Goedgekeurd paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Zauber
Berichten: 404
Geregistreerd: 13-05-03

Goedgekeurd paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-04 23:29

Ik wil graag een paard aankopen en laten keuren.
Dat is ook gebeurd en het paard wordt goedgekeurd en er wordt ook nog gezegt een goed koop advies,maaaaar dan wordt er verteld dat het paard een los bot stukje heeft in de kogel,waar het paard geheel geen last van heeft,ook zegt de DA op de buigproeven niet.Niet 1 stap onregelmatig.Dus het paard wordt goedgekeurd en geeft ook nog een goed,koop advies.

Mijn vraag is nou hoe kan dit nu.
Paard heeft dus wel wat maar wordt daarmee gewoon goedgekeurd.
Waarom keur je eigenlijk zoon paard????Is hij nou wel of niet goed???
Of is het paard gewoon echt goed en mankeerd hij niks???
Ik weet het niet meer,maar ik heb de helft van de keuring betaald en die andere mensen de andere helft.
Die eigenaren van het paard waren boos omdat ze de helft moesten betalen omdat we afgesproken hadden,als het paard goed zou zijn dat ik het paard de keuring zou betalen en het paard zou kopen.

Moet ik het paard alsnog kopen??
Wat is jullie mening???

leuke dresuur zadels te koop.
Euro Riding en kieffer en wintec.


amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 23:32

Weinig ervaring in handel zo te merken...

Hij is ggk dus in principe had je dat paard moeten kopen, elk paard heeft wel wat hoor, dit is echt niet dramatisch

Kriel

Berichten: 6544
Geregistreerd: 08-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 23:33

Tja, goed is goed en ik ga er altijd vanuit dat een da voldoende kennis heeft om een paard te kunnen beoordelen.
En als zo'n botsplintertje gunstig ligt en het heeft geen invloed op zijn toekomst als sportpaard, tja dan zou ik niet inzien waarom je het paard niet zou kopen.
je hebt ten slotte een positief koopadvies gekregen OK dan!

Zelfvertrouwen......als je alles los laat heb je twee handen vrij om de toekomst te grijpen

Zauber
Berichten: 404
Geregistreerd: 13-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-04 23:34

Hoogswaarschijnlijk heb jij die wel,dus leg mij dat dan is uit???

leuke dresuur zadels te koop.
Euro Riding en kieffer en wintec.

Zauber
Berichten: 404
Geregistreerd: 13-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-04 23:36

Omdat de verzekering hem niet dekt.

leuke dresuur zadels te koop.
Euro Riding en kieffer en wintec.

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 23:36

Wat valt er uit te leggen? DA keurt dat paard goed, dus dat paard is goed (mag je vanuit gaan bij een GOEDE DA), botsplintertje komt heel vaak voor, alleen klanten uit de USA willen ze eruit hebben, maar in Nederland maken maar heel weinig mensen daar een punt van incluis dierenartsen

Kriel

Berichten: 6544
Geregistreerd: 08-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 23:37

Wouter24 schreef:
Weinig ervaring in handel zo te merken...

Hij is ggk dus in principe had je dat paard moeten kopen, elk paard heeft wel wat hoor, dit is echt niet dramatisch



Feit....
Je bent zelfs wettelijk verplicht het paard af te nemen....
Mondelinge afspraak is bindend en bij goedkeuring zou het paard gekocht zijn. En het paard is goed gekeurd...
Eigenaren hoeven in principe niet eens die helft van de keuring te betalen.
Is dus al heel loyaal.

Zelfvertrouwen......als je alles los laat heb je twee handen vrij om de toekomst te grijpen

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 23:37

Zauber schreef:
Omdat de verzekering hem niet dekt.

laat je het er toch uithalen? dat geld van de operatie trek je dan van het aankoopbedrag af, dat is de ongeschreven regel in de handel

Kriel

Berichten: 6544
Geregistreerd: 08-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 23:37

Zauber schreef:
Omdat de verzekering hem niet dekt.



Jawel, alleen met uitzondering van de OCD

Zelfvertrouwen......als je alles los laat heb je twee handen vrij om de toekomst te grijpen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 23:38

Paard heeft een chipje in de kogel, is geen probleem, zal ie niet kreupel van worden. Dus je had dat dier gewoon kunnen kopen.

Goedgekeurd betekent niet dat het paard werkelijk niets heeft, maar betekent een positief koopadvies, dus dat als het dier wat heeft dat deze daar in alle waarschijnlijkheid geen last van zal krijgen.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 23:43

denk ook dat het eraan ligt waar het voor hebt laten keuren icm waar je het paard voor wil laten verzekeren....
Keuren als recreatiepaard en verzekeren voor sportpaard zal waarschijnlijk problemen opleveren...

