In galop gaan als het te moeilijk wordt?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

In galop gaan als het te moeilijk wordt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-04 19:03

Steeds als Licor meer lengtebuiging moet aannemen gaat hij in galop.
Een schouderbinnenwaarts gaat 4 passen goed, en dan springt hij aan.
Heel beheerst, hij loopt niet weg, maar zet zijn schouderbinnenwaarts liever verder in galop. Als ik hem terugneem, doet hij het even later weer.
Het ligt niet aan mijn gewichts- of beenhulpen, daar heb ik al extreem op gelet. Hij vindt galop gewoon makkelijker als draf denk ik.

Hij deed dit eerst enkel linksom, wat zijn moeilijkere kant is, maar vandaag deed hij het ook rechtsom...

Het lijk te helpen als ik hem vanuit de middendraf in een sch-bwts rijd, dat hij dus met die impuls aan de oefening begint. Ook als ik hem meer lucht geef vanvoor, en hem zuiver op gewicht die schouderbinnenwaarts instuur, gaat het al beter.

Hem naar voren rijden als hij al aangesprongen is helpt niet, dan zet hij zijn koers gewoon verder in (een weliswaar vlottere) galop Haha! .

Even wel erbij vertellen dat bij Licor twee weken geleden een spanning in zijn achterhand is vastgesteld, waardoor hij onregelmatig liep linksvoor. Dit is nog steeds niet helemaal verdwenen heb ik de indruk, want af en toe loopt hij nog onregelmatig. Vrijdag komt de DA dan ook opnieuw.
Die onregelmatigheid komt enkel voor op een cirkel, en in in de zijgangen, m.a.w. als hij zijn achterhand beter moet gebruiken.

Waarschijnlijk heeft het nog wat met zijn achterhand of rug te maken, maar toch wou ik al even weten welke ervaringen jullie hiermee hadden.

We hebben trouwens wel instructie, maar ik heb pas volgende week weer les.

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 21:57

trek je er niets van aan dat hij dat doet, gewoon terug pakken en net doen of het er bij hoort. blijf het zo maar herhalen en niet boos worden.

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 10:01

Ik merk het zelf ook dat mijn paard in galop aanspringt als de oefeningen hem in draf te zwaar worden. Dat zal dan inderdaad makkelijker zijn voor ze denk ik.

Ik zorg dan altijd dat hij in de galop weer goed voor elkaar is, terugnemen in draf en weer opnieuw proberen. Altijd van achteren naar voren blijven rijden en dan weer terugnemen als hij goed is.
De oefening is misschien toch moeilijk voor hem.

Je zegt dat 4 passen goed gaan en hij daarna aanpspringt.. Als je nu drie passen doet een tijd en dan weer een volte, weer 3 passen en weer op de volte zetten en dat een paar keer achter elkaar om hem toch leniger te krijgen.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 10:50

ijskoud doorgaan met dezelfde oefening maar dan in galop Knipoog

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-04 12:23

gyzmo schreef:
Je zegt dat 4 passen goed gaan en hij daarna aanspringt.. Als je nu drie passen doet een tijd en dan weer een volte, weer 3 passen en weer op de volte zetten en dat een paar keer achter elkaar om hem toch leniger te krijgen.


Het probleem is ook dan, eens hij het 1 keer heeft gedaan (in galop springen bij een sch-b), dat hij het zelfs al doet als ik gewoon een volte wil maken. Scheve mond
Dus bij de inzet van een volte spring hij aan.

Maar Lielle: hoe gaat het er dan weer uit?

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 12:26

hij leert ermee dat het niet makkelijker wordt door aan te galopperen eerder moeilijker. Door eerst je overgang naar draf te rijden beloon je nl het foute bedrag, omdat je stopt met de buiging.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 12:59

Mijn paardje deed het ook als hij moest sluiten en buigen. Dan liet ik hem gewoon doorgaloperen (in de oefening) en pakte hem later weer terug. Dan deed ik deed ik de oefening opnieuw in draf en galopeerde hij weer aan, weer hetzelfde verhaal.. Op een gegeven moment had ie doordat ie beter kon blijven draven anders werd het voro alleen maar moeilijker.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 13:09

Zou ook blijven galloperen. De oefening blijft hetzelfde, alleen wordt sb in een dressuurproef in draf gevraagd, maar waarom niet in galop?
Die oefening wordt straks makkelijk voor hem en zal het in draf ook makkelijker gaan.
Geef je misschien ook niet onbewust een hulp die hij als galophulp verstaat, even net je buitenbeen iets naar achteren?

