Hoe houding verbeteren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Hoe houding verbeteren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-01-04 16:41

Ik heb nu ook les op school, daar letten ze echt ontzettend op je houding enzo.

Mijn houding is echt niet goed Tong uitsteken Ik moet mijn schouders naar achter doen maar doordat ik van die kromme schouders heb Schijnheilig gaat dit ontzettend moeilijk en heb ik het idee dat mijn armen veel te kort zijn om de teugels goed op maat te kunnen houden

Wie heeft er tips om mijn houding om mijn houding te verbeteren (iets wat ik kan oefenen in een les)

Sometimes I pretend to be normal. But it get's boring. So I go back to being me!


mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 16:55

Melissa schreef:
Ik heb nu ook les op school, daar letten ze echt ontzettend op je houding enzo.

Mijn houding is echt niet goed Tong uitsteken Ik moet mijn schouders naar achter doen maar doordat ik van die kromme schouders heb Schijnheilig gaat dit ontzettend moeilijk en heb ik het idee dat mijn armen veel te kort zijn om de teugels goed op maat te kunnen houden

Wie heeft er tips om mijn houding om mijn houding te verbeteren (iets wat ik kan oefenen in een les)


je schouders naar achteren doen werkt niet.. (wordt je alleen gespannener van)
je moet je borstbeen iets omhoog tillen, dan gaan je schouders automatisch naar achteren.

Gjilke

Berichten: 4695
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 17:37

Misschien eens een extra "zitles"aan de longe

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 18:23

ik heb get ook, maar hoe doe je je borstbeen naar boven?? Ik heb geen idee waar dat zit en ik trek mijn hakken snel op, weet iemand daar wat op?

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 19:01

Niet oefenen op school, ja misschien je schouders loswerken, maar het is een automatisme van op het paard, je moet gewoon héél streng en consequent zijn voor jezelf en elke seconde jezelf afvragen of je nog goed zit, je regelmatig laten filmen en dan weer keihard aan nieuwe ergernissen gaan werken Lachen

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-01-04 21:45

[quote="Lenn"], je moet gewoon héél streng en consequent zijn voor jezelf quote]

Dat zei mijn instructrice ook al Haha!

ik had net les op de manege en ik heb extra opgelet, alleen had ik een beetje een rodeo Haha!
Dat is het stomme, want ik kan de meeste paarden gewoon goed uitzitten, zit alleen niet netjes!

Sometimes I pretend to be normal. But it get's boring. So I go back to being me!

Paintless

Berichten: 5654
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 00:28

ik weet wat je hebt, lees schouders niet los.. ietsjes boven dit onderwerp Knipoog

Rust in vrede, lieve, malle pony. ik zal je nooit vergeten. [IM] Vaarwel, lieve, maffe kleine pony.
* Pepper's Breeze 15-05-2006 - 21-12-2010
Lucy: http://www.allbreedpedigree.com/hollywood+royal+girl

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 00:48

Je kan echt vanalles bedenken.
B.v.
Denken dat je hoofd aan een draad zit, die naar boven gaat en die je dus omhoog trekt.
Borstkast vooruit steken. (Sjonniej --> Oftwel: tieten naar voren Bloos! Haha!)
Af en toe je schouders naar achteren draaien.
Cassentenrecorder langs de bak zetten, met daarin een bandje met de tekst: rechtzitten, netjes zitten, denk aan je zit Knipoog
enz.

En wat Lenn al zegt: constant, bewust bezig zijn met je zit. En niet alleen op je paard. Let af en toe ook op je houding terwijl je zit, loopt, fietst enz.

En hakken optrekken heb ik ook heel erg gedaan. Maar ook dan, constant opletten wat je doet met je benen. En bewust je benen gebruiken of juist niet.
Waarschijnlijk heb je bij dat paard veel beenhulpen nodig. Zo ja, proberen dat zo snel mogelijk op te lossen.

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 08:54

Goed les nemen is erg belangrijk vooral ztlessen kunnen veel doen.
Wat ik vaak zie, is dat mensen hun handen niet dragen. Er is dus ook teveel spanning in de handen wat dan helemaal doorwerkt. Goed je hakken naar beneden doen, je handen laten dragen door je armen en kijken door de oren van je paard. Dus niet kijken of het dier mooi loopt. En natuurlijk maar dat is al gezegd: erg bewust rijden dus streng zijn voor jezelf en goed opletten.

