Piepende pony + zweepprobleem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Piepende pony + zweepprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-04 01:24

Sorry, wist echt geen betere titel Haha!

Jordy heeft iets nieuws.
Hij is nu eindelijk braaf in de bak, in het begin van was hij constant als een dolle aan het rondrennen. Maar nu heeft hij dus besloten om dan maar langzaam te gaan lopen, op het irritante af.
Ik moet nu echt stevig inkomen met mijn been wil ik een snelle reactie krijgen, terwijl hij eerst altijd gelijk weg was bij de minste kuitdruk.
Maar op stevig been eraan, begint hij vaak te piepen, springt de lucht in, en pas als ik dan weer been geef krijg ik reactie.
Spoortje geprobeert (en dan echt ieniemienie knopspoortje), nog hardere piep+bok, even voorwaarts, maar hij valt al snel weer terug in tempo.

De oplossing zou dus zijn een zweepje. 1 probleem.... Ik kan met een zweepje in mijn hand niet eens opstijgen, tenzij iemand hem vasthoud. Laat diegene hem dan los is er geen land meer mee te bezeilen, constant vluchten, rennen, en kop erop.
Als ik eerst opstap en iemand me daarna een zweepje aangeeft, hupst hij eerst met grote sprongen opzij, om als ik het zweepje eenmaal heb weg te schieten, en een rem is dan moelijk te vinden.
Een tik geven is helemaal een drama, of ik vlieg de hele bak door (hij rent dan echt zonder te kijken), of ik krijg eerst een rodeo om daarna de hele bak door te gaan.
Ik krijg er dus reactie op, maar dan wel zo dat die zijn hele doel voorbij schiet....

Iemand goede tips om hem aan een zweepje te laten wennen? (gewoon erop gaan zitten en stug volhouden werkt niet)
Of misschien een andere suggestie?

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 10:27

Weet je zeker dat je paard lichamelijk niets mankeert???

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 10:31

Was ook mijn eerste idee... Misschien is er wel iets met m aan de hand waarom hij zo doet...

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 10:59

Wat bedoel je met stevig inkomen? Geef je hem een schop of drijf je hard?

Als hij niet op een lichte druk reageert druk je iets steviger, dan nog niet dan geef je hem een flinke por. Dit alles zonder sporen en zweep.

En je zegt dat als je WEER been geeft je wel reactie krijgt. Je moet je been er gewoon aanhouden als ie piept Lachen

Een zweep is geen oplossing.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 11:05

sommige paarden kunnen een zweep nu eenmaal niet uitstaan. Iones reageerde vroeger ook niet. En dan moest ik wel zo hard slaan, en dan reageerde hij weer te heftig.

Toen ben ik met sporen gaan rijden en toen was het opgelost.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 11:24

Dat piepen is een teken dat-ie echt niet bang is of iets mankeert. Hij is gewoon erg stout, wil niet werken!! Hij vlucht op verschillende manieren.
Elke keer als jij been geeft moet-ie vooruit vliegen. Doet hij dat niet en kom jij met been en hij piept, dan geef je hem gewoon een flinke schop, totdat hij de gevraagde reactie (braaf voorwaarts) geeft.
Luistert hij niet naar je been, dan geef je hem een tik. Hierin moet je echt vreselijk consequent zijn! Ik heb op het moment ook een paar paarden staan die niet aan het been zijn, en daar moet je echt waakzaam voor zijn.
Reactie EISEN, en niet bang zijn als-ie piept of bokt maar gewoon overbluffen door nog een schop! Hij is jou lekker aan het uittesten en vindt het wel prima zo!

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-04 12:34

Hij mankeert lichamelijk niets.

Met stevig inkomen bedoel ik hardere kuitdruk dan normaal, hard drijven dus. Mijn been houd ik er dan ook aan, maar krijg ik verder geen reactie dan dat gepiep, dan krijgt hij wel een por, waar hij wel (en overigens weer overdreven) op reageert.

Ik ben overigens van dat piepen of bokken naar mijn been niet zo onder de indruk, maar met een zweepje erbij wordt het gewoon gevaarlijk (rent dwars door het draad heen als hij de kans krijgt).

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 12:42

waarom rij je dan niet met sporen?

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-04 12:51

Staat in het bovenste berichtje, heb ik geprobeerd, maar als ik er met een spoor aankom, springt hij ook de lucht in, gevolgd door keiharde galop vooruit. En dan begint het weer van voor af aan.

suusjuhh

Berichten: 115
Geregistreerd: 27-12-03
Woonplaats: Egmond aan zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 12:54

misschien heeft hij vroeger iets meegemaakt met de zwepewaar hije en trauma aan hreeft overgehouden, je kunt het vast wel aan zijn ogen lezen of het angst is of gewoon omdat hij eigenwijs doet, ik heb eht met mijn paard ook gehad, en die zette ik gewoon op een vlte heel klein dan kan hij/zij er niet vandoor,onmogelijk,als ze dan wle gaan rennen op die volte,heeft dat eht gevolg dat ze knettergek worden van dat kleine rondje,maar als hhet echt angst is, kan je het hem waarschijnlijk ook geen nut hebben, misschien weet de vorige eigenaar of hij iets naars heeft meegemaakt met de zweep, ik zou proberen oin contact te komen met de vorige eigenaar, of misschien (is hij nog jong) snapt hij het niet, is bij het inrijden wel rustig, voorzichtig gedaan emt de zwep eb is ihje r wel aan gewend? succes, suus

suusjuhh

Berichten: 115
Geregistreerd: 27-12-03
Woonplaats: Egmond aan zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 12:55

ik kan niet typen....echt totaal niet Lachen

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 13:07

Om hem aan de zweep te laten wennen heb ik wel een tip, maar ik weet niet of een zweepje in jou geval iets oplost. Het lijkt mij meer een dominantie-achtig probleem.

