veulen hoest

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
luckyzeven
Berichten: 753
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: hoofddorp

veulen hoest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-01-04 12:44

het hengstenveulen wat met mijn veulen in de wei en 's nacht op stal staat hoest al 3 dagen.
de eigenaar zegt dat het van zelf wel over gaat en dat ze haar DA al gebeld heeft en die zegt dat veulens altijd van alles krijgen netals kinderen.ik heb hem gister zelf getemp. en hij had geen verhoging.
ik ben zo bang dat mijn veulen het ook te pakken krijgt want die heeft af en toe al een vieze snot neus.wat kan ik het beste doen?? Verward

mijn liefste appie....chinook
ik ben nog opzoek naar een mylerbit.
ik heb ook nog spullen te ruil/te koop western en engels.


Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 13:46

Vooralsnog: laten gaan en de paardjes goed in de gaten houden. Ik denk dat je er goed aan doet de temperatuur van beide paardjes in de gaten te houden. Als het veulen over een week of wat nog steeds hoest of het hoesten erger wordt, zou ik wel een DA laten komen om ook naar de longen te luisteren en eventueel medicijnen voor te schrijven. Maar inderdaad: veulens zijn net als kinderen, en pikken van alles mee. Op zich normaal, maar wel iets om in de gaten te houden.

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 14:06

Mijn veulen staat in de opfok en daar is er ook altijd wat.
Dan hebben ze weer allemaal een snotneus, dan hebben ze weer allemaal vieze ogen, enz...
Het is hetzelfde als bij kleine kinderen.
Ik zou me niet te snel druk maken maar het wel een beetje in de gaten houden, succes!!

XANTHA

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 14:07

Mijn veulen had een maand geleden precies hetzelfde. Er kwamen zelfs hele klodders uit haar neus. De boer waar ze staat reageerde ook al zo: kleine kinderen krijgen ook vanalles, niets aan de hand. Nu is het ook over ! Wel even in de gaten houden dus, maar maak je niet te druk ...

~Turbohoof Solutions ~

Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 15:14

Als het mijn veulen was geweest dan was er allang een veearts bij geweest. 3 dagen hoesten is teveel. Elke hoest is slecht voor een paard. Helaas kun jij niet beslissen om de veearts te laten komen voor een veulen wat niet van jou is. Maar probeer je eigen veulen uit de buurt te houden en als die gaat hoesten wel de veearts laten komen. Vloeistof uit de neus is niet erg zolang het helder is, maar als het gelig wordt dan is het mis.

luckyzeven
Berichten: 753
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-01-04 18:21

erg bedankt voor de antwoorden.ik maak me drukker dan de eigenaar zelf..... maar de neus uitvloeing van dat veulen is vaak wit maak ook wel gelig.ik hoorde dat als het groen werd het niet goed zat...?

mijn liefste appie....chinook
ik ben nog opzoek naar een mylerbit.
ik heb ook nog spullen te ruil/te koop western en engels.

Annemar

Berichten: 21
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 19:46

Gelige uitvloeing duid op een ontsteking. Als het groen wordt dan is het echt veel te ver. Onze nu 2 jarige had als veulen ook een tijd gele uitvloeing en hoeste steeds. Wij hebben er wel een DA bijgehaald. Dat is toch niet goed voor zo'n jong ding hoor. Hoesten kan beschadiging aan de luchtwegen aanbrengen (nou niet gelijk in paniek raken). Het wou bij ons veulen ook niet over met diverse antibiotica spuiten, kuren en andere medicijnen. Het duurde veel te lang (3 weken). Wij wilden haar binnen houden, maar regelmatig naar buiten was toch veel beter, zei de DA. Uiteindelijk heeft de eigenaar van de stal haar het oude dekje van haar eigen merrie opgedaan en ineens was het in enkele dagen over. Dat een DA dat niet kan bedenken!

Eigenlijk moet een veulen gewoon kunnen harden buiten en dat is ook veel gezonder, maar soms kan een dekje toch wonderen doen. Vooral bij regenachtig/winderig weer, ookal kunnen ze schuilen.

luckyzeven
Berichten: 753
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-01-04 20:20

met erg regenachtig weer blijven ze vaak ook binnen en worden ze ff losgegooid zoals deze dagen.maar steeds als dat veulen was nat geregend dan had hij de volgende dag weer een snotneus.die van mij heeft het nu pas een dag of 2 maar ik ben best bang dat die ander doodziek is en die van het ook word.hij is echt snel vatbaar.ik zal nog eens met de eigenares praten want er komen soms zelfs klonten snot uit als hij proest.bah.....

mijn liefste appie....chinook
ik ben nog opzoek naar een mylerbit.
ik heb ook nog spullen te ruil/te koop western en engels.

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 22:29

Hoi
Mijn veulen kuchte laatst ook een paar dagen achter elkaar, ik heb haar 1x daags fenegiek (of ist fenegriek???) gegeven en ze kucht nu helemaal niet meer...

Haha!

Annemar

Berichten: 21
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 23:38

Je kunt misschien ook gewoon een homeopatisch middel geven om de weerstand op te krikken van je eigen veulen. Dan hoef je niet zo bang te zijn voor overdracht vanaf dat andere veulen. Hoe heet dat nou toch weer. Echinaforce!

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 08:36

Foenegriek heet het, en het werkt inderdaad wel goed.
Mijn veulen had trouwens doorzichtig/witte snot, en niet geel. Als het er echt geel of groen uit gaat ziet, zou ik ook de DA er bij halen ... beter een keer voor niks als een keer te laat !

