gewoon sjabrak onder western zadel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ShEtLaNdUrZ
Berichten: 3056
Geregistreerd: 06-12-03
Woonplaats: HeerHugoWaard

gewoon sjabrak onder western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-04 10:15

haj,
myn verzorgshet die heeft dus, een western-zadeltje.. maar,
dus geen *western*-pad.. is dat erg? er zit nu gewoon een sjabrakie onder!! (dun sjabrakkie) Lips are sealed
is dit wel goed voor z'n rug Verward
hij zelf heeft er niet zoveel problemen mee, maar.. bijv. onder het rijde gaat ook steeds het sjabrakie naar 8tere toe! Frusty
zodat, we steeds moete stoppen om t sjabrak weer goed te leggen..
heb jullie hier iets op?
-=XxX=- ShEtLaNdUrZ (*Chelsea*)

ShEtLaNdUrZ
Berichten: 3056
Geregistreerd: 06-12-03
Woonplaats: HeerHugoWaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-04 10:25

owhjah Verward ik sta nu op ITP maar,
daar hoort dit helemaal niet.. ik weet niet hoe ik dit moet verandere Verward
kan iemand helpen? maaruh, heir ff un beejt eun foto van wat ik bedoel!
Afbeelding
-=XxX=- Chelsea.

DEESenJAMBO
Berichten: 1260
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 10:31

ik denk niet dat t veel uitmaakt, het is een inie minie zadeltje (weegt nix) en het meisje ( weet niet of jij dat ben Knipoog ) weegt ook nix, dus lekker door blijven rjden, trouwens, volgens mij verkopen ze niet eens zulke kleine pads!

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 10:32

Op zich is het niet zo erg om een gewoon shabrak eronder te leggen hoor. *LOL*
Wat ik wel op de foto zie is dat het zadel erg naar voren ligt, daar moet je wel iets aan doen hoor want zo kan hij pijn in zijn ruggetje krijgen. Succes ermee!!! OK dan!

DEESenJAMBO
Berichten: 1260
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 10:44

ja idd, zou er dan een staart riempje aan vast maken

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 10:58

Dit is wel slecht! Een westernzadel heeft namelijk geen kussens, zoals een Engels zadel, en hierdoor moet je een dikke pad onder het zadel doen, zodat het zadel niet direct op de rug drukt. Je pony kan erg veel last van het zadel krijgen op deze manier. Het lijkt soms alsof er enkel een dekentje onder een westernzadel gelegd wordt (showblanket), maar hier zit in principe altijd nog een neopreen pad onder!

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 11:00

Misschien kan ze er anders beter een opgevouwen wollen dekentje onderleggen?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 11:04

ik ken een aantal mensen die idd met enkel een shabrak of zelfs helemaal zonder rijden... Heb er verder geen verstand van, maar ik heb bij mijn zadel gelijk een pad gekocht.
Je zadel ligt trouwens idd veeeeeeel te ver naar voren

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 11:09

Ik zou het niet doen! De druk wordt zo niet goed verdeeld over je pony.
Je zadel ligt idd veel te ver naar voren maar er zit vast een goede shettenbuik onder en dan is het moeilijker de boel op zijn plaats te houden Haha!
Koop een goede pad of maak zelf een deken, of vouw een deken (fleecedeken bv.) een aandalmalen dubbel en dan is dat ook goed.

groetjes, vera

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 11:24

volgens mij is dit zo een licht zadeltje?
denk dat het dan niet zoveel kwaad kan, een pannenkoekzadel heeft ook geen kussens..

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 11:33

Nee, een pannenkoekzadel heeft ook geen kussens, maar die 'snijdt' niet zo op de schouders
Of ben ik nou een 'mietje' (sorry, kan even geen beter woord verzinnen Haha! )

banish

Berichten: 965
Geregistreerd: 09-03-01
Woonplaats: Leiderdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 11:42

Die kleine zadeltjes zijn idd vaak aan de voor kant heel smal en "snijden" dan in de schouders van je pony.
Buiten dat het zadel op de foto te ver naar voren ligt, zal het zadel ook steeds vanzelf naar voren blíjven schuiven, omdat de nek nu eenmaal het meest dunne plaatsje van je paardje is. Als je het zadel verder naar achteren legt, past het waarschijnlijk niet meer doordat de "boom" te smal is.
En ook al is het "maar" een licht zadel en de ruiter ook niet te groot, moet élk zadel gewoon netjes passen.
OOK een zadelTJE wat MAAR op een shetlanderTJE ligt.
Het lijkt minder erg, maar de pijn blijft hetzelfde voor je diertje hoor. Ik vind ook dat je iets dikkere onderlaag moet hebben onder je zadel, maar daar los je het "pas" probleem niet mee op. Te kleine schoenen passen immers ook niet beter als je dikkere, zachtere sokken aandoet.

