ineens niet meer op rechtsvoor willen staan

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-04 20:15

Renske20 schreef:
na wat gekeken en gevoeld te hebben moest ze buiten stappen en dan naar rechts wenden, ze viel bijna om zo slecht liep ze toen ze rechtsom moest draaien!

onderste deel vd hoef verdoofd, en ze liep meteen goed! zelfs een drafje ging oke, en een wending naar rechts ook


gevoeld aan heel t been, en met de tang de hoef onderzocht, het stond er idd nogal onduidelijk!
Laatst bijgewerkt door Renske_ op 27-01-04 20:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-04 20:20

labe schreef:
Ik wil niet doen of ik het beter weet dan de anderen, maar kan het geen zoolkneuzing zijn? Heb het zelf al diverse malen meegemaakt en dat is ook vaak een nogal spontane kreupelheid. Ze kunnen het heel makkelijk krijgen door op bijvoorbeeld een harde oneffenheid te staan en het kan flink zeer doen in ieder geval. Mijn paard was ook van de een op de andere dag behoorlijk kreupel door een zoolkneuzing, de veearts heeft toen ook behoorlijk lopen puzzelen wat er aan de hand kon zijn.


hier had de DA het idd ook over, maar met een zoolkneuzing moest ze zo rond het weekend ook een stuk verbeterd zijn

is een zoolkneuzing trouwens zichtbaar?ze heeft een wit voetje, en heel de zool was aan de onderkant mooi wit, met een paar zwarte plekjes waar de nagels van t ijzer hebben gezeten.

Onze wei is in het voorste stuk heel modderi(zit een stuk leem onder, water kan niet weg, worden binnenkort grondboringen gedaan door het leem heen, dan verdwijnt de modder eindelijk) en daar zitten ook wat stenen diep in de modder, het kan dus heel makklijk dat ze daar op is gaan staan en zo een zoolkneuzing heeft opgelopen

maar dan moest ze rond het weekend veel verbeterd zijn, dus afwachten maar!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 20:23

Ik begreep inderdaad dat ze na wat gepruts gelijk de boel hadden verdoofd Haha!

labe
Berichten: 380
Geregistreerd: 18-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 20:27

Ja, een zoolkneuzing is uiteindelijk wel te zien, de plek waar het gekneusd is wordt rood, maar ik geloof niet dat je dat meteen kan zien. Is overigens wel onschuldig hoor, met een zooltje oid lopen ze meestal weer als een trein en anders gaat het mettertijd vanzelf weer beter.

Heb het ook een keer van een bevroren bak gehad, schaam me dus ook diep dat ik mijn paard op een bevroren bodem heb laten stappen.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 23:19

Brr Biotex, daar heb ik echt heel slechte ervaringen mee. Mijn paard had een wondje aan de kroonrand en dit kon niet gehecht worden. Het moest dus 2 x per dag gespoelt worden met Biotex. Ok, dat gedaan, ook goed nagespoelt naderhand en natuurlijk netjes afgedroogd had meneer na 2 dagen een ontstoken dik been. Zijn huid kon niet tegen de biotex, later heeft hij hier door zijn achterbeen overbelast dit was een erg leuk grapje, maar niet heus. Nu moet ik er wel 2 dingen bij zeggen; mijn paard is vrij gevoelig wat betreft zijn huid en mijn andere DA kon niet begrijpen dat men Biotex gebruikt bij paarden (lost organische stoffe blijkbaar op). Overigens bestaat er wel een huidvriendelijke oplossing waardoor hoefzweren toch nog door komen (wordt wel gebruikt met een hoefschoen). Jammer genoeg ben ik de naam vergeten.

oberon

Berichten: 759
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: numansdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 11:24

Balen dat je nu nog geen zekerheid hebt. Ik hoop dat het het weekend wat beter gaat en dat het inderdaad een zweer blijkt te zijn. De beurse plekken van een zoolkneuzing zie je pas na een poosje, maar dan had ze denk ik wel op de visiteertang gereageerd.

O ja, met een zweer wil groene leem ook nog wel eens goed werken. Gewoon oplossen in water en dan in een hoefzak doen.

