Zweetdeken met hals maken...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
masja

Berichten: 4026
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Melderslo

Zweetdeken met hals maken...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-04 23:32

Hallo,

Mijn moeder heeft me aangeboden een zweetdeken met hals voor Tiara te gaan maken. Ik blij! Maar nu heb ik wel een vraag.

Ik ga zaterdag braaf vroeg opstaan om naar de lapjesmarkt in Utrecht te gaan, maar waar moet ik op letten? Ik wil het liefst een van wol natuurlijk, maar fleece is veel goedkoper en is misschien als 1e probeersel wel verstandiger...

Heeft iemand tips voor sluitingen ed?

Masja

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 23:41

Ik heb het ook eens geprobeerd, complete mislukking Haha!

Heb maar 1 tip: snij hem liever te groot dan te klein, en bij een probeersel kan je wel eerst touwtjes als sluiting maken. Je kan bij een andere deken, of alsnog, ze vervangen door een dekensluiting (gesp). Ik zou niet voor de sluitingen gaan die je bij de buiksingels hebt. (gaan naar mijn idee snel los bij de hals)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 23:41

Mn moeder heeft een keer uitrijdekens gemaakt, dat was super gelukt, dus moet het kunnen.

masja

Berichten: 4026
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Melderslo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-04 23:43

Goede tip! Ik neem dan gewoon koord om de hals dich te maken als test. Kan er altijd nog een mooie sluiting op zetten.

Fellor: Nog tips voor deze beginner?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 23:49

Nou, zorg dat de bolling bij de achterhand goed is. Hiervoor moet bje echt een reeds bestaande en passende deken gebruiken.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 23:52

Fleece is wel lastig,
dat scheurt heel snel op de borst. Bij echte paardenfleecedekens hebben ze daar ook allemaal versteviging zitten maar voor een gewone naaimachine is dat vaak te dik.

masja

Berichten: 4026
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Melderslo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-04 23:52

Ik heb de deken van Mayo als model. En zal mijn "gewone" zweetdeken er ook goed bij houden Lachen Thanx!

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 23:53

Gebruik een goedpassende deken als voorbeeld, de hals knip je er dan gewoon aan.
Fleece werkt heel goed als zweetdeken hoor, het transporteerd het zweet naar buiten. Dan zie je allemaal van die druppels erop liggen.
Als je moeder een beetje handig is dan lukt het vast wel.
Succes.
Ik wil wel een foto zien hoor, als hij af is.

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 23:53

informeer eens bij T@nj@ van bokt...die maakt ze ook wellicht heeft zij nog tips voor je

masja

Berichten: 4026
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Melderslo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-04 23:53

Sjuimpje schreef:
Fleece is wel lastig,
dat scheurt heel snel op de borst. Bij echte paardenfleecedekens hebben ze daar ook allemaal versteviging zitten maar voor een gewone naaimachine is dat vaak te dik.


Ai.... Wat kan ik dan het beste doen? Hij mag wel langer mee dan een paar dagen van mij:D

masja

Berichten: 4026
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Melderslo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-04 23:57

Jolynn schreef:
Gebruik een goedpassende deken als voorbeeld, de hals knip je er dan gewoon aan.
Fleece werkt heel goed als zweetdeken hoor, het transporteerd het zweet naar buiten. Dan zie je allemaal van die druppels erop liggen.
Als je moeder een beetje handig is dan lukt het vast wel.
Succes.
Ik wil wel een foto zien hoor, als hij af is.


Hihi, als het een beetje ergens op lijkt komen er zeker foto's!

Mijn moeder is best handig gelukkig. Vroeger maakte ze alles wat ik wilde. Ik had een beetje lastig figuur en dan zag ik iets in de winkel wat natuurlijk niet stond en dan maakte zij het na Lachen Heel handig, maar nu heeft ze helaas minder tijd... Maar wel voor een deken Lachen

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 00:00

Sjuimpje schreef:
Fleece is wel lastig,
dat scheurt heel snel op de borst. Bij echte paardenfleecedekens hebben ze daar ook allemaal versteviging zitten maar voor een gewone naaimachine is dat vaak te dik.


nieuwe naaimachines van goede kwaliteit kunnen wel wat hebben hoor!!!
Ik heb mijn 300 grams waterdichte deken gerepareerd toen de naden helemaal los gescheurd waren... paar lagen dus, maar het ging prima... Ook drie lagen spijkerstof gaat er met gemak doorheen... Fleece met nylon versteviging moet dus wel lukken denk ik...

