Wat is nou het nut van Bandages?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Oliver

Berichten: 4478
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: Utrecht

Wat is nou het nut van Bandages?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-04 21:32

Ik rijd mijn haflinger wel eens met bandages. Ik vind het eigenlijk gewoon mooi staan. Scheve mond En ik weet dat het de pezen/spieren warm houd. Maar wat is nou precies het nut van het gebruik van bandages?


Jennygirl

Berichten: 4491
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 21:46

Ondersteuning

We are all in the gutter, but some of us are looking at the STARS.
Geluk is een keuze! Kies jij ervoor om naar de sterren te kijken?
www.coachworld.nl

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 22:06

Goede vraag, dat vraag ik me ook af?

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

Nadhir

Berichten: 1293
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 22:37

Volgens mij was het voornamelijk ondersteuning van de pezen. Ik heb ook weleens gehoord en gelezen dat bandages niet te lang moeten zitten want het houd de warmte heel goed vast, als je intensief gereden hebt en je laat ze dan nog n tijdje zitten kan er een temperatuur zijn van rond de 50 graden. Dat stond toen in de bit ergens vorig jaar.

Je bent niet sterker dan je paard, maar wel slimmer en sneller.

Berdien en Daphne: Zusjes en Kei hippe Yostipaardenmiepjes in hart en nieren!

Don_Marcello

Berichten: 1226
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 23:28

Het nut is dat het er leuk uitziet.
meer niet.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 23:32

Het is hele goede bescherming, welke nauwelijks steun geeft.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 23:34

Ze doen niks, het staat alleen leuk. Het wordt bloedwarm eronder, zeker boven de 45 graden, dus dat is al helemaal geen pretje. Ondersteuning? nee hoor. Het bekneld de bloedtoevoer als ze te strak zitten en neemt de steun zelfs weg! maw de benen worden slapper. Het staat alleen intressant, maar verder doen ze weinig. Het kan wel beschermen op de trailer bijv.

- Offline -

Mulan

Berichten: 408
Geregistreerd: 26-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 23:46

Jennygirl schreef:
Ondersteuning


Dat moet je me dan toch nog eens uitleggen. Tong uitsteken
Zou ik met bandages ook mijn onderarm kunnen fixeren bijvoorbeeld? Dat lijkt me sterk... als het nou mijn pols was.. of knie.. of schouder...

Ik geloof wel in bescherming uiteraard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 00:03

Ik houd niet van bandages, vind het pure sierartikelen. Staat mooi, maar das ook werkelijk alles. Het word bloedheet onder de bandages, wat mij niet bevordelijk lijkt voor de pezen. Daarom gebruik ik peesbeschermes, die lucht door laten.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 00:38

Dat is er niet. Hoogstens staat het leuk bij een 'setje'. Alleen in de trailer heeft het een functie, en daar gebruik ik liever transportbeschermers. Beschermt ook tegen schrapen en klappen en word minder warm en kost minder tijd.

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 08:25

leuk als versiering Haha! Bij jonge paarden is het zelfs slecht om altijd met bandages te rijden, dan worden die pezen niet sterker, dat kun je vergelijken met iemand die zijn arm in het gips heeft, dat word ook niet sterker Pling

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 08:45

Er heeft pasgeleden een stuk in 'In de Strengen"gestaan over de zin en onzin van beenbescherming en daar stond dus in dat bandages bv. beter beschermen bij een paard wat strijkt dan gewone strijkkappen.

The more you know, the more you become aware of how much you DON'T know

Ik heb mijn profiel ingevuld!! Foto's volgen nog.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 08:46

Ik gebruik het voor de mooiigheid en de bescherming tijdens rijden of tijdens vervoeren met de trailer.

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

Rijo
Berichten: 2670
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 09:07

Het is voor ondersteuning (stevigheid). En natuurlijk ook wat bescherming.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 09:15

Toch leuk dat deze discussie altijd hetzelfde verloopt. De mensen met setjes en bandages zeggen dat het ter bescherming is, de mensen die er niet meer rijden zeggen dat het mode/sier/flauwekul is, dat het ondersteuning geeft en dat het alleen maar warm wordt.

Waarom denk je dan dat Grand Prix ruiters ermee rijden? Doen ze dit omdat het slecht is voor de paarden. Hun hebben vast geen goede adviseurs. Ze zouden eens op bokt moeten komen, dan lezen Anky en Sjef hoe slecht het wel niet is.

