Alles kan ineens nog maar scheeeeef! *help!*

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Alles kan ineens nog maar scheeeeef! *help!*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-04 21:55

Jurga is weer helemaal terug na een blessure en lijkt beter te lopen dan voorheen (ruimer). Probleem is altijd al geweest het voorwaarts houden en het scheef lopen. Ben met behulp van janna een heel eind gekomen voor de blessure, maar nu ik weer begonnen ben met haar, loop ik tegen gigantische scheefheid aan.

Halthouden, scheef.
Stap/draf overgang, scheef.
Rechte lijn rijden, lijn wordt scheeeeeef.

Ik weet ook wel dat je ten eerste voorwaarts moet blijven rijden om rechte lijnen fatsoenlijk te kunnen rijden, maar dat voorwaartse is punt twee. Scheve mond Ze is gewoon slecht aan het been (en niet onder de indruk van zweep of sporen). Gruwelijk consequent rijden wil nog weleens iets helpen, maar dan is die scheefheid er nog niet uit.

Zo gauw je probeert recht te stellen, drukt madam zich nog meer scheef. Ik kan best begrijpen dat ze (als ze al heel lang met die blessure heeft gelopen) last heeft van het gebruiken van andere spieren, maar me dunkt dat het wel op te lossen valt. Voor de blessure hoefde ik maar iets mijn hand te verplaatsen en ze was weer recht. Nu krijg ik dat nog niet voor elkaar.

De aanleuning is verder voor zover ik het aanvoel, wel goed. Ze is na de blessure ook geen pas meer onregelmatig geweest, dus er is ook niets te zien verder.

Vandaag ben ik bezig geweest veel overgangen te rijden en haar daarbij zo recht mogelijk voorwaarts te rijden. Begrenzen op de teugel die dat op dat moment nodig heeft, maar ze heeft nog wel steun van de bakrand.

Wat kan ik nog meer doen, behalve voorwaarts blijven rijden in overgangen, steeds maar weer herhalen, concentratie houden? Ze loopt L1 nu, dus geen tips voor moeilijke oefeningen, die snappen we beide nog niet Tong uitsteken.

Ik heb verder zelf het probleem dat ik minder feeling heb op rechts (qua benen) dan links. Links zet ik moeiteloos een wijken of schoudervoor in, rechts lukt me dat amper. Dit probleem begin ik nu echt tegenaan te hikken. Boos! Ik voel met mijn ene been gewoon anders dan de andere, ligt ook anders tegen mijn paard, terwijl je zo aan mijn benen geen verschil zie. Dus dat vermoeilijkt het ook natuurlijk. Sluit maar eens een scheef paard op tussen twee benen als je het bij beide kanten anders ervaart... En drijf er maar eens mee aan. Rijden op de kuit lukt me amper, ook al zo lastig. Als iemand tips heeft dit te verbeteren, heel graaaaag!

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane


Anne_GTI

Berichten: 18195
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 22:57

Hmmm, veel vlieguren maken in eerste instantie wat die scheefheid betreft en veel op de binnenhoefslag rijden. zorgen dat je paard niet teveel inbuigt in wendingen etc. in het hoofd/hals gebied. Beide handen veel afwisselen door bv. slangevoltes te rijden of afwenden op de a/c lijn en dan voltes halve baan links gevolgd door rechts. Vooral goed vanachter uit blijven rijden maar daar was je al mee bezig...

Dat verschil in je benen: ik ken dat (net als iedereen)... Tellen wil nog wel eens helpen met het geven van de hulpen. Zonder beugels gaan rijden en een goede onafhankelijke zit ontwikkelen. (hoef je daar niet meer over na te denken) Als je niet op paard zit kun je overwegen om oefeningen te gaan doen of trampoline springen (krijg je ook conditie van en is leuk)

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-04 23:00

Ik wil weer zomer, kan ik tenminste weer op de wei rijden, al heb ik nu de mazzel dat onze loodzware bak er nu toppie bijligt, beter dan ooit. Ik zal inderdaad eens proberen bezig te blijven met wenden... Ik ben namelijk teveel hoefslagruiter Bloos!.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 08:39

Ik zou me eerst vooral concentreren op het voorwaartse. Laat haar eerst maar eens onvoorwaardelijk op je been reageren (dat was voor de blessure toch ook beter?). Als dat weer goed is, pas meer op de scheve gaan concentreren.
Natuurlijk nu wel al opletten dat het niet heel extreem is, en idd veel figuren rijden. Maar niet teveel op het scheve concentreren, eerst maar eens reactie op je been.
Succes (klinkt heel bekend overigens dit probleem Bloos)

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 08:44

Het kan zijn dat ze wat last van spierpijn heeft hoor en daarom een kant vastzet.
Ga maar eens bij jezelf na. Als jij last hebt van een been ga je op het andere meer druk uitoefenen, gevolg je loopt scheef. Zo is dat bij haar ook.

Ga nou niet denken, goh ze zit links vast laat ik dat maar eens goed gaan loswerken. Rijd haar gewoon goed VWNW en concentreer je op beiden kanten evenveel. Als het goed is gaat het probleem dan vanzelf weg.

SUCCES

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-04 09:06

Haar mond is het probleem niet, daar kan ik alles mee. Ze drukt zich voornamelijk helemaal scheef in het lijf.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 20:11

Betere instructie zoeken...
Als jou paard niet goed recht is zou ik al helemaal eerst zorgen dat ie recht is voor je verder gaat met wijken/schoudervoor e.d.

