"Het gaat goed"... Klinkt leuk, maar nu concreter!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

"Het gaat goed"... Klinkt leuk, maar nu concreter!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 14:50

Ik zie zeer regelmatig hier in berichten "Het gaat heel goed". Dat zijn dan bijvoorbeeld berichten over westernrijden met een koudbloed. Of iemand die net 2 lessen heeft gehad die trots weet te vertellen dat Paardlief "Het heel goed oppakt".

Maar nu ben ik eens benieuwd wat er dan CONCREET zo goed gaat, want als er een training of wedstrijd is beginnen er aardig wat mensen terug te krabbelen dat ze daar niet aan toe zijn en dergelijke Haha!

Dus brandt maar los; wat gaat er dan zo goed bij iedereen, en WAT pakken die paarden dan zo goed op?

Ik zal zelf het goede voorbeeld geven:
Ik vind dat het met Milena heel goed gaat en ik ben hartstikke trots op haar omdat:
het een kort en gedrongen paardje is, koudbloed, dus geneigd om op de voorhand te lopen, rug weg te drukken en hals "tegen me" te gebruiken (niet bewust). Maar (met dank aan de trainers die me urenlang teruggefloten, begeleid en bewust gemaakt hebben Haha! ) ik kan haar nu op een mooie manier verzamelen, redelijk de rust in m'n gangen bewaren, en goed in balans op de achterhand laten lopen. We zijn secuur (dus bv in de horsemanship een pluspunt, kunnen netjes op de pion rijden), kunnen elkaars nijd inmiddels iets meer beteugelen (te zien in trailonderdelen die steeds iets rustiger en dus beter gaan) en ik krijg haar steeds ietsje beter op zit teruggereden.

Onze leerpunten zijn:
*de galop is van nature niet het sterkste punt, die probeer ik nu met behulp van een dressuurinstructrice sterker te krijgen.
Als de basisgalop beter wordt (tact, afdruk, spanning onderlijn, ontspanning bovenlijn), zullen m'n changementen ook makkelijker en beter worden, daardoor minder spanning en nijd, dus minder hectisch, = betere series.
*mijn eigen karakter (zeer licht ontvlambaar Haha! ) in combinatie met dat van haar (idem). Mijn vorige trainer was daar heel streng (en rechtvaardig) in, dat ik me niet op mocht laten naaien, en mijn huidige begeleidster pakt dat gelukkig ook vrij streng op.
*verder heb ik de neiging om als ik op een bepaald onderdeel (zoals de laatste tijd galoppades en changementen) bezig ben, om m'n basis te laten versloffen. Ben dan zo fanatiek dat als ik met losrijden een probleem in de basis tegenkom, ik dat met een shortcut probeer te fixen om toch maar verder te kunnen stoeien met dat nieuwe, onbekende, spannende..... hartstikke fout natuurlijk, maar dan ben ik zooooo hebberig......


Wat ik uiteindelijk wil bereiken:
Met een los teugeltje, twee vingers in m'n neus en 1 hand voor'm'n ogen een perfecte Westernridingproef kunnen rijden, die straalt van de kracht, beheersing, rust en samenspel tussen Mileen en mij.
(ach, dromen kan nooit kwaad, toch? Haha! )
MAARRRRRR als het niet lukt, m'n series niet beter kunnen worden door beperkingen in mezelf of m'n paard, ben ik niet minder trots op haar, en gaan we gewoon lekker door met waar we nu mee bezig zijn, horsemanship en trail (en vooral ook veel bos)


Zo, flinke lap tekst.
Who's next?


Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 14:58

Oke, toen ik Mander voor het eerst onder het zadel had was hij niet meer gewend dan een zadel op zijn rug, hij wist wat links en rechts was en waar de gas en de rem zat. Beenhulpen? Teugeldruk? Nooit van gehoord.

Inmiddels zijn we ruim 1,5 jaar verder en loopt hij schouderbinnenwaarts, keertwendingen om de voorhand, hij kan mooi verzameld draven, loopt netjes neerwaarts, gaat zijwaarts, achteruit, etc etc
Ik vind Mander zeer leergierig, meestal heeft hij een nieuwe oefening vrij snel door.