Mist

Berichten: 9492
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 19:23

Kan nog best een hoefzweer zijn hoor Renske (ik duim iig mee!) mijn grote paard heeft daar ook regelmatig last van (ook altijd als de smid vakantie heeft o.i.d.) De DA kan hem dan meestal niet vinden en het einde van het verhaal is dat het dan (omdat het zo hoog zit) uiteindelijk in de kroonrand uitbreekt.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-04 20:30

ze liep vandaag even beroerd als gister, stond ook met t been steeds wat naar voren te wijzen, hield dr hoef dan net boven de grond

maar toen ik het hek van de wei opendeed(ze lopen alle3 los de wei uit hun stal in) draafde ze wel gewoon naar binnen, wel moeizaam, maar toch een vlotte draf
maar ja, ze loopt heel snel door de pijn heen, maar an de andere kant heb ik nu wel meer hoop dat er iig nix gebroken is
ook al had niet iedere breuk op de foto gisteren gestaan, dat ze draafde over t harde dat geeft iig weer wat hoop Lachen

biotex heeft ze al vaker in gestaan, net zoals in soda, en nog nooit ergens last van gehad, dus ze kan er wel tegen

maar eerst raadde de kliniek(een andere dan waar ik nu ben, heb nu een fijne DA, daar kwam Q al voor ik hem kocht, dus ben toen daar gebleven en sindsdien gaat des er ook heen) aan om 2x per dag in de soda te zetten, maar anderen zeiden weer dat soda hardstikke slecht is
biotex heb ik daarna altijd gebruikt, of ja altijd, de keren dat er een paard een zoolzweer had

maar alle alternatieven zijn welkom!
ik heb geen hoefschoen, dus t moet iets zijn wat in t water kan zodat ze er 2x per dag in kan staan.

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 20:37

Je kan een hoefzak halen bij de da, heb ik ook is voor Jolynn gebruikt toen ze een hoefzweer had!!
Succes verder OK dan!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-04 23:40

de hoef voelde vrij warm aan daarnet, de andere was ook niet koud, maar toch leek de rechterhoef een stukje warmer dan de linker, dus laten we hopen dat er idd toch een beginnende hoefzweer zit!
heb haar 10 minuutjes in lauw water met biotex gehad en daarna nog in een emmer met schoon lauw water om alles weer na te spoelen, en braaf dat ze was, nogal een verschil met Quentin(dat leverde me een vinger op die uit de kom was en 2x zo dik werd )

morgen is mn hoesmid eventjes thuis, moesten wat spullen hebben voor hun dochtertje(ik denk een slee en extra winterkleren nu met die sneeuw Lachen ) en hij wilde wel even bij desje komen kijken

maandagmiddag is ie echt terug van vakantie en komt ie weer, en woensdag komt hij vor Quentin en desiree en als t nodig was zou hj dan opneiuw naar des dr hoef kijken, en zodra het kan gaat het ijzer weer terug omdat ze toch iets gevoelig is zonder ijzer sinds ze HKO heeft.

een hoefzak twijfel ik nog over, ik heb geen idee hoe ze daar op reageert, en ze staat op een schone rubberen vloer(2 dagen geleden nog compleet uitgespoten met hoge druk reiniger en wordt iedere dag helemaal schoon geveegt en 2x per dag alle mest er uit, dus de hoef blijft wel schoon aan de onderkant
maar met een hoefzak gaat het meer 'broeien' en breekt de hoefzweer snelle door

ik kijk het eerst zo nog ff aan, en met de sneeuw kan ik niet naar de DA, ze strooien hier niet dus dat wordt lastig met de scooter

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-04 01:12

't gaat heel langzaam aan de goede kant op geloof ik

ze komt ze kreupel als wat 's ochtends de stal uit, in de natte wei, staat ze wel oke, vooral echt in de modder, daar staat ze ook t meeste
de rest vd wei is mooi droog, maar daar loopt ze wel wat moeilijker

ze zet t beentje wel ng veel naar voren zodat ze he niet belast

maar bij het binnenhalen komt ze in volle draf aangestormt, gister ging ze op t harde meteen stappen, nu draafde ze tot ze in dr stal was

ze staat op stal wel nog regelmatig met t beentje omhoog, maar ja dat ze weer draaft, daar ben ik al blij mee!

maandag komt de hoefsmid kijken, en woesdag komt ie voor de andere paarden, en als t ff gaat beslaat ie haar dan ook meteen opnieuw

maandag moet ik ook de DA even bellen om te zeggen hoe het gaat, is ze dan nog meer beter, dan maak ik een afspraak voor een Tildren behndeling voor de spat Lachen

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 01:55

Mijn smid zegt altijd dat je voor kreupelheden onder de voorknie/spronggewricht hem eerst moet bellen. Nu heb je daar weinig aan als je smid er niet is...

Maar voor de volgende keer...

Fijn dat het beter gaat...

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-04 01:59

mn smid was op vakantie, vandaar, die komt maandag terug.
de andere smid in de buurt heeft een dubbele hernia, en omdat ze tot nu toe met een hoefzweer alleen wat kreupelde maar niet op 3 benen stond, wilde ik niet langer afwachten en ben naar de DA gegaan
ook omdat ze de voerbak los had geschopt snachts die lag midden in de stal, ik was bang dat ze haar been raar had verdraaid oid.

maar normaal komt ook eerst de smid kijken als er hier een kreupel is, hij woont schuin tegenover me, das makkelijk Knipoog