schouders niet los.. help?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Paintless

Berichten: 5654
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Drachten

schouders niet los.. help?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-04 17:19

ik ben een jong paardje aan t beleren maar t gaat nu niet helemaal meer zoals het hoort.. (hoe dat ook maar wezen mag)

mijn probleem is voornamelijk dat ik mijn schouders niet los kan laten.
vanaf mijn heupen hou ik mijn rug stijf, zonder dat ik het merk, en mijn paard reageert er heel erg op.

heeft iemand tips en adviezen om mijn schouders los te krijgen?

door mijn thuis situatie, waarin ik veel met stress te maken heb, zijn mijn schouders vast gaan zitten, alle stress zit er in.. en als ik elke keer als ik rij eerst alle hoeken van de bak moet zien, in willekeurige volgorde, wordt het er ook niet beter op..
oplossingen?
groetjes michelle

Let_be
Berichten: 7796
Geregistreerd: 25-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 18:09

Veel voltes en slangevoltes, komt hij echt niet los zo ik een DA erbij halen die kan kraken en accupunctuur, want als hij vast blijft zitten zal het steeds erger worden omdat hij nu de verkeerde spieren belast.
Ik heb toevallig die van mij laten kraken doordat ze ook haar rug en schouders vasthield door een wond aan haar staart (staartwortel is verbonden met rug dus als ze pijn hebben aan staartwortel dringt dat door naar rug).

Mijn DA heeft accupunctuur gebruikt en gekraakt en het is een totaal ander paard!! Ze is snel gestresst dus als ik het kan betalen zou het super zijn om haar 2x per jaar te laten behandelen.
Uiteindelijk is het niet meer nodig omdat ze natuurlijk meer spieren krijgt (ze is nu 4) en dan kan iets minder snel vast gaan zitten.

Misschien heb je iets aan de DA's zn site: www.kreupelpaard.nl
(de man op de foto's; arthur is mijn DA)

Hoop dat je er wat aan hebt.

Tamara

Gjilke

Berichten: 4695
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 18:35

Ik zou naar de dokter gaan, die kan je doorverwijzen naar een Fysiotherapeut (dan wordt het vergoed door je verzekering).

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 18:38

Quijosavan: Haar eigen schouders zitten vast Lachen , ga jij dan altijd naar de DA? Bij ons heb je daar mensen dokters voor tsjah ik weet het niet *LOL*

Je moet eens naar een magnetiseur af, die haalt de spanning van je spieren af en dan komt alles goed: ik had het ook, het word gloof ik 75% door de versekering vergoed!

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 21:19

Ik ben wel benieuwt naar oplossingen hiervoor, ik heb er ook heel erg last van.

Annemar

Berichten: 21
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 22:11

Massage wil ook goed helpen. Je hebt soms van die shiatsu massage stoelen. Misschien is dat wat.

Je kunt zelf als je op een stoel zit oefeningen doen. Door bewust je schouders flink aan te spannen en vast te houden waarbij je je adem inhoudt en dan vervolgens uitademen en je schouders langzaam loslaten. Door dit vaak te doen, wordt je bewuster van het verschil tussen spanning en ontspanning in je schouders en heb je eerder in de gaten als je begint te spannen. Dan kan ook eerder weer ontspannen.

Misschien kun je met iemand praten over de oorzaak van je stress. Dat kan ook al vaak helpen om een stuk stress los te laten.

Paarden zijn erg gevoelig voor de gevoelens bij mensen. Het is dan ook niet gek als je paard er heftig op reageerd, als jij gestresst er op gaat zitten.

Wel sneu, want paardrijden doe je vaak ook voor een stukje ontspanning Lachen

Je kunt ook vlak voor het rijden een ademhalings oefening doen. Een paar keer achterelkaar heel erg diep ademhalen en dan langzaam en ontspannen uitademen en je voorstellen dat al je problemen met me adem mee uit je lichaam stromen. Dat je bij het uitademen zeg maar al je spanning je lichaam uit laat gaan. Het als het ware aan de wind meegeven.

Of je doet het bij het instappen. Ook handig. 6 stappen inademen en 6 stappen uitademen. Pfffffff.

Het ouderwetse armen ronddraaien (ken je het nog van de manege lessen) wil misschien ook wel helpen. Het is gek dat wij ons sport of recreatiepaard wel altijd eerst losrijden, maar er niet voor zorgen dat we zelf oefeningen doen waardoor we losser en soepeler worden.....

Als je dan verderop tijdens het rijden weer merkt dat je vast gaat houden, ga je weer even stappen en zorg je eerst weer voor lossigheid in je lichaam.

Sterkte!

Don_Marcello

Berichten: 1226
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 00:27

Zeker bij een jong paard en als je zelf vast zit probeer eens:

Vraag iemand het paard te longeren, terwijl je er zelf opgaat.
Teugels in een knoop, beugels uit (liefst van het zadel halen).
Dan concentreren op het gevoel.
Rechtop zitten,
Armen ontspannen,
Schouders laag en naar achteren, maar niet geforceerd !
Voeten naar de grond, benen lang.
Kijk naar vooren, links, en rechts en omhoog, doe eens je ogen dicht!
Rol met je hoofd
Leg je handen op je buik, adem UIT door je buikspieren aan te spannen . Door je buikspieren te onstspannen stroomt de lucht weer naar binnen. voel aan je handen dat je buik uitzet.

