western zadels

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
vhnele
Berichten: 126
Geregistreerd: 09-01-04
Woonplaats: belgie

western zadels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-04 13:09

Wie kan mij het verschil uitleggen tussen Reining zadels
Trail zadels, Pleasure zadels, Cutting zadels en Roping zadels . Ik ken niets van western rijden en weet dus ook niet wat Reining
Trail, Pleasure, Cutting en Roping wil zeggen.
Ook had ik graag geweten waarom een western zadel zo zwaar is, waarom er met fenders wordt gereden en waarom er geen onderste zweetblad is.
Kan je ook western rijden met een portugees, spaans of australisch zadel en wat is het verschil?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 17:55

het enige wat ik "weet" is dat bij een echte roper de knop hoger is, zodat ze daar de lasso aan vast kunnen knopen

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 20:23

Als je wat meer leest over de verschillende onderdelen leer je ook wat het inhoud. Ik had graag de site van de Ned. Quarter Horse Association aanbevolen, maar helaas staat daar niets op over de begrippen en de onderdelen.

Maar hier kun je ook het nodige vinden. Kijk onder 'rijstijlen'.

Elk onderdeel heeft een eigen type zadel, al zullen veel typen zadel redelijk op elkaar lijken en is het meer wat de ruiter prefereert.
Grote verschillen in zadels zijn:
Barrel: lichter in gewicht, want snelheid telt, vaak hoge achterkant zitting
Cutting: hoge knop, lage vlakke zit
Roping/ranch: zwaar zadel voor het 'echte' werk

De 'onderste zweetbladen' zijn bij western eigenlijk de brede fenders.
Het gewicht van een westernzaddel loopt uiteen van 10 tot 30 kg. Afhankelijk van het soort boom (kunststof of hardhoud) en de dikte van het leer en de hoeveelheid leer die gebruikt is.

Over de verschillende rijstijlen wilde ik hier maar niet uitwijden, daar is genoeg over te vinden op internet. De basis is gelijk, maar naar 's lands eer en behoefte is het aangepast aan wat nodig is en geƫvolueerd (of niet Lachen )

patriciavg
Berichten: 114
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 20:41

Een trailzadel is in ieder geval een super lekker zittend zadel Haha!. Stel je voor, een heeeeele lange tocht te moeten maken in een zadel dat niet zit.
Ik heb zelf een barrel-zadel (geschikt voor het barrelracen) en daar zit je dieper in dan bij sommige andere zadels. Doordat je hierdoor ook wat steviger en 'geslotener' in het zadel zit, is de kans kleiner dat je eruit vliegt tijdens het acceleren (tussen de barrels). Ik denk dat dit ook wel op gaat voor cuttingzadels.
Een westernzadel is niet altijd super zwaar, het hang af van het materiaal waarvan het gemaakt is en van de grootte. (Heb zadeltjes meegemaakt die echt super licht zijn. Zo ook de mijne alsk het borsttuig en de achtersingel enzo eraf haal). Het is echter wel waar dat een zadel vaak zwaarder is dan een dressuur-/spring/ of veelzijdigheidszadel. Ik denk dat dat wel is omdat een westernzadel voornamelijk groter is. Voor de rest zou ik het niet weten, misschien dat iemand anders je verder kan helpen?

Ow en volgens mij kun je western rijden met ieder zadel, matje dingetje of zonder iets. Het gaat om de rijstijl, niet om het zadel. Ik heb een hele poos met veelzijdigheidszadel en engels hoofdstel (zonder neusriem Lachen )gereden. Enkel de teugels waren voor mij van belang om te vervangen omdat ik met de engelse teugels niet door of weg kon en ze dus voor mij een stuk langer moesten zijn (opgelost met een leadrope).

succes.. en bij meer vraagjes horen we het wel weer Knipoog

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 21:11

ik heb een westernzadel dacht altijd dat het een cutting zadel was (uhm dat klinkt alsof ik m al heel lang heb, ik heb hem nu anderhalve week ofzo)
maar ik begin er toch een beetje aan te twijfelen om eerlijk te zijn weet ik ehct niet wat voor zadel ik anders moet hebben

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 21:15

Kun je er een foto van plaatsen ??