Leerpunten zijn voor ons zeer zeker de galop (ook niet zijn sterkste punt), mijn blik naar voren ipv op Mander gericht houden en erop letten dat ik niet ga 'vliegen' met mijn handen Haha!

Ik vind dat we er nog lang niet zijn, maar de 15e febr gaan we kijken wat een jury van ons als combi zegt in de trail en horsemanship! *bibber*

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

memory

Berichten: 535
Geregistreerd: 22-02-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 15:15

Wat gaat er zo goed en wat pakt hij zo goed op. MMM ff denken hoor.

Sjobrend (fjord) was engels ingereden, heel netjes tot L1 niveau.
Heb hem onder begleiding omgeschoold. wat ging er goed:

* Hij reageerd goed en licht op hulpen voor voorwaarts
* heb heel veel problemen gehad met zijn nek en de stijfheid daarin, nu heb ik hem binnen drie passen terug met een one rein stop als ie er een keer vandoor gaat, dit voelt dan niet aan als omtrekken, hij geeft zijn hoofd echt. Hij geeft mooi stelling op mijn been.
* nagefelijkheid is super. Ik heb zeker een half jaar daar niet naar gevraagd, en toen we daar in de training op kwamen, het werken aan de headset. Er was maar een hele lichte rukjes aan de bosal voor nodig (heel weinig kracht) en meneer gaf gewoon na! Toen was ik erg trots op hem, vooral gezien de dikke speknek die hij heeft!
* galop was heel problematisch, hij hield zijn hoofd heel hoog. het leuk wel of ie zo zijn voorhand omhoog wilde krijgen ofzo. Toen met kleine zachte rukjes aan de bosal zijn hoofd naar beneden gaan vragen, elke keer als ie zijn hoofd lager hield weer ontspannen. Na een paar minuten snapte hij wat de bedoeling was en probeerde het zelf zo goed mogelijk te doen ook al is het heel moeilijk voor hem. Zelf in latere sessies ging hij het uit zichzelf proberen ook als ik het niet vroeg.
* Voor de lol een keer met claudia zitten grappen over slidings en mensen die dat liefst zo snel mogelijk willen kunnen etc. Toen zijn we daar voor de grap is aan gaan werken dat lesuur (hij kon al gewoon stoppen op mijn zit en fencing hadden we ook al gedaan) en toen één keer geprobeerd vanuit galop, wat doet men...een sliding van een halve meter! Heel vet!

gewoon het feit dat ie heel snel dingen oppakt en het allemaal goed probeerd ook al heeft ie dingen vanwege zijn bouw een beetje tegen zitten. daarin ben ik trots op hem, dan gaat het goed, voor zijn doen.

Claudia nooit hem niks voor niks de superfjord Haha!

Natural Horsemanshipdag Arnhem 8 en 9 September 2007!!
http://www.nharnhem.nl

Gabacho

Berichten: 284
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Brabant!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 15:19

Nou ik heb geen koudbloed, maar een Paint.... Afgelopen weekend ben ik weer eens met mijn neus op de feiten gedrukt: Robin probeerde naar alle goede eer en geweten zijn beste beentje voor te zetten, maar ik (oelewapper die ik ben) was de laatste tijd weer steeds meer 'engels' gaan rijden. Ik ging dus stapje bij beetje meer met constante aanleuning rijden. Afgelopen wedstrijd (m.n. bij de pleasure en de horsemanship) probeerde ik mijn paard wat losser te laten met het gevolg dat hij zijn neus de lucht in stak en ik dus wat terug ging wringen.... Inmiddels (na een 'fout' die er in een aantal weken oefenen is ingeslopen) liep hij redelijk krom en kon dus ook niet in de goede galop aanspringen.... Als ik hem dan nog losser had durven laten en hij weer 'recht' was gekomen was dat geen enkel probleem geweest!! Ik heb nu voor mezelf besloten, dat ik al zijn goede bedoelingen, ga trachten waar te maken: Even helemaal terug naar de basis met wat meer vertrouwen in mijn paard!!!

