misschien RSI... en ik ben pas 16... GRRR

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Annash
Blogger

Berichten: 26477
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

misschien RSI... en ik ben pas 16... GRRR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-04 22:23

hoi hoi

moet t ff kwijt:

voor school zit ik altijd veel 8er de pc, en ook thuis vaak erg lang. soms heb/had ik dan wel eens last van mn linkerpols.

zaterdag wedstrijd gehad en mevrouw was (door omstandigheden: ze moest plassen) erg trekkerig en hangerig op de hand...
kwam van Dancer af en mn pols deed erg pijn, echt zo'n zeurende pijn...

maargoed, k d8 dat t wel weer overging..

niet dus Boos!
zondag maar eens verband erom gedaan voor de steun..
gister was bagger
en vandaag nog steeds

nog steeds in t verband, pijnstillers, arnica enz enz

en rust, dus ... typen met 1 vinger terwijl ik normaal 300 (ja echt Knipoog ) aanslagen per minuut heb...

schiet dus echt niet op..

we d8en eerst aan overbelasting, komt mn ma vandaag: goh... misschien heb je wel RSI omdat je zoveel pc uren maakt


nou heeel fijn jongens.... 16 jaar.. wat moet dat worden als ik straks ga werken???

zo, k ben t kwijt en heb dr ong. een kwartier over getypt Boos!

...

ja das balen idd Tong uitsteken

Pasha

Berichten: 7111
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Winterswijk/ harreveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 22:24

Mjaaa en dan heb je nog eens zon hele aardige Pony Pasha die het nog iets erger maakt....
sorry namens pasha en een dikke lik Knipoog
Sterkte!!!

Astaloca

Berichten: 8242
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 22:25

dat kun j wel zeggen ja!

biepp

Berichten: 1510
Geregistreerd: 17-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 22:26

meisje toch!
Als ik jou was zou ik maar geen typiste worden Knipoog

Dat wordt minder Bokken Tong uitsteken !!

iig sterkte!

Annash
Blogger

Berichten: 26477
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-04 22:30

minder bokken? NO WAY

dan maar met 1 vinger, maar anders ga ik afkickverschijnselen krijgen Tong uitsteken

bendetje

Berichten: 461
Geregistreerd: 27-11-03
Woonplaats: Aalten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 22:31

tja shanna, misschien toch iets minder bokken???
wordt afkicken hé *LOL*

misschien even een weekje rust en dan verder zien...

heb geduld... misschien valt het allemaal best wel mee!!

maar in ieder geval veel sterkte

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 22:36

Shanna, ik had vroeger toen ik zo oud was als jij een vochtbult tussen mijn pols gewricht zitten. Laat daar eens naar kijken. Aangezien je m'n nichtje bent, misschien is zoiets wel erfelijk

Annash
Blogger

Berichten: 26477
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-04 22:41

stef schreef:
Shanna, ik had vroeger toen ik zo oud was als jij een vochtbult tussen mijn pols gewricht zitten. Laat daar eens naar kijken. Aangezien je m'n nichtje bent, misschien is zoiets wel erfelijk


vochtbult?? hmm was dat te zien? je ziet dr bij mij namelijk ECHT helemaal nix aan.. noppes !! Verward

zilverster

Berichten: 2150
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 22:44

Aah meisje!
Heel veel sterkte! Hopelijk word het snel beter en kan je weer flink bokken!

Bolke
Berichten: 249
Geregistreerd: 11-08-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 22:45

Ga maar eerst eens even naar de huisarts. Ik heb dit ook gehad toen ik 15 of 16 was. Als je er niks aan doet wordt het alleen maar erger tot het niet meer overgaat.

Ik denk dat je een carpaal tunnel syndroom hebt, gevoel of je pols wordt afgeknepen, gevoel of je hele dikke vingers hebt, kramp en echte rotpijn. Als je dit herkent: ga naar de dokter en hij zal je waarschijnlijk eerst doorverwijzen voor een polsbrace.

Je zult toch echt je polsen wel rust moeten gunnen, des te eerder is het over. Je hoeft hier geen last van te houden hoor. Wel een beetje uitkijken wat je doet, waarschijnlijk ben je toch gevoelig voor RSI.

Bramblerose

Berichten: 1420
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Herwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 22:49

Ik heb RSI gehad en ik denk dat je nog in een heel vroeg stadium bent, wat inhoudt: rust houden en als je achter de compu zit: zorg dat je goed zit. Rechtop, met je buik tegen de tafel, toetsenbord plat, niet alles met je muis doen, voeten naast elkaar op de grond... Zorg dat je elk half uur iets anders doet en geef je handen ook genoeg rust. Als het na een week niet verbetert even naar de huisarts. Ik heb inmiddels fysio gehad en mijn houding moeten verbeteren (en mijn grenzen leren kennen) en het gaat nu goed.
Carpaal Tunnel Syndroom lijkt me sterk hoor, dat komt echt niet zomaar ineens opzetten. Heeft ook andere symptomen namelijk!!

