hangt heel erg op bit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

hangt heel erg op bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 23:47

Ik heb de zoekfuncie gebruikt maar geen echt bruikbare tips kunnen vinden, ik heb namelijk een probleem met mn arabier..

Ze hangt enorm op haar bit, ik krijg dr wel aan de teugel, heel makkelijk zelfs, maar mn handen zitten momenteel vol blaren want ze hangt er enorm aan.

Is een ander bit een oplossing, en zoja wat voor bit?

Als ik dr "lucht"in de teugels geef, scheurt ze de teugels echt uit mn handen, en valt ze leterlijk op dr muiltje Haha!

Wie kan me hierbij helpen? Ik heb nu een koperen enkel gebroken bit, vrij dik.

Groetjes Chiqa


Anne_GTI

Berichten: 18198
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 00:03

Luchtig houden aan de voorkant en veel met je benen rijden. Zo gauw zij begint te trekken geef je been, niet terug trekken aan je hand, dat verlies je altijd. Laat ze zelf de kop maar dragen, dat hoef jij niet te doen... In eerste instantie zou ik zo'n paard veel vwnw rijden zonder al te veel met de hand te doen. Als er niks is om aan te trekken zal ie zelf het hoofd moeten dragen. Je moet haar dus veel meer los laten aan de voorkant en zien dat je controle houdt met je benen en je zit. (dit is verdomd lastig om uit te leggen, doe het liever voor.... )

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 08:35

Overgangen rijden, ook veel schijnovergangen.En heel veel been.

XANTHA

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 08:57

En anders beginnen met nageeflijk maken op 1 teugel. Gewoon op de volte, na laten geven op 1 teugel en als dat goed gaat kleine stukjes rechtuit. Als je weer wat aan voelt komen, direkt weer op de volte.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 09:04

Heb je les? Das vaak de eerste oplossing. je instructeur weet er vast wel raad mee.

Je paard moet aan het been zijn en van achter naar voren lopen dan heb je er geen last van. Je paard is ook niet nagevelijk als die op je hand hangt, je paard loopt dan in de krul dat zijn twee verschillende dingen. Eerst op eigen benen laten lopen en het eigen gewicht laten dragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 09:29

Je moet eerst opzoek gaan naar de oorzaak, dat is in het geval van hangen op het bit meestal het uit balans lopen. Jouw paard zoekt steun op het bit. Hij kan met jouw op zijn/haar rug niet goed op 4 benen lopen.
Ga dus een opzoek hoe het komt dat het paard uit balans loopt, is het spierpijn? of ben jij het?
Als jij niet in balans zit dan kan je paard ook moeilijk in balans lopen. Probeer je paard zo goed mogelijk aan het been te krijgen. Zorg dat het paard goed VWNW is, vandaar uit kun je langzaam wat gaan oprichten. Zorg alleen wel dat je het rustig doet, als je het paard gaat dwingen dan zal hij zijn lichaam weer aanspannen en dan ben je weer terug bij nul.

Neem in ieder geval wel les (als je dat nog niet hebt). Je instructeur kan dan zien of jij het probleem bent, zo niet dan kun je het lichamelijk zoeken.

AlmostBlack

Berichten: 372
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 13:10

Kwestie van beenwerk lijkt me. Waarom een ander bit als ze makkelijk aan de teugel te rijden is?

Veel succes!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 14:55

idd, been erbij en handen hoger houden. Een ander bit lijkt me niet de oplossing..

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 15:08

cornelie schreef:
En anders beginnen met nageeflijk maken op 1 teugel. Gewoon op de volte, na laten geven op 1 teugel en als dat goed gaat kleine stukjes rechtuit. Als je weer wat aan voelt komen, direkt weer op de volte.

en dan bij voorkeur op de buitenteugel!

Maar ook die zul je moeten leren ontspannen, want de hele tijd daar vasthouden werkt ook niet.

Het is moeilijker voor een paard te gaan hangen/ zich vast te zetten op 1 kant van het bit. MAar je zult echt meer met je benen moeten leren rijden.

Drijf het paard eerst aan, alsof je wilt dat hij vooruit gaat, sluit de buitenteugel even, zodanig dat je reactie krijgt (dus dat hij reageert) maar hou het wel KORT. Laat het sluiten dus niet te lang duren. Want het helpt allemaal niets als je niet meteen daarna je hand ontspant.