Lads Go Shamokin, zoon van Shamokin x Mafors Lena Sugar
[EA-CO] Western instructie aangeboden in Brabant, regio Eindhoven. Neem vrijblijvend contact op: huijberthorse@live.nl

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 15:29

Mag ik ook? Tong uitsteken
Wat gaat er goed? Op zich niet zo heel veel (het uitbreken probleem is er nog steeds).
Wat erg goed erin komt is HO! Meestal kunnen we dit tegenwoordig vanuit draf, zonder dat ik aan mijn teugels kom.
Ik moet meer met mijn stem doen, en daar reageert ze ook wel lekker op, zeker met in galop aanspringen (ja, af en toe galopeer ik weer een klein stukje)
Helaas verpest het uitbreken heel mijn lol in het rijden, omdat je er steeds tegenaan blijft hikken, maar daar komt volgende week iemand voor

Sandra_H

Berichten: 2686
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 15:37

pfffff.... Haha! nou zal het proberen....

Sam heeft van zichzelf een mooie hoofd/halshouding, en heeft gelukkig niet de neiging om op de voorhand te gaan kachelen. Alles aan hem is mooi in proportie, hij is ook lekker kort en gedrongen.
Toen ik hem kreeg was hij nog niet zo heel lang ingereden, niet western maar ook niet puur engels. In elk geval is dat allemaal heel netjes gebeurd, hij reageerde (nu nog steeds) super op gewichtshulpen dus dat was mijn grote mazzel. We hebben lang gewerkt aan een goeie basis, en het resultaat mag er zijn. Hij is heel soepel, makkelijk te verzamelen en netjes aan de hulpen. Wijken, schoudervoor, sidepasses, die dingen gaan ook allemaal netjes. Een heel belangrijk pluspunt is ook zijn karakter: hij doet ontzettend zijn best, is supereerlijk en wil graag meewerken. Daarbij vergeet hij niet dat hij koudbloed is en blijft dus af en toe wordt de trukendoos opengegooid en wordt er flink geklooid maar dat maakt het allemaal ook wel weer leuk.

Zijn grote verbeterpunt is vooral de galop, daar heeft hij gewoon de meeste moeite mee. Pas als die goed genoeg is gaan we eens denken aan de wissels.
Het belangrijkste vindt ik MIJN verbeterpunten, en die zijn er nog meer dan genoeg Cool

Mijn doel is om ooit supernette proefjes te kunnen laten zien (pleasure, horsemanship, trail en evt ooit westernriding).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 16:13

Ik ben niet tevreden (genoeg) over het antwoord van Stef Haha! *LOL* Want jij zei laatst dat je les had gehad en dat Jamaica "het" zo goed oppakte.
Dus kom op, maak het jezelf niet te makkelijk, WAT pakt ze zo goed op? Want nu krabbel je terug.
Be proud and shout it out loud!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 16:29

Even een leuk detail: dit topic is op dit moment 100 keer bekeken en 5 mensen hebben geantwoord.
Procentueel is dus 80% van de Bokkers blijkbaar niet dapper genoeg om nou eens concreet te durven zeggen wat ze anders in vage kreten beweren...... Haha!

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 16:41

oké ik ook dan maar

stanly doet het goed , wat doet ie goed? nou lees verder zou ik zeggen

ik ben hem gaan rijden en binnen twee weken heb ik zijn zadel erafgemikt want dat was zo krom als een hoepel
na twee weken longeren was er een ander zadel en ben ik voorzichtig weer begonnen
hij liep heel scheef , achterhand naar buiten en naar binnen
en zijn rug eronderuit
nu loopt hij steeds rechter(bijna helemaal recht)
durft zijn rug weer te gaan gebruiken
en af en toe, heel af en toe loopt hij zelfs nagefelijk

kleine voltes waren een onmogelijkheid voor hem, nu kan ik bijna een volte 5 meter rijden

tuurlijk , hij gebruikt zijn dikke fjordenspeknek wel eens tegen me , tuurlijk hij loopt wel eens als een plank
maar voor een paard wat 10 jaar uit zijn neus heeft mogen vreten , buiten de shows om(rondjes crossen in de binnenbak)
doet ie het heel goed

en ooit hoop ik dat hij lekker nagefelijk en soepel is en dat ik hem met springen ook braaf krijg
o en ooit hoop ik met een lossere teugel hem ook nagefelijk/verzameld kan krijgen

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 16:48

Sonja schreef:
Even een leuk detail: dit topic is op dit moment 100 keer bekeken en 5 mensen hebben geantwoord.
Procentueel is dus 80% van de Bokkers blijkbaar niet dapper genoeg om nou eens concreet te durven zeggen wat ze anders in vage kreten beweren...... Haha!


