Wat doen? hengst of kinderpony

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Wat doen? hengst of kinderpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 18:40

Ik zit een beetje in 2 strijd over wat te doen met Mexx.
Ik heb hem gekocht als gezeldschap voor Rydar maar ook voor "de fok", er zitten nog geen papieren bij hem , maar dat kan aangevraagd worden aangezien zijn stamboom bekend is. Daarbij ( ik wil niet overdrijven) is ie best knap Bloos en zal uitgroeien tot een mooie shetlander, met een geode afstamming .. dus best een kans hebber als dekhengst.

Maar ik ben nu in verwachting en heb straks dus een kindje, als ze wat ouder word wil ik haar op mexx laten rijden , maarja een klein kind en een hengst vind ik toch niet echt een goede combi ( ookal is mexx heel braaf )

Ik heb nu dus 2 keuzes.. 1 laten inschrijven en hopen dat ze er mee kan rijden ookal is hij hengst.

2 laten ruinen en er een leuk kinder en gezeldschapsponytje aan overhouden.

Ben voor allebij even veel geld kwijt, dus dat speelt niet mee..

natuurlijk heb ik nog zeker 3 jaar de tijd voordat mijn kindje ooit zal gaan "paardrijden" ( lees hobbelen) , maar denk er alvast over na..
daarbij kan mexx vervelende eigenschappen gaan ontwikkelen als ie zich straks echt hengst gaat voelen.

Wat zouden jullie doen>?


Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 18:43

Ruinen, dat is volgens mij de meest praktische keuze

Goedgekeurd onderschrift :)

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 18:48

Tsjah, maar hoe zeker ben je ervan dat je dochter paarden helemaal het einde vind net als jij? Mijn ouders hebben altijd al paarden gehad en ik ben helemaal paardenfan maar mijn zusje die kijkt er niet naar om....

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 18:50

Je zegt zelf al je hebt nog iets van 3 jr, kijk hoe de pony zich ontwikkeld, misschien kun je hem laten goedkeuren (mag ik vragen welk pap. hij heeft?) en als dekker gebruiken.

Maar als de tijd daar is om, je kindje erop te laten hobbelen moet hij naar mijn mening geruint worden, ook al is ie zo braaf in de omgang, het blijft een hengst en die zijn in sommige situaties niet te voorspellen (niet alleen bij hengsten natuurlijk, maar kans is groter).

suc6
Laatst bijgewerkt door cissie op 29-01-04 18:52, in het totaal 2 keer bewerkt

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 18:50

Sjonniej schreef:
Tsjah, maar hoe zeker ben je ervan dat je dochter paarden helemaal het einde vind net als jij? Mijn ouders hebben altijd al paarden gehad en ik ben helemaal paardenfan maar mijn zusje die kijkt er niet naar om....

Daar zat ik dus ook aan te denken.
Stel dat je zijn zaakje er af laat halen dan kun je het jammer vinden.

Ik zou er in iedergeval nog even mee wachten.
Stel dat ze paarden en rijden helemaal geweldig vind, kun je als nog die beslissing nemen.

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 18:59

Nou ik zou hem eerst laten keuren en misschien voor de dekdienst inzetten Verward En als dat niet gaat er een ruintje van maken (wat klinkt dat vreemd Haha!) Kennissen van mij hebben dat ook gedaan en is sinds een jaar een hele lieve kinderpony met natuurlijk wel een paar streken die alle shetlanders hebben Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 19:02

hmm ja ach mijn kind heeft nix te willen hahaaa Haha! Schijnheilig ik begin er gewoon vroeg mee , en ze zal toch met paarden opgroeien aangezien mijn vriend en ik allebij paarden hebben. Daarbij als ze haar eigen mening kan geven over of ze het wel of niet leuk vind is ze voor mexx al te groot Haha! ..

Mexx heeft in zijn afstamming onderandere : High Class vd Beemster ( vader) en dus ook parlington pimpernell , DD van de Beemster en van zijn moeders kant zat er nog een hoop "van marschwood" en "of transey" in.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 19:04

Als hij nou elk jaar 25 merrie aangeboden zou krijgen, zeg ik ja, laat hem hengst.
Maar ik woon tegenover een shethengstenhouder, en er gaat geen drol in om.

