Hoeveel werk mag een 3-jarig paardje doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
bloemkooltje

Berichten: 2143
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Paterswolde

Hoeveel werk mag een 3-jarig paardje doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-04 11:26

Ik ben wel benieuwd hoeveel jullie een 3-jarig paard/pony laten werken.. Er staat een pony bij een vriendin van me op stal. Hij is naar eigen zeggen 3 jaar, ziet er ietsje ouder uit maar zal zeker niet ouder als 4 hoogstens 5 jaar zijn. Deze mensen rijden soms 3 keer op een dag Scheve mond (en dan geen 3 stapritjes..) Sarcastisch gezegt lijkt me dat wat veel voor zo'n jonge pony..

Maar ben iig wel benieuwd naar jullie ervaringen: hoeveel en hoelang je een 3 jarige laat werken, en vanaf wanneer je het gaat opbouwen. Vanaf waneer laat je het paardje wat meer en langer werken?

*\o/* *\o/*


Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 11:29

bloemkooltje schreef:
Deze mensen rijden soms 3 keer op een dag Scheve mond (en dan geen 3 stapritjes..)

3x in de week lijkt mij beter, en bij voorkeur niet te lang, tot een half uur is meer dan zat! Wat een eikels zeg.

De hond is de betere mens

xJustMe
Berichten: 247
Geregistreerd: 26-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 11:31

Ligt natuurlijk ook aan het paard zelf en wat deze aanbiedt...
Maar 3x op een dag.... Nee dat kan er bij mij niet in... Boos!

bloemkooltje

Berichten: 2143
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Paterswolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-04 11:35

En toch gebeurt het echt. Eerst wou ik het ook niet geloven maar ze doen het hoor. Soms een buitenrit van een uur 's middags, en 's avonds les bij de ponyclub.. en als de pony pech heeft plakken ze er ergens anders op de dag nog een ritje bij aan Scheve mond

Een half uurtje per dag rijden klinkt mij bekender en fijner in de oren

En vanaf wanneer bouwen jullie het op? Rijden jullie echt een heel jaar (vanaf mei, net drie g woorden tot mei net vier geworden zwart-wit gezegt) en beginnen dan wat langer te rijden, kijk je wat het paard aankan?

*\o/* *\o/*

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 11:37

3 Keer op een dag lijkt me *ook sarcastisch gezegt* lichtelijk overdreven.

Par is nu 3 en een half en we hebben het van 2 keer in de week een klein half uurtje ondertussen opgebouwd tot 4 a 5 keer in de week.
Dit is dan de ene keer een half uur lekker werken, een keer lekker veel stapoefeningen, een keer met een lange teugel hobbelen door de bak.

En ze loopt ook weleens een uur, maar dat is dan voor de helft stappen, het aangaloperen oefenen en een ronodje doorgaloperen en verder rustig draven, figuurtjes rijden en overgangen oefenen.
Ze is na dat uurtje rijden dan ook nog steeds vol energie en is duidelijk lekker los, maar zweet en snelle adem zijn dan nog steeds afwezig, zal wel door de vele stappauzes komen tussendoor.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 11:39

Ligt geheel aan hoe het paard eruit ziet, de ene driejarige is al een echt paard. De andere is nog een veulen. Die laatste zou ik persoonlijk gewoon nog lekker in de wei zetten, en na het zomerseizoen mee aan het werk gaan.

Als hij op driejarige leeftijd al echt paard is, is het in sommige gevallen wel zo wijs om er wat mee te gaan doen. Ik zou er ong 3 a 4 per week 20 minuutjes opklimmen. Veel galoppeerwerk doen, daar worden ze sterker van. En verder gewoon dressuurmatig werk, een keer naar buiten, enz. enz.

Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 12:50

heb zelf ook een driejarige. ben begonnen met 4 daagjes een kwartier en dat uitgebouwd naar 5 dagen een half uur tot 45 min stevige arbeid.
ook ligt het ckr aan het paard en aan hoe volwassen hij/zij is.
mijn paardje is behoorlijk volwassen in zijn hoofd en stevig gebouwd.ook is hij erg werklustig dus weinig werk zou voor hem funnest zijn. als ik niet rijd longeer ik of hij gaat in de stapmolen of los.

maar hoe werklustig een jong paard ook kan zijn...... 3 x rijden en die lange buitenritten met zo'n jong ding is in mijn ogen absoluut verkeerd! Boos!

