Janne... hoe kan ik het t beste aanpakken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Jenbuc
Berichten: 5630
Geregistreerd: 06-11-03

Janne... hoe kan ik het t beste aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-01-04 17:32

ik zeg het alvast ik kan geen les nemen want we hebben geen bak alleen een stuk groot land.
als het land goed is kan ik wel les nemen


janne rijd echt vreselijk
in stap zit ze heeeeerlijk maar dan die draf ze hobbeld aan alle kanten.
nou loopt ze niet helemaal goed.
maar er moet toch wat aan te doen zijn?
ze loopt in t kleine bakkie wel goed maar in t land Verdrietig
nou mag ik over een maandje weer op haar gaan rijden(nu niet ivm veulen die in maart komt)
maar daarna maandje verder zou ik weer kunnen beginnen.
hoe kan ik dat het beste aanpakken?
zoiezo martingaal oml.
liever geen hulpteugels wil het zelf doen maar als het echt niet anders kan dan weet ik het niet meer.


wie kan mij helpen met janne?
heb eind van de week een foto waar ze dan stilstaand (hebbe jullie ook nie veel aan) maar dan weet je wat vor paard het is en hoe ze er uit ziet die komt dan op ITP te staan.
link er naar toe komt uiteraard hiero
groetjes jennifer

wie o wie kan me helpen
Laatst bijgewerkt door Jenbuc op 28-01-04 17:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Ben weg van bokt graag verder contact met: jenniferulrich17@hotmail.com


Jenbuc
Berichten: 5630
Geregistreerd: 06-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-01-04 17:36

nou gaat een vriendin van me me helpen met janne maar zei weet ook niet wat er echt aangedaan moet worden zoiezo veel figuren rijden enzo om haar hand lekker soepel te krijgen maar haar achterhand is echt niet stevig(denk zelf geen goede spieropbouw)

Ben weg van bokt graag verder contact met: jenniferulrich17@hotmail.com

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 17:53

Wat bedoel je met hobbelen aan alle kanten?
En deed ze dat ook toen ze nog niet hoogdrachtig was?

Een paard wat hoogdrachtig is, is natuurlijk niet meer zo fijn wendbaar als normaal.

Wat je nu in stap wel goed kunt oefenen en dan heeft ze minder last van haar buik is haar goed aan het been maken.
Dus als jij drijft moet er meteen reactie komen.
Als jij wilt halthouden, doe dat dan met je zit, ook dat is in de stap makkelijk te oefenen.
En zo dus ook halthouden.

En als ze haar veulen heeft is het land wel weer goed en kun je ook gaan lessen.
Want wat je nu met hobbelen in draf bedoeld is voor ons hier achter de compu natuurlijk niet te zien Lachen

Jenbuc
Berichten: 5630
Geregistreerd: 06-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-01-04 18:02

heeft ze vanaaf dat we haar hadden(herftsvakantie) al gedaan.

met hobbele bedoel ik dus dat haar rug niet "stil" is zoals bij de meeste friezen maar echt raar loopt dus ook niet 100% in draf(stap wel)
ze hinkt met haar linkerachterbeen maar niet supper hinken beetje maar ze heeft geen pijn dat kan ik zien maar er zit nog een beetje vocht in haar knie(ik ga toch maar groene leem kopen)en dat moet er uit.

haar veulen is er nog niet maar tege die tijd kan ik idd weer lessen en ga ik dat ook zeker doen op haar.
maar drijven durf ik niet ivm het veulen want ze is nu hoog drachtig en ik stap er ook nie meer op.
longeren kan geen kwaad toch(stappen) kan tot de laaste paar weken voor de dracht ofzo ze moet 18 maart

Ben weg van bokt graag verder contact met: jenniferulrich17@hotmail.com

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 18:06

Dan zou ik toch de DA eens vragen wat er is.
Een paard wat "hinkt" met 1 been is niet goed en heeft dan ook pijn.
Er zit natuurlijk ook niet zomaar vocht in zijn been.

Maar voordat ik wist wat er mee aan de hand was, zou ik niet longeren of rijden.

