Werkeloos hoe werkt dat allemaal ?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Werkeloos hoe werkt dat allemaal ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-04 11:07

Ik ben dus sinds Mei vorig jaar werkeloos. Gelukkig krijg ik nog wel wat inkomen dankzij een uitkering maar vrolijk wordt je daar ook niet van.
Toen ik nog in Fase 1 zat bij het CWI kreeg ik regelmatig een telefoontje van hoe het ging en kreeg ik nog wel eens vacatures toegezonden.
Maar inmiddels kreeg ik ze mededeling dat ik in Fase 2 beland ben en weet niet eens wat het allemaal inhoud !
Er zou een raport gemaakt worden wat ik nooit gezien heb en ik hang regelmatig aan de telefoon maar krijg totaal geen antwoorden.
Er is vast wel iemand op bokt die hetzelfde meemaakt en mij misschien meer kan vertellen. Hoelang mag je trouwens een uitkering hebben ?
Intussen zoek ik me helemaal suf naar advertenties en reageer ik ook op advertenties die ik eigenlijk helemaal niet zie zitten maarja je moet toch ergens weer beginnen.

MarkKH
Berichten: 551
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 13:35

In fase2 moet je op het CWI komen om een voortgangsgesprek te houden met je Casemanager. Dat is degene die jouw "geval" onder behandeling heeft. Je moet hier oa aan blijven tonen dat je alles doet om werk te krijgen... Kan je eea niet aantonen dan kan je uitkering gekort of gestopt worden...

De lengte van je WW-uitkering hangt af van je arbeidsverleden...

www.uwv.nl schreef:
Hoeveel en hoe lang
U kunt twee soorten WW-uitkeringen krijgen: de loongerelateerde en de kortdurende uitkering. Bij de loongerelateerde uitkering baseert UWV uw WW-uitkering op het loon dat u verdiende toen u nog in dienst was. Hiervan krijgt u 70% voor iedere dag dat u werkloos bent tot een bepaalde einddatum, maar voor maximaal vijf dagen per week. De precieze hoogte hoort u van UWV. UWV houdt op de uitkering automatisch belasting en premies in, en betaalt u ook 8% vakantiegeld.

Hoe lang u uw loongerelateerde uitkering krijgt, hangt af van uw leeftijd en het aantal jaren dat u heeft gewerkt: uw arbeidsverleden. Bijvoorbeeld: bij een arbeidsverleden van vier jaar of minder duurt uw uitkering maximaal zes maanden, maar bij een arbeidsverleden van 25 tot en met 29 jaar duurt uw uitkering maximaal 2,5 jaar.

Als u maar één jaar (of nog korter) heeft gewerkt van de vijf jaar voordat u werkloos werd, kan het zijn dat u een zogenoemde kortdurende WW-uitkering krijgt. Deze uitkering duurt dan maximaal zes maanden en is tijdens deze maanden 70% van het minimumloon voor iedere dag dat u werkloos bent (of lager als u minder verdiende dan het minimumloon, bijvoorbeeld doordat u in deeltijd werkte). Meer uitleg en (reken)voorbeelden vindt u in de brochure Hoe zit dat met de WW? Kijk bij Meer informatie.


Meer info op www.uwv.nl of www.cwinet.nl

succes!

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 13:46

De fasering bij het CWI is bedoeld om de afstand tot de arbeidsmarkt vast te stellen
Fase 1 wordt verwacht dat mensen binnen 6 maanden zelfstandig weer aan de slag komen
Fase 2/3 is er over het algemeen meer begeleiding en eventueel scholing nodig, wat bij fase 2 kortdurend wordt ingeschat en bij fase 3 wat langer.
Fase 4 wordt ook wel de kan niet en/of wil niet groep genoemd en heeft zeer langdurige begeleiding nodig.

Voor het vaststellen van de fase moet er een KWINT gesprek plaatsvinden op het CWI. KWINT staat voor kwalitatieve intake. Verandering van fasering kan in principe niet plaatsvinden zonder dit gesprek.
Tijdens dit gesprek wordt getracht vast te stellen wat er in jouw situatie nodig is om je weer aan het werk te krijgen. Dat kan sollicitatietraining zijn, gerichte cursussen etc etc.

Als je nog vragen hebt, mag je me gerust PB-en. Ik heb zelf jaren op het CWI gewerkt namelijk als trajectconsulent. Ik ben er mee gestopt omdat ik niet langer achter het beleid t.a.v. trajectbegeleiding kon staan.