[VD] Gaat Lig!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Signe

Berichten: 5807
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

[VD] Gaat Lig!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-04 11:59

Ik ben nu al een tijdje bezig met mijn tinkertje wat dingetjes te leren. ( pas, steiger, doekje oprapen, zijwaarts)
Nu: Ik kan na veel oefenen eindelijk bij hem komen als hij gaat liggen om te rollen, ik mag hem dan aaien en op hem zitten ( soms gaat ie dan wel staan) en heb zelf s een keer zijn hoofd helemaal opzij kunnen leggen en zijn hals geaaid ( heel lief)

Nu heb ik echter een probleem met het commando voor liggen. Hij gaat niet op commando neer en ik weet niet hoe ik het hem duidelijk kan maken... Natalie penquitt schrijft in haar boek hoe je been voro been moet aantikken en Blizz tilt braaf zijn pootjes op maar na een half uur vind hij het alleen maar irritant en gaat dus niet liggen maar boos kijken!

Ik heb gedacht om hem via het compliment te laten leren liggen, maar het compliment gaat er ook nog niet in bij hem en dit is niet een oefening die ik hem wil leren eigenlijk, ik vind buigen mooi genoeg en knielen op 1 been is geen natuurlijke houding voor hem.

Heeft iemand tips ( vast wel)
en willen jullie jullie commando voor gaat lig beschrijven?
en wellicht de stappen hoe jullie er zijn gekomen..
als iemand langs wil komen om het bij Blizzie te proberen... graag! Schijnheilig

Signe

Berichten: 5807
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-04 21:16

Vandaag weer even geprobeerd om te laten knielen...maar als ik zijn voet pak blijft hij eerst braaf staan ( kijkt even of ik ook wat lekkers heb en wat ik aan het doen ben...denkt dat hij moet buigen en doet zijn hoofd tussen zijn benen die ik dan met mijn andere hand naast zijn been doe en dan komt het...ik vraag lichtjes achterwaarts, maar dan snapt hij het niet en wil zijn voet terug! Zo van...ik wil wel achterwaarts, maar daar heb ik vier benen voor nodig hoor!

Wel ging hij liggen omdat hij wilde rollen en kon ik weer gewoon op hem aflopen, belonen voor het rustig liggen ( en niet rollen dus) en op hem zitten en belonen en weer eraf en laten opstaan... alleen dat liggen op commando...aaaargh!

Gentle_Giant

Berichten: 2058
Geregistreerd: 18-06-02
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 00:09

Ik heb ook maar gehoord....

als hij rolt aan het halster.. zodra hij gaat rollen zeg je LIG en dan als hij neer gaat geef je hem een snoepje of eten... zo ben ik het mijn pony ook aan het leren en heeft een vriendin het haar pony geleerd... suc 6

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 15:27

Ik heb het Odin ook zo geleert.
Na het rijden ging haar afspuiten met water, en dan ging ze rollen. Dat heb ik gewoon een paar keer beloont met snoepjes enzo.
Toen heb ik er een commando aanvast gemaakt, dus als ze weer wou rollen dan zei ik de hele tijd: lig lig lig lig lig lig lig lig lig, totdat ie lag en dan weer belonen.

Daarna ging ik haar afspuiten na het rijden en vroeg ik eerst de spaanse pas. Daarna mocht ze gaan rollen, dus ze ik weer de hele tijd het commando. Dus dan krijgt ze het zo door. En toen later deed ze het zonder afspuiten, en nu doet ze het altijd! Knipoog

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 15:35

Hoe ik het heb gedaan: Voltes stappen en dan het hoofd omlaag proberen te laten doen, dan een klein rondje (zeg maar een beetje nabootsen hoe ze zelf in het echt gaan liggen) dan een keer compliment laten doen en weer voltes stappen met het hoofd laag, en tadaaa die van mij ging toen zo liggen Haha! Eerder lag ze bijna nooit als ze los in de bak stond oid, en sinds ze kan liggen op commando gaat ze zelf ook nu lekker rollen in de bak.

