KWPN leidt WBF-lijst springpaarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

KWPN leidt WBF-lijst springpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-01-04 16:37

Het KWPN is over de laatste drie maanden van 2003 het beste springpaardenstamboek van de wereld geworden. Holstein volgt op plaats 2, Hannover neemt de derde plaats in.

Op de individuele ranglijst van de WBF is Limbo V (Esteban x Eros) van de eerste plaats verdreven door de Coriall-dochter Candy van Alois Polmann-Schweckhorst. Het fokproduct van Jo van de Wege uit Zaamslag deelde in het derde kwartaal van 2003 in de topspringsport de lakens uit, maar hij is inmiddels verkocht aan Pia-Luise Aufrecht en duikelde daardoor naar de achtste plaats.
Bij de beste tien springpaarden van de wereld bevinden zich niet minder dan vijf Nederlandse fokproducten: Audi’s Jikke en Marius Claudius (beide v.Concorde), Limbo V, Portofino (v.Habsburg) en Authentic (v.Guidam). Hiermee bezette het KWPN – gemeten over de laatste drie maanden van 2003 – de eerste plaats van de WBF-ranglijst van springpaarden.


En dat ondanks al het ongefundeerde gekanker hier op die slechte KWPN fokkerij. Zelfs de Holsteiners voorbij gestreefd OK dan!

Goede reclame naar het buitenland toe zo vlak voor de hengstenkeuring.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)


ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 16:53

Een jaar duurt langer dan 3 maanden.

Citaat:
WBFSH World Breeding Rankings 2003
(Final standings as of October 1, 2003)

Horses
Final Standing Jumping >>
Final Standing Dressage >>
Final Standing Eventing >>

Studbooks
Final Standing Jumping >>
Final Standing Dressage >>
Final Standing Eventing >>

http://www.wbfsh.org/html/rankings.htm

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 17:09

Hoezo krijg ik het sterke gevoel dat dit een extreem gezellig ouderwets FA topic gaat worden..............

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 17:13

Waar rook is is vuur...

On topic: Hoe kan het dat op de indexen die ik zie, een Holsteiner op 1 staat?
En bij de index studbooks kwpn op de 4e plaats staat?
En goed dat Lingh in een andere lijst boven Salinero staat.
Dat is wel een kwpn paard Flemmingh x Columbus.

Holsteiner: Charakter. Charisma. Klasse!!!

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 17:18

ceasario schreef:
Een jaar duurt langer dan 3 maanden.

Citaat:
WBFSH World Breeding Rankings 2003
(Final standings as of October 1, 2003)

Horses
Final Standing Jumping >>
Final Standing Dressage >>
Final Standing Eventing >>

Studbooks
Final Standing Jumping >>
Final Standing Dressage >>
Final Standing Eventing >>

http://www.wbfsh.org/html/rankings.htm


Dus als ik het goed begrepen heb, is dit de score van de stamboeken over het afgelopen jaar en ziet de totale score van het KWPN er als volgt uit:
3. Tinka's Boy
19. Royal Kaliber
21. Ilian
35. Anthem
36. Marius Cladius
41. Audi's Jikki

Met deze geplaatste paarden behaalde de KWPN als grootste stamboek ter wereld uiteindelijk in de categorie springen de vierde plaats over het gehele jaar.

Moet ik het zo zien Ceasario?

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 17:21

sarabande schreef:
Het KWPN is over de laatste drie maanden van 2003 het beste springpaardenstamboek van de wereld geworden. Holstein volgt op plaats 2, Hannover neemt de derde plaats in.

Op de individuele ranglijst van de WBF is Limbo V (Esteban x Eros) van de eerste plaats verdreven door de Coriall-dochter Candy van Alois Polmann-Schweckhorst. Het fokproduct van Jo van de Wege uit Zaamslag deelde in het derde kwartaal van 2003 in de topspringsport de lakens uit, maar hij is inmiddels verkocht aan Pia-Luise Aufrecht en duikelde daardoor naar de achtste plaats.
Bij de beste tien springpaarden van de wereld bevinden zich niet minder dan vijf Nederlandse fokproducten: Audi’s Jikke en Marius Claudius (beide v.Concorde), Limbo V, Portofino (v.Habsburg) en Authentic (v.Guidam). Hiermee bezette het KWPN – gemeten over de laatste drie maanden van 2003 – de eerste plaats van de WBF-ranglijst van springpaarden.