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 22:18

uhm ik heb morgen wel een foto ik weet niet hoe ik van de digitaal een foto op de pc moet zetten!!! (domme ik)

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 22:38


Yv_
Berichten: 19115
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 22:49

vhnele schreef:
Ik ken niets van western rijden en weet dus ook niet wat Reining, Trail, Pleasure, Cutting en Roping wil zeggen.


*Reining: Proef geheel afgelegd in galop. de ruiter moet laten zien dat hij
controle heeft over elke beweging van het paard. Er zijn verschillende
patterns, waarvan er 1 wordt uitgekozen. Deze meot minimaal een uur
van tevoren bekend zijn. De proef moet uit het hoofd gereden worden.
Er wordt beoordeeld op netheid, wendbaarheid, rust en kalmte in combi-
natie van snelheid. De jury geeft minpunten en pluspunten. een 0-score
is gemiddeld.
Bij de reining komen de stops, rollbacks, spins, back-up, changementen
en cirkels rijden voor.

*Trail: Trail is een proef met onderdelen die je ook in de vrije natuur
tegen kunt komen, een brug, een hek, balkjes enz.
3 onderdelen zijn verplicht: hek (openen en sluiten op je paard zittend),
back-up en over balken rijden.
Andere hindernissen mogen ook gebruikt worden, mits ze vastliggen,
niet hoger zijn dan 45 cm en veilig zijn.

*Pleasure: Bij de pleasure moet het een "pleasure" zijn om te rijden.
Je rijdt gezamelijk in de bak en je moet de walk (stap), jog (draf) en lope
(galop) laten zien, op zowel de linkerhand als de rechterhand. "Reverse"
betekent dat je 180* van de hoefslag afdraaid (in dressuur van hand
veranderen). Aan het einde van de proef wordt de back-up gevraagd.
Senior= bit en 1 hand, junior en jeugd= trens en 2 handen.
De nieuwe regel is dat er ook een extended jog in moet zitten (of hoe je
dat ook schrijft Verward)

*Cutting: Bij cutting wordt er 1 koe uit de kudde gehaald. Je paard moet
over "cow-sence" beschikken. Als de koe uit de kudde is gehaald, leg je
je teugels neer. Het is de bedoeling dat je paard voorkomt dat de koe
teruggaat naar de kudde.

vhnele
Berichten: 126
Geregistreerd: 09-01-04
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-04 00:02

Iedereen erg bedankt voor de vele antwoorden.
Tja ik heb nog een vraagje eigenlijk.
Western wordt meestal met een stang gereden. Waarom? Het verschil tussen een trens en een stang is toch dat een stang door de hefboomwerking harder inwerkt. Ik weet dat bij een stang er geen constante aanleuning mag zijn maar zou dit ook niet met een trens kunnen?
Iemand ervaring met een happy mouth bit? Ik hoorde iemand die zei dat sommige paarden zich eraan verbranden is dit zo?

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 10:25

welk bit moet je gebruiken voor wedstrijden in de trail en reining dan??
dat was mijn vraag:D

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 10:27

Cow-horse: het zadel is geen cutting-zadel, het lijkt mij eerder een simpel showzadel. Maar zolang het goed op je paard ligt en jij er lekker in zit maakt het niet uit wat het is Lachen

vhnele: een westernruiter die wedstrijden start in de 'open' of 'amateur' met een paard wat 6 jaar of ouder is MOET starten op shanks (scharenbit). Het moonstuk hoeft geen stang te zijn, maar mag ook (dubbel) gebroken zijn.

Over de problemen die jij schetst met een Happy Mouth heb ik nog niet eerder gehoord, wel van rubber bitten. Maar die gebruik ik niet.

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 10:31

precies hij zit erg lekker , maar was gewoon even benieuwd (sorry van de foto's ik wist niet hoe ik ze anders moest linken)