help, hoe knip ik de manen van een fjord

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marinaw
Berichten: 18
Geregistreerd: 26-01-04

help, hoe knip ik de manen van een fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-04 16:29

Hoi allemaal,

Ik heb een vraag en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen Verward Ik verzorg een fjord maar zijn manen zijn al zo lang dat ze bijna gaan hangen dus het wordt tijd voor een goede knipbeurt. Alleen weet ik niet precies hoe ik dat moet aanpakken. Dus wie heeft er tips om dit zo goed mogelijk te kunnen en het liefst met zo weinig mogelijk risico dat ik hem verknip.
Alle informatie is welkom! OK dan!

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 16:38

Knip niet gelijk te kort, zo kun je altijd nog een beetje bijknippen als je een "foutje"hebt gemaakt.
Toen ik voor het eerst knipte heb ik gewoon te tijd er voor genomen.
Eerst heel de boog op een lengte zegmaar, en daarna 1 cm er vanaf, zodat het zwarte er boven uit komt.
Het is moeilijker dan dat het lijkt hoor!

marinaw
Berichten: 18
Geregistreerd: 26-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-04 16:43

Omdat het mij inderdaad heel lastig lijkt om hem te knippen probeer ik zoveel mogelijk tips te verzamelen, in de hoop dat ik dan een goede poging kan doen. Dank je wel voor de tips OK dan!

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 16:45

Als ik me niet vergis stond er laatst ook een foto topic ergens, zal eens zoeken.

edit: fotos doen het niet meer Scheve mond

Fjordenmaniak

Berichten: 1337
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 16:48


c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 16:59

en als je de manen een beetje nat maakt zijn ze minder 'springerig' en nog iets makkelijker te knippen
OK dan!

Fjordenmaniak

Berichten: 1337
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 17:02

Maar dat nat maken kan per paard verschillen, dus dat is ff proberen wat het beste gaat. Maar over het algemeen gaat het nat beter.
Als ik dat bij Rian doe, ziet het er nat super uit...
Als het opgedroogd is ziet het er dan niet zo leuk meer uit Boos!

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 17:10

Ik heb het gedaan op een cursus bij een Fjorden vereniging via de Fjord bij een vriendin van mij. Misschien kun je het stamboek vragen wanneer ze weer van die cursussen organiseren? Ze hebben daar meestal Fjorden van een fokker die ze maar al te graag laat knippen door anderen! Kun je het leuk uit proberen.


Ik wil je wel helpen maar dan moet je wel in het noorden van het land wonen Haha!

Saar01
Berichten: 3524
Geregistreerd: 09-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 19:10

Ik maak de manen altijd nat, als ik ze gaan knippen die van mij springen nog al en meestal vallen ze ook een beetje om Schijnheilig ,Dus dan kan ik beter knippen.
Maar het kan zijn dat jij het niet handig vind om ze nat te maken. Ik knip altijd eerst het witte weg en daarna ong 1 of 2 cm het zwarte erbovenuit.

Weet iemand nog iets tegen omvallende manen? Ik heb wel eens mensen gehoord die zeiden dat je alles dan weg moest knippen Verward
Maar dat vind ik wel een beetje zonde Scheve mond , of kan het zijn dat de manen gewoon niet sterk genoeg zijn om rechtop te blijven staan?

La_Vie

Berichten: 3186
Geregistreerd: 23-10-03
Woonplaats: Tussen Hoorn en Enkhuizen ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 19:16

Ik knip vaak de manen van de fjord van een vriendin van mij. Die maak ik altijd eerst nat en dan knip ik ze in een boog en dan het witte nog 1 cm lager.
Je kan ook het zwarte en het witten nog even gelijk houden (is wel minder mooi) maar wel makkelijker te knippen

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 20:15

Ik maak ze ook altijd nat, en dan ff goed doorkammen. Dat knipt altijd het beste, en natuurlijk een hele scherpe schaar aanschaffen Knipoog

marinaw
Berichten: 18
Geregistreerd: 26-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-04 20:44

Dank jullie wel voor jullie tips, ik ga ws zondag een poging wagen, wens me suc-6!

Rijo
Berichten: 2670
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 19:41

Kijk eerst goed bij andere fjorden hoe het moet kwa boogje etc.. Het hoogste punt van de boog mag 1 hand hoog zijn en zelf vind ik het mooi als je het witte wat korter knipt zodat je het zwarte randje goed ziet.. Dat 1 cm korter ongeveer .. Succes met knippen ik had zelf een naaischaar gekocht van €15 knipt goed en duurt erg lang voor het bot word succes!!

IwanLuver
Berichten: 1880
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 19:51

Ik maak het nooit nat, dan heb ik hetzelfde als Fjordenmaniak. Maar kijk even naar mijn onderschrift.... Ik weet niet of je in de buurt woont maar anders kan je dan komen kijken.

Rijo
Berichten: 2670
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 23:36

Als ik het nat knipte kregg ik juist sneller happen in de manen.., maar iedereen doet het op zijn of haar eigen manier..

gr

Tivoli

Berichten: 8709
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Leidse Achterhoeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 23:41

met een schaar Bloos
of ben ik nu blond? Scheve mond

Rijo
Berichten: 2670
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 23:53

Een schaar ja....

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 03:10

misschien weet de eigenaresse zelf wel hoe het moet, kan je het samen doen

Fjordenmaniak

Berichten: 1337
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 16:30

Makhali schreef:
maar iedereen doet het op zijn of haar eigen manier..

Idd! Mijn idee: ff uitproberen wat het makkelijkste gaat/ beste resultaat geeft! En een cursus is altijd handig! DAn leer je ook wat 'boog schatten' zodat je geen 'glijbaan' of punt creatie krijgt!

Black_riders

Berichten: 2125
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Beltrum dat ligt in de achterhoek :-)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 22:03

gewoon met een scheermachine, je bent in een klap van die hang manen af, oke hij loopt een maand voor joker maar daarna heb je een heuze sport fjord. Wij hebben dit ook bij Viking gedaan en het groeit als kool.

Viking

Berichten: 1989
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Driewegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 09:51

Scherps schreef:
gewoon met een scheermachine, je bent in een klap van die hang manen af, oke hij loopt een maand voor joker maar daarna heb je een heuze sport fjord. Wij hebben dit ook bij Viking gedaan en het groeit als kool.




Het groeit zeker als kool,nog 2 weekjes en ik kan al gaan knippen OK dan!