Jenbuc
Berichten: 5630
Geregistreerd: 06-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-01-04 18:10

k weet wat er aan de hand is de DA is al zo vaak geweest haha
er zit vocht in door overbelasting van in t tuig.
ze moest 6 weken op rust is gedaan en dan langzaam aan het werk.
maar nu krijgt ze een veulen dus kan het niet.
en wat er met haar been is ze sleept het een beetje zet het nietsupper goed neer.

maar wat blijkt nou nu zit er wat in haar hoef(ik denk gewoon van die pus rotstraal ofzo:S)
wat open moet blijven en mag niet teren lekker vaag maarja
denk dat ze daarom zo vaag loopt
De DA zegt wel longeren en de hoefsmid weer niet:S
ik weet het nu weer niet

denk dat een DA er meer verstand van heeft(van vocht enzo) dan een hoefsmid maar die heeft weer verstand dan die hoef met dat pus er in

hmmz nu weet ik het echt niet meer

Ben weg van bokt graag verder contact met: jenniferulrich17@hotmail.com

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 18:15

Jou probleem heeft naar mijn idee dan ook weinig te maken met een RT probleem, maar met een medisch.
En daar kunnen wij natuurlijk ook niet van zien hoe het zit.
En als de DA en hoefsmid elkaar al tegen spreken, wat kunnen wij van hieruit dan doen...
Niet veel denk ik Lachen

Jenbuc
Berichten: 5630
Geregistreerd: 06-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-01-04 18:18

haha nee.

zat te twijfelen waar ik het zou neerzetten
de DA zegt gewoon bewegen dus daar hou ik het maar op.
mijn vraag was eigenlijk...... hoe krijg ik janne soepel want ze rijd dus niet lekker omdat ze (denk ik)zo stijf is op haar achterhand en stug in haar dikke nek is (kan natuurlijk een friese eigen zijn dat weet ik niet)
maar een vriendin zegt met touwtjes maar ik weeet niet of daar de achterhand ook bij gestimuleerd word lekker mee tewerken zeg maar.
want wil niet dat ze in de krul word getrokken(je snapt wel wat ik bedoel)

Ben weg van bokt graag verder contact met: jenniferulrich17@hotmail.com

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 18:19

Maar als je paard pijn heeft kun je toch niet van haar verwachten dat ze soepel loopt?
Stoot jij je voet eens hard, dan loop je ook niet lekker meer, ook niet als ze jou dan dwingen met touwtjes of wat ook.

Jenbuc
Berichten: 5630
Geregistreerd: 06-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-01-04 18:39

haha nee dash waar.
maar de DA zegt dat zegeen pijn meer heeft want dat vocht doet geen pijn en ze heeft er plezier in met rijden ze rent zelf ook altijd de godganse dag door het land enzo lekker achter fay aan renne .
ik vroeg me alleen af hoe ik haar soepel kan krijgen ZONDER hulpteugels

Citaat:
maar een vriendin zegt met touwtjes maar ik weeet niet of daar de achterhand ook bij word betrokken(dus ook goed er onder)


ik zeg het niet dat met touwtjes maar een vriendin.
ik wil het eerst zonder hulp teugels gebruiken maar als dat niet lukt dan een paardvriendelijke hulpteugel

Ben weg van bokt graag verder contact met: jenniferulrich17@hotmail.com

Jenbuc
Berichten: 5630
Geregistreerd: 06-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-01-04 19:34

iemand nog tips?

Ben weg van bokt graag verder contact met: jenniferulrich17@hotmail.com

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 21:48

Als je paard overbelast is geweest, zou ik niet al te gek doen met te korte wendingen. Loop zelf maar eens een paar kleine rondjes achter elkaar, dat ga je toch voelen.

Als je paard niet goed uitzit, dus een plankerig gevoel geeft, dan denk ik dat je paard te verstramt is in de rug. Kan een rijtechnisch probleem zijn, maar ook een fysiek probleem. En dat laatste kan weer voortvloeien uit een beenblessure of hoefproblemen (pijn), waardoor hij zichzelf wil ontlasten en er zo verkramping in andere lichaamsdelen ontstaan.

Jenbuc
Berichten: 5630
Geregistreerd: 06-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-01-04 10:54

ze had vocht in haar knie maar dat is volgens de DA er uit en als het er nog in zit is het met minimum maten en doet het geen pijn meer.
op dit moment heeft ze iets aan haar hoef waardoor ze zo loopt iets rotstraal ofzo weet het nietwas er niet bij toen de Hoefsmid het zei.
k went zoiezo niet te kort maar voltes enzo al die basis figuren zou toch moeten kunnen als haar hoef enzo over is.

Ben weg van bokt graag verder contact met: jenniferulrich17@hotmail.com

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 11:44

Als de hoef weer over is zou je wel wat basis oefeningen kunnen rijden, maar ik zou het erg rustig aan doen als ik jou was. Ze moet zometeen veulenen en je paard geeft al aan dat het niet lekker meer gaat. Ik zou haar gewoon lekker los zetten (als je mogelijk hebt) zodat ze wel zelf kan bewegen, maar ik zou haar geen 'gedwongen' beweging meer geven dmv rijden of longeren tot ze geveulent heeft.
Daarna kun je het gewoon weer lekker oppakken natuurlijk.

