vraagje voor paard beleren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dootjuuh

Berichten: 497
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: Leeuwarden

vraagje voor paard beleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-04 21:38

ik heb een 3 jarige fries, en ik heb haar zelf beleert,wat ook de eerste keer voor mij was en heel erg trots op ben dat het goed gelukt is
alleen heb een vraagjel als ik atsje aan de teugel wil en ik vraag haar dan doet ze het wel,alleen dan doet ze ook meteen haar hoofd omhoog ben nu al 3 weken bezig maar als ik doorvraag doet ze het wel maar dan ontspan ik me weer gaat ze weer omhoog.
Is dit normaal voor een paard die nog in de leer is? Scheve mond

capopjekop

Berichten: 30655
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 21:54

ja hoor ik denk van wel. mijn pony deed dat ook. het is best zwaar en moeilijk. je moet gewoon blijven vrgane en ontspannen en blijven oefenen en het zo opbouwen. mijn pony heeft het nu goed door.
heb je les met haar? dat kan ook wel helpen.
succes:D

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 21:54

Heb je geen les?

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 21:57

grote tip: neem les en ga niet op je eentje alles uitproberen, voor je het weet heb je hem verpest(zeg nu wel niet dat je het hebt gedaan dus denk nu niet dat ik je afschilder als dierenbeul Knipoog ). Maar zoals je schrijft weet je duidelijk nog niet goed hoe je het eigenlijk op een correcte manier moet oplossen, en hulp van een ervaren persoon kan je hierbij heel goed helpen ipv enkele reacties hier op bokt Knipoog

dootjuuh

Berichten: 497
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-04 22:07

ik weet wel hoe het moet want heb daar les over gehad alleen heb nooit gehopord of geleerd of dat normaal is en ik me zelf prima reddenwas alleen een vraagje of dat normaal was, ik start volgende week op les

dootjuuh

Berichten: 497
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-04 22:12

je zegt het wel op zo manier dat je me afschildert

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 22:14

Het lijkt me toch duidelijk dat ze dat niet bedoelt. Je vraagt om reacties, dus dan krijg je die... Maar goed, ik zou ook gewoon lekker gaan lessen. Andere kijkken weer met een frisse blik tegen jouw paard aan en samen lukt altijd meer

Twinklebel

Berichten: 4590
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 22:16

Fijn dat je volgende week gaat lessen. Geloof me, iets fout aanleren gaat stukken makkelijker dan het weer af te leren. Ik ben ook mijn eigen jonge paardje aan het inrijden en heb gelukkig elke week priveles. Anders was ik er nooit aan begonnen. Maar om antwoord op je vraag te geven. Het is normaal dat een jong paardje nog een beetje loopt te zoeken. Hij moet nog leren om zijn balans te vinden en ook zijn spieren moeten sterker worden.

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 22:17

sorry als dat zo bij jouw overkomt, maar dat is echt niet de bedoeling.
Je kwam voor mij gewoon in je eerst berichtje uit als: Ik heb een paard zelf beleerd voor de eerste keer en zonder hulp en nu zit ik met een probleem . Dus ik blijf bij mijn standpunt, als het niet lukt, neem gewoon les bij een proffesioneel iemand Knipoog

blieb01

Berichten: 1526
Geregistreerd: 05-04-02
Woonplaats: De Weere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 23:10

Zorg ervoor dat je een gelijke aanleuning hebt en houdt. Ook als je paard nageeft moet je contact houden. Het klinkt of je paard zijn steun (jouw handen) kwijt raakt als het paard naar de ontspanning gaat.

dootjuuh

Berichten: 497
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-04 23:15

ik neem lessen waar ik heel blij mee ben, ze kan voor de rest wel alles wijken kan ze, goede galop aanspringen, links, rechts alleen dat enen probleempje ik dacht ik vraag mensen om hulp zodat ik voordat ik lessen neem ook goed kan rijden snappie xkatleentjex vindt het niet erg hoor :d

dootjuuh

Berichten: 497
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-04 23:20

en ik zat ook op les alleen had gebroken ribben maar toen reed ik met atsje haar moeder(atsje is die driejarige) die nu helaas verkocht is atsje was toen nog maar ene twenter,dus nu wil ik het weer proberen met haar

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 00:17

Par deedt dat ook in het begin en tegenwoordig ook afentoe nog weleens.

Maar we gaan vooruit, les nemen hoef ik neit over te beginnen dat ga je al doen en wordt al vaak genoeg gezegt toch Knipoog

Het is in ieder geval moeilijk voor een jong paard, dus met oefenen en geduld hebben kom je al heel ver.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 01:44

Verplaatst van PP naar RT.

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 10:58

Een jong paard moet nog zijn evenwicht krijgen en kan daarom lopen zoeken met zijn hoofd. Als hij ontspant en jij ontspant ook met je handen is hij zijn 'steun' kwijt.
Helemaal normaal voor een jonkie! Komt vanzelf goed als hij sterker wordt.

Oscarlover

Berichten: 557
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: Tiendeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 20:30

Gewoon blijven oevenen, dan komt het vanzelf wel goed. Het gaat niet in 1 keer, ik heb er misschien wel een half jaar overgedaan. Veel suces

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 22:40

Je paard zoekt gewoon nog een hoop steun, omdat het vanwege de leeftijd gewoon niet de kracht heeft. Zp ben je als ruiter constant je paard aan het aanvullen: ronder maken, kneden, paard laat kaak los, paard komt ronder in de aanleuning, ruiter ontspant teugel (maar houdt wel contact), paar passen loopt het paard nageeflijk, paard komt omhoog omdat dit moeilijk is, etc, etc.

Zeker met een jong paard valt het erg op dat je constant aan het regelen bent, maar ikzelf ben hier dus ook dagelijks mee bezig, met mijn 18 jarige => opzoeken, rond maken, ontspanning zoeken, druk vragen, etc. Dit komt steeds weer terug. Alleen zal je naarmate jij handiger wordt en je paard meer kracht krijgt, meer gaan fine tunen, zodat je paard sneller reageert en je minimale hulpen hoeft te geven om het zelfde effect te krijgen Knipoog

tantethee
Berichten: 4110
Geregistreerd: 31-12-03
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 12:14

hoi, ik rijd zelf zeer regelmatig pony's paarden in, ik ben dan helemaal niet bezig met nageeflijk rijden, pas als een paard bij mij recht loopt en de motor aan heeft staan, probeer ik iets te sluiten op de buitenteugel. let op ik trek niet.veel voltes, 8 tjes en slangevoltes...heel veel succes ermee, maar denk bij alles wat je doet als het paard niet voorwaarts is kan hij nooit nageeflijk zijn, snelheid kun je opvangen met je zit, ha maar gewoon langzaam lichtrijden,en voor een jong paard is het heel normaal dat hij niet direct een half uur nageeflijk is, hij ziet nog van alles, en hij moet ook nog spieren ontwikkelen, durf ook te stoppen als het even goed gaat