Te veel spanning in mijn schouders...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Te veel spanning in mijn schouders...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-04 19:50

Wat mij opvalt is dat ik regelmatig last heb van spanning in mijn schouders, vooral de grote spieren waarmee je armen aan je "nek" vastzitten en tussen de schouderbladen...

Ik vroeg me af of anderen daar ook zo'n last van hebben, waardoor die spanning ontstaat en hoe ik het kan voorkomen...

Heeft iemand tips?
Als ik het me bewust wordt en ik ben verkrampt, dan probeer ik te draaien en te zwaaien met mijn schouders/armen, maar als ik al verzuurd ben, dan helpt dat natuurlijk niet meer...

Wie kan me daarbij helpen?


ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 19:55

ik krijg er na een tijd rijden ook veel last van, gaat alles pijn doen.
bij mij komt het doordat mijn schouders scheef zijn (spanning in mijn rug). de ostheopaat heeft dit een beetje verbeterd, maar ik moet nu vooral op mijn houding letten...

Enya - Daya :-)

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 20:09

Bij de warming up al gaan draaien en zwaaien, opdat je minder snel verzuurd tijdens je training. Ook nekrollen (voorzichtig!).

Zijn het spanningen tijdens het rijden, dan doe je er goed aan psychisch wat andere technieken toe te passen, met bewuster regelmatig adem in adem uit, de beelden uit het boek Centered Riding van Sally Swift en Rijden met GEvoel van Mary Wanless kunnen daar absoluut in bijdragen

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Emeandor

Berichten: 200
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 20:22

Veel met je schouders draaien, armen zwaaien. En niet je schouders naar achteren trekken! Je strekt je bovenrug door je borstbeen/borst op te tillen. Schouders komen als het goed is dan vanzelf recht te staan en kost het je voor die pijnlijke spieren geen extra spanning. Nekrollen ben ik niet zo'n voorstander van, niet naar achteren tenminste, de rest kan wel, maar niet te hard/snel. Succes!

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 20:22

Ik heb/had er ook last van.

Als ik er op begon te letten, merkte ik dat ik vooral bij het doorzitten de neiging had om het stuk tussen mijn schouders op te spannen. Je moet gewoon zorgen dat je er tijdens het rijden goed op let om je te ontspannen: goed in en uitademen, rechtop zitten en je schouders laten "hangen" (niet echt hangen, maar gewoon ontspannen).

Sinds ik erop let, gaat het veel en veel beter.

Na het rijden kan je idd rondjes draaien met je shouders, je schouders extreem naar voor en extreem naar achter brengen enz...

Succes Lachen

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 21:24

als ik bij het doorzitten teveel ontspan, net om mijn schouders los te krijgen, dan gaan mijn benen alle kanten uit Haha!
het is waar, ik heb het idd ook het meeste bij doorzitten

Enya - Daya :-)

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 21:55

ik heb er soms last van als mijn paard stug is in zijn mond of wat loopt te hangen op het bit.

ik draai dan altijd met mijn schouders zo verbreek ik de spanning in mijn bovenlichaam, het werkt erg goed zonder dat ik mijn paard stoor.

ik gebruik dit ook gewoon tijdens de training om te kijken of ik me ergens in myn lijf te veel span.

Oliver

Berichten: 4478
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 22:22

ja dit had ik eerst ook.
Ik moest van mijn instructrice hele stevige vuisten houden
van mijn handen en dan proberen mn schouders losser te laten.
Dit werkte bij mij wel.. Dus de spanning verplaatsen uit je schouders
in je handen. Stevige vuist houden van je handen (maar dan niet gaan trekken)
Misschien heb je er iets aan..

AnnaBabs
Berichten: 1363
Geregistreerd: 20-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 22:34

Oliver schreef:
ja dit had ik eerst ook.
Ik moest van mijn instructrice hele stevige vuisten houden
van mijn handen en dan proberen mn schouders losser te laten.
Dit werkte bij mij wel.. Dus de spanning verplaatsen uit je schouders
in je handen. Stevige vuist houden van je handen (maar dan niet gaan trekken)
Misschien heb je er iets aan..


Krijg je daardoor niet snel de neiging om je hand vast te zetten?
Zowieso denk ik niet dat je het probleem als het ware moet verplaatsen, maar juist oplossen. Dat kan idd door de oefeningen te doen die hierboven al staan.
succes ermee! ik heb er zelf ook wel eens last van, en dan niet alleen op het paard maar bijvoorbeeld ook als ik in de auto zit, of op de fiets en dan ook niet alleen mijn schouders maar bijna mijn hele lichaam...haha misschien moet ik aan ochtendgym gaan doen Haha!

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-04 22:52

Bedankt voor jullie reacties tot nu toe!

