Voeren, hoe, wat & hoeveel???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-01 14:23

Ik ben gewoon ff nieuwsgierig hoeveel een sportpaard gemiddeld gevoert wordt en waarmee, en ook nog extra's??
Mijn 7-jarige dressuurruin krijgt 2x per dag 11/2 kilo sportbix met een hoeveelheid kuilvoer, overdag (met goed weer) staat ie op de wei.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-01 21:11

hangt er helemaal vanaf wat ze doen en wat voor type. Mijn vroegere dressuurpaarden kregen in het wedstrijdseizoen 5 a 6 kg krachtvoer. Max krijgt nu 3 a 4 kg, omdat hij al fris genoeg is en ik niet zo heel veel train. Jet krijgt maar 1.5 kg per dag, maar die doet ook de hele dag niets -beetje in de paddock staan en soms achter magic de shetlander aanrennen. Ik voer sportbrok en haver half om half en een handje musli met kruiden. Verder krijgen ze 3 plakken hooi per dag.

toontje
Berichten: 94
Geregistreerd: 28-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-01 21:59

mijn springpaard krijgt 5 kilo sportbrok en kuilvoer. elke avond een half emmertje wortelen. soms een appeltje of een handje muesli na het rijden.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-01 11:13

Mijn merrie krijgt:

Sochtends 1,5 kilo biks
Smiddags 1 kilo boks
Savonds 1,5 kilo biks + 1 kilo granenmelange + een berg hooi.

Party!!

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-01 13:48

Wat je voert ligt helemaal aan het paard zelf, wat je ermee doet en het geslacht van het dier.
Als regelmatig traint heeft het paard nu eenmaal wat extra's nodig in de vorm van een paardenbrok.
Ik voer mijn dieren het volgende, misschien heb je er wat aan: Dit zijn de rantsoenen op werkdagen, op vrije dagen gaat er in totaal 1kg brok af en wordt de muesli (Veeeeeeeel energie) vervangen door Herbasan.
3,5-jarige hengst (4 keer per week gewerkt)
O: 2kg Pavo-2 en 0.5kg Reform Kruidenmix (Havens) met een handje haver erbij.
M: weidegras of Herbasan
A: zelfde als ochtend
3,5-jarige pony hengst (3 keer per week gewerkt)
O: 1kg Stibro en een handje haver
M: gras
A: zelfde als ochtend
4,5-jarige ruin (6 keer per week gewerkt)
O: 1kg Pavo-2, 1 1/2kg Pavo Gold, 1kg kruidenmix en een handje haver
M: 1kg Gold of weidegras
A: zelfde als ochtend

Ik hoop dat je er wat aan hebt. Mijn paarden lopen nog niet in de sport, pas vanaf dit voorjaar. We zitten nog in de voorbereidende fase. Haha!

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-01 20:26

Op http://www.horsemanship.org en dan onder welzijn en bij voeding, kan je leeftijd, gewicht en arbeid van je paard invoeren. De computer berekent dan de Vep, de Vrep en de DS voor jouw paard. In de kolom rechts staan dan alle mogelijke voeders en dan kan je daar de hoeveelheden invullen die je geeft. Laat de computer opnieuw rekenen en vergelijk je resultaat met de hoeveelheden die de computer had aangegeven.

groetjes

Anja

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 10:22

Mijn (dressuur) paard krijgt op een dag:
's morgens: 3/4 kilo muesli van Havens en 1 plak hooi
's middags: 1 kilo Draversbrok van Havens en 2 kg wortelen en 3 appels en 1/2 plak hooi
's avonds: 1/2 kilo slobber en 1 plak hooi

Verder staat hij zoveel mogelijk in de wei, dus gras bijna elke dag.