The more you know, the more you become aware of how much you DON'T know

Ik heb mijn profiel ingevuld!! Foto's volgen nog.

Jenbuc
Berichten: 5630
Geregistreerd: 06-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-01-04 12:19

ik mag ok nie meer op haar rijden maar na dat hnet veulen er is kan ik er toch wel weer op rijden? ze moet ongeveer over een maandje een veulen krijgen dus nee ik ga er nie meer op haha is vrij logisch.
daarna pak ik het weer op.

maar hoe zou ik dat dan kunnen doen?(kan het beter nu vragen dan straks een nieuw topic openen als het zo ver is)

Ben weg van bokt graag verder contact met: jenniferulrich17@hotmail.com

Jenbuc
Berichten: 5630
Geregistreerd: 06-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-01-04 17:44

nou heb ik nog een vraagje.....

janne is loeisterk maar dan ook echt heel sterk
1. met rijden gaat ze er vandoor en hou ik haar niet meer
2. aan de hand lopt ze me omver(met hoofdstel om)
3. met longeren luisterd ze prima

nou dacht ik is een scherper bit niet handiger? of een hulpteugel
ik ga ook als het land goed is les nemen ik krijg nu les op fay naja les van een vriendin die helpt me dan en geeft tips enzo
en wil dat ook gaan doen met janne

dus wat denken jullie(geen tips zoals neem les) anders bit,hulpteugel??
echt tips waar ik wat aan heb...

alvast bedankt

Ben weg van bokt graag verder contact met: jenniferulrich17@hotmail.com

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 18:22

ik denk dat je aan dat niet zo heel veel kan doen als vooral niet laten merken dat je bang of verdrietig of wat dan ook erom bent dat ze dat uithaald en zeker niet daarna naar huis gaan want dan denkt ze de volgende keer: als ik ga trekke gaan we naar huis. dan kan je er straks helemaal niet meer mee rijden

Mijn pony doet het ook, ik heb nu een martingaal eraan, zodat ik tenminste altijd wat te vertellen hebt als hij ervan door wilt gaan (kan naturlijk niet bij wandelen) En eigenlijk moet je paard er een paar keer vandoor gaan dan voel je wat ze doet voordat ze wegrent en dan kan je haar voor zijn : moet je wel snelle reactie voor hebben

Maar verder moet je hiermee om leren/kunnen gaan en iedere dag rijden. Misschien voor het rijden ff laten uitrazen aan de longeerlijn. Maar dit paardje heeft denk ik dan gewoon energie over en dat moet eruit!

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 18:27

Ik vraag me toch behoorlijk af hoeveel ervaring die vriendin heeft, op welk niveau ze zelf rijdt en hoe oud ze is... Ik denk namelijk dat je in dit geval meer hebt aan goede begeleiding in het algemeen misschien en zeker in het rijden...
Het klinkt mij alsof je nog niet zo heel veel ervaring hebt en het is in dit geval erg moeijlijk om over internet adviezen te geven...

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

Jenbuc
Berichten: 5630
Geregistreerd: 06-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-01-04 19:25

Jacksel schreef:
Ik vraag me toch behoorlijk af hoeveel ervaring die vriendin heeft, op welk niveau ze zelf rijdt en hoe oud ze is... Ik denk namelijk dat je in dit geval meer hebt aan goede begeleiding in het algemeen misschien en zeker in het rijden...
Het klinkt mij alsof je nog niet zo heel veel ervaring hebt en het is in dit geval erg moeijlijk om over internet adviezen te geven...

die vriendin heeft een eigenpaard en weet wat ze doet
ze rijd al vet lang heeft eigen paarden en doet wedstrijden en is al iets van 23 jaar ofzo heb geen idee.
verder rij ik zlef bijna 9 jaar en ben 16 jaar.

k ben ook druk op zoek naar profecionele hulp(heb net gemerkt dat er in ursem een stal is die paarden inrijd,les geeft enzo en ook meedoet met rababank talenten jacht(ene chantal).
heb gevraagt of ik bij hun kan lessen heb nog geen andworod terug

Ben weg van bokt graag verder contact met: jenniferulrich17@hotmail.com


anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 20:07

ik zou niet te snel met harde bitten enz beginnen aangezien jij al snel de neiging hebt een stang erin te doen als een paard alleen al niet wil stilstaan Schijnheilig

Annemar

Berichten: 21
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 20:30

Goed dat je professionele hulp gaat zoeken. Ik hoop dat het lukt bij die stal in Ursem. Het is zo belangrijk dat iemand je kan helpen die er echt verstand van heeft. Veel jaren rijden en al lang wedstrijd rijden, dat zegt nog niets over het feit of je iemand rijtechnisch kunt helpen of niet.