De hond is de betere mens

pantarhei

Berichten: 9063
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 16:28

Als een paard alleen maar hangt op je hand, dan valt hij als het ware op de voorhand. Alleen maar meer been helpt dan niet, want dan valt het paard nog meer op de voorhand. Op zich is de opmerking van beter aan het been wel correct, maar dat moet je dan wel kunnen verwerken aan de voorkant. Mijn paard heeft dezelfde neiging en dat heb ik grotendeels opgelost door beginnend in de stap, het paard te vragen minder druk op het bit te nemen. Gaat ze daardoor rennen, dan op de rem en vanuit het halthouden of stap weer opnieuw. Dat betekent dus soms stevig begrenzen en teugel uit de hand trekken niet toestaan! Dan mag je best even streng melden, door een rukje of zo, dat je dat niet wilt. Wel daarna direct weer los en dat blijven herhalen. In het begin corrigeer je, laat je los (5% elastisch contact) en gaat ze weer harder. Je zult ontdekken dat dit heel snel beter gaat worden en dat je zelfs moet gaan drijven om voldoende voorwaarts te blijven. Dan kun je aan echte nageeflijkheid gaan werken. Wat Gijsenkim terecht aangeeft is er inderdaad een groot verschil tussen in de krul en nageeflijk op de hand (dus van voor naar achter gereden en door weerstand te bieden een mooi nageeflijk paard te krijgen). Als ze heel makkelijk in de 'krul' is te krijgen, dan moet je ook goed oppassen dat ze niet achter het bit kruipt (dat wil zeggen achter de loodlijn en dus buiten je invloedsfeer van je hand). dit is namelijk een heel vervelend probleem, dat je alleen maar kunt oplossen door voorwaarts te rijden in je hand. Dus contact houden, de 5% en naar voren rijden, net zolang totdat ze hand accepteert. Dat kan soms best ver naar voren rijden zijn zelfs tot een stevige galop aan toe. TOch is dat de enige manier.

Heel veel succes en bespreek eea met je instructeur of zoek een goede!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 16:32

pantarhei schreef:
Op zich is de opmerking van beter aan het been wel correct, maar dat moet je dan wel kunnen verwerken aan de voorkant. !

als je aan de voorkant niet op tijd ontspant, gaat het paard inderdaad alleen maar nog meer op het been hangen en harder lopen.

Vandaar effe sluiten; reactie verwachten en ontspannen.

De hond is de betere mens

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 18:15

ik heb hetzelfde probleem.Als hij gaat hangen been geven,als je geen reactie krijgt,je hand even omhoog brengen en gewoon weer doorrijden.

Grammar, it's the difference between knowing your sh!t and knowing you're sh!t.
Mensen met een zuiver geweten hebben een slecht geheugen.

stalleke

Berichten: 5970
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 19:48

veel met je benen rijden en veel overgangen rijden

Sambo

Berichten: 606
Geregistreerd: 22-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 00:33

Veel overgangen rijden tempowisselingen,achterwaarts,schouderbinnenwaarts.
Pony moet achterhand onder de massa brengen.Pony van achter naar voren rijden met been naar de hand toe.Motor van paard zit in de achterhand.
Het is moeilijk te zeggen ofdat je je pony veel neerwaarts moet rijden.Als hij/zij al op de voorhand gebouwt is moet je hem niet te veel neerwaarts rijden.
Voorwaarts aan het been is natuurlijk wel belangrijk.

Don_Marcello

Berichten: 1226
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 00:47

Laat de teugels maar eens los niet bang zijn dat hij valt. Als jij hem loslaat kan hij ook niet aan de teugels hangen! Hij zal eerst niet weten wat hem overkomt maar laat hem het maar eens zelf oplossen maar hou hem wel aan het lopen. Als jij er niet op zit en hij loopt los valt hij toch ook niet op zijn snuffert? Als hij zo met een losse teugel zijn evenwicht teruggevonden heeft, dan pas ga je de teugels weer heel licht opppakken. Wordt hij zwaarder dan jij wil , laat je ze meteen weer los, net zolang totdat jij bepaald hoeveel of weinig druk je je wil. Als julle zo je balans hebben gevonden dan pas ga je weer met je been naar je hand toe rijden waarbij hij eventueel wat zwaarder mag worden, maar alleen omdat jij hem met je been naar je hand toe rijdt, nooit andersom!

eefjep
Berichten: 6
Geregistreerd: 16-11-03
Woonplaats: schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 08:01