Hmm nu ga je er van uit dat 80% van de bokkers een koudbloed hebben Cool
Ik lees dit topic ook Tong uitsteken

Robyn

Berichten: 1592
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 16:56

Sonja schreef:
Even een leuk detail: dit topic is op dit moment 100 keer bekeken en 5 mensen hebben geantwoord.
Procentueel is dus 80% van de Bokkers blijkbaar niet dapper genoeg om nou eens concreet te durven zeggen wat ze anders in vage kreten beweren...... Haha!



Ik ben 1 van die 100 mensen die het gelezen hebben, maar omdat je op de meeste veulens van 7 maanden oud nog niet mag rijden Knipoog Clown . Heb ik maar niets neergezet. Hij kan wel heel netjes ontspannen met hoofd naar beneden aan het halster lopen (uit zichzelf natuurlijk), hij is heel cool en bomproof, en hij kan heel goed back up, en benen optillen gaat ook superO:) . Tong uitsteken Voor de rest loopt hij in de kudde en komen we hem 1x in de maand opzoeken om lekker te wandelen, poetsen e.d. Tong uitsteken Cool

Maar ik vind wel leuk om te lezen wat jullie zoal doen..

Bijna klaar met mijn opleiding!!!

Funnygirl
Berichten: 579
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 16:58

Sonja schreef:
Even een leuk detail: dit topic is op dit moment 100 keer bekeken en 5 mensen hebben geantwoord.
Procentueel is dus 80% van de Bokkers blijkbaar niet dapper genoeg om nou eens concreet te durven zeggen wat ze anders in vage kreten beweren...... Haha!

Volgens mij behoor ik tot die 80 %, maar ik kan mij niet herinneren dat ik hier geschreven heb dat het goed gaat. Dus..............

Dit is niet persoonlijk bedoelt, maar volgens mij is de over grote meerderheid meer lezer dan schrijver. Zal er nog eens over nadenken of ik de moed op kan brengen.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 17:01

Alles is thuis, op de wedstrijd is alles anders Tong uitsteken

Pleasure:
Stan heeft nu een zeer goede jog en walk (vind ik). Constantheid moet beter. Lope zijn we hard mee bezig om daar meer verzameling in te krijgen. Het kost hem nog moeite om echt verzameld te gaan. Als ik hem iets meer laat lopen, dan heeft hij ook al een prima houding in de lope.

Trail:
Oefen ik veel te weinig.
In de sidepasses stapt hij bij lange na niet vlot genoeg en blijft niet genoeg nageeflijk nog. Laat zich makkelijk sturen, maar geen stabliele houding.

HM:
Luistert nauwkeurig, maar als ik niet alert genoeg ben gaat het mis. En dat is te vaak Scheve mond

Reining:
Pas weer begonnen met spins. Die gaan ok, maar ik stuur te veel en wil te snel te veel snelheid.

Algemeen:
Alles moet beter Haha!

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 17:35

Hahaha ok jullie hebben gelijk, niet IEDEREEN beweert dat alles zo goed gaat en dat de paarden het zo goed oppakken, maar ook niet-koudbloedruiters zijn van harte uitgenodigd om te schrijven Tong uitsteken
(maar het valt me op dat er heel vaak over koudbloeden geschreven wordt dat ze het zo goed doen en oppakken, maar dat deze ruiters verder vaak wat vaag blijven, vandaar de extra trigger Haha! )

Toppie! Ga zo door! Tong uitsteken

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 17:35

Sonja schreef:
Ik ben niet tevreden (genoeg) over het antwoord van Stef Haha! *LOL* Want jij zei laatst dat je les had gehad en dat Jamaica "het" zo goed oppakte.
Dus kom op, maak het jezelf niet te makkelijk, WAT pakt ze zo goed op? Want nu krabbel je terug.
Be proud and shout it out loud!