Signe

Berichten: 5807
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-04 21:23

Dank... heb ik weer wat methodes om uit te proberen... Blizz gaat vaak liggen en ligt graag ( kan ie aan zijn pootjes knagen) Dat rondjes lopen lijkt me wel wat..dat doet hij van nature ook idd, dat en zijn voeten optillen.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 08:34

Ik vind het in ieder geval een handige manier zo hebben er 2 het liggen aangeleerd.
Zodra Rachel ligt ga ik op mijn hurken ervoor zitten en beloon ik haar, en daarna mag ze weer opstaan.
Daarna laat ik haar vaak gewoon los zodat ze zelf ook even lekker kan rollen. Ook een soort van beloning zeg maar Lachen

Signe

Berichten: 5807
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-04 10:17

Ja dat vind ik ook belangrijk.. Dat hij wel gewoon mag rollen als hij los is...

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 16:24

maar Summertje, ik snap jouw manier nog niet helemaal echt.
Dus je gaat kleine rondjes lopen, en dan een compliment maken, dan weer rondjes lopen, en dan gaan ze vanzelf liggen? Verward

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 17:18

Eigenlijk is het heel erg simpel, ik boots na wat zij zouden doen als ze zouden gaan liggen. Dus rondjes lopen, naar de grond kijken, weer stilstaan, eens aan de grond ruiken, compliment doe ik omdat ze bij het liggen ook de benen buigen, dit is ook een soort "hint". Voetje een keer optillen en een klein schraapje maken, dan gaan ze vaak denken ohja ik wil wel gaan liggen (vanwege al die handelingen). Ik wil niet zeggen dat het mijn in 1 keer gelukt is, maar na een aantal keren proberen gingen ze liggen.

Signe

Berichten: 5807
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-04 21:28

Ik snap je hoor Summertje.. Blizz briest altijd als hij gaat liggen... je wil niet weten hoeveel ik schrapend met 1 been briesend door de bak heb gelopen hahahah...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 00:20

Dat ronddraaien met laag hoofd is inderdaad een methode om tot het liggen te komen. Zelf heb ik het net als de anderen vanuit het willen rollen gedaan. Om dat sneller op een hulp te krijgen heb ik dat rollen op een gegeven moment steeds afgebroken met een beloning, net voordat [***] echt op de grond lag. Hij wilde dus rollen en zodra hij zijn achterbenen tegen de voorbenen zette om te gaan liggen gaf ik de stem- en zweephulp voor het liggen, clickte ik heel duidelijk (beloningssignaal, geeft aan dat hij hiervoor voer krijgt) en gaf hem heel duidelijk een beloning. Alles dan wel heel overdreven doen, anders merken ze het niet en gaan ze alsnog liggen en rollen.

Omdat je het rollen zo steeds opnieuw onderbreekt nadat je de hulpen voor het liggen hebt onderbroken, gaat de hulp voor het liggen er al snel in zitten. Omdat je het rollen steeds voorkomt blijft het paard immers een 'drang naar beneden' houden en zal hij het steeds weer proberen. Uiteindelijk laat je het paard natuurlijk wel lekker rollen, als superbeloning!

Om het rollen en liggen uit elkaar te houden heb ik op dezelfde manier trouwens ook het rollen op commando gezet. Als ik nu 'toe maar' zeg, dan weten de pony's dat ze vrij hebben en even mogen grazen of rollen of wat ze ook maar willen doen. Als ik de stemhulp voor het liggen geef, dan weet [***] (die beheerst het liggen goed, Black nog niet) dat er niet gerold wordt, maar gewerkt. Dat om te voorkomen dat ze die twee oefeningen door elkaar gaan halen, omdat je het liggen vanuit het rollen hebt afgeleid.

Veel succes!

Merel

Berichten: 1175
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 20:26

Ik heb het via het knielen gedaan, maar ik denk op te maken uit je verhaal dat dat niet echt wil nog. Klopt toch?

Kijk, want knielen zat er bij mijn schat al goed in, daarvoor kon hij al een hoop, ook spaanse pas en voetje geven, bij elk been.
Dan is het een kwestie van een ideale situatie creƫren
(na het werk, of idd na het afspuiten, in ieder geval een situatie waarbij het paard wel graag wil rollen en dat doet de jouwe geloof ik wel vrij makkelijk, omdat je aangeeft er wel vaak bij te zijn wanneer hij ligt of wil rollen) en vanuit de situatie werken.

Eerst laten knielen, dan pas laten doen met achterbenen, om de beurt, links-achter/rechts-achter/links-achter/etc.
Hoofd idd laag, vanuit deze houding gaan ze vaak liggen, veel paarden "lopen" als het ware met hen achterbenen, zo is het bij mij gelukt,
in combinatie met het toch al belonenen commando geven wanneer hij wou gaaan rollen, maar mijn moeder was zo handig geweest om hem gigantisch te straffen toen hij dat een keer deed wanneer zij er mee liep, ipv hem even afleiden zodat zijn gedachten ergens anders waren had ze hem direkt een tik gegeven (en hij is gevoelig) dus meneer dacht er al niet meer aan om te gaan rollen met ons in de buurt..

