Hanetred

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
miertje1981

Berichten: 27
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Grijpskerke

Hanetred

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-04 19:47

Hallo Alllemaal! Lachen

Ik heb een Gelders paard van 1.80 en hij is 14 jaar oud.
Hij heeft al zolang ik hem ken een hanetred. (Heeft hij waarschijnlijk al van zijn geboorte) Ik heb hier al veel over opgezocht en gelezen, maar nu is mijn vraag wat jullie hier van weten. (training, wat kan wel en wat kan niet, enz)
Ik kijk uit naar jullie reacties! Pling

Veel paardengroetjes, Miranda Party!!

Suusje1986

Berichten: 1153
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 21:57

Ik ken ook een paard dat een hanetred had. Hij heeft tot zijn 18e volop meegelopen in de manegelessen. Ook heb ik wel eens een paard met een hanetred gezien dat op internationaal topniveau sprong. Dus volgens mij zijn er niet echt beperkingen wat betreft training.

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 11:54

Idd geen beperkingen voor de training alleen wel eerst goed warm voordat je begint enne het paard kan meer moeite hebben met de oefeningen...

c_alsemgeest

Berichten: 20653
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 12:28

En sommige paarden met hanetred "vergeten" soms hun achterhand met het bij elkaar rijden in wendingen etc.
Dan kost het weer even wat meer moeite om het weer helemaal onder het lichaam te brengen.

Maar verder hebben paarden met hanetred geen last ervan. Vooral niet na lekker goed losgereden te hebben.
Bij ons op stal staat ook een manege-paard (naam gigolo *LOL* ) die hanetred heeft... hij heeft er eigg alleen last van met net uit stal komen en enkele seconden na het opstappen... ook achtervoetjes geven ziet er soms een beetje raar uit Verward
Maar na enkele rondjes ontspannen stappen loopt hij echt perfect.
Ach gut ze hebben gewoon bij het losrijden een klein beetje meer tijd nodig Ach gut

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 23:26

Probeer eens een behandeling door een osteophaat. Mijn vorige paard had ook hanetred (alleen in stap) en door 2 a 3 behandelingen door de osteophaat is het veel minder geworden. Volgens de osteopathie kan het zelfs helemaal verdwijnen. Kijk eens op paarden.pagina.nl. Daar staat volgens mij bij medisch een aantal sites over osteopathie.

Dimpie

Berichten: 264
Geregistreerd: 26-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 13:13

Ik ken een pony die is geopereerd aan een hanetred. Die heeft er nooit meer last van gehad Lachen. Was overigens een hele 'simpele' operatie.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 18:24

hanetred is niet bij elk paard door operatie te genezen
mijn 15 jarige ruin heeft het ook, vaak commentaar op gehad met de veterinaire keuring bij de cross, maar meneer heeft er helemaal geen last van,ik cross L met hem , met de punten voor het M.
zegt mij genoeg lijkt me.
alleen de dressuur worden we door sommige jury's teveel gekort, wat eik niet mag !!
maar goed, een paard heeft er meestal geen last van
er is ook nog een verschil tussen hanetred en kramptrekken,
kramptrekkers hebben er voornamelijk alleen in stap last van, als ze net de stal uitkomen oid. in draf is dat vaak volledig verdwenen , en na een goede warming op in stap ook.
hanatred komt zowel in stap, draf en af en toe in de galop voor.
het is storend voor het beeld, maar voor springen en crossen is het meestal geen belemmering.
speciaal beslag wil ook wel eens een beetje helpen.

miertje1981

Berichten: 27
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Grijpskerke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-04 22:40

Bedankt allemaal! *LOL*
Veel wat jullie schrijven herken ik inderdaad, dat van zijn achterbenen, dat hij die af en toe 'vergeet' en met hoevenkrabben enzo.
Mijn paard is inderdaad ook 2x bij een osteopaat geweest en dat heeft ook veel geholpen, maar het kan volgens mij nooit helemaal weg gaan. Het is namelijk een overmatige reactie uit het zenuwstelsel waarbij het been een te grote impuls krijgt, dus een operatie lijkt me sterk..... Verward
We hebben toen van de osteopaat als opdracht gekregen om hem minimaal 15 minuten warm te stappen voor het rijden , en dan veel figuren te rijden.
En 1 tot 2 keer in de week hem goed 'rond' te rijden, zodat hij zijn rug goed gebruikt, en zo spieren ontwikkeld om hem soepeler te houden en nu gaat het behoorlijk goed.
Alleen zijn achterhoeven uitkrabben en de hoefsmid is een probleem (hij heeft achter namelijk ook speciaal beslag)
Maar goed, ik heb onwijs veel plezier met hem, we springen, dressuren lekker en we gaan minimaal 1 keer per week naar het bos of het strand, kortom, hij is geweldig, mijn reus met zijn 'zwabberpootje' hihihihi. Pling

c_alsemgeest

Berichten: 20653
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 16:14

haha jah bij dat paard bij ons op stal was het altijd uitkijken voor je hoofd als je z'n hoeven wilde uitkrabben... want dan ging het altijd helemaal omhoog en maaien maar Haha!

Meestal kon je dan nog net op tijd wegduiken Knipoog

pegassa
Berichten: 1085
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 19:15

Een vriend van mij heeft een ruin welke zeer hoog in de springsport loopt, maar ohjee als je hem uit zn stalletje ziet komen lig je in een deuk met zn hanentretje. Volgens hem ondervindt het dier er totaal geen problemen van...ziet er alleen erg grappig uit. Clown

Lautjuh123

Berichten: 5174
Geregistreerd: 20-10-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 21:35

Bij op de manege staat ook een paard met hanetred, loopt volop mee in de lessen, heeft er nooit last van volgens mij Lachen