot om dat paard wat er naast stond het leven uit te slaan, Gelukkig is dat nooit zover gekomen en kon later ook dat schikdraad weg)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: FCSA en 11 bezoekers