Ja, dat was laatst ja Tong uitsteken
Op het moment komt er niet veel dan stappen (figuren) en draven (hoefslag) om het uitbreken even een beetje te vermijden.

Neckreining gaat 2 handig goed, kan voltes, van hand veranderen, slangevoltes, gebroken lijnen, allemaal prima. Als ik het weleens voor de gein 1 handig probeer reageert ze niet (ik doe ongetwijfeld wat verkeerd)

Halt gaat goed, zowal vanuit stap a;s draf. Hoef nauwelijks iets met mijn teugel te doen.

Overgangen voorwaarts (stap/draf, draf/galop) gaan goed, ben hier nu veel op stem bezig.

Overgangen terug zijn moeilijker, hoewel ze wel redelijk op "easy" begint te reageren (ook als ze ineens iets engs ziet ofzo)

One rein stop (in halt) gaat steeds beter. Vroeger had ze er weleens een handje van om dan rondjes te gaan draaien, maar nu blijft ze staan en buigt mooi soepel (alleen bijt ze af en toe in mijn tenen Tong uitsteken)

Ikzelf heb nog erg veel ruzie met mijn hand houding, zit regelmatig te hoog, of juist weer te laag.

Back wil nog niet erg, maar dat komt wel.
Volgende week heb ik waarschijnlijk les van Eva (waar ik je een PB over stuurde Sonja... Ben alleen haar achternaam kwijt) en dan gaan we eens goed kijken wat ze nou precies doet met dat uitbreken en hoe ik het op kan lossen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 17:41

Super!
Op 1 hand is ook leuk voor de lol en buitenritjes, maar eerst lekker door en door bevestigen op 2 handen. Wat je zelf al zegt: basis,basis,basis. Eerst lekker soepel, nagefelijk, op eigen beetjes. Daarna frame erin werken, en dan komen de "kunstjes" wel een keer.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 20:49

Sonja schreef:
Even een leuk detail: dit topic is op dit moment 100 keer bekeken en 5 mensen hebben geantwoord.
Procentueel is dus 80% van de Bokkers blijkbaar niet dapper genoeg om nou eens concreet te durven zeggen wat ze anders in vage kreten beweren...... Haha!

Ik vind het een heel interessant onderwerp maar heb er nu natuurlijk niks over aan te vullen met mijn onbeleerde paardje Haha!
Ik ben dus een van de "klikkers" OK dan!

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

Signe

Berichten: 5796
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 21:01

Ikook dan maar...

Ik bekijk en vergelijk of we vooruit gaan, ik toets het niet aan wedstrijden ofzo en... vergeet niet, Blizz wordt niet alleen western, maar ook show en LARP getraind...

Blizz kan:
achterwaarts ( mag wel wat vlotter en hoofd lager)
wijken ( kan ook netter)
wending om voor en achterhand ( vrijwel alleen op been en dus ook op 1 hand Jeeha!)
stoppen vanuit galop ( niet sliden, gewoon een nette Whoa)
aanspringen vanuit stilstand naar galop
heel lekker galopperen ( lope)


En Niet:
nageven (vind ik ook erg moeilijk om hem aan te leren)
achterwaarts slalommen, hij staat stil draait zijn kont en gaat weer verder achterwaarts.
joggen ( maar zijn draf is wel enorm vooruit aan het gaan)

Toen ik hem net had was hij western aangereden en kon hij niet achterwaarts ( laat staan zijwaarts of wendingen!), brak uit in galop op voltes e.d. Een rustige draf zat er niet in en hij had alleen een speedy rechtergalop..

En nu loopt hij veel lager met zijn hoofd, heb ik iets van speedcontrol. Hij reageert op stem en zit en lichte teugel. Heeft een betere draf dus ( maar dara ligt ook nog wat werk te wachten!) loopt ronder en netter op de voltes in stap en galop.

Ja.. het gaat goed, maar hoe beter het gaat des te kritischer ik wordt en des te meer er nog geleerd moet worden... oef...
en dan bedenk ik dat ik hem voor mijn plezier heb en dat ie heel lekker te rijden is. Haha!

