Uitmesten ... grote drollen, kleine drollen, HOE?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Uitmesten ... grote drollen, kleine drollen, HOE?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-04 19:38

Even duidelijk stellen. Ik heb een tinker staan en die mest ik zonder al te veel problemen uit, dat zijn drollen van formaat die "handelbaar" zijn. Maar ik heb ook een shetje, die drolletjes zijn gewoon "mini" (nog kleiner dan de drollen van m'n vorige ponymerries B en C maat). Hoe doen de shetty-eigenaars dat met die kleine drolletjes Verward Ze staan beiden op stro. Het is gewoon vrijwel onbegonnen werk en dus strooi ik nu na het uitscheppen van de "eilandjes" drol gewoon stro op. Ergens voel ik me daar niet echt fijn bij omdat bij de tinker elk mestballetje eruit gaat .... Dus ... werp 's een lichtje op de shetlanddrolletjes

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.


Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 19:40

Vienna heeft ook maar kleine drollies, en is NF-pony... Ik mest uit met zo'n mestboy, dat werkt goed!

Toos paardloos


Ann

Berichten: 13234
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 19:41

Ik gebruik een bietenriek voor kleine drolletjes Haha!

Gillian
Mei 1993 - Sept 2016

N00tje

Berichten: 7734
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 19:43

Gewoon goed aanstampen Haha! Dan werkt het wel *LOL*

Doe wat je niet laten kunt... Maar laat wat je niet doen kunt...

Lieke

Berichten: 11348
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 20:10

Misschien klinkt het raar maar ik haal de mest er altijd uit met rubberen handeschoenen (om schoon te maken).
Werkt heel goed en je kan alle mest uithalen. Als het om grote drollen en veel stallen gaat is het iets anders, maar voor shetdrolletjes zijn ze perfect!

masja

Berichten: 4026
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Melderslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 20:15

Ik mest de stal altijd uit met een riek en een schep. De riek voor de iets grotere drollen en de schep voor de kleinere. Als je de schep net voor de drolletjes in het stro(of zaagsel) drukt rollen de drollen zo de schep op!

Triorette (Tiara) Z2+10 foto's *mama van L'Amourette*
Berghof's Faith L1+4 *mama van La Vie*
Op 6 november 2015 gepromoveerd tot mama van Laurens :D
Dressuurinstructie - Training - Sportmassage bij paarden - Meer info? Zie http://www.masja.net

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 20:18

ik had destijds voor Hon altijd een "mestboy" zo'n zwarte bak met een harkje.
Ideaal!

marsss

Berichten: 3131
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 20:19

Lieke schreef:
Misschien klinkt het raar maar ik haal de mest er altijd uit met rubberen handeschoenen (om schoon te maken).

dat is helemaal niet raar want zo doe ik het ook altijd

Nevada

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-04 20:22

Met chirurgische handschoenen heb ik al een paar keer gedaan Lieke, da's inderdaad een oplossing, balletjes vissen . De hoop was er echter om een rugvriendelijker manier te vinden.
Misschien inderdaad zo'n mestboy proberen al zijn die dingen ook niet echt handig voor een strostal denk ik Verward
Berdientje ... aanstampen Bloos! En na een tijdje heb ik een shire-formaat shetlander staan dan hahahaha ... Ik ben nogal een pietje precies in de stallen en heb ze graag netjes Knipoog

M'n tinker neemt nu trouwens het leuke "grapje" op om z'n mest te begraven Lips are sealed Hij mest in één hoekje (tenzij je de bovendeur van de stal dichtdoet) en dus iedere keer gaat daar een hoop stro over van meneer Verward Resultaat is dat ik vanavond een hoop van een dikke meter hoog heb mogen wegwerken! Flinke laag stro, drollen, weer laag stro, weer drollen ... hoe gek kan een paard zijn hé Lips are sealed
Laatst bijgewerkt door sonjabelgium op 30-01-04 20:25, in het totaal 1 keer bewerkt

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

Laurakeuh

Berichten: 360
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: hove

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 20:22

ik doe het met zo'n mestboy, ... en als er nog een klein beetje blijft liggen gebruik ik ook handschoenen !!