Voel de beweging van de achterbenen van je paard in je eigen lijf en beweeg met je zit vanuit je lendenen méé in dat ritme, links en rechts en op en neer.

Beweeg dan je armen zijwaarts en maak een paar keer een vuist, daarna hand weer onstspannen.

Draai kleine circeltjes met je armen (vanuit je schouder)
naar voren en naar achter

Daarna met je linkerarm naar voren circels maken en rechts naar achter en andersom (grappig he? je zou nou eigelijk alle bokkers moet zien achter hun scherm iemand die het in één keer lukt, zelf zonder paard mag het zeggen!)

Draai eens helemaal naar links en helemaal naar rechts.
Strek je armen zo ver mogelijk naar boven en daarna weer ontspannen en voel dat je schouders nu ontspannen.

Rol eens met je schouders, links en rechts apart dan samen naar voren samen naar achter en links en rechts andersom.

Klop jezelf met één hand op de borst, met de andere wrijf je op en neer.
Daarna andersom. (valt tegen hè)

Die dit links en rechts, in stap, draf en galop an de longe

Als dit soort oefeningen helpen je coordinatie verbeteren en voor het verkrijgen van een onafhankelijke onstpannen zit.

En je paard went eraan dat er van alles gebeurt!

Veel plezier!

Paintless

Berichten: 5654
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-04 01:21

hee tof man.. bedankt.
die draaioefeningen doe ik al, nadeel is dat mijn paard juist aan t begin van de les ontzettend gaat bokken en stijgeren. dan ga ik er niet zonder teugels en beugels io zitten.
ik rij western dus aan de teugels hangen doe ik ook niet.. niet echt iig.
ik draai ook met mijn schouders, maar t blijft vast zitten.
vorig jaar ben ik naar een onafhankelijke psycholoog geweest, maar a dat mag niet meer van verzekering, 10 x per jaar enals je terug komt moet het met een andere klacht zijn en b kan ik niet meer betalen.
maar andere mensen gaat het nu ook opvallen dat ik "krampachtig" zit.
kan ook door klaske komen omdat ik er van uit ga dat we rodeo gaan spelen en ik me daardoor al vast hou.. ik zal morgen ff weer proberen.
groetjes michelle

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 09:57

Wat DM schrijft ben ik het mee eens. Maar ik zou voordat ik erop ging jouw paard even gewoon longeren(dus geen hulpteugels of touwtjes) Je kan er ook wat balkjes neerleggen. Want 10 minuten longeren staat qua rijden gelijk aan 30 minuten rijden!!! Je paard is dan in ieder geval losser voordat hij je dragen moet.

Paintless

Berichten: 5654
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-04 11:44

nou ik heb het gister weer geprobeert.. klaske was iig super braaf. alleen de lope was geen lope, maar bokkend naar de andere kant van de bak.. 40 meter gebokt dus. eigenlijk 80 want heen weg deed ze t ook al.
Ik zat er ongeveer 10 minuutjes op en toen had ik al last van mijn rug.
gvd.. hoe kan dat nou?!?! ik heb het nagevraagd en het eerste antwoord was: ontspannen!
tja.. dat lukt dus niet.
waarom had ik, toen ik engels reed geen last, tenzij ik scheef zat en heb nu zoveel last. nee ik zit niet scheef.. is gecontroleerd..
het komt dus toch op die ontspanning aan die ik moet zoeken.
Ik ga deze week een afspraak maken bij de huisarts en laat me doorverwijzen naar fisiotherapie.
dan ga ik naar manuele therapie in gorredijk, aangezien je zelf je fisio mag uitzoeken.
de man van een vriendin heeft het ook gedaan en hij had er veel baat bij.
ik zie wel.. moet dus vanmiddag nog maar even met rugpijn rijden
Ook heb ik gister een bok met mijn rug gevangen en dat deed me goed zeer.. toen ik in de auto naar huis zat had ik last van mijn rug, net onder de schouderbladen, terwijl als ik rijdt ik last heb van mijn onderrug.
tja, blijft moeilijk, goed zitten. Verward
groetjes michelle

Gjilke

Berichten: 4695
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 20:09

Een instructrice van mij had ook heel erg last van haar rug, en die is naar een "kraker" gegaan, in Sneek. Ik weet alleen niet meer hoe de beste man heet...

Paintless

Berichten: 5654
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-04 21:57

nadat ik die bok met mijn rug gevangen heb.. kan ik bijna niet meer rechtop zitten. gelukkig morgen naar de dokter

Annemar

Berichten: 21
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 13:43

Ik bedenk me ineens dat het misschien helemaal niet in je schouders zit, maar in je bekken. Dat je je bekken dusdanig spant, dat je het automatisch moet opvangen en compenseren met je schouders en jezelf daar dan ook vast zet.

Beterschap met de pijn in je rug!

YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 15:02

Aqua8horse schreef:
Wat DM schrijft ben ik het mee eens. Maar ik zou voordat ik erop ging jouw paard even gewoon longeren(dus geen hulpteugels of touwtjes) Je kan er ook wat balkjes neerleggen. Want 10 minuten longeren staat qua rijden gelijk aan 30 minuten rijden!!! Je paard is dan in ieder geval losser voordat hij je dragen moet.


Even offtopic: Is dat zo? Staat 10 min longeren gelijk aan 30 min rijden? Ik dacht altijd dat rijden veel effectiever was dan longeren.. Scheve mond Maar dat zie ik verkeerd?