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Zauber
Berichten: 404
Geregistreerd: 13-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-04 23:45

Heel erg bedankt voor jullie reakties.
Hier ben ik erg blij mee.
Komt misschien wel een beetje raar over,maar ik heb het verhaal verdraait.
Het paard is namelijk van mij.Het paard is vanmorgen gekeurd bij bodegraven.Sorrie dat ik het verhaal omgedraait heb,maar dat komt omdat ik mij hier door erg onzeker door voel. en dat ik nu een paard op stal heb staan wat niet goed is en dat ik haar niet meer kan verkopen.

leuke dresuur zadels te koop.
Euro Riding en kieffer en wintec.

Kriel

Berichten: 6544
Geregistreerd: 08-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 23:45

Er mag toch geen onderscheid in een keuring zijn, of bedoel je dit niet zo?

Zelfvertrouwen......als je alles los laat heb je twee handen vrij om de toekomst te grijpen

Kriel

Berichten: 6544
Geregistreerd: 08-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 23:46

Zauber schreef:
Heel erg bedankt voor jullie reakties.
Hier ben ik erg blij mee.
Komt misschien wel een beetje raar over,maar ik heb het verhaal verdraait.
Het paard is namelijk van mij.Het paard is vanmorgen gekeurd bij bodegraven.Sorrie dat ik het verhaal omgedraait heb,maar dat komt omdat ik mij hier door erg onzeker door voel. en dat ik nu een paard op stal heb staan wat niet goed is en dat ik haar niet meer kan verkopen.



Er zit toch een goed rapport bij? whats the problem?

Zelfvertrouwen......als je alles los laat heb je twee handen vrij om de toekomst te grijpen


Zauber
Berichten: 404
Geregistreerd: 13-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-04 23:47

Het paard is als sportpaard gekeurd.Paard heeft Z1 dressuur en L springen en L samengesteld gelopen en is 9 jaar.Ze zou verkocht worden voor de prijs van 6750 euro.

leuke dresuur zadels te koop.
Euro Riding en kieffer en wintec.

Zauber
Berichten: 404
Geregistreerd: 13-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-04 23:50

Ja wist ik maar wat het probleem was.Ik zit nu dus met de gebakken peren.
Ik weet nu echt niet wat ik hier mee moet.
Hier baal ik goed van.
Het kost me ook nog is de helft van de keuring want dat vind de da wel het minst wat ik er aan kan doen.
Belachelijk gewoon.

leuke dresuur zadels te koop.
Euro Riding en kieffer en wintec.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 23:52

eh, als het paard goedgekeurd is of als recreatiepaard of als sportpaard en de verzekering accepteerd het keuringsrapport niet is dat een probleem van de kopers en niet de jouwe...ook andersom (zoals ik gepost heb in mijn vorige bericht en utgaande van de "andersom" situatie)

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Zauber
Berichten: 404
Geregistreerd: 13-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-04 23:55

Wouter24"]
[quote="Zauber schreef:
Omdat de verzekering hem niet dekt.

laat je het er toch uithalen? dat geld van de operatie trek je dan van het aankoopbedrag af, dat is de ongeschreven regel in de handel
[/quote]
Nee dat wilde ze niet.Ze wilde dat ik het paard laat opereren en dan weer op mijn kosten keuren.

leuke dresuur zadels te koop.
Euro Riding en kieffer en wintec.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 15:29

Zauber schreef:
Het paard is als sportpaard gekeurd.Paard heeft Z1 dressuur en L springen en L samengesteld gelopen en is 9 jaar.Ze zou verkocht worden voor de prijs van 6750 euro.


Een 9 jarige die dat heeft gelopen en een chipje lijkt mij geen probleem.

Dus niets opereren op jou kosten. Als ze het paard zo niet wil, dan koopt ze maar een ander. Gewoon overnieuw te koop zetten, bij vertellen dat hij 100% maar een chipje heeft. En zeker niet zakken in het geld.

Graag of helemaal niet hoor. Veeartsen geven gewoon een positief verkoopadvies. En als ie in die 9 jaar geen last heeft gehad van dat chipje krijgt ie er ook geen last meer van.

lundi
Berichten: 2383
Geregistreerd: 21-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 15:57

Zoals jij je verhaal vertelt,is de koper eigenlijk verplicht het paard te kopen!
Anders had de koper van te voren moeten melden dat het paard zowel klinisch en rontgenologisch gekeurd moet worden,en met voorwaarde dat het dier volledig opgenomen zal worden door de verzekering!
Als dit niet van te voren besproken is of op papier is vast gelegt,is de koper verplicht tot koop over te gaan!

Morris

Berichten: 3443
Geregistreerd: 04-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 17:06

Maar de koper heeft ook het recht, om het gekochte paard weer terug te doen naar de verkoper. Dus al met al het paard wordt de dupe van het getouw trek.
Een stal genoot van mij had haar paard verkocht, maar na een paar weken heeft ze hem weer terug moeten nemen. Anders zou er een rechtzaak van komen. Het schijnt nu wettelijk geregeld te zijn, dat je je paard binnen een half jaar weer terug mag doen naar de verkoper, mits een geldige reden (lijkt me, hoe het helemaal exact in mekaar steekt dat weet ik niet).

