Rugklachten...wat nu te doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Rugklachten...wat nu te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-01-04 11:03

Een weekje terug bleek mijn paard wat last te hebben van haar rug. Zomaar van de een op de andere dag werd ze stierlijk vervelend met rijden en wilde ze met geen mogelijkheid meer draven. Vroeg je het toch dan legde ze haar oren in haar nek, drukte haar rug weg en ging of dribbelen of een klein beetje steigeren. Rugpijn dus Verdrietig Wanneer je op de plek net voor haar lendenen drukte, drukte ze haar rug toen duidelijk weg. Meteen het zadel gecontroleerd en nu bleek dit dus bij de zadelkussens inderdaad niet helemaal goed te liggen. In draf wilde het nog wel wat te veel bewegen. (niet klapperen maar wel te beweeglijk zeg maar.)

Natuurlijk direct contact opgenomen met de zadelmaker maar deze zou pas over 2 weken langs kunnen komen ivm met een vaste route die ze afwerken Boos! Helaas is het voor mij niet zo makkelijk om vervoer te regelen om met Ozis naar hem toe te komen dus dan zou ik moeten wachten.

Na Ozis 1 dag te hebben laten rusten en de volgende dag alleen rustig te hebben gelongeerd had ze eigenlijk vrijwel geen last meer van haar rug. (drukte haar rug absoluut niet weg wanneer je druk gaf op de pijnlijke plaats) De volgende dag dus voorzichtig er eventjes opgegaan om te kijken of ze er nog last van had. Ze bleek er dus geen last meer van te hebben en de volgende dag heb ik dus ook gewoon weer rustig gereden met een bontdekje onder mijn zadel.

Gisteravond hadik dus les en nu deed Ozis weer precies hetzelfde als voorheen. Weer haar rug weg drukken en dribblen etc. Wanneer ik deed halthouden corrigeerde ze haar stand telkens door nog een pas achteruit te zetten. Ze maakte haar rug dus continu hol.

Weer last van haar rug dus. Met stappen had ze er vrijwel geen last van dus moest ik haar van mijn instructrice zo laag mogelijk instellen zodat ze haar rug mooi gebruikte en dus niet zou wegdrukken. Dit ging eigenlijk goed en nadat ik na half uur stappen even een klein stukje moest aandraven om te kijken hoe ze reageerde leek ze daar ook weinig last mee te hebben Verward Het lijkt dus dat ze er na een hele lange warming-up of een paar daagjes rust minder tot vrijwel geen last van heeft Verward

Bij mij op stal dachten ze dus aan een soort van spierblessure. Volgens hen zou het niet aan het zadel alleen liggen maar aan een combinatie van en het zadel en een soort van lichtelijke overbelasting. (Ozis wordt eigenlijk pas sinds een maandje of 3 weer intensief bereden) Ze adviseerde mij dan ook om haar eventjes een weekje op rust te zetten (alleen wat stappen aan de lange teugel en longeren). Mocht het daarna niet over zijn moest ik de veearts er even naar laten kijken.

Ik vraag me af wat jullie hier van denken en of iemand al vaker dit soort klachten mee heeft gemaakt? En wat is hier nu meer op zijn plaats, een dierenarts, een kraker of een masseur Scheve mond ?

Alvast bedankt voor de reacties OK dan! .

Ps- ik moet er overigens nog eventjes bij vermelden dat ze de laatste 2 weken ook duidelijk steeds slomer werd en minder werklust had als voorheen Verdrietig


Jasper
Berichten: 2027
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Wormer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 11:06

Rugklachten kunnen ook oorzaken elders in het lichaam hebben. Haal dus de dierenarts erbij en laat haar eens helemaal nakijken.

Rij nooit harder dan je beschermengel kan vliegen.

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 12:56

Ik heb het ook gehad wat jij uitlegde, heb gewoon even twee weken niet gereden alleen maar gelongeerd laag en diep ingesteld..

En na twee weken het rijden weer rustig opgepakt met een extra dekje eronder

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 13:21

die rugklachten zijn waarschijnelijk ook ontstaan doordat je te lang heb doorgereden met je zadel, w8 gewoonb even af tot je zadel goed ligt en geef je paardje wat rust, kan die ook helemaal herstellen.
als hierna nog steeds klachten gaaan voordoen zal ik er een goede fysio bij halen!

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 14:00

Ik sluit me aan bij Princess

The more you know, the more you become aware of how much you DON'T know

Ik heb mijn profiel ingevuld!! Foto's volgen nog.

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 14:47

Ik zou een manueel of osteopaat erna laten kijken! En liefst nu en niet als ze er een volgende keer last van krijgt!!

...

Bramblerose

Berichten: 1420
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Herwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 20:36

Ik zou nu een fysio erbij halen die ook kraakt! Als je dan straks je zadel weer goed passend hebt kun je de training weer oppakken!