~Turbohoof Solutions ~


KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 08:49

Helemaal niks aan doen........ laat het veulen lekker weerstand opbouwen, niks medicijnen, foenegiek of wat dan ook. Op het moment dat ie echt ziek is de va erbij halen verder moeten ze het zelf doen. Daar krijg je sterke gezonde paarden van

luckyzeven
Berichten: 753
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-04 09:25

ik geef mijn veulen zelf al een tijd foenegriek/knoflook/rozebotel en vitamine/mineralen extra door het voer want dat geef ik mijn merrie ook en die hoest nooit en zit lekker in haar vacht.dus daarom geef ik het al een tijdje.maar ik heb nog geen veearts erbij gehaald maar ga 1 deze dagen waarschijnlijk wel mijn veulen van het andere veulen weghalen want om het bot te zeggen: dat andere veulen ziet er gewoon niet uit.hij is erg iel/mager en kwakelt erg met z'n gezondheid.volgens mij is ie ook niet goed ontwormd want je kan ze ribben zien.ik probeer mijn veulen goed te verzorgen maar de eigenaar van het hengstje zegt dat ze er alles aan doet maar ik merk er niks van.bedankt voor de antwoorden.

mijn liefste appie....chinook
ik ben nog opzoek naar een mylerbit.
ik heb ook nog spullen te ruil/te koop western en engels.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 15:41

Wat het verschil is met een veulen en een volwassen paard is dat het volwassen paard wel gereden wordt. Een paard met een verkoudheid dat gereden wordt, kan problemen met de longen krijgen. Bij veulens is dat risico al veel minder. Wat ik wel zou doen (en jij al doet) is (liefst) 2 keer per dag temperaturen. Bij koorst wel bellen of als het hoesten erg wordt. Frisse lucht is misschien nog wel het allerbelangrijkste!!!

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 17:55

gijsenkim schreef:
Helemaal niks aan doen........ laat het veulen lekker weerstand opbouwen, niks medicijnen, foenegiek of wat dan ook. Op het moment dat ie echt ziek is de va erbij halen verder moeten ze het zelf doen. Daar krijg je sterke gezonde paarden van


Voorkomen is beter dan genezen...

Haha!

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 18:18

Overigens gaf ik haar FENEGRIEK (net ff gecheckt) komt bij de welkoop weg, werkt perfect!

Haha!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 18:20

Je moet doen wat je niet laten kan.......... Ik vind het niet verstandig. Veulens moeten het zelf oplossen, pas gaan dokteren als ze koorts hebben, verder niets instoppen als voer........ Veulens worden er niet beter van.........

jackie

Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 19:46

gijsenkim schreef:
Helemaal niks aan doen........ laat het veulen lekker weerstand opbouwen, niks medicijnen, foenegiek of wat dan ook. Op het moment dat ie echt ziek is de va erbij halen verder moeten ze het zelf doen. Daar krijg je sterke gezonde paarden van


of een veulen met bronchitis of longontsteking. droom lekker verder...

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 20:22

dan krijgt ie koorts en moet je er een da bijhalen...... hemel lief zeg! *Steef zn onderschrift denkend*

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 22:53

en ik vind dat foenegriek echt kl*te spul (sorry, mag niet vloeken, maar dat is echt het enige middel waar ik op loop te vloeken) Ken 3 paarden die het kregen, 2 bijna naar de bliksem mbt de longen en die andere waren ze op tijd bij. Vaak zit er een hoest onderdrukkend middel in. (daarom werkt het ook perfect! En vrijwel snel. Bijv ventipulmin lost het slijm op zodat het er makkelijker uit gehoest kan worden.)
Ik blijf erbij: gooi dat spul in de prullebak en laat hem zelf lekker uitzieken! Tenzij hij dus koorts krijgt, precies zoals hier vaker gezegd is. (maar liever 10 keer de DA te vaak bellen, dan 1 keer te weinig! Dus bellen als je het niet vertrouwd)

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

luckyzeven
Berichten: 753
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-01-04 06:41

dat heb ik nou nog nooit gehoord van foenegriek,ik geef het al jaren.
zelfs toen ik nog een pony had.maar het probleem word vandaag al opgelost: mijn veulen gaat weg bij dat andere veulen en komt met een jaarling merrie in een uitloopstal te staan en gaat met andere merries op een wei overdag.bedankt voor de reacties nogmaals. Lachen

mijn liefste appie....chinook
ik ben nog opzoek naar een mylerbit.
ik heb ook nog spullen te ruil/te koop western en engels.

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 18:29

Wat is het verschil tussen foenegriek en FENEGRIEK (wat ik dus geef) als ik vragen mag? Fenegriek vind ik toppie, 3daagjes en t wasover...foenegriek ken ik niet...explain...

Haha!

luckyzeven
Berichten: 753
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-01-04 19:40

fenegriek ken ik niet. foenegriek(die ik heb) daar zitten ook knoflook stukjes door.het grootste deel is geloof ik ook knoflook.verder weet ik het niet.ik heb gehoord dat het goed is voor de luchtwegen en de vacht enzo.

mijn liefste appie....chinook
ik ben nog opzoek naar een mylerbit.
ik heb ook nog spullen te ruil/te koop western en engels.

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 09:16

fenegriek is een gele poeder, die je kunt geven bij hoesterige paarden, 1x daags 40gram door het eten en dan moet het na 5dagen over zijn..bij mijn veulen was het met 3dagen klaar...

Haha!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BLEXBot, Doppers, Earth, fique, karlli, Murloc, nadcha, Nicollevs, pyrrhus, saltshaker23 en 22 bezoekers