Kom op mensen, jullie overdrijven behoorlijk. Setjes zijn mooi, ze zien er leuk uit, ze geven geen ondersteuning maar bescherming.
Ja, het is er warm onder, maar dat is het ook onder peesbeschermers. Wil je echt dat het niet warm wordt, doe dan niets om.

Je zal altijd voor en tegenstanders houden van de bandage en ik denk dat het onzinnig is om elkaar te overtuigen dat het beter is van wel of beter van niet. Er zijn al teveel betweters in paardenland.

Ik rij vaak met bandages en vaak niet.
Waarom wel? Omdat het bescherming geeft, omdat het leuk staat en omdat mijn peesbeschermers ook weleens nat en vies zijn, dan doe ik ze ook niet om omdat het dan gaat broeien.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 09:34

DeesDeBest schreef:
Ze doen niks, het staat alleen leuk. Het wordt bloedwarm eronder, zeker boven de 45 graden, dus dat is al helemaal geen pretje. Ondersteuning? nee hoor. Het bekneld de bloedtoevoer als ze te strak zitten en neemt de steun zelfs weg! maw de benen worden slapper. Het staat alleen intressant, maar verder doen ze weinig. Het kan wel beschermen op de trailer bijv.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 09:38

Ik gebruik ze ook en meer op medisch advies. Dat het zo'n zwaar paardenlichaam zou ondersteunen is een fabeltje. Ik gebruik wel altijd eskadron Climetax onderlappen. De binnenkant hiervan bestaat uit een soort schuim en luchtkanalen. Door dit schuim kan er ook nooit teveel druk ontstaan en er kan nog altijd lucht doorheen. Voorheen reed ik altijd met o.a. pro choice beschermers en ludger beerbaum beschermers. Alhoewel deze produkten melden dat alles belucht wordt etc waren mijn paard zijn benen altijd zeer nat en warm na het rijden met deze beschermers. Bij de bandages + onderlappen viel mij al direkt op dat dit hierbij niet het geval is. Uiteraard heb ik de test in de bit ook gelezen maar dit is niet gedaan met onderlappen dus voor mij niet relevant. Ook ben ik benieuwd naar zo'n test met andere beenbeschermers. Thuis heb ik toen zelf maar zo'n test gedaan, 2 benen met bandages en 2 met andere beschermers. En weer was er groot verschil. De benen met bandages waren veel droger en veel minder warm dan de andere benen. Ook de volgende dag zag ik nog verschil. De benen met bandages waren veel minder opgelopen. Mijn paard heeft een probleem met zijn vochthuishouding vandaar dat ik met bandages rijdt. Uiteraard zijn we ook bezig met andere dingen zoals voer e.d. maar dit is zeker een goede aanvulling.


796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 10:37

Kleintje schreef:
Ja, het is er warm onder, maar dat is het ook onder peesbeschermers. Wil je echt dat het niet warm wordt, doe dan niets om.


Doe ik ook niet. Een gezond getrained paard kan toch gewoon passend werk verrichten (op een geschikte bodem) zonder daar allerlei bescherming en watniet bij nodig te hebben? Als 'ie zichzelf aantikt of strijkt moet je met smid en trainer aan de gang om 'm zo aan het lopen te krijgen dat hij zichzelf niet meer beschadigd. Even tijdelijk strijklappen totdat het probleem verdwijnt, alla. Maar mensen die beenbescherming willen kopen vraag ik wel eens "hoezo, heeft 'ie dat nodig dan?" en dan kijken ze een beetje verward van ehh... je weet maar nooit.. beter voor je paard...

Waarom hebben mensen het idee dat je slecht bent voor je paard als je al die meuk er niet aanhangt?

Kijk, tijdens een SGW ofzo, hoor je mij niet zeggen dat beenbescherming onzin is. Maar ik denk wel dat al die mensen die er ook voor een rondje door het bos of de bak vanalles omhangen want 'je weet maar nooit' hun paard een stukje bewustzijn van het eigen lichaam afnemen. "Ja maar kijk dan wat een krassen eropzitten" - tja, als hij het zou voelen als hij een keer lomp doet zou hij misschien volgende keer beter uitkijken... Als je altijd asbest-handschoenen aan gehad hebt leer je ook nooit dat je die hete kookplaat niet aan moet raken...