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 08:58

Mijn vriendin zegt altijd dat je net moet doen of er een draad door je lijf zit die er door je hoofd uitkomt. En dat er dan aan getrokken wordt. Als je je dat inbeeld dan ga je al een stuk beter zitten
En gewoon les nemen van iemand die hier extra op let en het telkens weer zegt OK dan!

XANTHA

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 10:20

Melissa schreef:
het idee dat mijn armen veel te kort zijn om de teugels goed op maat te kunnen houden



Armen te kort om de teugels op maat te houden? Als je armen te kort zijn kun je de teugels toch ietsje langer houden als iemand met 'lange armen' ??? Verward

The more you know, the more you become aware of how much you DON'T know

Ik heb mijn profiel ingevuld!! Foto's volgen nog.


verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 10:25

Een paar keer met boeken op je kop door het huis lopen Haha! krijg je wel een mooie houding van.

[o]

Texas1
Berichten: 966
Geregistreerd: 30-01-04
Woonplaats: `s-Gravenzande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 16:21

Je moet gwn kapsonus hebben...haha tieten naar voren dat zeiden ze tegen mij altijd en je hoofd rechtop en je benen lang

sherelle

Berichten: 24
Geregistreerd: 07-08-01
Woonplaats: hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 16:53

Sjonniej schreef:
ik trek mijn hakken snel op, weet iemand daar wat op?


doe ik ook me hakken snel optrekken....das echt K*T maar kom er niet vanaf....mijn houding is al veel beter eerder liet ik me schouders ook wel hangen....maar da kwam omdat ik naar beneden keek heel veel....da doe ik nu niet meer....ik weet nie of jij veel naar benede kijkt met rijden malissa....

Kijk goed....dan zie je het...denk dan na....dan weet je het!!!

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 17:45

sherelle"]
[quote="Sjonniej schreef:
ik trek mijn hakken snel op, weet iemand daar wat op?


doe ik ook me hakken snel optrekken....das echt K*T maar kom er niet vanaf....mijn houding is al veel beter eerder liet ik me schouders ook wel hangen....maar da kwam omdat ik naar beneden keek heel veel....da doe ik nu niet meer....ik weet nie of jij veel naar benede kijkt met rijden malissa....
[/quote]

veel zonder zadel, of alleen zonder beugels rijden.

[o]

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 19:12

Vonnie84"]
En hakken optrekken heb ik ook heel erg gedaan. Maar ook dan, constant opletten wat je doet met je benen. En bewust je benen gebruiken of juist niet.
Waarschijnlijk heb je bij dat paard veel beenhulpen nodig. Zo ja, proberen dat zo snel mogelijk op te lossen.
[/quote]

[quote="verootjoo"]
[quote="sherelle"][quote="Sjonniej schreef:
ik trek mijn hakken snel op, weet iemand daar wat op?


doe ik ook me hakken snel optrekken....das echt K*T maar kom er niet vanaf....mijn houding is al veel beter eerder liet ik me schouders ook wel hangen....maar da kwam omdat ik naar beneden keek heel veel....da doe ik nu niet meer....ik weet nie of jij veel naar benede kijkt met rijden malissa....
[/quote]

veel zonder zadel, of alleen zonder beugels rijden.
[/quote]

Ik hou persoonlijk niet zo van zonder beugels rijden. Je kunt juist met de beugels veel makkelijker je hakken uitdrukken. Als je zonder beugels rijd, en je drukt je hak uit, dan zijn je spieren te gespannen om nog te kunnen blijven zitten. (heb ik persoonlijk dan)

Bovendien fungeert de enkel in de stijgbeugel als belangrijkste schokopvanger, daarna de knie en het minst de heupen. Zonder beugels kun je de schokken niet opvangen met je enkels, maar vang je ze grotendeels op met je rug. Wat ook niet helemaal de bedoeling is.

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

easter
Berichten: 652
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 22:15

Iemand in het midden zetten die steeds zegt als je schouders weer naar voren gaan of als je je hakken niet goed uitdrukt. Schouders naar achteren, hakken uitdrukken!!!
Na een paar keer zo rijden wordt je er zo gek van dat je het vanzelf wel gaat doen!!

