Ojee, modder, mijn mooie hoefjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
xxARAGORNxx
Berichten: 46
Geregistreerd: 27-01-04

Ojee, modder, mijn mooie hoefjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-04 22:00

Ondanks dat ik een heel braaf paard heb houd hij niet van modder en plassen. Het probleem is dat voor de bak een lekkere blubber ligt waar meneer niet door heen wilt Verward . Vandaag ging het al wat makkelijker. Ook in de bak liggen er een aantal plekken waar hij niet vrolijk van wordt.

Iemand tips om hem van zijn "angst"af te helpen??

Nathalie


Jennygirl

Berichten: 4491
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 22:28

Aan de hand er naartoe brengen en met je laars een beetje met het water gaan spelen. Niet zozeer op hem letten, maar net doen alsof je het reuze naar je zin hebt met het water. Waarschijnlijk trekt dit zijn aandacht wel.

We are all in the gutter, but some of us are looking at the STARS.
Geluk is een keuze! Kies jij ervoor om naar de sterren te kijken?
www.coachworld.nl

Oliver

Berichten: 4478
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 22:36

ik heb precies hetzelfde. Mijn pony durft ook niet door plassen. Als met een buitenrit de ondergrond van kleur verandert bijv. zwart zand in geel zand vind ze het al eng. Iemand een oplossing.
Het gaat de laatste tijd trouwens wel wat beter.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 23:52

Par doet het ook!!

Of ze loopt met een enge boog om het water of eng gekleurde gedeelte heen of ze springt er desnoods overheen, maar dus echt niet er door heen he.

Ga volgen of hier tips voor zijn want soms is het best wel irritant.

Maar ja...Par heeft het zelfs met slobber.....dat weet ze in tegenstelling tot de rest zo te eten dat er geen spetter op haar neus zit...terwijl de anderen een vieze snuit hebben.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 00:04

Paarden zijn kleurenblind en zien dus eigenlijk bijv. een zwart gat ipv een geel/zwart kleurverschil. Dat kunnen ze niet plaatsen en paarden zijn vluchtdieren dus proberen ze 't te ontwijken.

Maar de blubber, jij gaat toch ook niet met je schoenen graag door de modder. Paarden springen/lopen ook opzij voor een hoopje poep wat op de hoefslag ligt. De plek in de bak, hoe ziet dat er uit? Is het echt blubber of een moeilijk stukje? Daar kun je gewoon door drijven. Als er blubber in je bak zit, moet je 'm eens na laten kijken. Nieuwe bodem misschien? Geld, geld!

- Offline -

Rijo
Berichten: 2670
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 14:31

Er naast lopen en blijven proberen en dan weet ik zker dat je doorzettingsvermogen beloont worden. Probeer er een spelletje van te maken.

succes

Hanniebal

Berichten: 501
Geregistreerd: 18-12-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 18:23

Alles wat de vorige mensen hebben gezegd klinkt heel goed. Ik heb wel eens geprobeerd hem achter een ander paard aan te laten lopen, die er niks om geeft. Veel succes !

- Pecunia non olet -

It's Heavy On My Heart, I Can't Make It Alone, Heavy On My Heart, I Can't Find My Way Home

verwijderd09
Berichten: 1358
Geregistreerd: 18-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 19:03

ik denk dat je gewoon door moeten zetten en er zou weinig mogelijk gedoe omheen moet verzinnen, gewoon streng zijn en niets anders gaan doen als hem door het water heen zien te krijgen (desnoods goed met de de zweep erover heen)en als ie er dan door is dan komt ie er vanzelf achter dat het helemaal niet eng is. wat jennygirl zegt lijk mij dus helemaal fout ten eerste als je met water gaat spatten word de pony alleen maar banger en ten tweede een pony kan niet nadenken als de mens ----> hij denkt niet, wat heeft dat meisje plezier in het water zal ik er ook in gaan, hij denkt hoogstens, wat een dom mens daar in het water

Prinnie

Berichten: 925
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 19:06

Volgens mij helpt afstappen en proberen hem achter je aan te laten lopen, wel echt. Als hij je dan als leider ziet dan volgt hij wel. Dat vaak oefenen zodat hij leert dat het niet eng is en dan er weer op.
Succes

I will carry you through the hurricane waters, And I'll remember you in the blue skies [Citizen Cope]

Oliver

Berichten: 4478
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 11:15

Wat MrMichiel zegt een keer flink met de zweep erover heen, vind ik heel stom. Verward Je pony gaat er dan misschien wel doorheen, maar alleen omdat de angst voor de zweep dan groter is dan de angst voor dat water/modder. Verdrietig

Een goede ruiter weet problemen op te lossen, door rustig en uit vertrouwen om te gaan met je paard. Als je je paard alleen met de zweep langs "problemen" kan krijgen vindt ik dat heel dom.

