probleempjes met mun ponytjes...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
baister
Berichten: 370
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: venray

probleempjes met mun ponytjes...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-04 21:25

he,
keb dus twee verzorgpony's ze zijn 21 en 16. op die van 21 doen we nog vanalles. we rijden op hem maar longeren ook met hem. maar met die van 16 daar rijden we niet op omdat hij te klein voor ons is.
keb een paar vraagjes:
1. die van 16 heeft hele lange hoeven. ze groeien al bijna omhoog Boos! . de eigenaar van de paarden wil de hoefsmid niet laten komen. hoe kunnen we dit oplossen zonder veel geld te besteden?
2. de pony's staan overdag de hele dag in de wei maar kunnen wel een stal in. 's avonds staan ze in de stal. de pony van 21 die ligt in de stal en de andere niet. dus doen we een beetje meer stro erin omdat ze anders heel vies zijn. maar de pony's eten het stro op. we hadden eerst hun eigen stront een beetje over het verse stro gedaan zodat ze er niet van zouden eten. maar die van 16 at het op en nam stront mee. en zoals jullie weten brand stront heel erg. dus hij werd een klein beetje ziek. hoe kunnen we ervoor zorgen dat ze het stro minder eten als nu?
3. we willen weten hoeveel hooi een pony gemiddeld krijgen per dag. want we geven nu ongeveer 2 plakken per dag. maar is dat genoeg of is dat teveel?
4. de pony van 16 die trapt met z'n achterbenen als je z'n kont wil poetsen of z'n achterhoeven wil uitkrabben. wat moet ik daaraan doen?
5. als we met de pony van 16 longeren zonder bit in dan trekt hij heel hard en dat galoppeerd hij heel hard weg... wat kunnen we hieraan doen?

dit zijn heel veel vragen maar we weten niet wat we hier mee moeten doen... wie kan mij helpen met deze vragen??? Clown ...
alvast bedankt...
groetjes van baister.... Haha! Tong uitsteken Tong uitsteken
Laatst bijgewerkt door baister op 27-01-04 21:59, in het totaal 1 keer bewerkt


Tassie78

Berichten: 881
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 21:31

sorry maar ik zou de dierenbescherming bellen dit is niet normaal

Trotse mamma van een prachtige dochter Lianna Louisa geboren 2 aug 2010

baister
Berichten: 370
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: venray

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-04 21:38

hoe zo dan?

Never forget you...
Baister, love you forever...

corinec
Berichten: 1098
Geregistreerd: 15-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 21:38

helemaal mee eens dierenbescherming bellen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 21:39

Laten bekappen, da's 15 euro

baister
Berichten: 370
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: venray

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-04 21:39

wrom moet ik de dieren bescherming bellen

Never forget you...
Baister, love you forever...

baister
Berichten: 370
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: venray

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-04 21:41

dat laten bekappen is dus niet zo duur?

Never forget you...
Baister, love you forever...

capopjekop

Berichten: 30645
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 21:47

waarom neemt die persoon paarden als ie er geen flikker voor wilt betalen Verward

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 21:48

baister schreef:
he,
1. die van 16 heeft hele lange hoeven. ze groeien al bijna omhoog Boos! . de eigenaar van de paarden wil de hoefsmid niet laten komen. hoe kunnen we dit oplossen zonder veel geld te besteden?

zonder veel geld te besteden? Simpel, paard verkopen als je er geen geld voor over hebt. Bij dit dier hoort een hoefsmid, tenzij je zijn hoeven misschien wil verknallen ofzo.
Citaat:
2. de pony's staan overdag de hele dag in de wei maar kunnen wel een stal in. 's avonds staan ze in de stal. de pony van 21 die ligt in de stal en de andere niet. dus doen we een beetje meer stro erin omdat ze anders heel vies zijn. maar de pony's eten het stro op. we hadden eerst hun eigen stront een beetje over het verse stro gedaan zodat ze er niet van zouden eten. maar die van 16 at het op en nam stront mee. en zoals jullie weten brand stront heel erg. dus hij werd een klein beetje ziek. hoe kunnen we ervoor zorgen dat ze het stro minder eten als nu?

overschakelen op schavelingen, of meer hooi voeren. Een beetje stro eten kan trouwens geen kwaad, als ze het veel doen is het wel misschien een teken dat ze te weinig eten krijgen.
Citaat:
3. we willen weten hoeveel hooi een pony gemiddeld krijgen per dag. want we geven nu ongeveer 2 plakken per dag. maar is dat genoeg of is dat teveel?

ik weet niet hoe groot die plakken zijn, is het samen 2 plakken of elk apart 2 plakken? persoonlijk vind ik het weinig.
Citaat:
4. de pony van 16 die trapt met z'n achterbenen als je z'n kont wil poetsen of z'n achterhoeven wil uitkrabben. wat moet ik daaraan doen?