Ik zou lekker die ballen eraf laten halen.

Miran

Berichten: 4431
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 20:59

Volgens mij staat heel Nederland vol met Shetland dekhengstjes. Ik sluit me aan bij Sjuimpje.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 21:04

Denk trouwens ook aan de kosten die je nog moet gaan maken,
DNA onderzoeken van hemzelf, zijn moeder en zijn vader. Lidmaatschap stamboek, je moet dingen als dekafdrachtstamboek + boete wegens het te laat betalen nog voldoen, dan nog het papier zelf betalen.
En dan sta je nog niet eens op dekeuring, waarvoor hij klaargemaakt moet worden, waarvoor je een vorbrenger moet hebben en dan nòg moet je afwachten of hij wel goedgekeurd wordt.

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 21:07

Het is net wat Sjuimpje allemaal zegt. Er zijn best veel shetlandhengsten, en die kosten die hierboven staan komen er ook allemaal bij

Dus lekker voor optie 2 kiezen Knipoog

CSAArabians
Berichten: 984
Geregistreerd: 31-01-03
Woonplaats: Emlichheim (Duitsland) 300 meter over de grens bij Schoonebeek (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 21:25

Ik zou hem voorlopig lekker hengst laten!
Ruinen kan altijd nog!
Ik heb zelf ook een shethengst, hij dekt elk jaar wel een aantal merries (en dan verbeeld hij zich ook echt wel dat hij heel wat is Haha!), maar zo gauw als er een kind in zijn buurt komt verandert hij acuut in de meest sullige ezel die je je voor kunt stellen .
Het dochtertje van mijn vriendin heeft het zelfs al eens gepresteerd om in een onbewaakt ogenblik languit onder hem te gaan liggen om te kijken hoe de onderkant van het paardje eruit zag! Haha! (zij was toen 3,5jaar, de hengst 7jaar)
Hij heeft geen stap verkeerd gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 23:25

Sjuimpje schreef:
Denk trouwens ook aan de kosten die je nog moet gaan maken,
DNA onderzoeken van hemzelf, zijn moeder en zijn vader. Lidmaatschap stamboek, je moet dingen als dekafdrachtstamboek + boete wegens het te laat betalen nog voldoen, dan nog het papier zelf betalen.
En dan sta je nog niet eens op dekeuring, waarvoor hij klaargemaakt moet worden, waarvoor je een vorbrenger moet hebben en dan nòg moet je afwachten of hij wel goedgekeurd wordt.


zeker ... is niet goedkoop, maar een casteratie ook niet.. ben ongeveer t zelfde kwijt wat ik ook kies.. maar wilniet allebij dat word me een beetje TE duur.. denk hem zowiezo hengst te laten tot hij 3 is en dan kijk ik wel verder naar hoe hij zich gedraagd en hoe hij uitgegroeid is.. Mischien dan 1 ielegaal veulentje maken ( en zelf houden) Bloos! en dan "knipknip"

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 09:39

Weet niet wat ik zou doen.
Dennis is hengst omdat hij geen kinderpony hoeft te zijn(iig voor mij niet). Maar hij is het wel geworden!!! Dus dat is alleen maar mooi mee genomen.

Ik vind Mexx echt super. Hij is veel knapper dan Dennis op die leeftijd. Je hebt ook het geluk dat jij ouders nog kan achterhalen dmv DNA.
Moeilijk, ik weet het niet.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

F_Orumster

Berichten: 15307
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 10:35

je kan het zaakje er altijd nog afhalen toch?

Jorie

Berichten: 3093
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 10:41

Ik zou er ook nog een jaartje over slapen. Eraf kan altijd nog. Er bestaan hele lieve hengsten en oervervelende ruinen!!!