En dat ondanks al het ongefundeerde gekanker hier op die slechte KWPN fokkerij. Zelfs de Holsteiners voorbij gestreefd OK dan!

Goede reclame naar het buitenland toe zo vlak voor de hengstenkeuring.


We kunnen het denk ik toch wel eens zijn over het feit dat een stamboek dat meer veulens produceert een grotere kans heeft bovenaan te staan dan een stamboek dat minder veulens levert?? Of is dat ook ongefundeerd kankeren?

Aan het fokken van paarden hebben we een klein boerderijtje over gehouden. Vroeger hadden we een grote.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-01-04 17:21

Bovenstaande is over de laaste 3 maanden van 2003. Nieuwste cijfers dus.
Maar als je van ieder positief bericht een negatief bericht wil maken kan dat natuurlijk Scheve mond .
Mijn insteek was gewoon: wat leuk nu net voor de hengstenkeuring OK dan!
Nu zoveel potentiele kopers naar Nederland komen.
Dit geeft het KWPN product voor de KWPN fokkers weer extra flair in deze dagen van resessie en slechte afzet.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 17:25

sarabande"]
Mijn insteek was gewoon: wat leuk nu net voor de hengstenkeuring OK dan! .
[/quote]

Als dat je insteek was, dan had je deze opmerking misschien beter niet kunnen plaatsen

[quote="sarabande schreef:
En dat ondanks al het ongefundeerde gekanker hier op die slechte KWPN fokkerij. Zelfs de Holsteiners voorbij gestreefd OK dan!


Maar verder begrijp ik best dat je hier trots op bent. Ik denk de fokkers van de door hun aangeleverde paarden ook Haha!

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 17:28

Ik vind sowieso woorden als gekanker niet zo netjes...
Maarre, hoe zit het met de dressuur?

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 17:55

Excuseme"]
[quote="sarabande schreef:
Het KWPN is over de laatste drie maanden van 2003 het beste springpaardenstamboek van de wereld geworden. Holstein volgt op plaats 2, Hannover neemt de derde plaats in.

Op de individuele ranglijst van de WBF is Limbo V (Esteban x Eros) van de eerste plaats verdreven door de Coriall-dochter Candy van Alois Polmann-Schweckhorst. Het fokproduct van Jo van de Wege uit Zaamslag deelde in het derde kwartaal van 2003 in de topspringsport de lakens uit, maar hij is inmiddels verkocht aan Pia-Luise Aufrecht en duikelde daardoor naar de achtste plaats.
Bij de beste tien springpaarden van de wereld bevinden zich niet minder dan vijf Nederlandse fokproducten: Audi’s Jikke en Marius Claudius (beide v.Concorde), Limbo V, Portofino (v.Habsburg) en Authentic (v.Guidam). Hiermee bezette het KWPN – gemeten over de laatste drie maanden van 2003 – de eerste plaats van de WBF-ranglijst van springpaarden.


En dat ondanks al het ongefundeerde gekanker hier op die slechte KWPN fokkerij. Zelfs de Holsteiners voorbij gestreefd OK dan!

Goede reclame naar het buitenland toe zo vlak voor de hengstenkeuring.


We kunnen het denk ik toch wel eens zijn over het feit dat een stamboek dat meer veulens produceert een grotere kans heeft bovenaan te staan dan een stamboek dat minder veulens levert?? Of is dat ook ongefundeerd kankeren?
[/quote]

Als we de cijfers in de categorie springen wat nader analyseren ziet het plaatje er als volgt uit:

Bij de 50 beste springpaarden scoort het KWPN met 12 paarden = 6%
Op het totaal van 1313 int. springpaarden 190 KWPN paarden = 2.5%

De zo hoog geprezen modernisering heeft kennelijk (zonder afbreuk te doen aan de individuele fokkers) niet bepaald tot signifante internationale resultaten geleid.
Laatst bijgewerkt door Anna42 op 28-01-04 17:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 17:56

Maar hoe scoren de andere stamboeken dan Anna?