Hoi Chiqa,

Ik (Bijrijdster van Chiqa maar nu even niet ben hoogzwanger) kan me het meest vinden in het advies van don_marcello. Het is vaak angst van de ruiter of paard wat hem doet leunen aan een teugel. Zoals ik altijd beweer word een paard pas nageeflijk als de hand ook nageeflijk is (zet de handen dus niet vast). En een hele goede oefening is idd teugels los. Je zag me de eerste keer dat ik je paard reed dit ook doen (dit dan om het vertrouwen te wekken bij het paard). Maar het is ook een goedeoefening voor de ruiter omdat dit dwingt om te ontspannen. (Nou weet ik toevallig dat Chiqa een goede ruiter is, maar zo af en toe moeite heeft zicht te ontspannen) OK dan! . Dus teugels los als ze dit doet maar wel goed voorwaarts houden. En als je dat niet wil kan je proberen haar van voor op te houden en de achterhand er meer onderwerken zo word ze ook wat lichter in de teugel alleen denk ik niet dat je zo de bron aanpakt.

Groetjes en het was gezellig zo'n bakkie toch

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 09:47

Een goede instructeur nemen lijkt mij de beste oplossing. Je moet dan wel iemand zoeken die verstand heeft van een paard corrigeren. In ieder geval, en dat is algezegd, de teugels gewoon even loslaten als ze dat doet. Zodra er ontspanning is weer oppakken. Ik denk alleen dat met wat jij beschrijft dit alleen niet voldoende zal ziijn. Maar het is zeker de moeite waard om te proberen. Uiteraard wel been geven.

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 11:28

Citaat:
de teugels gewoon even loslaten als ze dat doet


Maar wordt dit dan niet een beloning?

Hangen betekent loslaten.


Als mijn eigen paarden gaan hangen vraag ik vaak het hoofd omhoog(natuurlijke hoofdhouding) Zo komt er van voor meer ruimte en kan het paard zijn achterhand meer onderbrengen.
Is het dier weer recht en op de achterhand dan kun je weer wat ronder gaan rijden.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 11:32

Nee cowgirl juist niet Haha!

Zolang hij met zn hoofd in jouw handen kan hangen maak je het hem juist makkelijk....... als je het loslaat moet hij zijn eigen hoofd dragen....

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 11:34

gijsenkim schreef:
Nee cowgirl juist niet Haha!

Zolang hij met zn hoofd in jouw handen kan hangen maak je het hem juist makkelijk....... als je het loslaat moet hij zijn eigen hoofd dragen....

en als je hem dan vervolgens flink voorwaarts drijft, moet je hem voor weer opvangen met de buitenteugel en dan komt zijn hoofd vanzelf omhoog en op eigen gewicht.

De hond is de betere mens

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 16:56

Ik denk dat jou pony veel te veel met de hand is ingereden, waardoor die niet meer normaal ontspannen op zijn eigen benen kan lopen. ik zou hem vooral lekker naar voren rijden en hem genoeg ruimte geven. Als hij dan ervandoor gaat, zet je hem gewoon op de volte en laat je hem nog even doorgalopperen, hij word het vanzelf wel zat. Maar als hij gaat hangen, is het belangrijkste dat je hem voorwaarts rijdt! veel suc6!!! OK dan!

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 17:00

Is ze nog regelmatig naar de tandarts geweest?

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 17:09

Okay weer wat geleerd.

Ook merk ik bij mijn paard hoe meer conditie hij heeft hoe beter het gaat.
Conditie opbouwen is dus erg belangrijk.

Hoe moeier ze worden des te meer gaan ze hangen want dat is makkelijk.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 19:23

Lydiia schreef:
Is ze nog regelmatig naar de tandarts geweest?


Er is niks met haar gebit aan de hand Ik wil jullie allemaal bedanken voor jullie adviezen, er zitten hele goede tussen waar ik zeke rmee aan de slag ga. Ik heb vandaag op de buitenteugel met lucht gereden, en dat ging best goed, alhoewel het even duurde voordat die ontspanning er was. Daarbij komt ook nog dat ze rechts vastpakt, dus én ze hang én ze houdt rechts vast Verward

Heel zwaar rijden dus gelukkis is ze wel goed voor het been.

Maar als ik het dus goed begrijp, maakt het niet uit met welke teugel je met lucht rijdt?? Binnen of buiten?

Mag het ook op de ene hand de binnenste teugel en op de andere hand de buitenste teugel of maak ik er dan een zootje van? Verward


CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 21:32

Bij ontspanning als beloning geef je geen been. Dat is dus het verschil. Door dat been geven zal de achterhand kracht moeten ontwikkelen en zal zakken, het hoofd van het paard komt dan vanzelf omhoog. Dat mag je nooit met je handen doen. Je moet zoveel mogelijk van de voorkant afblijven omdat je daarmee het paard negatief beinvloedt in zijn of haar bewegingen.

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 bezoekers