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 13:14

Ik ben het met Lielle eens. Treasure springt nu ook om het minste of geringste aan in galop. De hoop om er zo onderuit te komen.
Ik rij gewoon door in de galop, ik maak de oefening af, rij rustig terug naar de draf en ga daar weer verder. Als Licor merkt dat galop niet betekent dat hij zoveel passen rustig aan kan doen (want terugpakken, eerst weer voor elkaar in draf is vaak toch al een halve bak) dan is het gelijk minder leuk. Desnoods nog iets harder aan het werk zetten en dan weet hij dat gewoon proberen toch de makkelijkste weg is.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 13:19

Ben het met de doorgallopeerders eens........ Ik heb ooit eens een merrie gereden die altijd verkeerd aansprong...... totdat ik haar door liet gallopperen op de volte in de verkeerd aangesprongen galop...... ik begrensde haar zo dat ze en niet terug kon en niet om kon springen........ Ze had het snel bekeken...... en is eigenlijk nooit meer verkeerd aangesprongen.

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-04 16:59

Okee, bedankt voor jullie reacties. Als ik het zo lees, is doorrijden met de oefening in galop idd het meest logisch Lachen.

Maar waarom is galop nu makkelijker dan draf voor hem?

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-04 17:00

essie79 schreef:
Geef je misschien ook niet onbewust een hulp die hij als galophulp verstaat, even net je buitenbeen iets naar achteren?


Nee, echt niet, ik let er extra hard op, en blijf gewoon netjes stil met mijn buitenbeen.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 17:03

Idra schreef:
Okee, bedankt voor jullie reacties. Als ik het zo lees, is doorrijden met de oefening in galop idd het meest logisch Lachen.

Maar waarom is galop nu makkelijker dan draf voor hem?

omdat hij dan de oefening niet hoeft af te maken Knipoog Zet die sb maar eens gewoon door in de galop, dan zie je meteen dat het helemaal niet makkelijker gaat in galop Haha!

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 17:04

Sommige paarden hebben gewoon voorkeur voor galop.
Paarden van mij ook, ik probeer dan ook om snel aan te gallopperen en dan los te werken. Vind hij ( en ik ook) veel makkelijker.

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 12:35

Precies zo dat wijken in draf makkelijker gaat dan in stap.
Het paard heeft toch een hardere gang, wat meer afdruk en dat kan net helpen om hem wat soepeler door de oefening te gaan (ik hoop het een beetje goed uitgelegd te hebben).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 13:39

Ik ben het helemaal eens met jullie adviezen, behalve met het zeggen dat de galop helemaal niet makkelijker is.
Die ervaring heb ik met Kawa dan toch niet.
In galop zet ik hem overal met zijn kont of shouders neer, van travers naar sb, galopappuyementen enz, met net zoveel gemak en souplesse.
In de draf komt er dan toch echt wat meer bij kijken.

Bij Kawa oefende ik dan ook eerst die lengte buigining oefeningen extra in galop, dan had hij ze daarna in draf ook mmakkelijker.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 13:45

Ik heb ook paarden (gehad) die een makkelijke galop hebben.
En zelf vind ik het ook de fijnste gang. Je kan makkelijk zitten, beter voelen en ontspannen en dan kosten oefeningen ook minder moeite.

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-04 17:23

Dat ervaar ik met Licor ook wel, dat galop-oefeningen hem makkelijker afgaan dan draf-oefeningen.
Maar dus gewoon blijven oefenen, en dan komt het in draf wel vanzelf...

Odeale

Berichten: 1775
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 09:48

ulisse springt ook vaak in galop aan, alleen niet met sb, maar met "gewoon" doorzitten in arbeidsdraf. En vooral wanneer we al een keer gegaloppeerd hebben. En laatst begon ze er ook mee met wijken. Verward

Vroeger deed ze dat eigenlijk niet, pas nu er meer gehamerd wordt op lengtebuiging in samenwerking met doorzitten in arbeidsdraf is ze daarmee begonnen. Ik heb ook al extra een bontje gekocht, ik dacht dat dat misschien fijn voor haar zou zijn, maar volgens mij maakt dat weinig uit.

Daarom denk ik ook dat ze dat gewoon moeilijk vind. Mijn instructrice zegt; gewoon rustig terugnemen en doorgaan met de oefening. Soms gaat het dan beter, soms wordt ze alleen maar heel heet en gaat ze dribbelen.

Misschien een domme vraag, maar lengtebuiging is dus een gevorderde "oefening", voor zover je van oefening kan spreken? (weet niet hoe ik het anders uit moet drukken Tong uitsteken )

Cemlys

Berichten: 14953
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 10:40

mss die oefeningen in het beging kort maken dus net een stapje minder dan hij kan of voordat hij in galop aanspringt en dan maar opbouwen. blijkbaar heeft hij nog moeite met dat de oefeningen in draf. ik denk dat dat wel vanzelf beter word