Als hij het uit pure dominantie doet en niet omdat hij ergens pijn heeft, gewoon terugslaan en flink op zijn donder geven, jij bent de baas en daarmee punt uit.
Citaat:
5. als we met de pony van 16 longeren zonder bit in dan trekt hij heel hard en dat galoppeerd hij heel hard weg... wat kunnen we hieraan doen?

kijk misschien eventje rond bij Uit Het Zadel met de topics waar [lo]
voorstaat of gebruik de zoekmachine Knipoog

[/quote]

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.

Tassie78

Berichten: 881
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 21:48

die van 16 heeft hele lange hoeven. ze groeien al bijna omhoog . de eigenaar van de paarden wil de hoefsmid niet laten komen.

alleen daarom al zou ik de dierenbescherming bellen dit is niet goed voor een paard dit vind ik dus niet normaal Boos! stel je je ff voor dat jij op te krappe of kapotte schoenen loopt foute boel een paard moet regelmatig bekapt worden of i nou jong of oud is Boos!

Trotse mamma van een prachtige dochter Lianna Louisa geboren 2 aug 2010

baister
Berichten: 370
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: venray

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-04 21:52

ah oke.. maar stel nou dat we de dieren bescherming bellen... naar wie moet ik dan bellen.. en wat gebeurt er dan met de paarden?

Never forget you...
Baister, love you forever...

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131994
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 21:56

Welkom op Bokt !
Misschien kun je je titel wat duidelijker maken, dan krijg je vast ook meer reacties

Bekappen kost bij de meeste hoefsmeden tussen de 15 en 20 euro per paard/pony, lijkt me een goed idee om er in elk geval even een smid bij te halen.

Het stro kun je besprenkelen met azijn, dan is het voor paarden niet meer aantrekkelijk om het op te eten.

Op je vraag of 2 plakken hooi per paard genoeg is, durf ik zo geen antwoord te geven.
Het ligt aan de kwaliteit van het hooi, wat er verder nog bijgevoerd wordt en wat voor ponies het zijn (bijv. een shetlander kun je niet vergelijken met een flinke E-pony).
In het gras op de wei zitten momenteel weinig voedingsstoffen, maar ze halen er altijd wel wat uit.
Het beste is om naar de algehele conditie van de ponies te kijken (voedingstoestand, looplust etc.) en daar de voeding op aan te passen.
Als je dat zelf nog niet kunt, dan is er vast wel iemand die je daarbij wil helpen.

Veel succes met je paardjes !


Tassie78

Berichten: 881
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 21:58

meestal krijgt de eigenaar een waarschuwing en tijd om het probleem op te lossen als hij dat niet doet worden de paarden in beslag genomen worden ze behandeld door een dierenarts en word er een nieuwtehuis gezocht ik weet het is voor jou niet leuk maar voor de paarden wel dit is ook niet leuk voor ze

Trotse mamma van een prachtige dochter Lianna Louisa geboren 2 aug 2010

baister
Berichten: 370
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: venray

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-04 22:00

... nee das waar

Never forget you...
Baister, love you forever...

baister
Berichten: 370
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: venray

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-04 22:00

naar welk nummer moeten we dan bellen? Boos!

Never forget you...
Baister, love you forever...

Tassie78

Berichten: 881
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 22:04

kijk ff op google ik weet niet waar je woont en er zijn verschillende aanmeldpunten volgens mij

Trotse mamma van een prachtige dochter Lianna Louisa geboren 2 aug 2010

baister
Berichten: 370
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: venray

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-04 22:10

oh... oke... alvast bedankt dan he Tong uitsteken

Never forget you...
Baister, love you forever...

