houdbaarheid grote balen kuilgras....???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

houdbaarheid grote balen kuilgras....???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-04 22:26

Ik heb altijd hooi gehad maar dat was bijna op en het enige wat ik zo even snel kon krijgen was kuilgras in balen van 300 kilo, ik heb er 2 op proef....ze vinden het lekker(ik geef nog niet zoveel want ze moeten er aan wennen en er zitten meer voedingsstoffen in ala in hooi, toch???)
Het is van goede kwaliteit maar de ene zegt tegen mij dat het met dit weer min. 4 weken houdbaar is en de ander zegt 2 weken, ik heb 4 paarden maar dan is het natuurlijk niet binnen een week op, wie weet hier iets van en heeft tips om houdbaarheid te verlengen???
Alvast bedankt!!!

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 22:35

Steeds zo goed mogelijk afsluiten, zeker als de balen buiten liggen als ze open zijn.
En hoe droger het kuil is, hoe langer ze houdbaar zijn.

Vasthi

Berichten: 4475
Geregistreerd: 06-02-03
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 22:35

Ik neem aan dat je zo'n grote, ronde in groen plastic gewikkelde baal bedoeld????? Wij doen er met 2 paarden en 1 kleine pony ongeveer 2 weken mee en dan is het nog prima.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 22:51

MarijeR schreef:
Steeds zo goed mogelijk afsluiten, zeker als de balen buiten liggen als ze open zijn.
En hoe droger het kuil is, hoe langer ze houdbaar zijn.


Als ze overdekt liggen, dan juist open houden en laten luchten, als je het weer afsluit nadat er zuurstof bij geweest is, gaan de bollen alleen maar sneller rotten.

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 23:06

Wij hadden laatst zo een vierkante baal en we hebben er ongeveer 1.5 week mee gedaan.....2 fjorden en 3 shets.
2 weken is het wel houdbaar, echt veel langer denk ik niet.

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 23:56

Hoi
Ik voer altijd grote balen, in plastic (moeten ze wel dicht zijn en niet gaten of scheuren hebben) zijn ze lang goed te houden. Ik heb ze overdekt in de stal liggen, helemaal open zodat het niet kan broeien of nat word (ivm schimmel) dan is het goed te doen...ik zou ze, zoals Imker al opperde, niet afsluiten na openen....hooguit afdekken

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 01:17

Ik heb de balen altijd buiten liggen, bij de weilanden waar ik ze ook op voer.
We hebben vierkante balen die we steeds weer zo goed mogelijk afsluiten. Moet ook wel voor regen en wind.
Op deze manier zijn ze lang houdbaar, beter dan alleen afdekken want als er een bui op komt, kan je de baal echt weggooien...

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-04 17:15

bedankt voor jullie reactie!!!

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 17:18

Volgens mijn vader is het maximaal een week en dan moet je koel weer hebben. Mijn vader voert dit altijd standaard aan de paarden.

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 17:34

Bij mijn vorige persionstalling, werd dat helemaal uitgespreid aan de rand van de gang en dan bleef het 2.5-3 weken goed.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 18:42

Het ligt er echt aan welke kuil je hebt. Bij ons op stal is de kuil wat natter en dan moet je het wel binnen 1 week opvoeren. Soms helpt het als je het idd. overdekt neerlegt en dan uitspreidt. Voordroog (bijna hooi kwaliteit) blijft langer goed (3-4 weken)

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-04 14:50

Belangrijke vraag nog!!!!!:

Wanneer zie je dan dat kuilgras niet goed meer is???

Bij hooi zie je het goed als het gaat schimmelen, maar wanneer is dat bij kuilgras???En...de een zegt dat je het open moet leggen en de ander niet....iemand nog tips???Alvast bedankt!!!

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 15:30

kuilgras gaat ook schimmelen als het niet goed meer is...

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 15:30

bij ons op stal ligt het altijd open alleen als het regent word het afgedekt met het zijl. Als het verrot is ruikt het vies en is het heel donker. de meeste paarden eten het dan niet meer. De hele kleine schimmels (net als bij hooi) kun je met het oog vaak niet zien.

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-04 18:17

gouda schreef:
bij ons op stal ligt het altijd open alleen als het regent word het afgedekt met het zijl. Als het verrot is ruikt het vies en is het heel donker. de meeste paarden eten het dan niet meer. De hele kleine schimmels (net als bij hooi) kun je met het oog vaak niet zien.


Dank je, en hoelang is het bij jullie houdbaar???

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 19:38

Het gaat vies ruiken. als het goed is ruikt goed kuil heel kruidig en een tikkie zuur het wat mindere kwaliteit ruikt heel zurig.
Slecht kuil ruikt heel muffig en rot.
Ik doe met 5 paarden en 1 shet een week met een baal.Ik snijd de balen helemaal open haal al het plastic eraf, doe ik dat niet is het na 3/4 dagen al aan het broeien (word dan warm) en dan gaat het vrij snel bederven.

Ik voer het nu al een tijdje omdat hier geen hooi te krijgen was maar wil ook niet meer terug op hooi.
In het begin toen ik nog 3 paarden had deed ik 2/3 weken met een baal maar dan kon ik het laaste stuk vaak weg doen omdat dat ging bederven

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 20:10

Geen water erbij laten komen! Goed opruimen en luchtdicht verpakken! Anders gaat het rotten..... Wij doen met een grote baal (groter dan het normale formaat) 1 week. Daar eten dan 5 paarden van, waarvan 3 drachtige merries. Het is een baal met negatief eiwit gehalte.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 08:47

bij ons eten er denk ik zo'n 20 paarden van het ligt er zo niet langer dan een week maar het ligt altijd open (wel bedekken/binnen gezet bij regen)

lore
Berichten: 349
Geregistreerd: 20-12-02
Woonplaats: Deurne (Belgiƫ)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 12:58

Wij kopen balen van zo'n 350 kilo, doen ze open en leggen ze droog open op paletten. Iedereen op stal doet zo'n 5 a 6 weken metz o'n pak in de winter (2 paarden per klant). In de zomer ligt de houdbaarheid wel een stuk lager. Onze kuil is wel heel droog, ruikt kruidig maar veeld roger dan een horsedinner of zo.