[Tinker] Welke hengst?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IngridHar

Berichten: 1739
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Geesteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 13:54

ow sorry Bloos

IngridHar

Berichten: 1739
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Geesteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 13:55

Shampo boy is iid ook leuk

www.irishtinkerstable.nl of com staan ook een paar mooie. Royal cash vind ik mooi heb hem alleen nog nooit IRL gezien of Sonny. Allebei 1.60 met een korte rug

Mariska_28

Berichten: 10502
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 13:57

En dan is er ook nog Mc Brynmore. Een wat lichtere gebouwde hengst van 1.59 die ik er op de hengstenkeuring goed uit vond zien:
Afbeelding

Mariska_28

Berichten: 10502
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 14:01

tinkiebel schreef:
Shampo boy is iid ook leuk

www.irishtinkerstable.nl of com staan ook een paar mooie. Royal cash vind ik mooi heb hem alleen nog nooit IRL gezien of Sonny. Allebei 1.60 met een korte rug


Cash is in het echt veel mooier dan op de foto. Hij is echt stoer maar voor chubby denk ik te zwaar (ze wou een luxe hengst). Hetzelfde geld voor Sonny.

Mooie foto van Sonny:
Afbeelding

Supertje

Berichten: 7092
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 14:30

Ik vind Cochise nog steeds een erg mooie hengst, heeft een mooie korte rug en is niet te zwaar gebouwd.
Hij heeft wel een ramshoofd, maar ik heb dat nog niet terug gezien bij veulens van hem. Hij is 1.56

Afbeelding
Afbeelding

Mariska_28

Berichten: 10502
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 14:40

Supertje schreef:
Ik vind Cochise nog steeds een erg mooie hengst, heeft een mooie korte rug en is niet te zwaar gebouwd.
Hij heeft wel een ramshoofd, maar ik heb dat nog niet terug gezien bij veulens van hem. Hij is 1.56.jpg[/img]

Ik heb alleen de eigenaar horen zeggen dat hij niet echt veel sok doorgeeft. Dus als je merrie niet echt veel heeft en je wilt meer sok zou ik het niet doen...

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-04 14:53

Hoihoi,

even mijn reactie op jullie "voorstellen":

Cochise: wil ik graag meer van weten Heeft hij een website of eigenaren met mail?

Cash en Sonny zijn Vingers aflikken maar vind ik idd. errug zwaar gebouwd voor wat ik wil...

Van McBrynmore zie ik graag wat meer plaatjes...?

Fellow spreekt me niet zo aan... Misschien ligt het aan de foto? Hij is ook wel erg klein...

Shampoo Boy is ook leuk! Zijn er meer foto's van hem te vinden?

Thanks voor zover!! Lachen

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 14:58

Website, Cochise; http://www.irishcob.nl/Lamein (staan bij ICS achter de hengstennamen als ze er 1 hebben..)

De stokmaat staat er ook bij vermeld.

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-04 15:30

Hey...

heb de eigenaren van Cochise gemaild Lachen

Wel spannend allemaal hoor!!!

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 15:41

Chakotay!!!!!!!
Echt een geweldig mooi paard!
Dat zou mijn persoonlijke keuze zijn.

Mariska_28

Berichten: 10502
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 15:46

Meer foto`s van Mc Brynmore kun je vinden op de site:
http://www.gipsy-spirit.nl/
Ik kan hem hier helaas niet openen omdat ik geen flash heb op deze pc

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-04 16:30

Aargh... heb vandaag te veel plaatjes gekeken Cool (en m'n ogen zijn al ontstoken)...

Stel jullie zijn mij, met mijn paardje, welke hengst zouden jullie erop zetten om een mooi en "lief" veulen te krijgen? En dan bedoel ik dus écht om Chubby's minpunten te verbeteren (ff uit m'n hoofd van haar keuringsrapport: armbespierde hals, iets toontredend, korte croupe (?)...). Verder vind ik haar zelf wat lang in de rug, wat te grof in haar hoofd (grote oren!) en er mag meer behang op...

Groetjes van een vertwijfelde Jacqueline

ps. waar en wanneer is de hengstenshow van het ICS, kan het niet vinden op de site?!