Landelijk meldpunt voor besmettelijke paardenziektes (droes en rhino) https://www.facebook.com/groups/1892196 ... TIPXfWuQYQ

capopjekop

Berichten: 30646
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 20:50

ik reed toen amber 3 was 2x in de week een half uurtje en dan eerst gewoon dat ze recht op eigen benen liep, dus niet echt zwaar en moeilijk.

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 21:49

ik vind 3x per dag intensief rijden ook te veel voor een ouder paard. Die van mij loopt echt maar 1x per dag hoor.

[o]

Saar01
Berichten: 3524
Geregistreerd: 09-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 21:53

Wij hebben ook een 3 jare pony bij ons staan, er word meestal 2 of 3 keer per week op gereden.
Meestal niet een zware training (ong een uur), maar wel dingen waar ze wel wat van leert, dus overgangen veel voltes enz.
Ik vind drie keer per dag heel erg veel Bloos! , ik zou er echt wat van zeggen.
want dat is echt niet goed.
Word de pony verder wel goed verzorgt?

. . . . . .

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 22:19

Je moet zo iets netjes opbouwen. Dus beginnen met ongeveer 3 keer in de week een half uurtje.

3 keer per dag rijden lijkt me ook overdreven, bedoel je niet toevallig gewoon 3 keer per week? Verward

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

verana

Berichten: 2807
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 23:27

Ik rijd ze meestal om de dag een 30 tot 45 minuten en dan vooral zo dat ze leren op eigen benen te lopen en rem en stuur
Verder gooi ik als ze dat door hebben een maandje lekker op de wei

Valencidee's Valentino M1+2 My one true love :+:

Help ons Thats me te vinden!! [OV] [PG]Thats Me KWPN merrie v. Jimtown geb 2000. st 1.63

bakkie

Berichten: 3234
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: etten-leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 00:53

20 min zag ik staan is niet te kort??
ik stap dik 10/15 min in en uit meestal (ben je dus al dik 20 min kwijt
ten zij jullie bedoelden zonder t stappen Lachen

Rijo
Berichten: 2670
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 10:51

Ik zal inderdaad echt heel rustig aan beginnen heb je er later echt meer profijt van ik ben toen die van mij 3 was 2keer in de week in de bak en dan 20 min ongeveer en dan heel rustig veel stapwerk. Verder reed ik ook wel eens af en toe buiten en met 4 jaar ben ik pas gaan opbouwen omdat ze in mij ogen gwoon zo puppy nog was ze was nog echt helemaal niet volwassen

bloemkooltje

Berichten: 2143
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Paterswolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-04 10:57

FjordieLover schreef:
Word de pony verder wel goed verzorgt?

In de regen staat de pony met een staldeken buiten en uitstappen wordt na flink galoperen ook niet echt gedaan Ik kom daar wel eens omdat een vriendin haar paard er heeft staan dus ga me niet zomaar met andermans zaken bemoeien. Heb wel eens aan het meisje gevraagd of het wel goed is om zo v aak met een jonge pony te rijden. Volgens haar kan het wel, vaders zegt het en die heeft verstand van zaken Scheve mond

Jullie zeggen allemaal zo rond de 20 a 30 minuten een paar keer per week, hoe zit het met buitenrijden? Is het wel oke als er een staprit van een uur gemaakt wordt met zo nu en dan een drafje of galopje? Of zijn jullie voor een half uurtje naar buiten?

*\o/* *\o/*

Saar01
Berichten: 3524
Geregistreerd: 09-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 16:57

Ik vind wel dat de pony moet leren om naar buiten te gaan en te wennen aan het verkeer.
dus ik vind dat een stapritje geen kwaad kan van een klein uurtje
Maar geen zware ritten met veel draf en gallop.

. . . . . .

eefke

Berichten: 864
Geregistreerd: 03-09-03
Woonplaats: Kessel-Eik (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 17:28

ik denk niet dat 3 x op een dag goed kan zijn.
die van mij is nu 4 bijna 5. het eerste jaar reed ik hem 3 tot 4 keer in de week, en dan ook niet lang, als hij het na een half uurtje goed had gedaan dan stop ik.

dierenvriend

Berichten: 101
Geregistreerd: 23-07-03
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 19:19

mijn pony is ook net ingereden, ze wordt weliswaar in maart 5, maar ben ook rustig aan begonnen. we rijden nu 3 á 4 x in de week, drie kwartier á een uur. hangt er helemaal vanaf waar, als we in de bak rijden, naast de stal dan ben ik al na een half uurtje uitgereden, maar we gfaan nu ook regelmatig op buitenrit en dan zijn we wel langer weg. ook veel galopperen, is goed voor haar conditie, maar verder ook veel stappen. beauty is ook een echte zweter, dus we zijn flink ana het trainen aan de longe om uithoudings vermmogen te kweken. nu longeren/ berijden we haar lang niet elke dag. ook longeer we haar maar 2 x in de week. dan weer eens een dagje gewoon op het erf met de andere paarden, eens lkekker los in de bak. t'gaat allemaal erg relax, maar als er gewerkt wordt, dan proberen we haar nu ook wel flink aa het werk te zetten. groetjes


Leven zonder paarden is geen leven...

