Jus de Pommes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Babbelkous

Berichten: 2620
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Prov. Antwerpen (België)

Jus de Pommes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-04 15:19

Hoi,

ik heb een zoon van Jus de Pommes ingereden een jaartje geleden. Ik ben eens benieuwd naar paardjes die Jus De Pommes als één van hun voorvaderen hebben. Moest er iemand een foto vinden van Jus de Pommes himself, pb even door aub. Heb er namelijk maar ééntje van gevonden Haha! Tong uitsteken

Graag met foto indien het kan. (Van afstammelingen van Jus de Pommes)

Alvast ontzettend bedankt! Ben eens benieuwd Clown

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 16:47

Ik heb een half jaar een Jus de Pomme merrie getraind voor mensen. 7 jr, M spr, 1.59 m (!), vos. Exterieurmatig was er nogal wat op aan te merken: behoorlijk toontredend in beide voorbenen (en zo liep ze ook), steil achterbeen, etc. Net zo´n hoofd als haar vader (alleen was dat bij haar door haar geringe stokmaat een beetje buiten proporties haha!). Wel heel betrouwbaar in het parcours, en t/m M niveau sprong ze best goed. Momenteel kampt die merrie met behoorlijke rugproblemen en is ze enorm in de staak (raakt een beetje beledigd door haar eigenaresse als je t mij vraagt). Merrie heeft heel goed karakter maar wil wel in haar waarde gelaten worden. Ze kwam trouwens uit een Notaris x Le Val Blanc xx merrie.

Jus de Pomme komt uit een hele bekende hengstenmoeder, Opaline des Prins. Zij bracht verder oa. de hengsten: Shogun II (v. Night and Day xx, 1984), Quintus (v. Pavarotti vd Helle, 1993), Richebourg (v. Bayard d'Elle, 1994) en Tresor d'Opaline (v. Major de la Cour, 1996).
Hier is nog wat informatie over Jus de Pomme. Ik heb ook nog wel een standfoto, stuur maar even een mailtje naar kwpn.hengstenfan@12move.nl

Jus de Pomme 86.8233 Stb (ex 1511 BWP)
Rijpaardtype
Geboren: 02-07-1986
Kleur: Vos
Stokmaat: 1.69 m
Pijpomvang: 22,5 cm

Fokker: A. de Brabandere, Mekelbeke, België

Primo des Bruyéres W.001439.HGT BWP (SF) x Opaline des Prins W.081181.ST BWP (SF) van Garitchou x (49,85%) x Jasmina SF van Almé SF x Britt SF van Papy de L'Fle SF x Tante Louise SF van Nykio SF

1989 goedgekeurd voor BWP

Verrichtingsonderzoek Oud-Heverlee 1989:
Maximum Behaald
Conditie........................20 ......................16.5
Karakter.......................10.......................7.6
Dressuur......................30.......................21.3
Vrij Springen................30.......................20.0
Springen ohz................40.......................26.0
Cross...........................20.......................14.5
Rengalop......................10.......................8.0
Bewegingen..................40......................32.0

Totaal 200 145.9
Plaatsing: 6e van 9 in BWP-stamboek ingeschreven hengsten

Percentage 72.95
Exterieur 63.00 %
Eindresultaat 135.95 punten (max 200)
Percentage 67.97

Moederrapport 1993
Opaline des Prins is een langgelijnde, forse merrie met ruime bewegingen en een sterk fundament. De merrie staat goed in het type van het rijpaard. Het hoofd is vrij lang, maar heeft voldoende uitdrukking. De hals is best van lengte en van vorm. De schouder heeft een goede lengte, maar zou schuiner kunnen liggen. De schoft is goed ontwikkeld. De rug is vrij lang en gaat over in een best gespierde lendenpartij. De croupe is best lang en goed van vorm en bespiering. Het voorbeen is best ontwikkeld en goed royaal ontwikkelde voeten. De stap is ruim en krachtig. De draf is eveneens ruim, het achterbeen zou meer ondergebracht kunnen worden. De merrie had een best veulen (v. Pavarotti) bij voet. Voorts werd een sterk gebouwde 2-jarige zoon (v. Rêve d'Elle) getoond en een royaal ontwikkelde 3-jarige dochter (v. Sheyenne de Baugy). Bij de laatste is het hoofd wat lang en zou het meer uitdrukking kunnen hebben. Stokmaat: 1.70 m

