vraagje over het zog. "aan de teugel"

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
manzano

Berichten: 23922
Geregistreerd: 22-10-01

vraagje over het zog. "aan de teugel"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-04 10:22

Met mijn bijrijdpaard doe ik een poging om wat te dressuren. Nou loopt ze de laatste tijd wel lekker, maar dan wel met haar hoofd helemaal in de lucht. In stap hoef je maar 1 klein kneepje te geven en dan loopt ze netjes met haar koppie naar beneden. Maar in draf lukt dit dus niet. Zodra je een beetje gaat spelen, dan gaat ze langzamer lopen (en echt snel is ze toch al niet Scheve mond ). Heel soms doet ze het dus onbewust, als ik er juist niet mee bezig ben, maar dat zijn dan altijd maar kleine stukjes. In de galop lukt het helemaal nog niet, maar dat is sowieso een moeilijke gang voor haar, dus dat komt ooit nog wel (hoop ik). Maar hoe kan ik het in de draf nou een beetje gaan aanpakken?

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 10:37

gewoon been erbij. probeer je handen gewoon stil te houden en niet te veel te spelen. dan been erbij en dan kom ze vanzelf wel mooi naar beneden. in galop laat je haar gewoon ontspannen galoperen, dus benen erbij enzo maar niet te veel in haar mond zitten. gewoon contact. ik begin altijd enkele rondjes goed vooruit (want ik zit ook nogal met een trager paardje) en na die galop wordt ze echt goed wakker. ik galopeer gewoon (in verlichte zit) mar zorg er wel voor dat ze goed blijft luisteren.

manzano

Berichten: 23922
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-04 10:42

Tja die galop is niet echt een makkelijke gang bij haar, dus ik ben al blij als ik haar lekker aan het galopperen heb Knipoog.

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 11:17

Ik zou ook niet te veel spelen, hierdoor wordt ze juist onrustig in de mond. Handen stil houden en probeer maar een beetje stelling / buiging te vragen. Lekker voorwaarts blijven rijden (vooral omdat je zegt dat ze al niet zo snel is) en dan komt het zelf dat ze jouw hand gaat proberen op te zoeken.

Kitty

Berichten: 7697
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 11:29

Je moet juist van achteren naar voren rijden. Eerst ervoor zorgen dat je paard goed aan het been is en reageert op een kleine kuitdruk.
Daarna kun je eens aan die voorkant gaan denken.

manzano

Berichten: 23922
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-04 11:35

In de draf (daar gaat het me alleen om) doet ze dat ook wel redelijk. Na een tijdje rijden is ze op zich wel lekker voor het been. Maar wat ik zo apart vind is dat ze dus in stap direct naar beneden loopt en in draf echt alle kanten op loopt te kijken. Als je vanuit draf een overgang naar stap maakt is het ook gelijk van "knik" en dan loopt ze netjes. Zonder dat ik iets doe.

llleoni
Berichten: 1002
Geregistreerd: 23-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 12:18

eerst zorgen dat je pony nagefelijk word.. in de draf.. goed aan je been bijvoorbeeld..

Texas1
Berichten: 966
Geregistreerd: 30-01-04
Woonplaats: `s-Gravenzande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 17:19

Ik heb altijd geleerd het paard eerst naar voren te laten lopen en dan pas wat naar beneden te vragen en veel volte`s rijden waardoor ze stelling krijgen...en je moet heel ontspannen zijn emt je handen en heel makkelijk gewoon zachtjes druk vragen en als je er eenmaal heb naar beneden dan je handen stil en op 1 plek naast elkaar zodat het paard zich ook kan ontspannen.

suc6 ermee!