Nu word ik geheid voor gek verklaart natuurlijk, maar ik rijd Rowan, en zo reed ik mijn vorige paard ook, compleet zonder beenbescherming. Geen van beide heeft ooit ook maar een kras of een plekje op de onderbenen gehad. Ze hebben allebei een uitstekend bewustzijn van wat ze met elk been uitvreten. Ze zwaaien ze niet maar wat in de rondte, ze kijken waar ze alles neerzetten.

Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 10:50

Daar ben ik het niet mee eens. Bij mijn ene paard heb ik niks nodig, want die is mooi recht in de gangen. Maar die andere strijkt dusdanig dat het niet door een smid te verhelpen is. Bovendien kun je bij een paard dat uitgegroeid is niet veel meer aan de stand veranderen. En een goede smid probeert de natuurlijke hoefstand van een paard niet te veranderen.
Dus dat jouw paarden toevallig geen plekjes op hun onderbenen hebben wil niet zeggen dat alle andere paarden dat dan ook hebben.
Ik ben het zeker wel met je eens dat het onzin is om zomaar altijd bescherming om de benen te doen, en ik vind ook dat een paard zelfbewust moet zijn.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 10:53

Mijn paarden hebben tijdens het werk altijd rondom bescherming om,
ze zijn allemaal helemaal recht, strijken zelden, tikken zich nooit aan.
Maar het hoeft maar 1 keer wel te gebeuren... Daarom gebruik ik bescherming.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 11:22

Treasure is jong en jolig. Er komt weleens een vreugesprong uit. En ja, dan hoor je haar echt weleens aantikken.
Maar geloof me, ze maait niet en loopt goed recht. Maar puur doordat ze haar balans nog moet vinden vind ik het noodzakelijk om haar te beschermen.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 11:22

Voor en tegenstanders zal je op dit onderwerp altijd blijven houden. Dat is met heel veel dingen zo. Bandages, bescherming in het algemeen, hulpteugels, sporen en laatst zelfs over bitringen. Als er keus is tussen wel en niet zullen er altijd mensen wel en mensen niet kiezen...

Ik was vroeger (ik ben al zo oud...) tegen beenbescherming. Ik vond het maar een heel gedoe om die dingen aan te doen. Totdat ik een driejarige klungel in ging rijden. 3 jaar en 1.76m. Dat slingert nogal. Ik ben toen met de simpele rede met bandages begonnen dat deze goedkoper zijn dan peesbeschermers en waar het paard ingereden is, liep ze ook met bandages. Komt bij dat bandages een groter oppervlak beschermen dan peesbeschermers. Vooral bij de achterbenen is dat een groot voordeel.

Inmiddels rijd ik alweer meerdere jaren met peesbeschermers en strijklappen (heb inmiddels wat meer geld) afgewisselt met bandages. Hangt van de dag af. Is het nat, rijd ik binnen of buiten, heeft ze mok (dan doen strijklappen zeer).

Als ze echt zo ongelooflijk slecht zouden zijn, zouden ze niet door vakmensen gebruikt worden. Het echt steun geven is denk ik wat overdreven, maar bij zijgangen en strekken van de benen helpt het volgens mij wel wat.


wauweltje

Berichten: 264
Geregistreerd: 13-02-03
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 11:23

Ik ben het helemaal met Kleintje eens.
Ik heb alleen nog een toevoeging. Bandages worden heel vaak niet correct omgedaan, en dat is wel een probleem. Dus laat je goed adviseren over het bandageren, dan voorkom je veel problemen. Trouwens ik kom ook nog heel vaak tegen, dat mensen de peesbeschermers veel te strak aantrekken, en dat het paard daardoor hele lelijke littekens oploopt. Dus laat je ook daarin goed adviseren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 11:25

Kleintje schreef:
Waarom denk je dan dat Grand Prix ruiters ermee rijden? Doen ze dit omdat het slecht is voor de paarden. Hun hebben vast geen goede adviseurs. Ze zouden eens op bokt moeten komen, dan lezen Anky en Sjef hoe slecht het wel niet is.

.



In een artikel over Sonja Gademan heeft laatst nog gestaan dat ze bandages alleen voor het losrijden op het voorterrein gebruikte. Puur voor de sier. Thuis gebruikte ze goede peesbeschermers.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 11:36

Maar bijvoorbeel Antoinette Falandt gebruikt bandages en daaroverheen nog eens peesbeschermerd,
dit zie je overigens in Duitsland wel vaker.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 bezoekers