Ik illustreer en maak kunst http://www.signeofhorses.com
En ben parttime viking op Instagram @signeofhorses

Axefield

Berichten: 482
Geregistreerd: 14-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 21:07

Okay, hier dus de bevindingen van een angst-ruiter.
Mijn vorige pony, een New Forest, heb ik verkocht omdat ik er niet meer opdurfde, waanzinnig angstig was ik voor hem (geworden). Toen ben ik uit gaan kijken naar een makkelijk, braaf en lief paardje en waar "kwam ik mee thuis"?.... een veulen, hahaha

Rookie heb ik gekocht toen hij 2 maandjes was en heb hem alleen maar op zien groeien. Hij is nu een goed jaartje onder het zadel. Ik heb hem laten beleren, want uiteraard durfde ik dat niet zelf. En toen moest ik er zelf op. Ik durf te zeggen dat Rookie alles, maar dan ook alles, echt goed oppakt en dat alle fouten die naar buiten komen, door mijn toedoen is. Want.....alhoewel ik het grootste vertrouwen in hem heb, heb ik toch nog weleens zo nu en dan last van angst en door die spanning die dan door mijn lichaam sluipt gaat hij dingen fout doen. Voorbeeld: als ik onzeker word, krijgt hij minder teugel (want je moet 'm goed bij je houden toch .....?) en dus loopt hij minder soepel. Er komen steeds meer momenten dat er geen angst is en soms is het helemaal weg. En dan voel ik me geweldig en ben supergek op mijn paardje, omdat hij mij het vertrouwen stukje bij beetje weer helemaal aan het teruggeven is.

Het is echt waar: Rookie is geweldig, aan mezelf valt nog een heleboel te sleutelen!!!

Love my little men.....Sammie & Tommie

Judibo

Berichten: 1411
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 21:55

Leuk topic zeg!

Goed ik zal het ook proberen:
Sonja schreef:
Het is een kort en gedrongen paardje, koudbloed, dus geneigd om op de voorhand te lopen, rug weg te drukken en hals "tegen me" te gebruiken (niet bewust).

Dit komt mij heel bekend voor.
Vorig jaar Juni ben ik serieus met Donja aan het trainen gegaan. In het begin ging het best aardig, maar de achterhand was gewoon nog niet sterk genoeg en ze drukte idd ook haar rug weg, geen ontspanning meer te krijgen in draf/galop en ze kon alleen maar hard galopperen.
Ongeveer een maand geleden alweer, ben ik begonnen met 2x per week met de pessoa te longeren. Je ziet haar nu echt met de week verbeteren.
Ze wordt sterker in haar achterhand, waardoor ze ook op haar eigen benen gaat lopen en zich los kan laten in haar rug.
Doordat ze nu beter in balans loopt kunnen we al wat rustiger draven/galopperen.
Vandaag was ik nog een beetje blijer, ik heb eindelijk het knopje "rustig aanspringen in galop" weer teruggevonden (hopen dat dat zo blijft)! Rechtsom ging altijd wel redelijk, maar linksom was het eerst hard draven en dan in galop 'vallen'.

Ook gaat ze steeds beter op de hulpen reageren. Keertwending om de voorhand, achterhand en zijwaarts gaan, gaan steeds beter (nog verre van perfect, maar we hebben geduld, ze is nog jong).

Natuurlijk moeten we allebei nog veel leren.
Ik moet leren me niet teveel te laten opfokken als ze dwars is (het is en blijft een (nu puberende) maflinger), want dan wordt ze nog dwarser.
Mijn houding moet netter worden, waardoor ik haar minder hinder en zij vrijer kan bewegen.
EN ik moet leren minder met mijn handen te willen doen........ Schijnheilig
De basis moet er goed in en moet voor mezelf zorgen dat ik eerst die dingen weer herhaal, voor ik met iets nieuws begin.
Verder gaan we hard verder werken aan het verzamelen, ruggebruik en de balans.
Het is een jong paard en we kunnen nog zoveel leren!

Wat ik graag zou willen is dat we geen gek figuur slaan op wedstrijden. Ik hoef niet zo nodig eerste te worden, maar als we maar een netjes trailparcoursje/pleasure (en misschien later wel reining)kunnen afleggen.
Ook zou ik graag eens met haar met koeien willen werken, maar dat is nog een ver van mijn bed show.