Sting

Berichten: 12857
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 22:52

Oei dat lijkt me niet fijn!
Ik heb 2 weken geleden oo keen paar dagen last gehad van mn pols, was zelfs zo erg dat ik niet kon gaanb rijden! Tong uitsteken
Sterkte dr mee, en maar hopen dat het niet erger word!

Bolke
Berichten: 249
Geregistreerd: 11-08-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 23:22

Bramblerose schreef:
Carpaal Tunnel Syndroom lijkt me sterk hoor, dat komt echt niet zomaar ineens opzetten. Heeft ook andere symptomen namelijk!!


Nou, dat weet ik zonet nog niet. Bij mij is destijds wel deze diagnose gesteld door de huisarts, hoewel ik erg jong was voor zo'n aandoening. Dus het kan wel. Met onder andere de symptomen die ik net noemde.

Titsia

Berichten: 3078
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 23:35

misschien wat rustiger aan typen? Als ik een hele dag teksten heb moeten typen op stage, doet mijn rechterpols ook altijd pijn (gaat gelukkig over), af en toe stop ik en doe ik eens andere bewegingen, helpt soms wel, en trager typen Knipoog (hatelijk)

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 00:28

Shanna16"]
[quote="stef schreef:
Shanna, ik had vroeger toen ik zo oud was als jij een vochtbult tussen mijn pols gewricht zitten. Laat daar eens naar kijken. Aangezien je m'n nichtje bent, misschien is zoiets wel erfelijk


vochtbult?? hmm was dat te zien? je ziet dr bij mij namelijk ECHT helemaal nix aan.. noppes !! Verward
[/quote]

Dat verschilde nogal, vooral als het weer ineens om sloeg zwol ie op.
Is overigens niks aan gedaan en heb er tegenwoordig nooit meer last van. Achter de kassa had ik het ook, toen was er na verloop van tijd echt een duidelijke bult te zien. Overbelasting...

Belker

Berichten: 15298
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 09:18

Ik zou naar een huisarts gaan en naar een mensendieck therapeute. Meeste problemen komen voort uit een slechte houding. die therapeute kan iets aan je houding doen.
Oftewel, wordt je bewust vna ej eigen lichaam, werk an je houding en doe oefeningen om andere spieren ook te trainen.

uit ervaring kan ik zeggen dat dat goed helpt.

Caro

Berichten: 668
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Heerde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 11:29

Hee, mijn vriend kreeg hier ook veel last van.

Voor hem heeft een penpad erg geholpen. Je hebt dan geen muis meer maar een soort elektrische muismat, waar je dan met een pen op aangeeft waar je heen wilt. Je hebt dan niet die houding van je hand en pols, omdat je gewoon een pen vast hebt.

Het werken ermee is even wennen in het begin, maar het gaat daarna prima. Hij heeft sindsdien geen last meer, terwijl hij daarvoor echt veel klachten had.

Hij zit ook veel achter de computer voor zijn werk.

Wie weet kan het helpen?

Sterkte d'r mee Ach gut

Heleen1

Berichten: 373
Geregistreerd: 28-11-03
Woonplaats: Heerde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 11:42

Hoi, ik heb sinds vorig jaar ook rsi, met dezelfde symptomen. Op advies van iedereen ben ik naar de huisarts gegaan en die heeft me doorgestuurd naar fysiotherapie. Dat hielp al flink hoewel ik er nog wel vaak last van heb en dat is ook 1 van de redenen dat Vignir verkocht moet worden. Hij weet dat ik minder kracht heb in mijn handen en maakt daar bij mij misbruik van. Verder heb ik mijn computer aangepast: Bovenkant van het beeldscherm moet op ooghoogte, toetsenbord op zo'n hoogte dat je je onderarmen horizontaal hebt liggen en die laat je weer rusten op je stoelleuning. Verder heb ik een gelpad voor mijn toetsenbord en een ergonomisch gevormde muis met een balletje wat ik met mijn duim moet draaien. Ik hoef dus niet te schuiven met mijn muis. Ik kende die muis eerst ook niet, maar heb in de winkel gezegd dat ik aanpassingen moest hebben vanwege rsi en toen raadden ze mij deze dingen aan. Ik heb laatst bij de bedrijfsarts een folder meegenomen waar precies in staat hoe de afstanden mbt je computer moeten zijn. Ik zal eens kijken of ik die kan vinden en proberen of ik er een bestand van kan maken. Dan kunnen mensen die interesse hebben het krijgen. Ik heb ook advies van de bedrijfsarts gehad om steeds 20 minuten achter de pc te zitten en dan 10 minuten pauze. Maar zeker niet mee rond blijven lopen hoor! Hoe langer je wacht hoe erger het wordt. Gevoelig ervoor blijf je wel altijd en inderdaad is typiste dan misschien niet zo'n geschikte baan voor je (als je dat wou worden tenminste). Sterkte ermee!!!

