castreren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tiggert

Berichten: 766
Geregistreerd: 23-04-02

castreren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-04 17:06

hey allemaal

na lang denken hebben (ook omdat we anders andre stalling voor zomers moeten zoeken) we besloten nander toch te castreren hij is nu bijna 3 nog 2 weekjes :p
en ben met beleren begonnen Haha!

alleen heb nog een paar vraagjes over het castreren

hij gaat voor een dag naar de dierenarts toe
maar waar moet ik rekening mee houden ??

en wanneer kan hij het beste gecastreerd worden?

hoop dat jullie me hier ff wat meer over kunnen vertellen

groetjes jenny

mickydo

Berichten: 3881
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 17:33

Mijn paarden zijn allebei gewoon op stal gecastreed,1 in de wei en 1 in de stal .
Heb geen idee waar je rekening mee moet houden verder
Ja dat je de eerste paar dagen alles goed schoon moet houden en flink afspuiten ( met een zachte straal ) en veel wandelen 3 keer per dag een half uurtje ( dat moest ik doen ) na 2 weken waren ze allebei weer helemaal de oude
Gewoon even de DA bellen met al je vragen die kan ze het beste beantwoorden Lachen
succes

tiggert

Berichten: 766
Geregistreerd: 23-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-04 17:48

oh dus hij is naar 2 weken (als alles goed gaat) wel weer de oude dat is wel mooi
en afspuiten is ook geen probleem we hebben spoelplaats en schone stallen
kan hij dan ook gewoon in de paddock? die is vrijwel altijd droog
en wandelen is ook niet een probleem

en hoelang na de castratie heeft ie nog echt echt hengstegedrag?
en wanneer (soiso voordat ze in de wei gaan) is het het beste om hem te laten castreren?

Gjilke

Berichten: 4695
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 18:23

Je moet ze vooral niet te vroeg castreren, eerst min of meer uit laten groeien, anders raken ze niet helemaal volgroeid door gebrek aan hormonen (ofzoiets)

Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 18:29

ik denk dat ze bedoeld welk jaargetijde, haar hengst is al 3 dus al behoorlijk uitgegroeid denk ik. Ik denk dat je hem het beste voor maart/april kan laten castreren, want als de merries weer hengstig worden spelen zijn hormonen weer lekker op en dan ben je daar al van af dit jaar.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 18:36

Castreren zou ik doen op een dierenkliniek, via laprascopie. En dan heb je verder geen omkijken naar het weer/jaargetijde. Ze krijgen een roesje en een paar sneetjes in de flank/(Utrecht) volledige narcose en een snee in de llies. Daarna moeten ze een paar dagen blijven, en aansluiten krijg je ze mee naar huis.

Voordeel: geen grote open wonden, minder besmettingsgevaar.

Nadeel: moet op een kliniek gebeuren (Utrecht of Emmeloord ) en is wat kostbaarder dan ouderwets castreren. Nadeel bij Emmeloord: volledige narcose.