Ik rijd nu meerdere pony's en dus ook vaker, daardoor merk ik het erger. Ik verkramp sneller als ik mijn handen hoog moet houden. Misschien dat mijn spieren dat niet gewend zijn, of dat ik ze verkeerd aanspan/gebruik... Ik zal in elk geval goed opletten of ik wel goed blijf ademen en proberen vaak tussendoor even los te draaien...

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 12:27

jij hebt een hele goede juf (carmen nog steeds toch), die erg op houding let. Misschien kan je het met haar overleggen??!

:){

suusjuhh

Berichten: 115
Geregistreerd: 27-12-03
Woonplaats: Egmond aan zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 12:56

ik heb er ook vaak last van, maar misschien kan ik eens proberen om gewoomn tijdens het warmstappen, mijn schouders goed te draainen enzo...ik weet het niet, maar eht is wle erg vervelend.

Party!! I Love Bárasi Frá Libérté en Ferdinand!!:#

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-01-04 15:20

kimmy schreef:
jij hebt een hele goede juf (carmen nog steeds toch), die erg op houding let. Misschien kan je het met haar overleggen??!


Carmen klaagt ook niet over mijn houding... Haha! Ze was al verbaasd toen ik zei dat ik al een tijdje les heb voor mijn houding omdat dat minder wordt als ik hard moet werken op een pony...
Maar ik kan haar wel om tips vragen, helaas net les gehad... en vakantie zit er tussen, dus pas over drie weken weer les Schijnheilig (die instructrice voor mijn houding/eigenaresse Moenira gaf als tip elke 5 minuten even draaien met mijn schouders) Maar dacht dat jullie misschien nog wat tips hadden en misschien wisten waardoor het ontstaat... (zodat ik het kan voorkomen)

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 15:53

Ik heb jaren last gehad van spanning in m'n schouders en was er binnen 3 lessen (nieuwe instructie) van af. Ik ben anders gaan zitten. M'n borst niet meer vooruit (teveel spanning), m'n schouders niet meer achteruit (teveel spanning). Voor m'n gevoel zit ik een beetje 'sullig' te paard - erg ontspannen dus. Schouders ontspannen, ellebogen en bovenarmen een beetje opzij naar voren. Als ik in de spiegel kijk ziet het er keurig uit terwijl het voelt alsof ik voorover zit.


Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 22:43

Kan het kloppen dat je gehele arm ietwat vast zit? In die zin dat je vanaf je pols tot aan je schouders flexibel kunt bewegen. En heb je je schouders wel voldoende naar achter staan? Ik zou graag een foto van je willen zien om te kijken of ik wat kan "vinden". Ik heb nml hetzelfde als jij gehad Knipoog

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-04 00:37

Dat zou best kunnen, mijn instructeur zegt daar bij het rijden op Moenira wel eens wat van, vooral mijn linkerarm, waar ik dus het ergste kramp in krijg. Het stomme is dat ik de teugel wel ontspannen vast heb, en ik mijn arm los kan bewegen op het moment dat hij vraagt of ik hem wel los heb, misschien probeer ik te geforceerd in een houding te blijven zitten?
In mijn profiel staan wel foto's, maar niet helemaal recent meer.
Wat wel opvalt is dat ik als het moeilijk wordt, de neiging heb mijn ellebogen naar buiten van mijn lichaam te houden. Ik ben ook nog vrij breed van boven, dus als ik netjes mijn armen aangesloten moet houden, dan moet ik een hoek maken die niet prettig is. Als ik mijn armen ontspannen laat hangen en dan mijn onderarm optil, heb ik mijn ellebogen ongeveer een handbreedte van mijn ribben. Om ze aan te laten sluiten moet ik echt knijpen en dat geeft ook spanning... (en dan zet ik voor mijngevoel mijn arm echt vast, dus liever laat ik ze hangen Schijnheilig )

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 19:16

Hmmm, voor zover ik op de foto's in je profiel kan zien, vind ik persoonlijk dat je je schouders te veel laat "afhangen". M.i. zal je toch iets meer je schouder naar achter moeten plaatsen, maar let wel: niet geforceerd.

Als je nml je schouders zo laat hangen, wordt je monnikskapspier constant opgerekt, welke in contact staat met de spier in je nek. Zodoende ontstaat er een bepaalde stress in deze spieren en zal je hiervan vooral last hebben als je vermoeid bent, het koud of stress hebt (kan ik uit eigen ervaring vertellen Knipoog).

Ik denk dat je tussentijds gewoon een paar keer met je schouders rondjes moet draaien om de druk af te vloeien en er op letten dat je schouders naar achter en naar beneden gedrukt moeten worden. Maar nogmaals: zonder forceren. Denk er maar aan dat je met je rug tegen een plank staat en dat je met je schouders (schouderbladen) die plank moet aanraken.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 bezoekers