Mariska_28

Berichten: 10502
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 16:35

De ICS hengstenshow is op 21 februari in Velddriel. De hengsten worden daar aan de hand getoond en geprimeerd. In de middagpauze is er een hengstenshow van het Shire stamboek (Mjammie). `s Ochtends is er een jaarlingen en 2 jarige hengstenkeuring. Als er van een hengst genoeg nakomelingen zijn is het dacht ik de bedoeling om die even gezamelijk in de ring te tonen. De hengsten worden niet onder het zadel getoond. Dat kan 2 weken later, Bij de bestgaand show is een tijd vrijgehouden voor hengstenhouders die hun hengst onder het zadel of voor de kar willen tonen.

Dit staat er trouwens op de agenda:
Zaterdag 21 februari 2004
ICS-Premiekeuring voor hengsten met jaarlingen en tweejarigenshow te Velddriel, manege 't Laar, Laarstraat 6. Info bij Marijke

Zaterdag 6 maart Bestgaand Rijpaard in Manege 't Laar te Velddriel. Alleen leden, aanmelden bij Dienie.
Laatst bijgewerkt door Mariska_28 op 29-01-04 16:41, in het totaal 1 keer bewerkt

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 16:37

Dit is de site van waar "Shampoo Boy" staat. Ik heb Spix via hun gekocht en heb die hengst vorig jaar nog gezien. Zeer indrukwekkend dier, prachtig behang . Swieber heb ik ook in het echie gezien, maar die is wat klein denk ik voor Chubby.

http://www.tinkerstal-foubert.be/
SHAMPOO BOY :
Afbeelding

Dit is hun andere dekhengst :
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Deze hengst heet Nelson, 149cm groot (klein?). Ik weet niet of ie veel maat doorgeeft, maar dat kan je natuurlijk altijd effe vragen aan hen Knipoog

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 16:55

Ja Nelson vond ik ook zo gaaf! Alleen jammer dat hij vrij klein is...

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 17:03

Ik ga zondag naar een veulen van Ferro kijken, daar is Ferro ook dus ik kan wel even voor je vragen hoe groot Ferro is als je wilt?

Ylona
Berichten: 3
Geregistreerd: 29-01-04
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 17:10

Hoi, niet wanhopen hoor!, je vind wel een fijne hengst voor je meisje.
Bij ons op stal staat Goedgekeurde Tinkerhengst Boris, nou als je die hebt gezien twijfel je niet meer!
Hij is prachtig compact gebouwd , maar wel met mooie lange benen.
Heel aansprekend hoofd met niet te grote oren(zijn veulens vererven zijn mooie hoofd).
Verder is hij erg leuk in zijn gedrag en iedereen is weg van hem.
Zijn eigenaren dressuren met hem(pas nog 3!! winstpunten in 2 proeven).
Ook springen vind hij geweldig en hij heeft springmanieren waar menig KWPN paard nog een puntje aan kan zuigen.
Kortom, ik zou geen minuut twijfelen en contact opnemen met zijn eigenaars: hij is te zien op de website:
www.iersetinker.nl.
Gauw kijken dus, en veel succes met je merrietje

naomi_lover

Berichten: 59
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: strijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 17:25

Hoi,
Ik sluit me helemaal aan bij het voorgaande antwoord.
Boris is een top hengst met een mooi klein hoofdje met kleine oren
hij is 1.60 hoog en vrij compact, maar wel mooie lange sterke benen.
Zijn basisgangen zijn ook indrukwekkend en heeft een goede springtechniek.
Hij heeft mooie aftekeningen die hij ook doorgeeft met fokken, tevens heeft hij en mooi zwart hoofd met een heel goed karakter.
Hij heeft al een aantal nakomelingen die zijn bekroond met eerste en tweede premie op de keuring.
Boris dekt volgens mij in samenwerking met KI station meursing, in benthuizen.
Dit is goed voor bijde paarden en brengt geen stress met zich mee, waardoor de kans van slagen groter is dan bij een natuurlijke dekking.

Ik hoop dat je er iets aan hebt trouwens foto's kan je bekijken op www.iersetinker.nl

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 17:29

Als je voor KI gaat zou ik voor Bram gaan op de eerste plaats, anders Boris... Deze twee hengsten lijken mij het beste bij Chubby passen...