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-04 20:27

Laurakeuh schreef:
ik doe het met zo'n mestboy, ... en als er nog een klein beetje blijft liggen gebruik ik ook handschoenen !!


Staat je shetje ook op stro of op houtkrullen? En werkt een mestboy ook goed bij "ingedolven" mestballen in het stro?
Dit lijkt me nog een goede manier OK dan! en bespaar je toch een beetje op je rug en krijg je tegelijk de stal goed netjes

Ann, een bietenriek, wat is dat precies? Hier hebben die dingen allemaal een andere naam Bloos!
Laatst bijgewerkt door sonjabelgium op 30-01-04 20:31, in het totaal 1 keer bewerkt

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 20:30

Er zijn ook mestvorken met heel veel tanden. Ik ben ook niet pietje precies dus wat er afvalt, valt eraf. Als ik de stal helemaal leegmaak gebruik ik een sneeuwschuiver.
Mijn tinker mest meestal ook in één hoek wat ik prima vind Lachen Makkelijk om de zaak redelijk schoon te houden.

IngridHar

Berichten: 1739
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Geesteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 20:33

Ik gebruik gewoon de bollenvork die voor de wei is Haha! met ijzeren tanden. Ik haal elke dag even de drollen eruit en hoef maar 1 keer in de week een kruiwagen met zaagsel erin te doen. De kleintjes had ik in het begin op stro en die meste ik 1 keer per week uit. Potstal werkt het mooiste met stro Nu staan ze ook op zaagsel

21-5-2010 Luc geboren!

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-04 20:33

Mestvorken met veel tanden? Die van mij heeft er vier Verward En een bollenvork? Damn wat kan het toch soms moeilijk zijn als Belg op een Nedelands forum Haha! Straks op google al die soorten mestvorken opzoeken *LOL*

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

IngridHar

Berichten: 1739
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Geesteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 20:36

met 4 tanden is waarschijnlijk een maisvork. Mijne is ook met heel veel tanden kan je het zaagsel goed uitschudden. Heb hem bij de ruitershop gehaald. Hoe die met stro werkt weet ik niet

21-5-2010 Luc geboren!

IngridHar

Berichten: 1739
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Geesteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 20:44

Je kan ook kijken bij Divoza. Dan bij Shop, stal en weide, stalinrichtingen, mestvork en dan zijn er 3 pagina's waar verschillende modellen op staan.

21-5-2010 Luc geboren!

Ann

Berichten: 13234
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 20:48

Een suikerbietenriek heeft ongeveer 10 tanden die dicht opeen staan, verder zitten er "dopjes" op de tanden, je kunt ze bij een agrarische winkel kopen, ik kan zo snel geen afbeelding vinden via google Clown

Gillian
Mei 1993 - Sept 2016

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 21:04

OP stro is het altijd moeilijker uitmesten dan op zaagsel of hemparade. Je pakt altijd stro mee, maar dat is dan maar zo. Als er wat blijft liggen is toch niet zo erg, een paard heeft graag mest in zijn stal. En als je de stal regelmatig leegmaakt kunnen die overschotjes geen kwaad. Nattigheid is erger denk ik.

Lieke

Berichten: 11348
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 21:25

Soxje schreef:
een paard heeft graag mest in zijn stal. En

Verward
Verder wel met je eens, maar leg dit zinnetje eens uit (niet om je aan te vallen, maar hier heb ik nog nooit van gehoord)

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 21:26

ik had die mestboy gewoon in een strostal, voor de wei/paddock/bak is ie ook ideaal trouwens

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-04 21:34

Aha!! Dus wat ik als mestvork gebruik is helemaal geen mestvork! Die vork van Ann lijkt me wel iets, met 10 tanden zal het wel een stuk beter geregeld zijn voor de kleinere formaat van drollen Haha! Bedankt voor de tip Tinkiebel, hoe dat ik er zelf niet ben opgekomen Mja, een mens kan niet aan alles denken hé Haha!. Het zal dus zo'n mestboy worden en meteen een andere echte mestvork ook