Want als het over 100 stamboeken gaat, en de rest 1 a 2 procent scoort, dan scoort het Kwpn wel goed natuurlijk.

De cijfers zijn te beknopt om hier een eerlijk oordeel over te geven.

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 18:02

Excuseme schreef:

We kunnen het denk ik toch wel eens zijn over het feit dat een stamboek dat meer veulens produceert een grotere kans heeft bovenaan te staan dan een stamboek dat minder veulens levert?? Of is dat ook ongefundeerd kankeren?


Je bedoelt dat KWPN meer veulens per jaar heeft dan Holstein??

Je kunt lang k*nkeren of kort maar feit blijft dat het KWPN 1 van de grootste stamboeken is qua prestatie. Ze hebben de afgelopen jaren continue bij de beste 3 stamboeken gezeten en zijn een paar keer eerste geweest. Het KWPN-paard is niet voor niets zo gewild.

Waar een klein land groot in kan zijn!!

(Ja, ook in gezever en gemier, dat blijkt wel weer)

Culemborg here I come!!


Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 18:25

Pipo schreef:
Maar hoe scoren de andere stamboeken dan Anna?

Want als het over 100 stamboeken gaat, en de rest 1 a 2 procent scoort, dan scoort het Kwpn wel goed natuurlijk.

De cijfers zijn te beknopt om hier een eerlijk oordeel over te geven.


Dat is een goeie vraag. Ik moet het totaal nog even uitwerken maar Holstein bv met een jaarlijkse populatie van ongeveer 3-4000 veulens (1/3 van de KWPN populatie) scoort:
met 11 paarden bij de beste 50 = 5.5 %
totaal 154 paarden van 1313 = 2 %

Totaal aantal participerende stamboeken: 33

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-01-04 19:05

Gail schreef:
Je kunt lang k*nkeren of kort maar feit blijft dat het KWPN 1 van de grootste stamboeken is qua prestatie. Ze hebben de afgelopen jaren continue bij de beste 3 stamboeken gezeten en zijn een paar keer eerste geweest. Het KWPN-paard is niet voor niets zo gewild.

Waar een klein land groot in kan zijn!!

(Ja, ook in gezever en gemier, dat blijkt wel weer)


OK dan!

Is het niet in en in triest dat iemand gaat zoeken om aan te tonen dat een eerste plaats niet iets is waar men blij mee mag zijn

Wederom aan al die mensen die willen aantonen dat het komt door a te grote aantallen b omdat er 100 jaar geleden een Arabier inzat c omdat de cijfers anders gelezen kunnen worden.

Doe het zelf graag eerst even beter!!!!

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 19:26

Gail"]
[quote="Excuseme schreef:

We kunnen het denk ik toch wel eens zijn over het feit dat een stamboek dat meer veulens produceert een grotere kans heeft bovenaan te staan dan een stamboek dat minder veulens levert?? Of is dat ook ongefundeerd kankeren?


Je bedoelt dat KWPN meer veulens per jaar heeft dan Holstein??

Je kunt lang k*nkeren of kort maar feit blijft dat het KWPN 1 van de grootste stamboeken is qua prestatie. Ze hebben de afgelopen jaren continue bij de beste 3 stamboeken gezeten en zijn een paar keer eerste geweest. Het KWPN-paard is niet voor niets zo gewild.

Waar een klein land groot in kan zijn!!