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 20:53

Nog een insider Knipoog Nou moet ik zeggen dat ik er nog steeds niet van overtuigd ben dat die pony 3 jaar is (ziet er in mijn ogen uit als 10).
Het meisje rijdt net zolang als dat ze die pony heeft ( )

Afgelopen zondag ging het zo: galopperen in de bak, draven in de bak, dravend naar de stal toe, op de trailer, buitenrit gemaakt, op de trailer, zadel er weer op en de bak in om nog even te galopperen onder begeleiding van de vader. Na het rijden niet uitstappen en nog even afspoelen (het was zo'n 2 graden buiten) en met deken op gelijk de stal in.

imo is dit paardje zo over twee jaar compleet kapot gereden Arm beestje...

(en dan laat ik even achterwege dat ze rijden met martingaal en bijzets omdat hij anders zo sterk is...)

sophie

Berichten: 395
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 20:54

bakkie schreef:
20 min zag ik staan is niet te kort??
ik stap dik 10/15 min in en uit meestal (ben je dus al dik 20 min kwijt
ten zij jullie bedoelden zonder t stappen Lachen


Ik weet niet hoe andere mensen dit doen maar ik ga met mijn jonge paard al vrij snel draven om de frisheid eruit te krijgen.
Als ik probeer om haar veel langer dan 3 rondjes in te stappen is ze zo fris dat ze bijna tegen het plafond omhoog stuiterd. Daarom ga ik, en de mensen die ik ken met een jong paard doen dit ook, al heel erg snel draven en haal je het dus makkelijk in die 20 min.

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 14:48

Ik doe ook heel ruim in en uitstappen, maar meer omdat mijn beesie 22 jaar is en voldoende opgewarmd moet worden.

Dat meisje rijd met martingaal EN bijzet??? En haar vader heeft er verstand van?

Op deze manier wordt zo'n paardje nooit oud.

The more you know, the more you become aware of how much you DON'T know

Ik heb mijn profiel ingevuld!! Foto's volgen nog.


LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 19:40

Tosca (vorig jaar drie) heb ik ingereden en vervolgens goed door gereden. Om de dag lichte arbeid. Goed in en uitstappen en goed gymnastiseren. Balkjes draven, een sprongetje maken en wat dressuren. Het moet voor haar vooral afwisselend zijn. En meestal ook niet zo lang, een half uurtje en dan heeft ze haar best wel weer gedaan!
Vooral veel draf stukken. Veel overgangen.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 19:52

Hangt van het paard af. Wij hebben op moment twee driejarigen (dit jaar 3) op stal. De fries is al ingereden onder het zadel en wordt 1x per week 20 minuten gereden. Beetje stappen, beetje draven, beetje galop. Ik zou hem best 2x per week willen rijden maar dat gaat niet ivm met tijdgebrek. In de zomer ga ik hem pas doorrijden.

Met de KWPN merrie doe ik wat rustiger aan. Die is nog erg "veulens". Ze krijgt af en toe met poetsenm een zadeltje op en een bitje in en wordt misschien eens in de 2 weken gelongeerd met zadeltje en bitje. Gaat overigens erg goed. Longeren doe ik ook maar 10 minutjes. Het longeren wil ik eerst opbouwen en van de zomer of misschien zelfs voglend jaar wil ik haar inrijden.

Laurakeuh

Berichten: 360
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: hove

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 22:09

3 x op een dag Bloos!
VEEL TE VEEL!!
ik ben akkoord met 3 keer de week rijden !! veel te veel, zijn die mensen soms anti paarden ofzow?!
Ik vind dit niet echt kunnen!

dobbel

Berichten: 9041
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 23:24

die van mij is 3,5 en ik rij drie keer in de week een half uurtje en longeer ik naar mijn mening is dit niet te veel en ook niet te wijnig drie keer per dag is echt te gek ik snap niet dar zommige mensen dat doen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 50 bezoekers