Hoe herken je hoefbevangenheid?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Hoe herken je hoefbevangenheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-01-04 10:09

Zoals de titel zegt, hoe herken je bij een paard hoefbevangenheid oftewel, welke symptonen etc?

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 10:13

Paard staat als het ware helemaal verstijfd, hangt iets achterover en wil nog maar heel moeilijk lopen, gaat echt voetje voor voetje.
Het beste kun je hem op een zachte ondergrond, modder ofzo, zetten en de DA bellen.

Hevonen

Berichten: 5593
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 10:20

Paard heeft duidelijk pijn, zet de achterkant van zijn voeten eerder neer dan de voorkant. Kloppende ader onder de kogel (als je weet waar je moet voelen) en inderdaad een vreemde (achteroverhangende) stand door de pijn. Verder willen ze eigenlijk niet lopen, draaien gaat heel raar, echt slepen met de voeten. Als je zit allemaal ziet is het al heel erg.
In het begin loopt een paard vooral kort, daarna lijkt hij stijf en nog korter. Loopt op eieren.
Vaak koorts, maar hoeft niet meteen.
Advies: dierenarts bellen, weinig laten eten en beslist geen krachtvoer geven, op zachte, natte bodem zetten en af en toe afspuiten met koud water tot de DA komt. Niet op harde bodem laten lopen!

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-01-04 10:22

Pony ligt veel, staat inderdaad wat raar, loopt alsof ie zich op ijs bevind. Hoeven zijn net schoenen, van die flappen/krullen eraan.
Ik kan helaas niet voelen aan de benen..

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne

Hevonen

Berichten: 5593
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 10:28

Die krullen wijzen op een verwaarloosde hoefbevangenheid. Doordat de pony zijn achtervoeten eerst neerset is de slijtage anders, krijg je voor een ietwat snavelachtige uitgroei. Een goede hoefsmid kan dit grotendeels corrigeren.
Bij zo'n verwaarloosde bevangenheid zal de 'witte lijn' in de hoeven ook breder zijn, ook daardoor krijg je afwijkende hoefgroei met verlopende horizontale ringen op de hoeven.
Hoefbevangenheid is heel erg pijnlijk.
Begrijp ik goed dat dit niet je eigen pony is?

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)


oberon

Berichten: 759
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: numansdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 10:29

Ik weet niet of het om jouw pony gaat, maar als je denkt dat ie hoefbevangen is gelijk de dierenarts bellen. Heb je de catalogus van de paardendrogist ? Daarin staat een foto van een hoefbevangen pony.

Mick en Aidan, mijn grote liefdes!!

Hevonen

Berichten: 5593
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 10:36


Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-01-04 10:37

Het gaat i.d.d niet om mijn pony. Ik wil eerst alles zeker weten voor ik b.v. de dierenbescherming ga bellen..

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne

Hevonen

Berichten: 5593
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 10:39

Ik heb heel lang geleden (wel 25 jaar) ook de dierenbescherming gebeld voor een shetlander met hevig verwaarloosde hoeven. Ze zijn toen gekomen en hebben ervoor gezorgd dat de eigenaar hem heeft laten bekappen. Dus ook verwaarlozing van hoeven is geldig, vast nu ook nog wel.
Kun je geen digitale foto's maken en op de site zetten?

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

Hevonen

Berichten: 5593
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 10:40

Misschien kun je ook de plaatselijke dierenambulance vragen of ze een kijkje willen nemen.

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-01-04 10:42

Ik wilde foto's maken, en dan m'n pony erbij zetten voor het geval de eigenaar het ziet. Dan kan ik zeggen dat ik foto's van de omgeving met m'n pony wilde maken. Maar dat moet ik doen als ik niet alleen ben, maar pas het weekend zou ik foto's kunnen maken en dat duurt voor mijn gevoel te lang..

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne

Hevonen

Berichten: 5593
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 11:00

Toch misschien maar de dierenambulance bellen??

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

oberon

Berichten: 759
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: numansdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 11:00

Als de pony echt hoefbevangen is, kun je inderdaad niet wachten tot het weekend. Kan er niet iemand met je mee gaan kijken die weet hoe een hoefbevangen paard eruit ziet.

Mick en Aidan, mijn grote liefdes!!

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-01-04 11:21

Ik woon hier nog niet zo lang, dus ik ken weinig mensen en de mensen die ik wel ken hebben minder verstand van paarden dan ik. Ik weet nu waar ik op moet letten, op die ene site die jij me gaf staan wel dingen diei k bij deze pony niet zie. Maar de rest klopt wel.. Ik denkdat ik toch even de dierenbescherming ga bellen om te vragen, misschien zeggen zei wel dat ik zelf iets anders kan doen!

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne

Hevonen

Berichten: 5593
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 11:26

succes, goed idee!
Fijn dat je je zo druk maakt om die pony, verder doet kennelijk niemand dat!

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-01-04 11:37

ik heb de DB gebelt en ze hebben er toch een melding van gemaakt. Ze sturen t.z.t een inspecteur langs. Ondertussen hou ik hem zelf in de gaten.. Over 3 weken moet ik terugbellen en dan hoor ik meer..

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DemiSisa, Knoek, laran, spookyskippy, waikiki_6 en 28 bezoekers