Eindstand:1881 goedgekeurde kilometers!!!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 11:19

ik zou hem voorlopig nog lekker hengst laten, castreren kan altijd nog

mn hoefsmid heecft een dochtertje van nu 1,5 jaar oud, en hij heeft een 5 jarige tinkerhengst voor hem zelf, en sinds afgelopen najaar een shetlandertje beestje wordt 1 dit jaar en is een hengstje
vooropig blijft ie lekker hengst, zn dochtertje begint nu aardig wat rond te lopen enz, maar ze is nog niet in staat om zelf de staldeur etc open te maken, dus is ze alleen bij de pony als haar ouders er bij zijn

tegen de tijd dat hij 3 is, is het meisje 4/5 en volgens mij wordt hij dan wel gecastreerd, maar voorlopig mag ie lekker hengst zijn, iig tot zn 3e

dat zou ik bij mexx ook doen, laat hem hengt, kijk hoe hij uitgroeit, eventueel gaan dekken met hem, is ie niet braaf, dan meteen castreren.

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

llleoni
Berichten: 1002
Geregistreerd: 23-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 11:34

2

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 12:05

lekker hengst houden en later beslissen. één keer ruin blijft ruin en als je hem hengst laat heb je altijd nog wat te kiezen

Faber quisque fortunae suae

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 17:05

Dennis schreef:
Weet niet wat ik zou doen.
Dennis is hengst omdat hij geen kinderpony hoeft te zijn(iig voor mij niet). Maar hij is het wel geworden!!! Dus dat is alleen maar mooi mee genomen.

Ik vind Mexx echt super. Hij is veel knapper dan Dennis op die leeftijd. Je hebt ook het geluk dat jij ouders nog kan achterhalen dmv DNA.
Moeilijk, ik weet het niet.


thanks
Bloos Bloos! , ik laat hem zowiezo hengst tot zijn 3de , dan kijk ik wel verder.. wil hem graag hengst houden dus hoop datie zich zal gedragen Haha!

bedankt voor jullie reacties

_Rebec
Berichten: 4352
Geregistreerd: 04-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 19:10

ruinen zou ik doen en dat pas als het meisje erop gaat rijden. mijn verzorgshet die is ook hengst en toen hij eenmaal ging dekken is hij ook echt HENGST de meeste hengsten die niet dekken die hebben ook een ander karakter. maar als kinderpony denk ik dat een dekhengst niet zo verstandig is

'Iedereen gunt je van alles zolang je het maar niet hebt'


sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 00:35

Zolang hij in de hand is en goed opgevoed is zou ik het blijven aankijken. Het ogenblik dat je twijfeld de za(a)k eraf Haha!

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 08:35

Een kind gaat echt niet vanf zijn 3e jaar serieus paardrijden. Dat mag pas vanaf minimaal 6 jaar. Als je enkel voor die 2/3 jaar 'hobbelen' je eigen droom (wat dat is het wel een beetje begrijp ik om hem te laten keuren als dekhengst) laat varen voor een kind wat paarden misschien niet eens leuk vindt? Nee zou ik niet doen. Bovendien praat je de hele tijd al over zij, weet je al wat je kindje wordt? En een meisje is niet per definitie gek op paarden hoor Knipoog

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 10:45

Als je het kindje onder toezicht laat rijden in een bak zonder andere dieren kan er denk ik weinig gebeuren!
Het is natuurlijk ook erg leuk als je in het bezit bent van een goedgekeurde dekhengst Tong uitsteken
Ik zou even afwachten hoe mexx zich ontwikkeld! er zijn hele brave hengsten wara bij het niet veel uitmaakt of ze nou ballen hebben of niet! Het ligt natuurlijk ook aan de opvoeding!
veel succes met je keuze!

www.IngridGerritsen.nl
Gediplomeerd instructrice B t/m Lichte tour

_Priscill_

Berichten: 5715
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 10:55

ik zou hem nu nog lekker hengst laten en kijken hoe hij het doet met fokken.
en als je kindje groot genoeg is om erop te kunnen en ze wil echt leren rijden ,zou ik hem alten castreren
denk alleen dat als je hem op zo,n late leeftijd catereert hij zijn hengeste streekjes wel houdt.
maar misschien zou je dan een ander shet kunnen kopen.dus ik zou hem lekker hengst laten

ze zeggen liefde kent geen haat..maar ze zullen zich vergissen....want als je er niet bent haat ik het om je te missen


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: J_emma en 9 bezoekers