(Ja, ook in gezever en gemier, dat blijkt wel weer)
[/quote]

Ik wil niet tegen het KWPN aanschoppen, ik ben er zelf lid van, maar het is niet een van de beste stamboeken ter wereld. Dat zijn ze alleen om de grote aantallen. Niet iets om echt trots op te zijn. Logisch dat er bij die 10.000 veulens elk jaar wel een paar zitten die Grand Prix niveau halen.
Bij wie is dat KWPN paard zo gewild? Ik ken Nederlanse handelaren die toch liever in Duitsland voor hun clientele gaan shoppen dan hier.

Ik heb al vaker aangegeven dat het KWPN de toegang voor buitenlandse hengsten zou moeten inperken ten faveure van eigen fokprodukten. Om over een jaar of 10 paarden te zien die op stamboom bijv. 3 generaties KWPN voeren. Sta je dan nog 1, dan mag je met recht trots zijn.

Aan het fokken van paarden hebben we een klein boerderijtje over gehouden. Vroeger hadden we een grote.

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 19:31

sarabande"]
[quote="Gail schreef:
Je kunt lang k*nkeren of kort maar feit blijft dat het KWPN 1 van de grootste stamboeken is qua prestatie. Ze hebben de afgelopen jaren continue bij de beste 3 stamboeken gezeten en zijn een paar keer eerste geweest. Het KWPN-paard is niet voor niets zo gewild.

Waar een klein land groot in kan zijn!!

(Ja, ook in gezever en gemier, dat blijkt wel weer)


OK dan!

omdat er 100 jaar geleden een Arabier inzat c omdat de cijfers anders gelezen kunnen worden.

Doe het zelf graag eerst even beter!!!!
[/quote]

Begin dan even bij jezelf en kijk even naar de pedigree van Nr.3 Tinka's Boy is dat 100 jaar geleden? Geen kreten maar feiten Saar.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 19:39

sarabande schreef:
[
Is het niet in en in triest dat iemand gaat zoeken om aan te tonen dat een eerste plaats niet iets is waar men blij mee mag zijn
[/quote]


Ik zag net het Journaal en zie dat hele volksstammen dagelijks roepen de beste te zijn. Huilen En dat is triest.

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 21:51

ceasario"]
[quote="sarabande schreef:
[
Is het niet in en in triest dat iemand gaat zoeken om aan te tonen dat een eerste plaats niet iets is waar men blij mee mag zijn
[/quote]

Ik zag net het Journaal en zie dat hele volksstammen dagelijks roepen de beste te zijn. Huilen En dat is triest.


Waar ik nu moeite mee heb, is de filosofie van de zogeheten KWPN aanhangers. Volgens Samsam zijn de paarden waaruit de KWPN paarden voortkomen niets meer dan ezels en volgens Sarabande de fokkers van die zogeheten ezels niets meer dan onnozele boertjes die van fokken hoegenaamd geen kaas hebben gegeten.
Die ezels hebben de moderne fokkers met veel inzicht vervolgens gekruist met Engelse Volbloeds. Aan die combinaties hebben we dus de huidige briljante sportpaarden te danken.
Volgens deze theorie zou het KWPN dus niets meer zijn dan een veredeld ezelstamboek. Nu begrijp ik ook pas dat CGJ12 en Sarabande maar 1 of 2 generaties terug kijken. Misschien denken ze wel dat ze zichzelf herkennen in de pedigree.
Geen wonder dat het grootste stamboek ter wereld slechts met 2.5% op het internationaal niveau vertegenwoordigd is.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-01-04 23:57

Ik heb niet aangegeven dat fokkers van andere stamboeken ezels zijn, ook de boertjes komen niet van mij. Dat is een interpretatie, die niet klopt. Ik ben en dat heb ik eerder verwoord -ondanks mijn kritiek op het kwpnbeleid - als fokker trots op deze cijfers van de afgelopen drie maanden. Drie maanden zijn natuurlijk niet voldoende om te spreken van een significante trent, maar dat er wel sprake is van een trent, dat laat de vaste plaatsing bij zowel dressuur als springen bij de beste drie zien.
Statistiek kan natuurlijk van beide kanten gemanipuleerd worden. Gewoon grafiekje anders weergeven, andere aanname maken, andere periode nemen.
Maar de bedoeling was het tonen van deze plaatsing op dit tijdstip. Niet meer en niet minder.

