Jonge Tinker gooit telkens hoofd omhoog en beneden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Jonge Tinker gooit telkens hoofd omhoog en beneden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-04 19:00

Dat wij hebben een tinker (4 jaar) sinds een paar weekjes en die kennen we niet zo goed onder het zadel ik was pas geleden op haar aan het rijden en toen gooide ze telkens haar hoofd naar boven en beneden.

Toen vanmiddag ben ik weer wezen rijden en toen ging het allemaal wel goed ze hield haar hoofd al wat stiller...en ging aan de teugel lopen want je hoeft maar iets te spelen in haar mond en ze gaat aan de teugel.
Toen ik bijna aan het einde van het rijden was begon ze met haar hoofd telkens naar beneden te trekken en dan moet je haar eerst een goeie trap in haar buik geven voordat ze weer naar boven komt. (tip: ze hangt niet...en ik denk dat jongheid is)!

Dat zij kent ons niet onder het rijden en is super aan het uitproberen, maar ja ze won vanmiddag niet...maar ik denk eerder dat dit jongigheid is en door veel rijden het wel over gaat hoe denken jullie erover?

fiek

Berichten: 575
Geregistreerd: 08-09-03
Woonplaats: Wormer-city

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 19:21

ik heb geen idee eigenlijk. alleen wat me opvalt is dat je verteld dat je paardje heel makkelijk aan de teugel te rijden is. En als je haar dan aan de teugel rijd, schud ze dan ook zo met haar hoofd?

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-04 19:23

Ja heel af en toe als het haar begint te vervelen vooral met stappen doet ze dat"!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 19:40

heft ze geen last van haar tanden?? ze is nog jong nml! Of misschien haar rug ofzow??

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 19:44

Kan heel goed aan de tanden liggen inderdaad, heeft ze geen last van het wisselen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 19:54

ik denk dat dit geen uitproberen is want dat uiten ze vaak op een andre manier..niet op de hoefslag willen lopen, niet willen halthouden, niet willen aandraven of juist rennen..

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 21:12

gewoon heel gevoelig op je hand, schud meteen zodra je beweegt

AnneloesF

Berichten: 4239
Geregistreerd: 17-09-03
Woonplaats: In de kop van Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 22:39

Nou, ik heb vroeger ook een jonge pony gehad die dit ook deed!!! het is jongigheid, de spieren kunnen het werk nog niet goed aan.
Ik weet niet of je tinker pas is ingereden, of dat ze al langer onder het zadel is?!
Maar bij mijn pony ging het vanzelf over. Gewoon VOORZICHTIG doortrainen, en ook vooral niet teveel vragen in een keer. Probeer dat geschud voor te zijn, door haar net voor dat moment even vrije teugel te geven, en haar een rondje later weer op te pakken.
Veel succes, en het komt allemaal goed hoor!!!! Haar spieren moeten alleen op krachten komen. En ja, kan kloppen dat het in stap erger is, dat is voor veel paarden (en vooral jonge) de moeilijkste gang om nageeflijk te lopen!

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 23:01

Als het een jonge pony is die nog niet zoveel kan, vraag dan ook zo min mogelijk tegelijk! Mijn paard had ook een 'hoofd tik' en 'tong tik' (niet over het bit, gewoon uit zijn mond) en door a) zonder bit en b) zonder aanleuning te gaan rijden is het langzaam steeds minder geworden.
Natuurlijk kijk je eerst zijn tanden na en als hij (wat logisch zou zijn) aan het wisselen is zou ik er zowiezo al geen bit indoen, voor je het weet maakt hij van het geschud een gewoonte.
Door dat hoofd lekker met rust te laten en te gaan werken aan overgangen op je zit komt de rest vanzelf, daarna kan je hem rustig stapje voor stapje gaan oppakken. Telkens wat langer.
Succes!

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-04 10:58

Dat haar nieuwe tandjes zijn er al wel door, maar voordat wij haar kochten deed ze veel liever en was ze ook vooruit te branden en toen deed ze dit niet dus ik vind het wel heel raar!

HCRanch

Berichten: 2553
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Burkesville, Kentucky USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 11:21

misschien vraag je nu dan in 1 keer teveel. en dat je dan een flinke trap in haar buik moet geven kan ook nooit de bedoeling zijn.
Je kan er dan beter voor kiezen om veel overgangen te maken daar worden ze alert en soepel van.

Je zegt haar nieuwe tandjes zijn al door is dat net? dat kan namelijk enorm pijnlijk zijn. Mijn Tinker had er ook erg veel last van zo erg dat ze er zelfs lichte koort van kreeg (net als kleine kinderen) ik heb toen ok een jaar zonder bit gereden omdat het heel lang duurde het gewissel bij haar.

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-04 11:26

Tja ze is 4 dus....maar het valt eigelijk bet wel mee dat ik veel vraag het enige wat ze hoeft ze doe is luisteren en vooral omdat wij haar net hebben doen we nog exstra rustig...

HCRanch

Berichten: 2553
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Burkesville, Kentucky USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 11:46

maar 4 jaar en ongetraint blijft jong! en kan ze wel luisteren snapt ze wel wat je van haar wil?

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-04 13:31

Kokopelli schreef:
maar 4 jaar en ongetraint blijft jong! en kan ze wel luisteren snapt ze wel wat je van haar wil?


de ene keer snapt ze het wel en de andere keer wil ze het niet begrijpen. Haha!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 13:34

Als ze met haar hoofd gooit, altijd een schop gooien en licht blijven met de hand. Want het is duidelijk dat jouw tinker niet te veel druk verdraagt. Hou echter wel altijd lichte druk in de mond, anders gaat ze zich ervoor verstoppen, dus achter het bit lopen. Beloon haar niet door geheel los te laten, want dan zal ze zich blijven verstoppen. Dus lichte druk houden, gooit ze met haar hoofd, een schop geven, zeker niet trekken.

als je schopt en ze loopt hard weg, heel rustig weer opvangen.