Ook al zouden we niet zover komen, ik ben toch trots op haar. Aangezien ik haar als een groen/angstig paardje gekocht heb en ze toch heel goed is bijgetrokken!

Groetjes Judith

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30594
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 08:42

Sonja schreef:
Even een leuk detail: dit topic is op dit moment 100 keer bekeken en 5 mensen hebben geantwoord.
Procentueel is dus 80% van de Bokkers blijkbaar niet dapper genoeg om nou eens concreet te durven zeggen wat ze anders in vage kreten beweren...... Haha!

Ik heb ook even gekeken in het topic. Omdat western wel mijn interesse wekt. Maar kan niets toevoegen aan dit topic. Omdat Taran en ik eigenlijk alleen Engels rijden. Hoewel als ik met westernteugels rijdt, hij wel keurig op neckreining reageert. Maar voor mij nu nog even geen western. Wie weet school ik mijn pony wel een keertje om, maar nu nog niet. Dan moet ik het eerst zeker weten, en een goede trainer vinden.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 09:01

Dyonne schreef:
Hoewel als ik met westernteugels rijdt, hij wel keurig op neckreining reageert.


Wooooooowwwwwwwww kijk dit topic geeft mij tenminste nieuwe inzichten!!! Dus als je met WESTERNteugels rijdt, kent je paard neckreining!!!!!
Oftewel: gooi er een cuttingzadel op en je paard heeft cowsense, doe een showhoofdstel om en je kan de pleasure in etc!

Wie heeft er voor mij een westernridingzadel te koop?


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 09:03

Kritische vraag voor Dapperdier:
Je paard kent al aardig wat, maar niet nageven.

Zijn het dan geen kunstjes die je aanleert, in plaats van vaardigheden?


banish

Berichten: 965
Geregistreerd: 09-03-01
Woonplaats: Leiderdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 09:17

Wat bij ons goed gaat op dit moment.......Hmmmmmmmmm......
Daar moet ik toch eens even hard over nadenken Scheve mond

- Meelopen aan de hand gaat eigenlijk nog het best op dit moment. Dan kan hij ook netjes achteruit als ik achteruit loop enzo.
- Poetsen gaat ook wel goed. Als hij tenminste niet onder de opgedroogde bagger zit, want dan wordt meneer boos.
- Rijden durf ik het eigenlijk niet over te hebben (qua goedheid dan)
Hij pakt regelmatig zijn bit vast en gaat dan gewoon hollen, hij gaat vaak vanzelf een versnelling hoger, draaft heel erg hard, wil niet zonder te bokken of te racen een volte maken in galop, loopt niet nageeflijk zoals ik dat gewend ben en is weer enorm ontdeugend en vindingrijk. Ik rijd zelf door rugproblemen nog maar 2 keertjes in de week (minder en korter dan ik zou willen) en daar maakt meneer bij Frederiek dus erg veel misbruik van. Extreme duivel

Dus op dit moment zal ik de laatste zijn die zegt dat het 'goed' gaat Verdrietig

Maar, als mijn rugpijn over is zal ik hem wel weer even in het gareel proberen te krijgen en dan ga ik wel weer opscheppen Schijnheilig
Dan gaat ineens voor ons gevoel álles weer goed, dus dan hebben we weer stof tot opscheppen Knipoog

Banish-foto's van Gera in mijn profiel!!!

WWW.HUIZERD.NL/KONIJNEN

memory

Berichten: 535
Geregistreerd: 22-02-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 09:27

Citaat:
Je paard kent al aardig wat, maar niet nageven.

Zijn het dan geen kunstjes die je aanleert, in plaats van vaardigheden?


Ik vraag ook maar zelden nagefelijkheid, hij kan het wel natuurlijk.
Moet een paard dan bij elke oefening die hij uitvoerd nagevelijk zijn?
Hoe maakt de nagevelijkheid in een oefening van de oefening een vaardigheid en geen kunstje? (beetje rare zinsconstructie Verward )

Natural Horsemanshipdag Arnhem 8 en 9 September 2007!!
http://www.nharnhem.nl


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, Karintich en 10 bezoekers