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 00:31

RUBYWHITE schreef:
informeer eens bij T@nj@ van bokt...die maakt ze ook wellicht heeft zij nog tips voor je


Dat wilde ik ook net adviseren!
Ze heeft voor mij ook een hele mooie halsdeken gemaakt (dubbelfleece) en hij is echt prachtig geworden.

Zij heeft vast wel goede tips want haar dekens worden in ieder geval super.

Succes ermee en bedank je moeder maar vast voor de moeite *LOL*

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 01:25

Ik heb je wat tips gepb't Haha!

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 01:43

De dochter van de staleigenaresse, is super handig op de naaimaschine en toevallig heb ik haar gisteren een lap fleece gegeven om een zweetdeken met hals voor mijn veulen te maken Lachen !
Als "patroon" neemt ze een bestaande deken en de sluitingen maakt ze van breed klitteband. Boven aan het halsdeel -wat dus achter de oren zit- heeft ze van een stukje klittenband een lus gemaakt, die je om de bovenkant van het halster kan doen, zo kan het halsdeel niet verschuiven! Zorg er wel voor dat je het zachte deel omklapt -dus de stekels op de deken genaaid- anders blijf je er steeds mee aan het halster hangen Rolleyes ! Ik heb er al eentje (door m´n buurvrouw gemaakt Knipoog ) en die is hardstikke goed geworden! (alleen helaas nu te klein Knipoog ).
Ze maakt er ook nog een buikband aan, die ook met klittenband sluit.
Ik schrok trouwens wel vreselijk van de prijs wat het aan fleece, afbiesband en klitteband kostte Scheve mond !
De deken die ik op paard ahoy had gekocht, was €29,95 en aan materiaal om er zelf eentje te maken, was ik €31,50 kwijt Scheve mond (en dan moet ´ie dus nog gemaakt worden Lips are sealed !!) . De uni-kleurige fleece kost hier €6,- p.m. en ik heb 2 m gekocht.

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 19:18

T@nj@ schreef:
Ik heb je wat tips gepb't Haha!


als we jou toch niet hadden Tong uitsteken Haha!

masja

Berichten: 4026
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Melderslo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-04 21:13

RUBYWHITE"]
[quote="T@nj@ schreef:
Ik heb je wat tips gepb't Haha!


als we jou toch niet hadden Tong uitsteken Haha!
[/quote]

Nou inderdaad ik heb er echt veel aan. Heb het naar mijn moeder doorgebrieft en die gaat morgen mee stofjes kopen. Ik hoop dat het me gaat lukken en zal natuurlijk foto's plaatsen als ie af is Lachen

masja

Berichten: 4026
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Melderslo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-04 11:42

Ik heb donkerblauwe dubbelfleece gekocht. Best een mooie maar sobere kleur. Ze hadden best veel fleece, maar allemaal erg dun. Ik vond dat wat zonde. Als laatste hoop kwamen we bij een kraampje en die man verkocht aan een vrouw die vaker dekens maakte Lachen Had niet heel veel keus qua kleur, maar ach dit is wel goede stof en T@nj@ had me dubbelfleece aangeraden. Ikke blij! Mijn moeder heeft keperband in redelijk de zelfde kleur gevonden! Ikke weer blij! En als sluitingen hebben we van die schooltas dingen. Je weet wel met 3 pootjes en dan knijp je erin om ze open te maken Lachen Haha, nou ja foto's volgen als we aan het knippen en plakken zijn Lachen

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 11:45

Cool! Ik wil straks verslag Haha!

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 11:15

Straks moet jij ook een dekentjes-zaak beginnen Knipoog Wat een schitterend idee om zo'n boekentasdingen te gebruiken voor sluiting!