Hieke wil nu al beter door modder en plassen. Ik heb haar tijdens een buitenrit achter een andere pony aan laten banjeren die het wel durft.
En heel erg (overdreven misschien Knipoog ) met je zit je pony er als het ware door willen drukken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 12:35

Mijn paard gaat dus ook echt niet door troebele waterplassen. Ik heb van alles geprobeert:
-achter een braaf paard aan
-paard aan de hand meevoeren
-boos worden
-lief en geduldig blijven
Hij doet het echt niet! Ik heb zelfs een keer een heel eind om moeten rijden in het bos omdat hij niet door een plas wilde, helas was er geen alternatieve route.
Ik heb er denk ik wel een verklaring voor. Zodra er nog wat modder in de plas ligt loopt hij er wel doorheen maar als hij alleen maar water ziet gaat hij er niet doorheen. Ik denk dat dat is omdat hij zelf niet kan inschatten hoe diep het water is. Ik denk echt dat hij die afweging maakt. En misschien heeft hij in zijn jonge jaren als eens zo iets meegemaakt omdat hij in het wild is opgegroeid.
Feitelijk is het natuurlijk een stukje gehoorzaamheid dat mist, maar ja, daar kan ik in dit geval wl mee leven Lachen

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 12:39

Ik vind het eerder een stukje vertrouwen dat mist. Van daaruit komt dan het stukje gehoorzaamheid dat mist Knipoog


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 12:53

cornelie schreef:
Ik vind het eerder een stukje vertrouwen dat mist. Van daaruit komt dan het stukje gehoorzaamheid dat mist Knipoog

Misschien wel.
Maar ik ga dus niet zo ver dat ik er een zweep bij pak en hem met geweld ga overtuigen te gehoorzamen.
Wat zou jij voorstellen om zijn vertrouwen te winnen in een dergelijke situatie?

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 12:56

daarmee win je ook geen vertrouwen Haha! heel, heel, heel veel stappen over modderige paden en in het geval dat je hierboven schetst, blijven staan (al duurt het 2 uur) tot hij er doorgaat. Geen stress, geen gedoe gewoon wachten. Vraag is wel of je die energie erin wil (en moet) steken. Ik denk idd wel dat het om vertrouwen gaat.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 13:10

Toch een stuk grondwerk. En dan al oefenen met het over vreemde ondergronden wandelen.
Shortcut: om de plas heen rijden en doen alsof je het niet ziet. Steeds dichter er langs rijden. Voel je spanning opkomen weer wat meer afstand nemen en net doen alsof je neus bloedt. En écht zorgen dat je zelf ook ontspannen blijft. Zodra jij ook maar de minste spanning ontwikkelt ruikt je paard meteen onraad en reageert daar ook op. Want als jij spanning opbouwt is er blijkbaar iets om spanning op te bouwen. Gewoon lekker ontspannen steeds dichter in de buurt komen en de tijd nemen die nodig is. Dus niet alles in 1 x proberen maar gun het de tijd.
Zweep kan ook maar is ook niet echt mijn ding. Je 'wint' misschien de situatie maar je verliest vertrouwen en respect.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 13:25

In het bos zijn het altijd dezelfde stukken die slecht zijn. De ene dag ligt er blubber, de andere dag staat het blank. De stukjes die je iedere dag passeerd, kende hij na een paar maanden en daar ging hij dan ook wel door heen, ook als ze blank stonden. Maar nam ik eens een andere route met een plas op een plek die hij niet kende [een vreemde plas] dan begon het verhaal weer van voren af aan.
Alle plassen in de bak zijn OK maar in een vreemde omgeving is het een heel ander verhaal.
Dus dan maar met een zeiltje onder mijn arm het bos in *LOL* ?

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 13:27

ik moet zeggen dat we het met Trammelant nooit opgelost hebben gekregen, ondanks talloze zeiltjes acties Frusty

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 14:11

Hoe meer grondwerk en vertrouwensdingetjes je doet in een vertrouwde omgeving hoe 'moediger' je paard uiteindelijk zal worden in niet bekende omgevingen. En je krijgt zelf dan ook steeds meer vertrouwen in je paard waardoor je als ruiter weer 'nuchterder' wordt en zo helpen jullie elkaar dan verder.

Cemlys

Berichten: 14950
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 10:44

ken ik. dan rijd ik in een heel uur geen 1 lengte rechtdoor. behoorlijk frustrerend maar nu de binnenbak af is heb ik er geen probleem meer mee. gewoon op wandeling vind ze het geen echt probleem

Yesterday is history, tomorrow is mystery, today's a gift, that's why it's called present!

verwijderd09
Berichten: 1358
Geregistreerd: 18-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 21:24

Oliver schreef:
Wat MrMichiel zegt een keer flink met de zweep erover heen, vind ik heel stom. Verward Je pony gaat er dan misschien wel doorheen, maar alleen omdat de angst voor de zweep dan groter is dan de angst voor dat water/modder. Verdrietig

Een goede ruiter weet problemen op te lossen, door rustig en uit vertrouwen om te gaan met je paard. Als je je paard alleen met de zweep langs "problemen" kan krijgen vindt ik dat heel dom.

Hieke wil nu al beter door modder en plassen. Ik heb haar tijdens een buitenrit achter een andere pony aan laten banjeren die het wel durft.
En heel erg (overdreven misschien Knipoog ) met je zit je pony er als het ware door willen drukken.


ik zeg ook niet dat je gelijk de zweep erbij moet pakken maar zo af en toe heeft het best eens keer zin om 'm goed recht te zetten, en bij mij heeft het geholpen ze durft nu alles, en dat is niet omdat ze bang is geworden door mij van de zweep want ik heb er nooit meer 1 bij me, ik hoef nu maar tagen mijn pony te zeggen dat ze iets moet doen, en ze doet het, en zoals ik al zij is dit niet omdat ze bang is voor mij


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 bezoekers