Hou van je paard, dan houdt ie ook van jou!
Paard aan huis, wat een luxe!!!
As finishing touch, God created the Dutch! :D

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 20:38

Ik zou eerst even afwachten hoe het straks gaat als je zadel weer goed ligt

XANTHA

miertje1981

Berichten: 27
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Grijpskerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 21:26

Bij ons op stal is een paar keer een osteopaat langs geweest. Ook mijn paard heeft hij nagekeken. Hij bekijkt de stand van de rug, en zet waar nodig de wervels recht. Mijn paard heeft er onwijs veel baat bij gehad.
Succes verder in ieder geval. Knipoog

Herman is de grootste en de liefste! Knipoog

An_J

Berichten: 1486
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 23:26

Het kan dat het in het zadel zit. Indien je een zadel hebt wat wipt, hobt of kwispelt krijgen ze vaak last van hun 1e lendenwervel (overgang borst naar lendenen, vlak achter je zadel). Dit kan wegtrekken. Ik zou tot je zadelmaker komt niet meer rijden. Dan even aankijken met nieuwe zadel en of na vulling. Vertoont ie dan dezelfde klacht, dan een osteopaat erbij halen.

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 12:43

Citaat:
Ik vraag me af wat jullie hier van denken en of iemand al vaker dit soort klachten mee heeft gemaakt? En wat is hier nu meer op zijn plaats, een dierenarts, een kraker of een masseur ?


Een dierenarts kun je laten kijken om andere dingen uit te sluiten.
Over de rug zelf weten ze onvoldoende.
Daarna, als de klachten duiden op spierproblemen schakel je een ervaren en gediplomeerde fysiotherapeut of osteopaat in .
Ik heb zelf bij een paard met schouderklachten waarbij de DA me ook niet verder helpen kon deze therapie www.equireva.nl gevolgd .Met succes!

Our only purpose in life is to Love one another.
.....and if we can't do that try not to hurt each other.
-Dalai Lama

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-01-04 15:22

Iedereen bedankt voor de antwoorden OK dan!

Ik heb besloten om toch niet langer te wachten en ik heb nu dus voor morgen een afspraak gemaakt met de veearts. Haar rug was gister echt extreem gevoelig en ik wil absoluut voorkomen dat het alleen maar erger wordt... Scheve mond

De veearts komt morgenochtend rond 10.30 a 11.00. Ik laat jullie meteen weten hoe het is gegaan OK dan!

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 15:48

- ik moet er overigens nog eventjes bij vermelden dat ze de laatste 2 weken ook duidelijk steeds slomer werd en minder werklust had als voorheen

Dit komt me heel bekend voor.
Ik heb er ook een artikel over geplaatst, hier bij medisch.
Ik dacht ook dat het aan het zadel lag......., dat bleek helaas niet zo te zijn. (zeker weten: ander zadel proberen)
De dierenarts kon mij niet helpen, een orthomanueel fysiotherapeute gelukkig wel!

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-01-04 21:17

Nog bedankt voor je reactie Anke Knipoog

Gister is de veearts bij Ozis geweest Lachen Hij heeft Ozis meteen helemaal eens van top tot teen bekeken. Toen hij vertelde wat voor behandeling hij Ozis voor haar rug wilde geven schrok ik wel even.... Scheve mond Acupunctuur ! Eigenlijk had ik altijd een beetje mijn bedenkingen over acupunctuur, het ziet er heel interessant uit maar of het echt zou werken... Mijn ideeen over acupunctuur zijn in ieder geval voorgoed veranderd! Het was allereerst in ieder geval een prachtig om te zien en het lijkt vooralsnog ook heel effectief OK dan!

De dierenarts bevoelde eerst alle pijnlijke plekken. (Bij haar rug zakte Ozis echt een heel stuk in Verdrietig) Vervolgens stak hij een aantal naalden in haar benen en duwde opnieuw op de pijnlijke plekken...Alle pijn was plots weg OK dan! Echt geweldig *LOL* Na de acupunctuur behandeling heeft hij Ozis ook nog gekraakt OK dan! Dat vond ik wel een beetje een akelig zicht moet ik zeggen Bloos

Die vrijdag en vandaag mocht ik Ozis alleen wat beweging aan de longe geven. Ik heb echter al wel een hele boel verschil gezien OK dan! ! Zo sprong Ozis op rechts heel vaak verkeerd aan, nu na de behandeling springt ze alleen nog maar goed aan *LOL* Ik ben echt heel verbaast dat het zoveel effect lijkt te hebben gehad

Ozis lijkt ook helemaal geen last meer te hebben van haar rug en morgen mag ik voor het eerst weer wat rijden OK dan! Ik ben erg benieuwd hoe het zal gaan Lachen

Vandaag heb ik trouwens ook mijn zadel opgehaald bij de zadelmaker. Die was afgelopen donderdag geweest en heeft mijn zadel opnieuw opgevuld. Als het goed is is dat nu dus allemaal in orde OK dan! Over 4 weken komt de veearts overigens nog een keer voor controle OK dan!

Iedereen bedankt voor de hulp OK dan! Ik hoop dat het nu allemaal beter zal gaan met Ozis Lachen Ik laat jullie nog weten hoe het rijden is gegaan OK dan!

Rene
Berichten: 266
Geregistreerd: 06-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 21:31

wat geweldig fijn!!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DotBot, Facebook, GrapeshotBot, MyWishMax en 31 bezoekers