Waar blijven de merries in het fokverhaal?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-01 20:25

Wat ik zo jammer vind is dat er over de dekhengsten alle info te krijgen is, incl foto's ed. OVeral makkelijk te vinden over het algemeen, bv. op het i-net.
Maar de moeders mis ik overal in het verhaal. Wel de papa's en de overgrootpapa's van de mama's.

Ik ben dus op het moment zo'n beetje aan het kijken naar verschillende hengsten. Zomaar een beetje informatie verzamelen voor het geval ik nog een veulen wil fokken met Isolda. Misschien doe ik dat ook wel niet, maar hengsten zijn gewoon interessant! *LOL*

Ik ben dus erg weg van Parcival, maar vind zijn vader niet zo heel erg overtuigend.
Ik zal even een foto erbij doen:
Afbeelding

Ik heb ook nog een foto van Koss, daar is ie aangespannen en ik vind hem nogal log. Bazuin is ook zwaar, maar niet zo, Bazuin is anders zwaar, sierlijker ofzo.
Parcival is dus heel luxe wat dat betrefd. Ik had dus zo graag zijn moeder bij het plaatje gehad. Wat voor paard dat is.
Parcival is wel luxe, maar als het veulen dat weer meekrijgt van opa's kant....
Wat me wel toevallig opviel is dat Parcival en Laurentz (zoon van Bazuin) weer diezelfde moeder hebben.

Maar oke, een heel verhaal, maar ik vind het dus erg jammer dat over de vaders veel te verkrijgen is, maar niet over de merries. Zijn die dan toch zo ondersgeschikt in het fokverhaal? Ik bedoel, een veulen krijgt toch van beide kanten wat mee?

[Edit] titel iets duidelijker gemaakt [/edit]

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Karin op 2001-11-17 21:42 ]</font>


Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-01 21:22

Ik heb ergens eens een artikel gelezen over een man die gegevens verzamelt over merries omdat volgens hem het veulen 80% van de merrie meekrijgt.
Maar, ik weet echt niet meer waar ik het gelezen heb : Bit - Hippo Revue of Het Belgisch Warmbloedpaard ?? Verward
Sorry.
Ik denk dat je in ieder geval ook de grootouders moet bestuderen. Heb namelijk het idee dat een veulen best veel van z'n grootouders meekrijgt.
By the way, prachtige hengst die Parcival.

doei

Anja

N'Oubliez Jamais van de Breden Dries - v. Ismir du Tilleul (na 333 dagen dracht geboren op 14 mei10)

miseryfox

Berichten: 1681
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-01 23:20

ik heb juist van de week op school geleerd dat het idd geen 50-50 is maar ongeveer 47-53 en dan 53% van de mama...
dat was bewezen door een of ander onderzoeker..

om op jantina in te gaan..
dat komt omdat mensen de hengsten uitkiezen... de merrie hebben ze in meeste gevallen al dus die informatie hoeft niet geopenbaard te worden...
dat denk ik...

..... leeg .....

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-01 23:40

Bij biologie heb ik ook geleerd dat de moeder meer kans heeft om erfelijke eigenschappen door te geven maar hoe dat ook alweer precies zit moet ik even navragen maar volgens mij is dat per eigenschap verschillend!
groetjes jeannette

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-01 11:35

Bij het KWPN kan je ook info over de moeder opvragen, je krijgt dan geen foto, maar wel alle info over alle veulens die een merrie heeft gehad. Zo weet ik ook wat voor half- en volle broers Jur heeft.

Inderdaad is het zo dat een veulen meestal iets meer van de moeder meekrijgt.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-01 11:43

Bij de NDR (stamboek voor dravers) kun je ook dat soort info krijgen over merries. Via de mail kreeg ik van hen het papier van Ameretto's moeder. Daarop stond niet alleen haar complete stamboom, maar ook de baanrecords die haar voorouders hadden neergezet, en een overzicht van de veulens die haar moeder en grootmoeder in hun leven hebben gehad, compleet met bijbehorend vaderpaard en baanrecord.

Maar het valt mij idd ook op dat er altijd veel meer ophef wordt gemaakt over de prestaties en bloedlijnen van hengsten dan van merries. Over hengsten is veel te vinden op internet, maar over merries vind je maar weinig.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-01 11:44

Ja Jantina je hebt gelijk, de hengsten hebben ook moeders en dat is dus heel belangrijk. Maar verder moeilijke kwestie hoor, denk toch dat het in de toekomst moet. Met het oog op erfelijke gebreken lijkt het mij dan ook verstandig de hengstenmoeders op bepaalde dingen te laten onderzoeken.We moeten een gezond paard blijven fokken.Bijkomend probleem is dat er in de praktijk merries die onvoldoende presteren of door blessures niet meer in de sport te gebruiken zijn veelal,- in plaats van geelimineerd te worden-de fokkerij in gaan.Zo zal de erfelijke aanleg, die eigelijk uit de genpool had moeten verdwijnen, nog meer kans maken daar de afgekeurde paarden vrij jong zijn en nog vele nakomelingen kunnen krijgen.Niet elke aandoening en natuurlijk niet elke kreupelheid is erfelijk, de aanleg ervoor veelal wel Neem nu bijvoorbeeld hoefkatrolontseking. Fokkerijstandaarden die een negatieve invloed hebben op zeg maar prestatie spelen ook een rol zoals bijzonder kleine, bevallige hoeven bij bepaalde rassen, die dan ook een verhoogde aanleg tonen voor verschillende aandoeningen.a ik ben voor onderzoeken etc. van de hengstenmoeders, zal wel een beetje kosten voor de fokker, maar een gezond paard moet voorop staan in de fokkerij en bovendien je fokkerij wordt dan ook enorm opgewardeerd.

_________________
Macilda en Biretta voor altijd

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: greetje op 2001-11-18 11:27 ]</font>

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-01 22:20

Erfelijk materiaal komt in gelijke mate van vader en van moeder, met als enige verschil het X en Y chromosoom. Overigens is het Y chromosoom in zoverre uniek, dat dat altijd van vader op zoon overgaat, dus je kunt ervan uitgaan dat het verschil tussen een Y-chromosoom van een hengst bijna hetzelfde is als dan van zijn over-over-over-grootvader.

Maar goed, dat terzijde. De merrie draagt alleen meer bij tot de combinatie omdat er nou eenmaal meer "foute" merries zijn dan goede. Merries worden niet zo streng geselecteerd als hengsten. De kans dat iemand een slechte hengst gebruikt is dus veel kleiner dan dat iemand een slechte merrie gebruikt.

Ergo: controleer altijd de moeder. Als die fouten heeft, dan wil je die zeker niet doorfokken. Het risiko van de vader is kleiner, omdat 90% van de hengsten uit de fokkerij genomen zijn.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 96 bezoekers