UPDATE: Hoesten zonder duidelijke oorzaak...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Rosaly

Berichten: 876
Geregistreerd: 05-08-01
Woonplaats: Brasschaat

UPDATE: Hoesten zonder duidelijke oorzaak...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-04 20:28

De DA is gisteren geweest en heeft niet echt iets kunnen vaststellen.
Zijn temperatuur was normaal, geen opgezwollen klieren, niets abnormaals te horen met de stethoscoop.
Zijn neus loopt niet en hij is niet verkouden.
Picaro heeft daarom "Hippospiros" voorgeschreven gekregen.
Hygiëne van de ademhalingsorganen, een middel om de luchtwegen te zuiveren en open te zetten.
Iemand bekend met dit product?

Animals are not ours to eat, wear, or experiment on...


Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 20:31

Is er ook een Bronchoscopie gemaakt??

XANTHA

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 20:40

mickey heeft ook een tijdje gehoest en veel snot gehad,ze zag er harstikke gezon uit,ik had toen de da erbij gehaald,poeder,pilletjes en spuit gehad,je dat hielp wel,maar twee maanden erna kreeg ze het weer,kreeg ik toen van een stalgenoot de tip om h.m.p-horse te halen,die pot heb ik toen helemaal opgevoerd en heb nooit meer last van iets gehad!

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

Rosaly

Berichten: 876
Geregistreerd: 05-08-01
Woonplaats: Brasschaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-04 21:24

Jolynn schreef:
Is er ook een Bronchoscopie gemaakt??


Nee, dat achtte hij niet nodig, mede omdat hij goed eet en hij geen andere symptomen vertoont.
Hij wil eerst dit product proberen maar als de symptomen aanhouden wil hij Picaro verder onderzoeken.

Animals are not ours to eat, wear, or experiment on...

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 22:16

Het schijnt dus dat je niet altijd kan horen of er slijm in de luchtwegen zit.
Daarom is vaak een bronchoscopie nodig.
Ik ben is op een lezing in Utrecht (diergeneeskunde) geweest en daar vertelden ze dat het NOOIT goed is als een paard hoest en dat je daar echt heel vroeg bij moet zijn om bv te voorkomen dat het een bronchitis wordt.
Ik heb zelf nogal nare ervaringen met hoestende paarden, misschien reageer ik daarom wat panisch Bloos

Ik hoop dat het inderdaad wel meevalt, je da zal het heus wel weten, succes verder OK dan!

XANTHA

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 02:53

Z'n dekentje komt eraan, kan je hem effe extra instoppen Knipoog

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

Steefje

Berichten: 999
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 12:02

Jolynn schreef:
Ik heb zelf nogal nare ervaringen met hoestende paarden


Daar heb ik ook last van gehad .

Maar zou het geen allergie kunnen zijn? Bij mijn pony was stofallergie vastgesteld na een longspoeling...

Succes verder OK dan! , ik hoop dat `t meevalt

https://www.petpictures-andmore.nl/ : Een ander licht op je mooiste foto`s

Ninla_

Berichten: 9006
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Op de rug van een fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 12:09

ik kan je niet helpen verder maar hopelijk komt het gauw weer goed!

Sommige roddels zijn te mooi om er geen realiteit van te maken

Bramblerose

Berichten: 1420
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Herwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 21:01

Jolynn schreef:
Het schijnt dus dat je niet altijd kan horen of er slijm in de luchtwegen zit.
Daarom is vaak een bronchoscopie nodig.
Ik ben is op een lezing in Utrecht (diergeneeskunde) geweest en daar vertelden ze dat het NOOIT goed is als een paard hoest en dat je daar echt heel vroeg bij moet zijn om bv te voorkomen dat het een bronchitis wordt.
Ik heb zelf nogal nare ervaringen met hoestende paarden, misschien reageer ik daarom wat panisch Bloos

Ik hoop dat het inderdaad wel meevalt, je da zal het heus wel weten, succes verder OK dan!


Ja dat klopt, omdat de longblaasje permanent beschadigd blijven. Dus bronchitis en eventueel dampigheid kunnen volgen. Ik ben ook heel alert als mijn paard een keer kucht, omdat ik een pony verloren ben aan dampigheid (zie profiel). Goed dus wel dat je de da hebt laten komen.
OK dan!