Doe een longeerlijn aan z'n halster. Ga naar de bak (neem de eerste keer iemand mee om te zekeren) met een gewone zweep, een dressuurzweep of waar je mee wilt rijden. Laat hem eerst ruiken en snuffelen aan de zweep. Houd de zweep in het midden vast zodat het minder eng 'dreigt'. Ga ermee langs z'n lichaam terwijl iemand voor jou de longeerlijn vast houdt. Beloon hem als hij stil blijft staan en straf hem niet als ie wegloopt. Zorg dat je altijd contact houdt op de longeerlijn. Als ie wegloopt tel je even tot 3 en haal je hem weer naar je toe. Probeer zelf rustig te blijven. Ga steeds een stapje verder met de zweep. Over z'n benen, langs z'n hals, over z'n kont, z'n rug en als dat allemaal goed gaat over z'n neus. Het enige dat je doet is ermee 'wrijven'als het ware. Gaat dit allemaal goed, dan hou je de zweep gewoon vast en doe je hetzelfde.
Dit werkt overigens alleen als je zeker weet dat het paard de zweep echt eng vind, niet als hij het wegrennen gebruikt als smoes tegen de zweep.

Als ik zeker weet dat lichamelijke klachten uitgesloten zijn en hij nog steeds zo tegen je been is zou ik hem een paar keer (zonder sporen) letterlijk vooruit schoppen. Hij heeft niet tegen je been in te werken en al helemaal niet te bokken.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 13:09

Hoe reageert je pony eigenlijk aan de longeerlijn? Is hij dan ook zo tegendraads als je hem aanspoort om meer tempo te nemen? Als het aan de longeerlijn beter gaat, dan probeer het eens aan de longeerlijn.
dus iemand houdt je pony aan de longeerlijn, en neemt ook de longeerlijn erbij. Jij spoort je pony aan, en die persoon in het midden helpt met de longeerzweep. Test gewoon eens uit hoe hij reageert.

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-04 13:25

Tja, daar hebben we dus nog een probleem, longeerzweep.... Daarvan raakt hij compleet in paniek. Dan verwondt hij zichzelf echt, doordat hij tegen de betonnen randen van de bak oprent.
Met een heel kort zweepje gaat het redelijk.
Overigens reageert hij geweldig op de stem, dus dat zou wel een idee zijn, eens kijken of hij dan ook zo traag is.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 13:29

effe over die longeerzweep. als je die alleen vast houdt bij het longeren, raakt hij danook over de kling? Mijn merrie raakte vroeger ook over de kling van de zweep. HEb haar toch altijd met zweep gelongeerd. Werd ze te wild, legde ik hem op de grond. Nu kan ik zelfs al een tikje geven zonder dat ze over de kling raakt. Je moet er namelijk wel mee oefenen natuurlijk, anders raken ze er nooit aan gewend. En je moet altijd zoveel doen als ze het af kunnen, en nooit meer dan dat.

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-04 13:36

Ja hij raakt echt in paniek, ook als ik de zweep alleen maar vasthoud.
Ik kan niet eens met een longeerzweep in mijn hand met hem de bak inlopen. Neerleggen werkt niet, als hij weet dat dat ding in de bak is wordt hij gek.
Ik heb geoefend en geoefend, maar na heel wat gevaarlijke situaties heb ik het opgegeven, en ben ik verder gegaan met dubbele lijnen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 13:38

dubbele lijnen werkt perfect! Als dat ook kan wanneer jij in het zadel zit, dan kan degene die hem vasthoudt opvangen aan de buitenste longeerlijn. MAar dat paniek.... dat is voor hem een middel geworden om dingen te ontlopen die hij niet wil, merk ik.

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-04 13:45

Daar heb je helemaal gelijk in Desiree, het is begonnen als echte angst, en overgegaan in een gewoonte. Het vreemde is dat het totaal niet bij de rest van zijn karakter past.
Ik heb ook contact gehad met 1 van zijn 1e eigenaren, die hebben hem geprobeert in te rijden, is niet gelukt, alleen maar blinde paniek. Het is dus al een probleem wat jaren speelt.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 13:49

je zult hem moeten leren niet meer bang te zijn. Ook niet voor de zweep. Al ga je maar een eindje met hem wandelen terwijl je in de andere hand de zweep vast houdt. En laat hem maar huppelen en zo, gewoon negeren en zelf gewoon blijven, af en toe ho roepen en geruststellen. Zo leert hij vertrouwen te krijgen.

Daarna kun je de lijn steeds meer laten vieren, totdat je een longeerlijn hebt.