Ik heb zelfs wel eens iemand gezien die al 15 jaar reed veel winstpunten in de M2 had en er aan dacht om over te stappen naar de Z1. Toen moest ze eens een keer op een Z1 paard van iemand anders rijden. Bleek dat ze er niets van bakte. Binnen de korste keren liep het paard met alle spieren strak door de bak. Ze kon met haar zit het paard niet eens volgen. En dat lag echt niet aan het paard, want dat heb ik ook wel een paar keer gereden. Het is een heerlijk paard wat zich altijd aanbied, goed wil ontspannen en er door heen lopen. Ik bedoel maar!

Dat Janna niet netjes bij je blijft lopen is vooral een kwestie van opvoeding. Misschien kunnen boeken over paardentaal je daarmee helpen. Bijvoorbeeld Pat Parelli. Die heeft ook wel video's met instructies. Het respect van een paard voor jou begint al bij de kleinste dingen. Als het op de grond niet goed gaat, gaat et er op vaak ook niet goed. Een scherp bit, of hulpteugels zijn geen goed idee. Eerst maar eens proberen consequent een leider te zijn voor je paard. En dat kun je het beste doen met grond oefeneningen. Daar heb je nu ook lekker de tijd voor, omdat je niet kunt rijden. Het kan allemaal in stap, dus is niet belastend.

Veel succes

Jenbuc
Berichten: 5630
Geregistreerd: 06-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-04 12:34

anne: ik rij nooooit met een stang en weet waarom je dit zegt

annemar: wat dus het probleem is op stal loopt ze me omver vanwege fay als die in de voorste box staat) en in het land omdat ze graag wilt rijden.
vandaag ging het al een stuk beter
heb nu ook foto's staan bij itp:
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=194176
het liefste doe ik het ook zonder aan anderbit en hulpteugels.

wat zijn bijv, grondoefeningen?[/url]

Ben weg van bokt graag verder contact met: jenniferulrich17@hotmail.com

Lieke

Berichten: 11348
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 19:20

Zorg eerst maar dat het paard helemaal beter is en het veulen geboren is!
Als een paard niet helemaal gezond is kan hij natuurlijk ook niet helemaal lekker lopen.
Ik zou het daarna toch echt met les proberen aan te pakken (in april kun je neem ik aan toch wel redelijk in het land rijden).
Geen hulpteugels of scherpe bitten erin hangen, het probleem ligt waarschijnlijk bij de ruiter en niet bij het paard. Extra hulpmiddelen nemen de oorzaak niet weg maar proberen de gevolgen te bestrijden.

Jenbuc
Berichten: 5630
Geregistreerd: 06-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-01-04 11:41

Lieke schreef:
Zorg eerst maar dat het paard helemaal beter is en het veulen geboren is!
Als een paard niet helemaal gezond is kan hij natuurlijk ook niet helemaal lekker lopen.
Ik zou het daarna toch echt met les proberen aan te pakken (in april kun je neem ik aan toch wel redelijk in het land rijden).
Geen hulpteugels of scherpe bitten erin hangen, het probleem ligt waarschijnlijk bij de ruiter en niet bij het paard. Extra hulpmiddelen nemen de oorzaak niet weg maar proberen de gevolgen te bestrijden.


kijk aan deze tip heb ik tenminste wat.

uiteraard stap ik nu niet meer op janne en hoop ook snel goed les te krijgen.
vanaaf ze mei vakantie mag ik lessen gaan nemen zij me moeder(tot die tijd moe k t dokke)

Ben weg van bokt graag verder contact met: jenniferulrich17@hotmail.com

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 13:25

ze had een probleem met haar achterbeen ,ze heeft nu een hoefzweer? en ze is hoogdrachtig en NU wil je haar soepel gaan trainen??

wacht rustig af tot de hoefsweer over is en het veulen eruit.
na 6 weken kan je weer lekker in het land gaan stappen met het veulen ernaast.
dan rustig op bouwen en later kan je weer soepel gaan trainen en les nemen.

het nu even allemaal voor lief nemen en de hoefzweer behandelen.

Nieuwe eczeemdekens te koop..voor maar 40 euro


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 4 bezoekers