De commentaren spreken boekdelen.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

fokfanaat

Berichten: 20206
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 00:00

Yootha schreef:

Waar ik nu moeite mee heb, is de filosofie van de zogeheten KWPN aanhangers. Volgens Samsam zijn de paarden waaruit de KWPN paarden voortkomen niets meer dan ezels .


Hallo, wel goed lezen voordat je gaat beschuldigen!

Ik reageer op de foto van ceasario, die erg gecharmeerd is van een aantal paarden voor een kar (oid) : Dat je met de ezels op die foto de OS niet wint. Als je nl goed kijkt hebben een aantal van deze "paarden" een ezel als vader of moeder!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 00:02

Ik heb een aantal vragen:

Hoeveel stamboeken zijn er wereldwijd?

Hoeveel paarden worden er wereldwijd gefokt?

Hoeveel fokkers fokken veulens voor die stamboeken?

En hoe doet het Kwpn het tussen die stamboeken?

Als je dat eerlijk procentueel gaat berekenen, dan zul je een eerlijk antwoord krijgen. En dan zul je zien dat het kwpn het niet zo slecht doet.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 00:05

Samsam schreef:
[
Ik reageer op de foto van ceasario, die erg gecharmeerd is van een aantal paarden voor een kar (oid) : Dat je met de ezels op die foto de OS niet wint. Als je nl goed kijkt hebben een aantal van deze "paarden" een ezel als vader of moeder!!!

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 00:10

Rankingen als deze zeggen mij op dit moment weinig, omdat ze niet procentueel over de hoeveelheid veulens die geproduceerd worden, worden berekend.

Maar ik ben wel benieuwd hoe het kwpn het zou doen als dat wel gebeurd. Want ik geloof er niet zo in, dat er puur op naam gekeurd wordt, en puur volgens het politieke spelletje.

Ik weet zeker, dat als ik met een goed paard kom over drie jaar dat die ster word, of deze nou wel of geen kwpn papier heeft.

Alleen mensen die geen realistisch zelfbeeld hebben, zullen problemen krijgen met de keurmeesters. Die schatten hun eigen paarden ( emotie) hoger in dan ze werkelijk zijn. Dan snap ik dat je voor een teleurstelling komt te staan. Dan kan het zijn dat het dier in de jaren daarop natuurlijk erg veel beter word, maar als je het dier dan aanbied, dan zal deze vast wel goedgekeurd worden.

Of ben ik nu zo naief?

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 00:16

Zo zou het inderdaad moeten zijn Piep, of het de waarheid blijkt te zijn, zal in de praktijk moeten blijken *en dat wil nogal eens tegenvallen*.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 00:17

Pipo schreef:
Rankingen als deze zeggen mij op dit moment weinig, omdat ze niet procentueel over de hoeveelheid veulens die geproduceerd worden, worden berekend.

Maar ik ben wel benieuwd hoe het kwpn het zou doen als dat wel gebeurd. Want ik geloof er niet zo in, dat er puur op naam gekeurd wordt, en puur volgens het politieke spelletje.

Ik weet zeker, dat als ik met een goed paard kom over drie jaar dat die ster word, of deze nou wel of geen kwpn papier heeft.

Alleen mensen die geen realistisch zelfbeeld hebben, zullen problemen krijgen met de keurmeesters. Die schatten hun eigen paarden ( emotie) hoger in dan ze werkelijk zijn. Dan snap ik dat je voor een teleurstelling komt te staan. Dan kan het zijn dat het dier in de jaren daarop natuurlijk erg veel beter word, maar als je het dier dan aanbied, dan zal deze vast wel goedgekeurd worden.

Of ben ik nu zo naief?



????????????????????Ik zit vlgs mij met mijn hoofd in de waterstof-peroxyde?????????
Wat is een ranking van keuringen.?

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Laj1, MariekeS_ en 9 bezoekers