De verzorging voor de wedstrijd?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mara

Berichten: 961
Geregistreerd: 13-07-01

De verzorging voor de wedstrijd?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-04 20:34

Wat doen jullie allemaal, als je een wedstrijd hebt? Ik bedoel dan vooral op het gebied van verzorging van je pony/paard! Ik zelf doe heel veel om mijn pony er op en top uit te laten zien, maar als ik dan op een wedstrijd kom en ik zie hoe sommigen hun pony's erbij hebben lopen dan denk ik echt zoiets van, kun je je pony/paard niet wat meer laten uitstralen! Boos! Verward
Ik doe voor elke wedstrijd, Mara'a voetjes wassen, meestal ook nog de voetjes scheren, het zadel en hoofdstel schoonmaken, de staart ontklitten en invlechten, zodat er mooie krullen in haar staart zit, scheer het stukje manen weg achter haar oren, af en toe scheer ik ook haar oren en meestal haal ik ook de snorharen weg en vlecht dan haar manen in! Dit kost al met al heel wat uren (zucht) en dan heb ik mn pony er dan ook meestal op en top bij staan! Haha! Ik hoop dan dat ik op de wedstrijd een 8 haal, meestal is het toch een 7, omdat sommige jury's gewoon niet hoger geven, maar als ik dan zie dat iemand anders, die zijn/haar pony nauwelijks goed heeft verzorgd (geen witte voetjes ofzo, alleen maar ingevlochten heeft) en die heeft ook een 7, dan denk ik echt zoiets van, waarom doe ik zoveel moeite! Mn enigste pluspunt is dan wel dat ik vaak hoor dat ik mn pony erzo mooi bij loopt en dat ik vooral zo door moet gaan! Bloos *LOL* Doen jullie ook veel aan de verzorging en wat? Of doe je haast niets aan de verzorging en waarom niet?
Nou doeidoei xxx regina

HedwigG

Berichten: 1403
Geregistreerd: 05-07-02
Woonplaats: Aalzum, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 20:43

als ik op wedstrijd ga dan was ik ze altijd (2 schimmeltjes) ik vlecht hun maantjes. soms scheer ik de staart bij als het te lang word. en de oren knip ik af en toe uit.

Pinacolada

Berichten: 4082
Geregistreerd: 04-05-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 21:18

Natuurlijk vlecht ik m netjes in, staart ook. Stukje achter de oren etc. is al bijgewerkt.. Staart was ik meestal, maar als staart niet vies is of het is erg koud dan niet (is toch zwart). En ik was de witte voetjes..en natuurlijk poetst ik m van top tot teen. Mijn paardje glanst van zichzelf al gigantisch, dus dat lijkt wel mooi.

masja

Berichten: 4026
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Melderslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 21:21

Nog niet veel wedstrijden gehad, maar ik poets miojn spullen en was de staart de dag van te voren. Was de kleine witte stukjes de dag zelf, knip de staart op en het 3e oor weg. En dan vlecht een vriendin van mij haar in omdat ik dat neit echt super mooi kan en zij wel Lachen

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 21:59

Als het al een tijd terug is even de tondeuse erlangs(hoofdstelstukje, neus en oogharen en kaaklijn) en eventueel de sokker even opscheren/knippen.

Verder staart wassen in de zomer en anders gewoon antiklit erin en en borstel erdoor. (als ik de staart toch was pak ik zijn twee witte voeten achter ook mee, maar anders niet )
Borstel erover en klaar is paard Knipoog Mijn tuig ziet er altijd wel netjes uit dus daar maak ik me niet bijzonder druk om

Het enige wat ik altijd doe(ook al moet in naar de veearts ipv op concours)is de hoeven schoonmaken en invetten. Dat heb ik van iemand overgenomen en eigenlijk staat het ook wel zo netjes

LegallyBlond
Berichten: 199
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 22:03

Ik was de paarden de dag voor de wedstrijd (als het mooi weer is), anders poets ik ze helemaal schoon, ik vet de hoefjes nog in en ik maak de witte aftekeningen mooi schoon. Verder knip ik de oren uit en scheer ik ze eventueel (kopstuk, soms nog de voeten). De volgende dag ga ik vlechten (manen en staart), dit kan niet de dag van te voren omdat de knotjes dan helemaal uitgeschuurd zijn als ik op stal kom.. Bloos

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 22:04

Als het tijd is: Oren uitscheren + plukje achter de oren scheren + baard scheren (gewoon kaaklijn...)
Om de week haal ik de snorharen weg.
Verder natuurlijk altijd manen invlechten + voorpluk en staart.
Voetjes + staart was ik bijna altijd. En als het even kan (in de winter dus vaak niet...) was ik hem helemaal... En hoefjes invetten. (soms wat babyolie op het hoofd van het paard).
Natuurlijk mooi borstelen.
Tuig ziet er opzich altijd piko bello uit, maar voor wedstrijd maak ik even de boel schoon!

Stinkmodder

Berichten: 7975
Geregistreerd: 24-08-02
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 12:31

Hof is een haf, dus ik hoef gelukkig niet te vlechten enzo Haha!
Ik was altijd zijn staart en sokjes, en 1x in de zoveel tijd zijn manen. Zomers bijna nooit, 's winters gaat meneer altijd in de blubs rollen Boos!
Ik spuit wel altijd wat anti-klit in manen en staart. En voor de nacht gaat er een vlecht in de staart.

Tuig doe ik meestal niet zoveel aan Bloos Als het nodig is even snel een doekje ofzo er overheen Lachen

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 15:25

Manen invlechten, staart bijknippen.
Poetsen!
Hoeven invetten, staart uitpluizen, en vlechten voor krullen, niet invlechten want dat knip ik dus bij.
Bij goed weer de benen wassen, en anders alleen die van de merrie, want die heeft witte achterbenen.
En bijknippen achter de oren, en soms de oren zelf als het nodig is.Beentjes bijknippen/scheren.Ook dat randje over de hoef scheer ik bij.
Maar dat hoeft niet elke keer.

En het tuig houd ik gewoon netjes dus niet speciaal voor concour.En mn laarzen een beetje oppoetsen.
Ik ben met het invlechten, knippen en poetsen etc meestal een uurtje bezig.Dus echt heel veel doe ik er niet aan, k krijg zo ook wel een 7/8 voor de verzorging, en het ziet er gewoon al netjes uit, omdat hij gewoon elke dag netjes wordt bijgehouden met poetsen etc. en ik dus geen vuil van 3 weken terug hoef te verwijderen.
Ook altijd babydoekjes over zn hoofd etc.