Suzy

Berichten: 2241
Geregistreerd: 16-02-02
Woonplaats: Ittervoort ( L)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 23:00

Of een stok horizontaal over de rug en voor je armen langs. Goed voor aan de longe, als je zlef aan het rijden bent iets minder plezant...

Sancho, Nationaal Kampioen M1 Haflingers 2010 !

sherelle

Berichten: 24
Geregistreerd: 07-08-01
Woonplaats: hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 23:04

hmmmzzz...zonder beugels rijden vind ik wel fijn....dan ontspan ik veel meer....doe het dus ook regelmatig....ik zal de tips opvolgen....Haha! thnx!!! X:)X

Kijk goed....dan zie je het...denk dan na....dan weet je het!!!

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 23:41

Vonnie84 schreef:
Ik hou persoonlijk niet zo van zonder beugels rijden. Je kunt juist met de beugels veel makkelijker je hakken uitdrukken. Als je zonder beugels rijd, en je drukt je hak uit, dan zijn je spieren te gespannen om nog te kunnen blijven zitten. (heb ik persoonlijk dan)

Bovendien fungeert de enkel in de stijgbeugel als belangrijkste schokopvanger, daarna de knie en het minst de heupen. Zonder beugels kun je de schokken niet opvangen met je enkels, maar vang je ze grotendeels op met je rug. Wat ook niet helemaal de bedoeling is.

Lips are sealed Zonder beugels rijden is heel goed voor je zit, je moet het alleen wel dúrven, hè von!

Teake
Berichten: 53
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: Ternaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 08:31

je moet gewoon een middag op een stoel recht op gaan zitten en de schouders naar achter er moet iemand bij staan te controleren
dan probeer je het later ook nog ns op het paard

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 08:32

Ik rijd dan in de bak van de instructrice en kijk voortdurend in de spiegels. Ook vraag ik of anderen commentaar willen geven!

sherelle

Berichten: 24
Geregistreerd: 07-08-01
Woonplaats: hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 08:36

Citaat:
Ik hou persoonlijk niet zo van zonder beugels rijden. Je kunt juist met de beugels veel makkelijker je hakken uitdrukken. Als je zonder beugels rijd, en je drukt je hak uit, dan zijn je spieren te gespannen om nog te kunnen blijven zitten. (heb ik persoonlijk dan)

Bovendien fungeert de enkel in de stijgbeugel als belangrijkste schokopvanger, daarna de knie en het minst de heupen. Zonder beugels kun je de schokken niet opvangen met je enkels, maar vang je ze grotendeels op met je rug. Wat ook niet helemaal de bedoeling is.



als ik zonder beugels rij...zoek ik de plek op waardoor ik voor mijn gevoel dieper wegzak in het zadel....de schokken vang ik volgens mij meer met mijn heupen op dan met mijn rug...je moet de beweging goed volgen he...maar ik weet ut eigenlijk niet zo heel goed hoe ik dat doe whahaah....ik kan in iedergeval niet doorzitten met beugels in...ik weet nie hoe dat kan!!!!!...dan stuiter ik echt meters de lucht in voor mijn gevoel Verward

Kijk goed....dan zie je het...denk dan na....dan weet je het!!!

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 14:02

Suzy schreef:
Of een stok horizontaal over de rug en voor je armen langs. Goed voor aan de longe, als je zlef aan het rijden bent iets minder plezant...


Hmm, en als je dan van je paard af valt? Dat kan altijd gebeuren natuurlijk. Best gevaarlijk dan, lijkt me.

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

Suzy

Berichten: 2241
Geregistreerd: 16-02-02
Woonplaats: Ittervoort ( L)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 20:39

Vonnie84"]
[quote="Suzy schreef:
Of een stok horizontaal over de rug en voor je armen langs. Goed voor aan de longe, als je zlef aan het rijden bent iets minder plezant...


Hmm, en als je dan van je paard af valt? Dat kan altijd gebeuren natuurlijk. Best gevaarlijk dan, lijkt me.
[/quote]

Daarom zij ik ook aan de longe, zodat iemand anders de controle van je paard overneemt. Als je eens wist hoeveel stokken dat ik achter mijn rug, en tussen mijn handen heb gehad.... Tong uitsteken

Sancho, Nationaal Kampioen M1 Haflingers 2010 !


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 bezoekers