Vandaar dat het vanuit knielen goed werkte.

Mischien werkt dat ook vanuit het compliment wel...?
Gewoon blijven proberen, en blijven volhouden.

Ondertussen andere oefeningetjes blijven doen, zodat je paardje steeds beter leert te leren (dus leert dat het op zoek moet gaan naar iets wat je van hem wilt, voor hij beloont word, dan zal hij ook "per ongeluk" een keer gaan liggen, om te kijken of je dat bedoelt.)

Meligemaaike

Berichten: 909
Geregistreerd: 19-10-03
Woonplaats: Brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 21:38

vraagje: wat is een mooi boek over vrijheidsdressuur , waarin staat hoe je het ze aanleert, verschillende kunstjes, en foto's etc??

Signe

Berichten: 5807
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-04 11:39

Natalie Penquitt`s Paardenschool

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 12:58

Ik heb 1 keer gehad dat ik het compliment vroeg, en toen ging ze zo liggen Haha! Ik zat wel ff te kijken, haha dat verwacht je natuurlijk niet Knipoog

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 20:46

dapperdier schreef:
Ik snap je hoor Summertje.. Blizz briest altijd als hij gaat liggen... je wil niet weten hoeveel ik schrapend met 1 been briesend door de bak heb gelopen hahahah...


hihihihi *LOL*
Ik zie het al helemaa voor me, zelf al rollend door de bak en zo'n paard ernaast met zo'n kop van Verward *LOL*

EmmaK

Berichten: 1925
Geregistreerd: 20-11-03
Woonplaats: Anjum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 21:54

dapper dier aparte fantasie heb je hahaha
(op je profiel) een kat met vleugels en jij en blizzard en dan een raare achtergrond en nog een paar van die fotos
(Emma,Elske)

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 09:26

Ik moet zelf wel bekennen dat ik met flehmen op commando mijn bovenlip ook nog wel eens wil optrekken Schijnheilig

Maar er zijn echt allemaal verschillende manieren. Indian Summer van bijna 3 kan nog niet liggen op commando, maar als ze los in de bak is en ze is lekker aan het rollen, en we zien dat, lopen we er gewoon even heen. Even erbij zitten en een aai door de manenkam, gewoon alvast voor het vertrouwen.

Signe

Berichten: 5807
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-04 15:49

Summertje schreef:
Ik moet zelf wel bekennen dat ik met flehmen op commando mijn bovenlip ook nog wel eens wil optrekken Schijnheilig

Maar er zijn echt allemaal verschillende manieren. Indian Summer van bijna 3 kan nog niet liggen op commando, maar als ze los in de bak is en ze is lekker aan het rollen, en we zien dat, lopen we er gewoon even heen. Even erbij zitten en een aai door de manenkam, gewoon alvast voor het vertrouwen.


die hebben we al gedaan ! En het vertrouwen is er... maar dat liggen..zucht.. Liep gister dus een halfuur te prutten rondjes lopen en hij loopt met zo braaf achterna ook zonder touwtje met zijn hoofd laag en een blik in zijn ogen van `ik snap er nets van..wat doet ze weer raar`

HAhAH

Bak is ook nog goed nat dus ik maak het mezelf niet makkelijk...

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 16:38

En met een ander paard erbij wat wel gaat liggen op commando, of bij een plekje waar een ander paard gerold heeft, heb je dat al geprobeerd?

Signe

Berichten: 5807
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-04 10:44

Waar vind ik een ander paard dat kan liggen.... Scheve mond

En ja.. ik weet wel welk plekje Blizz zou gaan gebruiken ( hij heeft daar wel lopen snuffelen...)

Merel

Berichten: 1175
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 15:57

Dat ander paard heb ik thuis staan Tong uitsteken

Maar thuis is niet daar..
en het is maar de vraag of het werkt.
Het zou wel een goede inspiratiebron kunnen zijn! paarden doen toch wel vaak dingen van elkaar na..

Signe

Berichten: 5807
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-04 21:44

Komhier! Please?

Haha!

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 23:25

Anders ga je zelf eerst rollen op een lekker plekje, zodat het voor Blizz al voorgerold is Tong uitsteken