Verrichting Ermelo 1993 (verkort onderzoek, 19 dagen)
Flegmatiek, eerlijk, zeer gehoorzaam. Uitgekomen in nationale springconcoursen in België. Tijdens lichte werkzaamheden toont hij voldoende bereidheid om te werken. Geeft de indruk een slechte basisafrichting te hebben gehad en is moeilijk wendbaar. Bewegingen zijn traag maar hebben veel regelmaat en veel ruimte. Loopt te veel op de voorhand. Toont bij springen veel vermogen, zeer matige voorbeentechniek, maakt achter de sprong mooi af. Laat zich bij springen plezieriger rijden dan bij dressuurmatige arbeid. Zeer rustig stalgedrag.

Toelichting n.a.v. advieskeuring (1993)
Deze hengst is een kleinzoon van de fameuze springpaardenvererver Night and Day xx, die een hele reeks internationale springpaarden heeft geproduceerd. De moeder is een dochter van Garitchou x, een zoon van de bekende Nikou x, eveneens een lijn waaruit goede springpaarden zijn voortgekomen. De grootmoeder is een dochter van de overbekende Almé. Het feit dat zoveel goede verervers de pedigree dragen is een belangrijke overweging geweest om de hengst een kans te geven, temeer daar hij zelf inmiddels heeft aangetoond in de springsport opvallend te kunnen presteren. Nog recent stond hij op een gedeelte eerste plaats in een puissance toen de muur van twee meter was overwonnen. De hengstenkeuringscommissie heeft ook nakomelingen van hem in België geïnspecteerd, te weten zeven veulens en drie jaarlingen. Ze bleken goed te zijn ontwikkeld. Het type varieert van voldoende tot goed. De rompen zijn opvallend goed. Het hoofd kon nog wel eens wat meer uitdrukking hebben. In stand zijn de halzen naar voren gericht, in beweging staan ze er evenwel goed op. De schouder heeft voldoende lengte, maar kon nog wel eens wat schuiner liggen. De schoften zijn wisselend van lengte en ontwikkeling. De goed gespierde ruggen zijn veelal iets diep. De croupe is zeer sterk gespierd, maar kon soms langer zijn. Het beenwerk is correct gesteld en best ontwikkeld met frose gewrichten en met een opvallend mooie overgang van pijp in spronggewricht. De stap varieert van voldoende tot goed, de draf kent takt en souplesse maar het achterbeen zou wat energieker ondergebracht kunnen hebben.

Afstammelingen 1994 (veulens)
Van deze in België gefokte, Frans bloed voerende hengst werd een uniforme collectie. De veulens zijn goed ontwikkeld, langgelijnd en voldoende rijtypisch. Er was weinig onderscheid tussen de geprikte en de geselecteerde veulens. De eerste groep zou meer ras kunnen hebben. De uitgezochte veulens spraken meer aan, waren ook rijtypisch en toonden meer ras. Zo was het hoofd bij de geprikte veulens lang en grof. De geselecteerde veulens hadden meer uitdrukking in het hoofd, al was ook hier sprake van een lang hoofd. De goed gespierde hals heeft voldoende lengte. Soms staat de hals er wat recht voor. De schoft is voldoende lang en ontwikkeld. De lange schouder zou schuiner kunnen liggen. De rug/lendenpartij is goed belijnd en bespierd. De croupe heeft voldoende lengte, een goede vorm en een beste bespiering. Het voorbeen is goed gesteld en best ontwikkeld. Het achterbeen is vaak recht. Het fundament is fors.
De stap is goed, ruim. De draf is ruim en tactmatig. In draf zou het achterbeen verder ondergebracht moeten worden. Het voorbeengebruik is soms wat vlak.
De kwaliteit van de moeders varieerde van gemiddeld tot heel goed. De hengst heeft hoog in het bloed staande merries nodig.
De veterinaire bevindingen hebben betrekking op meermalen matig ontwikkelde voeten.