Er zit in Beinsdorp een tweedehands winkeltje waar je dit soort zadeltjes in kan ruilen en kan kopen en verkopen. Misschien kun je daar een goedkoop zadeltje kopen wat een beetje breder is. Heb je nóg meer plezier en je paardje ook Lachen

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 11:55

Ik kwam toevallig gister deze tegen op marktplaats:

35 euro
Beschrijving: Shetlander western pad (nieuw) Past erg mooie onder een kinderzadeltje op een shetlander bijna nergens verkrijg baar

Foto: Klik hier om de foto te bekijken
Datum: 21-12-2003, 12:01
Gezien: 294 keer bekeken.

Adverteerder
Naam: Paula (E-mail de adverteerder) (Alle advertenties)
Telefoonnummer: 06429153366
Woonplaats: Gouda
Regio: Zuid-Holland

Afbeelding

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 12:54

Onder een westernzadel moet je, als je paard je lief is, écht meer leggen dan een shabrakje alleen! Een westernzadel heeft geen kussens en de pad heeft een belangrijke functie in schokabsorbtie!
Er zijn mini-pads op de markt (en echt niet 'bijna nergens verkrijgbaar' zoals in de marktplaatsadvertentie), maar mocht je dat te duur zijn, dan is een meerdere keren opgevouwen dekentje altijd nog beter dan een shabrakje. Of maak des noods zelf iets met badstof en foamschuim wat je op de markt kunt kopen.
Er werd de vergelijking gemaakt met een pannekoekzadel, maar dat is een zadel waar geen houten boom in zit. Dat is meer vergelijkbaar met 'zonder zadel' rijden...

Jenbuc
Berichten: 5630
Geregistreerd: 06-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 12:57

ik rij met ons western zadel met een lekker dik dresuurpad en ze heeft er geen last van(fay) mara daar zit nog van een soort bond onder aan het zadelvast

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 13:22


Texas1
Berichten: 966
Geregistreerd: 30-01-04
Woonplaats: `s-Gravenzande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 13:58

Wij hebben ook een shet met een shetlander westernzadel en daar hadden wij altijd gewoon een westerndeken eronder gelegd wat als je een paar keer opvoud het toch bijna net zo dik als een pad is....en onze heeft er nooit last van gehad dussssss

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 15:37

Ik verplaats het even naar VMR.

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 15:52

Anders is het misschien een idee om een dikke plaid te gebruiken. een paar keer dubbelvouwen en dan onder het zadel. Lijkt mij voor het paard fijner dan een gewoon dek.

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 18:02

Een deken is inderdaad ook een goed alternatief. Toen ik Hofnar nog reed heb ik ook een tijdje een opgevouwen deken als shabrak gebruikt en dat beviel prima! Een gewoon shabrak lijkt me wat te dun en dat je zadel teveel naar voren ligt heb je inmiddels vaak genoeg gelezen Haha!

Monnik

Berichten: 1795
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Hillywood

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 09:23

banish schreef:
En ook al is het "maar" een licht zadel en de ruiter ook niet te groot, moet élk zadel gewoon netjes passen.
OOK een zadelTJE wat MAAR op een shetlanderTJE ligt.
Het lijkt minder erg, maar de pijn blijft hetzelfde voor je diertje hoor. Ik vind ook dat je iets dikkere onderlaag moet hebben onder je zadel, maar daar los je het "pas" probleem niet mee op. Te kleine schoenen passen immers ook niet beter als je dikkere, zachtere sokken aandoet.


Hier sluit ik me helemaal bij aan!!

Inmiddels is volgens mij toch al meerdere malen gezegd dat westernzadels geen kussens hebben, zoals een engels zadel. Een westernzadeltje vergelijken met een pannekoekzadel wat ook geen kussen heeft slaat kant nog wal. Het zijn 2 totaal verschillende zadeltjes!!
Er zijn wel degelijk kleine pads te verkrijgen voor onder een pony westernzadel. Ik heb laatst een hele leuke gekocht voor mijn Shetlander.

Een goede pad eronder, het zadeltje wat meer naar achteren en je Shetlandertje heeft ongetwijfeld veel plezier in z'n uurtjes samen met jou

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 10:15

wel een leuke shet trouwens,
maar het is je verzorgpony? anders moet je eens overleggen met de eigenaar, waarom er een dekje onder zit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 11:10

Niet doen zo met shabrak, om al genoemde redenen. Snij of knip een neoprene chabrak op maat, je paardje zal je er dankbaar voor zijn.
Overigens ligt het zadel op de foto behoorlijk beroerd op het paard, geeft te veel druk op de schouders. Zal niet lang duren voor je hier problemen mee krijgt, in de bespiering, mogelijk kreupelheidje of ineens bokken onder het rijden.