Mensen zijn egoistisch..

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Laar

Berichten: 6654
Geregistreerd: 24-02-02
Woonplaats: Noord Brabant

Mensen zijn egoistisch..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-04 20:33

Zoals de titel al zegt, vind ik (de meeste) mensen egoistisch, mezelf daarbij inbegrepen.
En al weet ik niet of er ook echt iets aan te doen valt ( tjah je hebt al die stichtingen, WFF enzo ) een discussie kan nooit kwaad.

Is er weinig eten in huis, heb je net zoveel honger als de hond, is er nog genoeg brood (bv.) om jezelf mee te voeren?
Ik zou het aan de hond geven, ik drink wel water om het tijdelijk te stillen.. Voor mij gaan dieren voor.

Hoe zit dat bij jullie?




Barb

Berichten: 12080
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 20:41

euh.. ik ben enorm blond, wat wil je nu precies zeggen??

Ook ik zal ongetwijfeld egoistisch zijn, maar er gaat van onze kant ook veel geld naar allerlei stichtingen zoals Brooke Hospital, Dorcas etc.
Ook komen er ieder jaar 3 Russische kinderen bij mijn schoonouders logeren voor een maand, een deel daarvan is gesponserd door ons.
Maar ja je zal denk ik niet iedereen kunnen helpen met alleen maar geld
natuurlijk

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou L1+4

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 20:51

volgens mij is bijna elke daad op de 1 of andere manier wel egoistisch.

Amor Vincit Omnia

Laar

Berichten: 6654
Geregistreerd: 24-02-02
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-04 20:52

Hmm, mijn Conclusie als: 'mensen zijn egoistisch' klinkt wat bot.
Misschien had ik beter kunnen zeggen: ' mensen die dieren hebben, en het grootste gedeelte van de tijd, zichzelf kiezen boven dieren, die zijn egoistisch'

Het zijn denk ik gewoon de kleine dingen die me irriteren.
Mooi weer wandelaars, die alleen maar met hun honden wandelen als ze zin hebben.
Maar die moeten ook inzien, dat een dag lang binnen zitten geen lolletje is!

Geld helpt inderdaad niet altijd, daar heb je gelijk in.
Zo viel het me behoorlijk tegen, dat ik tegenwoordig nooit meer zakken aan de weg zie staan met kleding voor goede doelen, want toen ik nog klein was zette iedereen in onze straat haast een zak aan de weg, nu ik ze zelf rond moest brengen, viel het me dan ook tegen, dat ik er Geen enkele heb zien staan..




Barb

Berichten: 12080
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 20:56

ja mijn kleren bewaar ik ook voor Rusland *LOL* goh wat ben ik goed Tong uitsteken

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou L1+4

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 20:57

Ik denk dat je in minder of meerder maten af en toe ook egoistisch moet zijn.. Naar dieren toe is dat natuurlijk heel wat anders..

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 20:59

Ben het er niet mee eens
Als ik bijv. ben vergeten mijn konijn eten te geven en ik lig savonds laat in mijn bed, ga ik er echt toch nog uit naar buiten de vrieskou in om hem eten te geven.
Dus vind eigenlijk zeker mezelf niet egoistisch.
Ik kies mezelf ook niet boven mijn dieren,
Ik ben voor hun verantwoordelijk, als ik ze niet schoonmaak etc. zitten ze zonder dat iemand naar ze omkijkt.
Mijn dieren hadden het veel slechter kunnen treffen...

(als je dit ermee bedoeld)

Silvia_
Berichten: 156
Geregistreerd: 11-11-03
Woonplaats: Aalten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 21:03

Tja iedereen zal wel egoïstisch zijn, waar onder ik, maar ik denk dat zelf de mensen in de derde wereld landen in een zekere zin egoïstisch zijn
Ik denk dat het een normale menselijke eigenschap is Lachen wat natuurlijk niet altijd even goed is

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 21:17

Sabeau schreef:
Tja iedereen zal wel egoïstisch zijn, waar onder ik, maar ik denk dat zelf de mensen in de derde wereld landen in een zekere zin egoïstisch zijn
Ik denk dat het een normale menselijke eigenschap is Lachen wat natuurlijk niet altijd even goed is

als je hget zo ziet zijn mensen in 3e wereldlanden veel egoistischer dan wij, want wij geven ons dieren eten en gaan dan voor onszelf pas wat kopen of maken, zij hebben niet voldoende voor beide en eten dus zelf, hun dier heeft pech.

al vind ik het heel moeilijk om dat egoistisch te noemen, ik weet niet wat ik zelf zou doen namelijk als ik echt honger zou hebben.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 21:27

Ik ben dus erg egoistisch. Ik ga voor het dier.

Als ik geen brood meer in huis heb, dan ga ik er even van uit dat het er niet is vanwege een geld- of tijdgebrek. Kwestie van op tijd je boodschappen doen nl. Zodra ik het qua tijd niet haal om minstens een paar uur per dag beschikbaar te zijn voor mijn huisdier, of met moeite mijn eigen eten kan financieren, komt er gewoon geen dier.

Er komt bij mij pas een dier in huis op het moment dat ik weet dat ik het kan betalen, en er tijd voor heb. Op het moment dat er een dier is is het er ook. Ik heb hier 2 katten rondlopen. Ik koop iedere maand, aan het eind, genoeg voer ed om minstens 2 maanden mee vooruit te kunnen. Als mijn geld halverwege de maand vanwege een onvoorziene omstandigheid op is, dan is het pech voor mij. Ik heb dan wel voor minstens 1,5 maand voer in huis voor de katten...

Wat die derde-wereldlanden betreft: die dieren zijn vrij bedreven in het zelf zoeken van voedsel. Ezels kunnen zich met gras goed zat redden, honden hebben het moeilijker met het afval. Katten kunnen zich beperken tot vogels en muizen, enz...