Kort samengevat: goed ontwikkelde voldoende rijtypische veulens met ruime bewegingen.
Getoond: 16 veulens uit 78 dekkingen.

1996 (augustus) overleden aan darmkoliek

Sportgegevens
Tevens springpaard onder Bert Romp, later Ulrich Kirchhoff
World Breeding Ranking (12-04-1994), 250e van 398 springpaarden.
1996 Eigen levenswinsom DM 190.624
1997 Levenswinsom Duitse nakomelingen DM 570

Dekstation
1993-1996 A.A.M. Jespers, Oosteind

Fokregistratie
Totaal 118 veulens uit 276 dekkingen.

Uit: Het Complete Hengstenboek (RBI)

fiehie

Berichten: 365
Geregistreerd: 26-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 16:51

huh ? het was toch een kleinzoon van Jus de Pommes ? Verward

Alieska

Berichten: 610
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Kapellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 17:14

Telkens ik Jus de Pomme hoor moet ik telkens aan Pomme d'api denken! haha. Maar inderdaad, ik dacht ook dat Sire Rhona een kleinzoon was? :s

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 18:47


Uums

Berichten: 6777
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Het nuchtere noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 12:08

Hi! Onze kennissen in Canada zijn, sinds hun VUT/ pensioen(?), bezig met het fokken van springpaarden met hoogwaardig, Europees bloed. Daar is kennelijk veel vraag naar op dat continent. De eigenaar heeft twee Jus de Pommes. We hadden hem zwaar emotioneel aan de lijn toen Jus stierf! Zijn nakomelingen zijn echt super! Hij heeft ook nog een aantal Nimmerdor`s staan (vorig jaar heeft hij VDL nog even bezocht om te pochen over wijlen zijn hengst, die toen nog leefde). Het lijkt me heel gaaf om na mijn studie een tijdje zijn Jus`en Nimmies te gaan trainen! Ze blijken op het moment niet zoveel te doen, maar het zijn echte beauty`s!

Babbelkous

Berichten: 2620
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Prov. Antwerpen (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-04 13:48

fiehie schreef:
huh ? het was toch een kleinzoon van Jus de Pommes ? Verward


Idd, dat was eeb typfout Bloos

Het is inderdaad een KLEINzoon van Jus de Pommes Bloos Haha!

Scylla
Berichten: 1220
Geregistreerd: 09-04-03
Woonplaats: Sliedrecht, t baggerdurp van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 15:39

Mark Jespers rijd 2 Jus de Pommes: Pommeke J & Odette

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 20:32

Voor foto's van Jus de Pommes kan je geloof ik ook Bergen foto's vinden op : www.arnd.nl

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 22:06

Hoi, ik ken ook 2 jus de pommes, een mama en een dochtertje.
De moeder is Ma Pomme
(v.Jus de Pommes x Beethoven ster UTV x Orthos) en de merrie die daar uit is gekomen is: veni vidi vichi (French Buffet xx
x Jus de Pommes x Beethoven
x Orthos) Ma pomme, merrie, 8 jaar.
M springen, M dressuur. Het veulen van Ma pomme is een zeer lux bloedveulen. Een chique veulen met 3 goede basisgangen. Naar verwachting zal dit een goed springpaard worden.


Hier de moeder, ik heb er helaas geen andere foto van :

Afbeelding

en het veulen, is inmiddels ouder geworden:
Afbeelding

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 22:50


Ratjetoe
Berichten: 1525
Geregistreerd: 07-03-03
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 13:56

Ik heb een (inmiddels) ruin van Jus de Pommes, op stal, met opzadelen en op de wagen is het een "braaf" paard (nog wel met hengstenstreken, maar dat komt niet door het bloed) Maar met rijden is hij heel moeilijk. Kan extreem goed springen, heel snel beledigd, geen paard waar je even op gaat zitten en mee weg rijdt. Hele goed ruime gallopade. Achter die van mij zit ook nog frans bloed, hier komt waarschijnlijk het hete/onrustige weg. Qua uiterlijk is het precies zijn vader!