Komende lente komt er een nieuw stalletje voor het shetlandertje (schuilt nu onder het hooi-afdak) en misschien moet ik toch 's houtkrullen proberen dan. Met de tinker komt het te duur uit, op stro is ie netter, vraag me niet hoe het komt, ik heb er geen idee van! Hemparade weet ik geen enkele verkoopsplek van in de omgeving hier jammer genoeg. Blijkbaar is de markt van strooisels in Nederland toch wat diverser dan hier. De paardenspullen in het algemeen zijn hier wat beperkter kwa aanbod. Van soorten ontwormers tot zelfs het niet weten wat een hengstenketting is Bloos! De Belgen denken nog steeds "boers" als het op paarden aankomt denk ik Lips are sealed Haha!. Ze kijken je dan zo raar aan als je om iets vraagt zoals een hengstenketting en komen aandraven met een hengstenbit Lips are sealed
Laatst bijgewerkt door sonjabelgium op 30-01-04 21:38, in het totaal 1 keer bewerkt

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 21:36

Wat ik bedoel is dat veel paarden als ze op een schone stal worden gezet gelijk gaan mesten. Niet alleen de mijne doet dat maar ik hoor dat ook van andere eigenaren. Een soort territorium-afbakening? Ze doet het niet als ik haar stal alleen wat uitmest en opstrooi.

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 21:42

Hm SB, misschien kennen ze daar wel Aubiose? Hemparade wordt daardoor vervangen. Volgens mij heb ik pas ergens gelezen (Bit?) dat houtkrul of zaagsel schadelijk kan zijn voor de straal. Ik zal de laatste Bit er nog eens op nalezen. Hemparade vond ik prima maar wel duur in het gebruik. Mijn paard staat overdag buiten en stro is voor mij de goedkoopste optie. Ze eet geen stro en met de afgelopen koude nachten vind ik zo'n dik strobed wel prima. Je hebt natuurlijk wel het meeste afval (mesthoop) van stro. Maar de mijne staat in pension dus daar heb ik geen last van.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-04 21:43

Als Spix z'n stal niet helemaal netjes uitgemest is gaat ie mesten buiten z'n normale hoekje en heb ik meer opruimwerk achteraf. Toen hij hier aankwam was ie een vreselijke viezerik. Z'n moeder stond altijd aangeboden omdat het veulen (Spix dus) anders niet kon eten, ze had voernijd. Hij had dus niet geleerd om netjes te zijn. Op de duur heeft ie zelf uitgezocht dat het leuker is om te mesten op één plek. Hij staat op rubber matten en stro daarop, en de mesthoek liet ik "kaal" liggen en dat was zooooo handig . Maar nu heeft ie beslist dat drollen niet zichtbaar mogen zijn en gaat ie ze dus bedelven onder stro. Daag handigheid Lips are sealed hihihihihi Hij mest dus gewoon op z'n stroberg en doet er op één of andere manier extra stro overheen. De hoop vanavond was dik één meter hoog!!!!! Bovendien als je de bovenste staldeur dicht doet voor de kou/vorst mest ie ook nog's aan de andere kant van z'n stal ook. Beetje "protest-mesten", want zodra je die bovendeur weer open laat staan doet ie het niet meer

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 21:48

Met vlasvezelstro heb je de minste mestopslag: het verdwijnt vanzelf na 6 weken! (Plopspan heet dat in België).
Ik heb een hele goedkope plastic riek met heel veel tanden (stukof 20), daar valt geen drolletje tussendoor!
Voor veel boxen uitmesten gebruikte ik een sneeuwschuiver, maar dat hoef ik nu niet meer te doen!

Spix is zeker een hengst??? Die stapelen hun mest namelijk vaak!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: boemel, idion en 34 bezoekers