Verder Glen King Hill ook, maar die heeft een wat lange rug...
Laatst bijgewerkt door snowdon op 29-01-04 17:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Mariska_28

Berichten: 10502
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 17:37

naomi_lover schreef:
Dit is goed voor beide paarden en brengt geen stress met zich mee, waardoor de kans van slagen groter is dan bij een natuurlijke dekking.

Even helemaal off-topic, maar dat lijkt me sterk... De kwaliteit van het sperma gaat altijd iets achteruit tijdens transport enzo. Ik kan me niet voorstellen dat KI beter bevrucht dan natuurlijk dekken. Mijn gevoel zegt in ieder geval van niet. De rest klopt wel, je hoeft niet te reizen met je merrie en het kan minder stress geven (alhoewel Katinka het gedekt worden geweldig vond.. Knipoog) maar dat het beter bevrucht..?

naomi_lover

Berichten: 59
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: strijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 17:40

door de verminderde stress is dat wel degelijk het geval
en sperma leeft lang hoor
mijn merrie is ook ki gedekt en dat is echt een paniek geval en nu was er niets aan de hand en word ze al bijna mammie

Mariska_28

Berichten: 10502
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 17:48

Ikzelf zou denk ik eerst beide hengstenshows langsgaan en aantekeningen maken van de hengsten die jou wat lijken. Dan kijken of er eventueel nakomelingen van zijn. Van de ICS hengsten kun je dat zien op de online stambomen. Hoe je ze bij het NTS kan zien weet ik niet.

EN belangrijk: Staar je niet blind op vlekken/lange manen... Volgens mij kijk jij daar wel goed doorheen maar er zijn er zoveel die niet verder kijken dan dat.. (helaas). Ik denk dat je door het zo te benaderen als je nu doet het goed aanpakt!

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-04 18:45

Inderdaad, ik ga eerst naar de shows Kwijl ... Weet alleen niet of "alle" hengsten daar zullen zijn?
Vind exterieur beoordelen wel moeilijk overigens Maar je gevoel moet er zijn, denk ik... Zo heb ik Chubje ook gekocht Haha!

Mijn voorkeur gaat overigens toch uit naar natuurlijk dekken... Kan niet precies zeggen waarom... Al is natuurlijk dekken misschien lastiger, aangezien Chubby niet laat merken dat ze hengstig is, kan 't een duur geintje worden als ze een maand op pension moet bij de hengst Tong uitsteken

Enne... Mariska, ik laat me absoluut niet leiden door vlekken of lange manen. Alhoewel ik wel graag een hengst wil gebruiken die wat meer behang heeft/ fokt. Maar qua vlekken heb ik misschien juist een vreemde hoop: mijn ideale Tinkerveulen is zwart of chocoladebruin (dat laatste zou goed uitkomen met de naam die ik al heel lang in gedachten heb), met 4 hoog oplopende witte benen en een behoorlijke melkmuil.. Ach, als er maar een Tinkertje -bont, effen, hengst, merrie, zwart, bruin- uit komt Pling

Supertje

Berichten: 7092
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 18:53

Cochise geeft inderdaad niet heel veel behang door, dat klopt.
Maar de merries die hij gedekt heeft, hadden zelf ook niet bijzonder veel sok, vooral de merrie Marleen van Henk Lamein (eigenaar van Cochise) heeft niet veel, en is ook een crossbred. Dan vermeert de sok wel iets, maar inderdaad niet veel.
Probleem is dat een niet al te zware hengst die wel veel sok heeft, moeilijk te vinden zal zijn.
Zijn bouw geeft hij wel door, ook bij merries met een langere rug.

Dit is bijvoorbeeld 1 van die merries, ook met lange rug:
Afbeelding
En dit het veulen:
Afbeelding

Inderdaad zoals Mariska_28 zegt, veel mensen staren zich blind op de kleur van de hengst, terwijl dit absoluut geen garantie op bont, of de verdeling van het bont geeft.
Overigens zie ik op de foto's wel dat Chubby z.g.n. 'inkspots' heeft, kleine zwarte vlekjes in het wit. Dit is meestal een indicatie dat een paard homozygoot bont is, d.w.z. dat ze het altijd doorgeeft. Weet je toevallig of Chubby's ouders beiden bont waren?

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 19:51

Heeft een van jullie trouwens nog twee duidelijk verschillende tinkers, een met korte rug en een met lange rug? Ik zie dat verschil nl niet zo goed hoor Verward