Dus gewoon weer je paard te koop zetten, en eerlijk zijn. Van deze situatie heb je weer geleerd. Dat je paard een chipje heeft, daar verander je toch niks meer aan.

Mijn eigen paard heb ik gekocht toen hij zes was. Bij de keuring bleek hij licht ocd te hebben in het spronggewricht. Dit was geen reden tot afkeuring. Ik heb hem gekocht, hij is nu bijna 17 en kerngezond. Achteraf nu, zal ik geen paard meer kopen met OCD/OC/chipje. Maar dit is gezien dat ik wedstrijden wil rijden. Voor recreatief gebruik vind ik dit weer anders. Overigens de verzekeringsmaatschappij heeft mijn paard toendertijd gewoon in de verzekering genomen.

We zijn er nog niet. Maar we zijn onderweg. Maar ineens houdt de weg op te bestaan.

Kriel

Berichten: 6544
Geregistreerd: 08-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 17:11

Dat geldt alleen in het geval van verborgen gebreken en een chip lijkt mij niet echt een verborgen gebrek. Komt in de keuring al naar voren.

Zelfvertrouwen......als je alles los laat heb je twee handen vrij om de toekomst te grijpen

lundi
Berichten: 2383
Geregistreerd: 21-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 17:19

Morris ik heb zelf een zeer groot probleem met mijn paard,4 jaar oud geheel klinisch en rontgenologisch goed gekeurd!
Vanaf de eerste dag dat wij hem op stal hebben staan is paard kreupel,over de wet het paard terug doen naar de verkoper word heel erg makkelijk gedacht,maar in werkelijkheid gaat het niet zo makkelijk als dat er over gesproken wordt hoor!
Deze wet geld alleen als je het paard bij een handelaar of berijf heb gekocht!
Ik ben al vanaf eind mei bezig,neem van mij aan dat echt niet makkelijk gaat hoor om een koop ongedaan te maken!
Nu heb ik het paard partuculier gekocht,maar ook de oude eigenaar kan hier niets aan doen,bij mij heeft de keuringsarts een fout gemaakt,door het paard goed te keuren,wat niet had mogen gebeuren!
Ik sluit me verder bij jou erhaal aan!
Misschien het beste om het paard weer te koop te zetten en erbij te vermelden dat er een bemerking op het keuringsrapport staat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 18:36

Morris, er zijn zelfs paarden die Internationale prijzen lopen met een OCDtje of een chipje. Voor de sport maakt dat echt niets uit.

Dus je opmerking over dat je er alleen recreatief mee kan rijden is echt niet waar.

Zauber
Berichten: 404
Geregistreerd: 13-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-01-04 20:51

Hallo mensen,Ik heb vanochtend maar is een verzekeringsmaatschapij gebeld in dit geval Amev Hippo.Ik heb het verhaal helemaal verteld,en die meneer vertelde mij,dat het paard geheel verzekerd kan worden,alleen het chipje niet.Dat houd in dat als het paard daar kreupel aan zou worden dan krijg ik alles vergoed,alleen als ik besluit het shipje er uit te laten halen dat wordt niet vergoed.Het paard kan dus in zijn geheel gewoon in de verzekering zonder het kleine chipje, en dat lijkt mij logis.Die meneer vond het niet zo leuk dat meneer Hofland de beslissing al had genomen voor de verzekering dat ze het paard wel zouden verzekeren maar niet het been van het paard waar het chipje in zit.
Ook zij deze meneer dat dit chipje er waarschijnlijk er al lang in zou zitten.Omdat het paard ook gewoon zeer goed zonder 1 pas ongerelmatig te lopen op de buigproeven.Hij vertelde mij dat het paard er geen last van zou krijgen vanwege haar sportprestaties.En wat hij ook heel onterecht vond is dat ik de helft van de keuring moest betalen,omdat het paard gewoon goed is.Hofland zij tegen mij dat dit wel het minste was wat ik kon doen voor die mensen want die hadden ook nog is geen paard en de andere helft van de keuring..De verzekering gaf mij een atvies een het paard te laten verzekeren omdat na 6 weken het keurings raport weer is verlopen.Anders moet je weer kuren.Ik zij maar ik heb geen keurings raport gehad want dat hebben die mensen.Hij zij ik heb genoeg aan een copie,dus dat ga ik proberen om te krijgen,en dan laat ik haar maar verzekeren.Ik heb er gewoon de hele nacht van wakker gelegen,omdat ik hier niet bij kan met mijn hoofd.Tjonge jonge wat is dit een gezeik.
Ik weet niet of ik dat moet pikken.
Groetjes Zauber

leuke dresuur zadels te koop.
Euro Riding en kieffer en wintec.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Artimes, Celebi, Donnatella, Ladypronk, Speirs, Stelvio, Vales, xxxmh en 19 bezoekers