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 21:33

Ieder mens is ook egoistisch. Logisch toch? Iedereen wil het beste voor zichzelf, maar dat betekent niet dat je een ander niets gunt.

Ik gun (bijna) iedereen alle geluk van de wereld, maar liever niet ten koste van mezelf, wat niet altijd te voorkomen is.

28-09-2007
Nothing compares too you...

verootjoo
Berichten: 35636
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 22:21

flair schreef:
Ieder mens is ook egoistisch. Logisch toch? Iedereen wil het beste voor zichzelf, maar dat betekent niet dat je een ander niets gunt.

Ik gun (bijna) iedereen alle geluk van de wereld, maar liever niet ten koste van mezelf, wat niet altijd te voorkomen is.


helemaal mee eens. Iedereen is in zekere zin egoistisch. Ik weet zeker dat iedereen als het er op aankomt voor zichzelf kiest.

[o]

RockyLover

Berichten: 4764
Geregistreerd: 09-08-02
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 22:28

Ik ben ook best egoistisch hoor... ben het helemaal met flair eens!

Elsjuhh

Berichten: 603
Geregistreerd: 11-07-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 23:18

ja ben het erover eens dat iedereen in mindere of meerdere mate egoistisch is. Dan is de discussie waarom je iets steunt ook een leuk gesprekspunt, ja waarom steun je goede doelen??? Je hebt het idee dat je wat goeds doet voor de wereld enz maar het doet je zelf ook goed. Wil ik niet meteen mee illustreren dat alle mensen dit doen uit het uiteindelijk bevredigen van hun eigen ik, maar het is wel even leuk om over na te denken.... Haha!

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 13:27

Idd, als je wat voor een ander doet, voel je je goed omdat jij die goede daad hebt verricht. Enigszins ook egoistisch dus Tong uitsteken Je leeft toch ook voor jezelf en niet voor een ander? Waar hebben we het dan eigenlijk over nu?

28-09-2007
Nothing compares too you...

Silvia_
Berichten: 156
Geregistreerd: 11-11-03
Woonplaats: Aalten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 16:30

flair schreef:
Idd, als je wat voor een ander doet, voel je je goed omdat jij die goede daad hebt verricht. Enigszins ook egoistisch dus Tong uitsteken Je leeft toch ook voor jezelf en niet voor een ander? Waar hebben we het dan eigenlijk over nu?

helemaal mee eens Lachen

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 17:44

flair schreef:
Idd, als je wat voor een ander doet, voel je je goed omdat jij die goede daad hebt verricht. Enigszins ook egoistisch dus Tong uitsteken Je leeft toch ook voor jezelf en niet voor een ander? Waar hebben we het dan eigenlijk over nu?


Wb die goede doelen ben ik het hier niet mee eens. Ik steun op dit moment enkel de k@nkerbestrijding. Waarom? Niet om me goed te voelen... Mijn oma is 3 jaar geleden gestorven omdat de K@nkerbestrijding haar niet kon helpen, enerzijds vanwege gebrek aan middelen, anderzijds door gebrek aan kennis.

Ik doe het inderdaad om andere mensen wel te helpen, maar beter voel ik mezelf er niet door.

De enige manier waarop ik het egoistisch op zou kunnen vatten is dat ik hoop dat ik dit nooit meer meemaak, dat ze in de toekomst mijn dierbaren, of mij, wél kunnen helpen.

Terugkomend op het onderwerp:

Ik vind het eerlijk gezegt het egoistisch wanneer je een snee brood met een dier moet gaan delen. Als je geen tijd (voor bv boodschappen) of geld hebt, moet je er niet aan beginnen...

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

Zonnetje81
Berichten: 18668
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 18:26

Dieren zijn dan ook egoistisch......die gaan toch ook alleen voor zichzelf??? Ik snap niet wat hier verkeerd aan is, het is moeder natuur en anders was het wel anders geweest. De aard van ieder "beestje" is overleven.............dat alleen al zou dus egoisme zijn???

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 18:27

Als je een dier niet kunt onderhouden, moet je er niet aan beginnen.

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 19:22

SuperPepeijn schreef:
volgens mij is bijna elke daad op de 1 of andere manier wel egoistisch.


yep, da's een waarheid als een koe.

Zelfs al doe iets 'goeds', dan doe ik dat omdat dat mìj een goed gevoel geeft, om eventueel schuldgevoel af te kopen of omdat ik vind dat dat zo hoort (normen en waarden he? Knipoog )

Maar ik denk dat we in het algemeen spreken over een egoïstisch persoon als deze nooit iets voor een ander over heeft, mens of dier.

Zelf ben ik natuurlijk helemaal niet egoïstisch Clown

audrey007
Berichten: 324
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: nigtevecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 21:53

Ik vind het wel een beetj emakkelijk om te zeggen dat mensen in derde wereld landen egoistisch zijn omdat ze niet genoeg hebben om hun dieren te voeden... Ik denk dat ze vee wel moeten voeden omdat ze anders al helemaal geen eten hebben... Dus wat dat betreft zal het weinige eten wat ze hebben eerst naar de dieren gaan, en verder denk ik niet dat ze gezeldschaps dieren zullen hebben zoals honden en katten, en als ze er al zijn dan zullen ze wel een nut hebben ( katten eten muizen, honden bewaken het erf...) dus ook die dieren zullen ze wel moeten voeden. En op het oorspronkelijke topic terug te komen zal ik zeggen dat ik het brood samen met mijn hond zal delen als ik echt heel erge honger zal hebben........

Leven met paarden is hemel op aarde, maar komt u te sterven, dan valt er niks te erven!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie