Vraagprijs leerpaard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Vraagprijs leerpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-04 23:51

Wat mag worden gevraagd, voor een gezond leerpaard, (Z niveau) door iedereen te rijden, gezond en met alle knoppen erop?Leeftijd 15-20, prachtig uiterlijk, maat.
Ik vraag dit aan de kenners; maar voor iedereen:
ik vind een leermeester die zich heeft bewezen en daarbij gezond is wat waard.
Maar hoeveel in geld uit te drukken?

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 23:56

ik vind 15 of 20 een heel verschil, voor 20 zou ik niet meer dan 2500 euro over hebben, een van 15 niet meer dan het dubbele.

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-04 00:31

Dus paarden van ca 17 jaar die van alles gepresteerd hebben, en nog op niveau zijn, Z niveau, zijn niet meer waard als een doorsnee vuilnisbak?

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 00:33

Natasha schreef:
Dus paarden van ca 17 jaar die van alles gepresteerd hebben, en nog op niveau zijn, Z niveau, zijn niet meer waard als een doorsnee vuilnisbak?

3500 voor een doorsnee vuilnisbak lijkt me niet echt reëel.. toch?
Laatst bijgewerkt door Lenn op 29-01-04 00:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 00:33

nee dat vind ik niet, maar leeftijd speelt wel een rol, voor een 16 jarig Z2 paard kun je veel meer vragen dan een vuilnisbakkie van 17 die dat niet heeft gepresteerd

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 00:35

Ja maar ze bedoelde denk ik niet een oude 'vuilnisbakkie'

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 00:40

Natasha schreef:
Dus paarden van ca 17 jaar die van alles gepresteerd hebben, en nog op niveau zijn, Z niveau, zijn niet meer waard als een doorsnee vuilnisbak?


Tja het is wel zo dat alles wat je nu betaalt je niet meer terugkrijgt. Hij wordt steeds minder waard.

Vaak is het zo dat mensen zo'n oud beestje "voor een goed tehuis" wegg doen en er dus niet meer geld aan hoeven te verdienen. ik heb het nu dus over 17 +

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 00:42

True, wij hebben een paard nu dat Z1 gelopen heeft, 8 jaar oud. Hij zou veel meer waard zijn. Persoonlijk zou ik ook niet veel betalen voor een ouder paard, ongeacht wat hij gelopen heeft in de sport.

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 00:49

Aangeboden: Z1 dressuurpaard
Prijs: €2950
Beschrijving: Zeer chique 14 jarige kwpn merrie van 1.70.
Z1 dressuur met winstpunten. Zeer goed geschikt als leerpaard of recreatiepaard.
------------------------------------------------------------------

Prijs: 3200
Beschrijving: Chique bruine ruin Rossini*oldenburg 1.70m
L2+7 dressuur , heeft voorheen Z gesprongen.
Fijn leerpaard makkelijk te rijden.
hij wordt 14 jaar ,
-----------------------------------------------------------

Prijs: € 2000
Groote: 1.67
Ouderdom: 15 jaar
Leuke gezinspaardje. Rijden dikwijls kleine kinderen op en beginners. Is M dressuur en M springen
-------------------------------------------------
Aangeboden: Dressuurpaard Z2 niveau
Prijs: +/- 5.500
Beschrijving: Ruin 1,65m, 12 jaar, donkerbruin, geen stalgebreken, braaf in trailer en bij hoefsmid, springt wissels, zeer betrouwbaar paard, ook als leerpaard zeer geschikt.
-----------------------------------------------------
Prijs: 3250,=
Beschrijving: te koop:
14 jarige bruine ruin.
stokmaat ca. 1.65
zeer geschikt als cursus/leerpaard.
M2 dressuur, L springen.
----------------------------------


Zo duur zijn ze echt niet hoor, en deze paarden zijn ook nog wat jonger!

Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 00:49

Je moet je ook afvragen hoe lang je er nog mee vooruit kan. Dan is 15 of 20 wel een heel verschil. Met een 15 jarige kun je al gauw nog 5 jaar vooruit, maar met een 20 jarige? Zelf vind ik een paard met 20 oud en dan heb ik zelf een superfitte 22 jarige.
Met een jaar of 18 gaat de souplesse behoorlijk achteruit. Dus dan kan hij Z gelopen hebben, maar dan moet jij er enorm aan rijden en heel precies en de puntjes op de i om er leuke punten mee te scoren.
Mijn paard heb ik voor het laatst dressuur gestart toen hij 18 was, ik kon niet meer meekomen. Terwijl ik toen hij 17 was nog wel vrij makkelijk winstpunten kon rijden.
Ik weet niet of je wat hebt aan dit verhaal, maar is iets om te overwegen denk ik.
Prijs weet ik niet, zit niet genoeg in de handel en ik heb 'afdankertjes' gekocht voor 'weinig'.

ps mijn fitte 22 jarige loopt nog wel endurance en doet dat wel heel goed.

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-04 01:10

Lenn schreef:
Ja maar ze bedoelde denk ik niet een oude 'vuilnisbakkie'


Juist! Knipoog

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 01:29

Die oude gebakjes zijn leuk om paardrijles van te krijgen, maar na een jaar of 2, 3 is het beestje af, op.
Het klinkt hard, maar dan rest alleen nog de vleeswaarde.
Dus, koop je een 15 jarig of ouder paard als leerpaard, zie de aanschaf daarvan als lesgeld. Je raakt hem nooit weer kwijt voor hetzelfde geld. Daarom zijn ze zo laag in prijs tov hun opleiding.

Een leerpaard van 10 jaar oud: dat is een dure!

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-04 01:33

En wat zijn stijve ruiters van 33 jaar dan nog waard?
Haha!

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 02:04

Natasha schreef:
En wat zijn stijve ruiters van 33 jaar dan nog waard?
Haha!


Whahahahahaha.....Een curcusje gymnastieken misschien... Tong uitsteken

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 09:26

Wij hebben ook een braaf leerpaard te koop staan. Z1 plus winstpunten, prachtige afstamming en 8 jaar! Wij vragen wel wat meer dan de bedragen die hier genoemd staan Haha!

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132002
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 10:07

Natasha schreef:
En wat zijn stijve ruiters van 33 jaar dan nog waard?
Haha!


Wil je het echt weten ? Knipoog *LOL*

Er zit idd. behoorlijk verschil (ook in prijs) tussen een 15-jarig leerpaard en een 20-jarige.
Een 15-jarige kan normaal gesproken nog best een aantal jaren mee, terwijl het bij een 20-jarige maar afwachten is.
Voor beide geldt dat ze na de "leerperiode" (en dan ga ik uit van een aantal jaren) min of meer afgeschreven zijn voor de verkoop.
Dan moet je eigenlijk gaan denken aan een symbolisch bedrag voor een goed tehuis waar het paard evt. nog als recreatiepaard gebruikt kan worden.
Uiteraard zijn er altijd uitzonderingen, maar ik ga nu voor het gemak maar even uit van een doorsnee leerpaard op behoorlijke leeftijd.

Persoonlijk zou ik voor een 15-jarige zo'n 3000 euro neer willen tellen, misschien iets meer als hij nog superfit is en nog steeds op niveau wordt uitgebracht/getraind.
Voor een 20-jarige wordt het een ander verhaal, daar zou ik hooguit de helft voor willen geven.
In het geval van het 17-jarige leerpaard zou ik zo'n 2500 euro willen betalen, mits het paard goed gezond is.

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 14:43

je ziet er zat op marktplaats staan die 15+ zijn en dan nog vragen ze er 5000 euro voor..(z paarden dan he)
ligt er maar net aan hoe of wat.. als dat beesie op zun 15e het z heeft gehaald en steeds is blijven werken..w rom zou je dan met een 17 jarig of nog ouder beesie niet verder kunnen leren?? weer het alom bekende voorbeeld van bonfire en de olympics.. die was 17.. en ja datie nu met pensioen is is ook nie zo gek he Haha! grand prix en z is wel eenbtje verschil Tong uitsteken
maar 2500 euro zou ik een lachertje vinden.. dan zou ik daadwerkelijk mezelf afvragen watie mankeert..
ennum.. vuilnisbakkie?? mijn paardje is 15,5.. heeft goeie papieren.. maar ik ga over 2 maanden pas officieel knhs starten.. in de b.. ennog moetie me 2550 euro kosten.... we gaan niet ver komen Haha! maar ik leg het er wel voor neer Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 15:20

Ligt ook aan het feit of er evt. nog mee te fokken is.
Als het een merrie is met een mooi predikaatrijk papier en enkele goede nakomelingen ligt de prijs ook een stukje hoger.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 18:38

Ik denk dat jij zelf al een schatting hebt gemaakt, daar je dit al een aantal jaar doet voor je beroep. Volg je gevoel gewoon.
Idd vergelijken met andere is een optie.

Alja

Berichten: 25583
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 19:21

ik heb mijn 15 jarige zz licht paard voor minder dan 3500 euro gekocht

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-04 22:37

Ja Holly, maar ik wilde idd wat vergelijkingsmateriaal!

Als je ziet wat t kost eer je een paard in t Z hebt, dan zit je aan een enorm bedrag.
Maar zo blijft t natuurlijk altijd.
Ik heb ook jaren ponys gefokt, en dat is qua verdiensten ook totaal niet rendabel.
Niet eerlijk eigelijk, maar ja.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 23:05

Gaat dit over Felix? Knipoog

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-04 23:15

Hihi,ja,
Ik wil mijn compagnon overtuigen om hem niet voor een schijntje weg te doen. Haha!

Dan blijft ie tenminste lekker lang staan........

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132002
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 23:16

Je hebt gelijk hoor Natasha, je wilt niet weten hoeveel tijd en geld er geinvesteerd is om een paard op zo'n niveau te krijgen.
Maar helaas komt aan alles een eind, en zo ook aan een productief paardenleven.
In een mensenleven werkt het eigenlijk hetzelfde:
Een werknemer van 55 jaar heeft een heel leven gewerkt, meer ervaring dan wie dan ook, kan een perfecte leermeester zijn voor de jongere garde, maar toch is het moeilijk om er een goed baasje voor te vinden als zo'n persoon op straat komt te staan.
Niet omdat ie niets meer kan, wel omdat je weet dat hij over een jaar of 10 met pensioen zal gaan.
Dat zegt dus niks negatiefs over zijn kwaliteiten maar het geeft wel een indicatie over de toekomstverwachtingen.
En juist die toekomstverwachtingen maken dat een paard "duur" of "goedkoop" is Knipoog

Maar ik begin nu toch wel een beetje nieuwsgierig te worden hoor over de toekomst van Felix Knipoog

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-04 23:46

Ja Oscar, maar ik heb dan ook meer respect voor een ouder persoon met ervaring.

Felix' toekomst?
Wordt hoe dan ook een fijne als het aan mij ligt! Knipoog