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 20:14

Als ik het goed begrijp, was er geen sprake van het scheve op het moment dat er aan wijken e.d. werd begonnen. Het scheve is pas begonnen na de blessure, wijken e.d. voor de blessure.
Correct me if I'm wrong

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-04 20:56

Ik heb juist een PERFECTE instructrice, kan er geen enkel punt van opnoemen dat ik mis bij haar. Zij is met Jur juist veel bezig met rechtrichten, dat is Jur's probleem juist. Wanneer we haar recht hebben, gaan we pas verder. Het is niet direct dat Jur scheef IS, maar ze MAAKT zich scheef als ze het moeilijk vindt of protesteert.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Anne_GTI

Berichten: 18195
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 23:57

Hmmm, wijken en schoudervoor etc. zijn imo juist oefeningen om je paard beter recht te maken hoor... Het gaat om het effect van de oefening, niet om het kunstje opzich....


Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-01-04 17:09

Ik gebruik inderdaad ook vaak die oefeningen met mijn instructrice om Jur weer recht te richten.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 09:03

Ik denk dat dit probleem niet zo eenvoudig is op te lossen. Waarschijnlijk moet je er toch even een deskundige naar laten kijken die dit soort problemen kent.

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 11:22

Jurga schreef:
Ik heb juist een PERFECTE instructrice, kan er geen enkel punt van opnoemen dat ik mis bij haar.

Waarom neem je nu dan geen les met dit probleem. Verward

Als ik voel dat ik ergens op vast loop en hetprobleem wordt alleen maar groter als ik er zelf mee ga knutselen, dan ga ik niet zelf proberen dat op te lossen. Daar heb je nu les voor! En dus ook als je je paard weer op wilt pakken na een blessure en je loopt rijtechnisch vast. Gewoon Janna even bellen en tot die tijd longeren.

Lielle

Berichten: 66252
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 11:31


Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-01-04 11:59

janna komt vandaag als de bak begaanbaar is, maar nu heeft het nog meer gesneeuwd, dus of het doorgaat is vraag twee....

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 12:57

Hier is het al behoorlijk aan het dooien.

Ik heb gelezen dat je al les hebt gehad, ik hoop dat het vandaag al weer wat beter zal gaan!

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-01-04 13:41

De bak ligt hier vol met sneeuw, denk niet dat ik kan lessen zo, er zitten meteen klompen onder diegoed vastzitten. Dan kan ze dus ook niet lopen. Wordt niets vandaag.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 14:01

Jammer joh.

Ik zet het rijden in de koude maanden altijd op een iets lager pitje. Misschien zou jij dat ook moeten doen. Gewoon ietsje sneller tevreden zijn of een stapje terug doen. Over 2 maanden begint het buitenseizoen al weer!!

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-01-04 14:03

Ik ben nog maar bij stap een weer na de blessure.... voorwaarts rijden en recht richten. Dus ik vraag helemaal niets aan haar. Da's het punt juist. Ik vraag al niets moeilijks....

Ga de wedstrijd maar cancellen, zie er als een huis tegenop en daarna zou ik Nimondro dan nog moeten rijden, dat zou dan ook al niet meer lukken.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 14:19

Ik moet bekennen dat ik dat rechtrichten nog helemaal niet zo gemakkelijk vind hoor.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-01-04 14:37

Nee okee, maar zonder rechtrichten kom ik ook niet voorwaarts. En dat ging juist voor haar blessure heel makkelijk, hoefde mijn hand maar te verplaatsen.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 14:42

Waarom ga je niet een paar keer per week aan de dubbel longe werken.
Dit werkt echt super om de spieren wat op te rekken/soepel maken.

Mede hierdoor is de scheefheid van mijn haflinger zeker de helft minder geworden en merk ik het zeker met rijden als ik de dag ervoor gelongeerd heb. Hij is dan veel losser en rechter.

Een ander stalgenootje van me deed het zo Haha! :
Erop zitten en dan met en snoepje dat hoofd opzij lokken. Ik stond er een keertje naast en je zag echt dat lichaam rond worden.
In iedergeval worden de spieren zo wat opgerekt en kun het verder met rijden oplossen.

Maar de dubbel longe is echt een aanrader.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-01-04 14:45

Ik heb zelf voor de eerste wedstrijd veel gelongeerd met de pessoa, waarvan ik al veel profijt heb gehad met Jurga. Maar ik kan Peet vragen haar regelmatig te longeren.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 09:51

Lijkt me idd niet onverstandig om de wedstrijd te cancellen Lekker rijden wordt het toch niet als je er zo tegen op ziet, en bovendien is het ook niet eerlijk tegenover Jur als je de dagen voor de wedstrijd niet normaal kan rijden....

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 04:01

Recht richten is ook niet zo eenvoudig. En om dat goed te doen zou ik iemand zoeken die daar ervaring mee heeft en die dat kan. Als je zo iemand even op je paard laat rijden, merk je als het goed is direct verschil. Op dit moment lukt je dat zelf nog niet goed genoeg omdat de problemen nog niet over zijn. Ik zou persoonlijk, zowel voor het paard als voor mezelf, inderdaad de wedstrijd over laten gaan omdat het denk ik voor beiden meer slecht doet dan goed. Paard wordt irritant, jij ergert je enz. Dat zou het mij niet waard zijn, maar dat is persoonlijk natuurlijk.

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 bezoekers