Annash
Blogger

Berichten: 26477
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-04 11:47

dankje allemaal voor de tips

om even iets af te sluiten: het is NIET mijn muishand..dat doe ik met rechts en waar ik last van heb is links..

vochtbult van stef denk ik niet, je ziet echt nix eraan..

een aantal mogelijkheden (tel ik dat van jullie niet mee, alleen wat mijn ouders en ik besproken hebben)

- overbelasting door veel typwerk
- rsi
- peesontsteking (gister zat er aan de zijkant van mn pols op een pees iets een bult *voelt* nu nog heel iets volgens mij)
- knarp, voor de meesten van jullie misschien onbekend. je pols knakt elke x bij bewegen. dit klopt met wat ik heb, maar de plaats waar je bij knarp pijn hebt komt niet overeen met mijn plaats.


gisteravond was mijn hand dik, maar dat kwam OF door het verband dat misschien iets te strak zat, OF door de kou. ik den zelf dat laatste, omdat ik de hele dag buiten geweest was.... Tong uitsteken

ik heb nu mijn arm/pols in een draagband, wat voorkomt dat ik stiekem snel toch nog even met 10 vingers zou gaan typen..

jemig Scheve mond dit duurt echt aso lang zo hoor....

Annash
Blogger

Berichten: 26477
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-04 11:50

heleen1: k doe de opleiding directiesecretaresse/managementsassistente niv 4

k vind het echt ontzettend leuk, dus ik hoop dat het gewoon overbelasting ofzo is!!!!

Heleen1

Berichten: 373
Geregistreerd: 28-11-03
Woonplaats: Heerde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 11:55

Tja, dan zou ik toch zeker eerst beginnen met rust houden hoor! In elk geval tot je bij de dokter geweest bent en een idee hebt van wat het is. Stel dat het wel rsi is en je laat het NU behandelen kun je best nog wel administratief werk doen volgens mij (mits je je aan je pauzes houd, maar dat geld voor iedereen). Ik hoop in elk geval voor je dat het meevalt. En laat je nog weten als je bij de dokter bent geweest? Wel echt gaan hoor! Groetjes en sterkte!!!

Annash
Blogger

Berichten: 26477
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-04 12:41

ja mn ma wil vandaag tussen 4 en 5 een afspraak maken bij de huisarts..

als er iets uitkomt is het in dit topic te vinden (waarschijnlijk)
jullie horen het als eerste Knipoog

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 13:16

Een tip van een ex RSI-er. Ga Tai-Chi-en.
Ik heb zelf op mijn oude werk heel zware RSI gehad. Tot en met verkleuringen van de huid aantoe. Ik kon niet eens meer paardrijden. Op aanraden van de bedrijfsarts ben ik bij het kneusjesclubje van het bedrijf terecht gekomen waar alle RSI mensen 1 x in de week Tai Chi les kregen met oefeningen speciaal voor RSI en rugklachten. Het is zowaar overgegaan. Het is idd een kwestie van houding en je grenzen kennen. Ik werk nog steeds met de pc en het gaat prima. Ik mag me niet meer op laten stressen en houd me netjes aan m'n pauzes en de speciale bewegingen helpen super.

Suzanne_18

Berichten: 821
Geregistreerd: 28-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 13:55

Ik heb ook een vorm van RSI in beiden handen. Moest stoppen met opleiding in Deurne omdat ik het niet aan kon.... Verdrietig Ik heb de pijn te lang genegeerd en moet nu dus op de blaren zitten Frusty Altijd met het iede geleeft dat ik me aanstelde en het wel mee zou vallen. Maar werd wel even wakker geschud toen de blauwe plekken op m'n armen verschenen van de overbelasting. Tis niet makkelijk als je droom op die manier aan diggelen moet vallen. En dan ben ik ook nog maar net 20....

Annash
Blogger

Berichten: 26477
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-04 17:34

oef...

mja mn ma belt NU voor een afspraak bij de dokter dus we zullen zien wat eruit gaat komen ... Scheve mond k hoop eg dat t meevalt
want over 2 weken heb k mn gelderse ...