Tassie78

Berichten: 881
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 22:13

okey hoop dat alles goed komt Lachen

Trotse mamma van een prachtige dochter Lianna Louisa geboren 2 aug 2010

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 22:17

ik vind de dierenbescherming een beetje overdreven. Het enige probleem is dat de hoeven een beetje lang zijn toch? Dan zou ik gewoon voor 1 keer zelf en hoefsmid bellen, zo duur is bekappen niet, en dan kan hij weer een poosje vooruit.
Hooi mogen ze zoveel ze op kunnen. Erg dik kunnen ze er niet van worden, en zeker swinters hebben ze veel hooi nodig, want dan zit er ook geen voeding in het gras.
Longeren met die pony zou ik doen in een afgezette longeercirkel, dan kan hij wel wegrennen maar dan heeft hij alleen zichzelf ermee, want hij wordt moe en blijft wel op de cirkel.
Voor de rest ben ik het met katleentje eens.

[o]

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 22:22

Ik denk toch niet dat de dierenbescherming hier iets aan doet.. er zijn veel meer paarden die het slechter hebben! Zolang ze eten, drinken en een stal hebben komen ze vaak niet eens kijken..
En dat stro eten, dat is niet zo erg hoor! Mijn paard eet de hele dag door stro.. als je zeker weet dat ie daar ziek van was geworden en niet van iets anders dan moet je t niet meer geven maar anders kan t geen kwaad!

baister
Berichten: 370
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: venray

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-04 22:23

maar ik kan de paarden niet in een afgesloten cirkel longeren omdat er een hele grote wei is... meer niet... dus

Never forget you...
Baister, love you forever...

Lieke

Berichten: 11350
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 22:25

baister schreef:
he,
keb dus twee verzorgpony's ze zijn 21 en 16. op die van 21 doen we nog vanalles. we rijden op hem maar longeren ook met hem. maar met die van 16 daar rijden we niet op omdat hij te klein voor ons is.
keb een paar vraagjes:
1. die van 16 heeft hele lange hoeven. ze groeien al bijna omhoog Boos! . de eigenaar van de paarden wil de hoefsmid niet laten komen. hoe kunnen we dit oplossen zonder veel geld te besteden?

Laten bekappen, eventueel DB bellen (maar die keuze moet je zelf maken)
Citaat:
2. de pony's staan overdag de hele dag in de wei maar kunnen wel een stal in. 's avonds staan ze in de stal. de pony van 21 die ligt in de stal en de andere niet. dus doen we een beetje meer stro erin omdat ze anders heel vies zijn. maar de pony's eten het stro op. we hadden eerst hun eigen stront een beetje over het verse stro gedaan zodat ze er niet van zouden eten. maar die van 16 at het op en nam stront mee. en zoals jullie weten brand stront heel erg. dus hij werd een klein beetje ziek. hoe kunnen we ervoor zorgen dat ze het stro minder eten als nu?

Ten eerste UITMESTEN, en tegen het stro eten zijn er verschillende middeltjes (azijn werd al genoemd)
Citaat:
3. we willen weten hoeveel hooi een pony gemiddeld krijgen per dag. want we geven nu ongeveer 2 plakken per dag. maar is dat genoeg of is dat teveel?

Voor paarden is het het beste als ze de hele dag door ruwvoer kunnen eten. Als er nog een klein restje ligt de volgende dag is het genoeg, ligt er nog een hele hoop is het te veel, ligt er helemaal niets meer is het waarschijnlijk te weinig.
Citaat:
4. de pony van 16 die trapt met z'n achterbenen als je z'n kont wil poetsen of z'n achterhoeven wil uitkrabben. wat moet ik daaraan doen?

Eerst uitzoeken waarom hij het doet.
Pijn?
Angst?
Citaat:
5. als we met de pony van 16 longeren zonder bit in dan trekt hij heel hard en dat galoppeerd hij heel hard weg... wat kunnen we hieraan doen?

Bit indoen, maar nog belangrijker een ruimte zoeken om te longeren die is afgebakend waardoor hij niet weg kan rennen.

Lieke

Berichten: 11350
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 22:26

baister schreef:
maar ik kan de paarden niet in een afgesloten cirkel longeren omdat er een hele grote wei is... meer niet... dus

Dan is het heel simpel, niet meer longeren of een bitje in!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 22:29

Hoe kan je een pony longeren die hoeven heeft die bijna omkrullen?
Niet meer longeren tot er een hoefsmid bij geweest is IMO

baister
Berichten: 370
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: venray

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-04 22:29

ke.... dankje

Never forget you...
Baister, love you forever...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: agesus, Josien_, laetitia98, Marjelle1992, OmgiliBot, Piekosjj en 127 bezoekers