wennings-rooster voor paard commentaar graag!:)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

wennings-rooster voor paard commentaar graag!:)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-04 15:54

Hoi mensen in Maart komt mijn grote liefde (zie Pro voor meer info) naar Den Haag toe...
Ik heb even een soort roostertje ontworpen om hem te laten wennen, zeg even wat jullie ervan vinden en als er iets niet goed is hoor ik het graag Lachen
Rocky (de knollie in kwestie ) Is best cool in zijn hoofd.

Party!! Dag1
Vervoer, rit van ongeveer 1,5 uur. Slapen
Aankomst, uitladen even losstappen (5 min) aan de hand op het terrein.
Naar box, ongeveer 2 uur. Om te wennen, ook aan z'n buren
Daarna los in de binnenbak om zich even uit te leven en te wennen aan de bak. Rock-on, dudes! (ong 30 minuten) daarna groote poetsbeurt en naar stal (wei kan nog niet want dat is een blub zooi... vanaf april wel Knipoog ) Dan lekker op stal en wordt met rust gelaten. Dromen

Party!! Dag2
Uit stal halen lange poetsbeurt, dan eerst aan halster naar de grote binnenbak even erdoorheen lopen en eraan laten wennen, aan enge dingen snuffelen etc Haha!
Dan opzadelen en 30 minuten tot uur rijden.
Daarna afzadelen, poetsen en op stal
S'middags even kennismaken met z'n toekomstige weidegenootjes en even los in de bak met z'n 3en als dat goed gaat. OK dan!
Dan op stal Dromen

Party!! Dag3
Lekker poetsen, dan rijden.
Weer los met vriendjes

Party!! Dag4
Lekker buitenrijden... uur รก 2 uur, zo lang als hij zich lekker voelt Haha!
Dan s'middags even longeren.

Nou dat was het wennings-rooster Haha! Ik hoor graag wat jullie ervan vinden...
Alle commentaar is van harte welkom want dit is naar mijn inzicht het beste maar je kan natuurlijk altijd zelf foutjes maken Scheve mond dus wil ik ook graag andere inzichten aanhoren Knipoog

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 16:08

Op dag 1 zou ik je paard nog even met rust laten. Hij krijgt dan al zoveel indrukken te verwerken, dat rust het best is om hem op zijn gemak te laten komen.

Dag 2 zou ik eens wat gaan poetsen en aan de hand rondgeleiden. Verder nog niets.

Dag 3 rondleiden in de wei/paddock/bak en dan IN ZIJN EENTJE loslaten.

Dag 4 longeren of rijden en evt. los met naast hem wat andere paarden.

En zo steeds een stapje verder...

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 16:19

Ik zou het hetzelfde doen als Imker... miscchien zou ik dag 4 longeren, dag 5 longeren met zadel en daarna even uitstappen en vanaf dag 6 rijden... als het op dag 3 goed gaat met de andere paardjes zo ik hem natuurlijk wel zoveel mogelijk met hen los gooien...

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 16:20

Zo, jij hebt er zin in of niet! Knipoog

Als ik het goed begrijp blijft je paard langer dan 1 week, dus doe maar lekker rustig aan!
Op zijn minst op het tempo wat Imker aangeeft Lachen

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 16:25

Imker, ik neem toch aan dat je dat in Ermelo ook niet gedaan hebt Knipoog Ik zou niet te veel prutsen, en lekker gaan rijden. Eigenlijk het originele schema dus. Ik ga er vanuit dat het een volwassen paard is dat al wel eea gewend is.

Ter vergelijk, Pablo is deze zomer ook naar Ermelo kamp geweest: ma ochtend heel vroeg 2,5 uur op de trailer. Uurtje op stal, half uurtje gestapt onder de man. 's Middags een uur les. Dinsdag training bij Alice (dus ook weer met de trailer weg), woensdag twee keer les, donderdag les + oefencross in Ede, vrijdag oefenwedstrijdje + examen ruiterbewijs en weer 2,5 uur met de trailer naar huis. Zaterdag rustig gereden thuis, zondag springwedstrijd

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132051
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 16:26

Zo te lezen ben je er al helemaal klaar voor Knipoog
Leuk hoor !

Als ik jou was zou ik het schema overboord gooien en op het moment zelf kijken wat je met je paard kunt doen.
Schema's zijn leuk, maar het gaat om een levend dier, en in mijn ogen kun je het beste op je gevoel af gaan.

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 16:35

Wat Oscar zegt is helemaal waar... Haha! mijn schema zou echt prima zijn voor mijn eigen puk (is mijn lieve stresskipje, zo heb ik het dan ook bij mijn verhuizingen ongeveer gedaan... zo niet nog rustiger aan Haha! ), maar misschien ligt het voor jouw kanjer wel anders. Lachen

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132051
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 16:38

Precies, ze zijn niet van snijkoek hoor Knipoog
Even rust gunnen na een lange rit is prima, maar dan is er werk aan de winkel.
Niet miepen, gewoon doen

c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-04 16:49

hahaha okeej bedankt voor de tips Knipoog

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 20:13

Lielle schreef:
Imker, ik neem toch aan dat je dat in Ermelo ook niet gedaan hebt Knipoog Ik zou niet te veel prutsen, en lekker gaan rijden. Eigenlijk het originele schema dus. Ik ga er vanuit dat het een volwassen paard is dat al wel eea gewend is.




Daar heb je enerzijds gelijk in, maar onze paarden zijn ons gewend en hebben wat meer ervaring in deze. Dit paard wordt uit zijn oude omgeving gehaald, krijgt een ander voerschema, andere stallen en vooral: een andere baas en ik vind dat je BEIDEN gewoon moet wennen, om een soort band op te bouwen.

Onze paarden kennen ons en dan is het al geruststellend dat wij op een andere locatie ook daar zijn, zodoende wennen ze er sneller.

Aangezien je een band maar 1x kan opbouwen, zou ik niet zo supersnel aan de slag gaan.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 18:54

Zou het een beetje rustig aan doen en naar je paard kijken wat hij aan kan. Als hij moe is van alle indrukken dan wat rustiger aan... merk je vanzelf wel aan hem.