Hou van je paard, dan houdt ie ook van jou!
Paard aan huis, wat een luxe!!!
As finishing touch, God created the Dutch! :D

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 09:44

Het is toch niet iets om meteen in paniek te schieten hoop ik als je pony één enkele keer effe kucht Verward

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 21:39

schijnbaar toch wel... ik pas voortaan ook wel op met een hoestend paard... ik weet nu wat voor ellende er achterweg komt als ik het niet goed laat behandelen. Verward

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

Bramblerose

Berichten: 1420
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Herwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 23:12

sonjabelgium schreef:
Het is toch niet iets om meteen in paniek te schieten hoop ik als je pony één enkele keer effe kucht Verward


Nee niet direct, maar wel goed in de gaten houden en je paard even niet laten werken, want dat wekt het hoesten op. En tja, toch word ik er altijd huiverig van, ook al is het maar 1 keer

Hou van je paard, dan houdt ie ook van jou!
Paard aan huis, wat een luxe!!!
As finishing touch, God created the Dutch! :D

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 23:49

Rosaly, kan het geen stofallergie zijn? Staat je paard op stro en eet het hooi? Sommige paarden zijn allergisch voor de schimmelsporen in hooi en stro. Als de DA ze dan onderzoekt lijken ze niet ziek en is er aan de longen niks te horen, maar bij bronchoscopie (spiegelen) blijkt de luchtpijp in meer of mindere mate ontstoken te zijn.

Remedie is in zo'n geval het opheffen van de oorzaak, dus het paard op krullen o.i.d. en alleen nat hooi of kuilvoer geven.

Marije_jiplover

Berichten: 25300
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 11:47

Als je pony een enkele keer kucht en nabriest, hoef je echt niet meteen aan de bel te trekken, ook ee pony 'verslikt' zich wel eens en kucht dan even. Maar als hij iedere dag 1 keer kucht, dan is er wel een reden om hem eens na te laten kijken, want hoesten is niet normaal.
Je kunt grofweg stellen dat een paard een ademhalinssysteem op benen is, dus als met een van beide iets mis is, is dat over het algemeen niet iets om te licht over te denken. En op een kreupele pony ga je ook niet rijden.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 11:59

fabienne schreef:
Rosaly, kan het geen stofallergie zijn? Staat je paard op stro en eet het hooi? Sommige paarden zijn allergisch voor de schimmelsporen in hooi en stro. Als de DA ze dan onderzoekt lijken ze niet ziek en is er aan de longen niks te horen, maar bij bronchoscopie (spiegelen) blijkt de luchtpijp in meer of mindere mate ontstoken te zijn.

Remedie is in zo'n geval het opheffen van de oorzaak, dus het paard op krullen o.i.d. en alleen nat hooi of kuilvoer geven.



daar dacht ik ook onmiddelijk aan... een paard van een vriendin heeft weken zo gehoest. Niemand kon iets vinden. Tot ze allergisch voor stro bleek. Ze moest in een omgeving waar geen stro te vinden was (dus ook niet in de box van het buurpaard). Binnen de kortste keren was het over....

Rosaly

Berichten: 876
Geregistreerd: 05-08-01
Woonplaats: Brasschaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-04 17:36

fabienne schreef:
Rosaly, kan het geen stofallergie zijn? Staat je paard op stro en eet het hooi? Sommige paarden zijn allergisch voor de schimmelsporen in hooi en stro. Als de DA ze dan onderzoekt lijken ze niet ziek en is er aan de longen niks te horen, maar bij bronchoscopie (spiegelen) blijkt de luchtpijp in meer of mindere mate ontstoken te zijn.

Remedie is in zo'n geval het opheffen van de oorzaak, dus het paard op krullen o.i.d. en alleen nat hooi of kuilvoer geven.


Dat kan ja, want Picaro staat inderdaad op stro en krijgt elke dag hooi maar daar staat hij al 1.5 jaar op, kan het dan dat hij er nu pas last van krijgt?
De DA zei dat ik eerst dit product moet proberen.
Als blijkt (dus als ik zie) dat het niet betert na deze kuur, laat ik de DA opnieuw komen hoor, dan vraag ik hem wel om een bronchoscopie...
Het 'paard' in kwestie is trouwens een twenter Shetland hengst die 24/7 op de wei staat met een schuilstal (met stro) die 'smorgens en 'savonds hooi bijkrijgt naast z'n kleine beetje krachtvoer.

Animals are not ours to eat, wear, or experiment on...


fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 19:46

Ja Rosaly, dat kan. Mijn Fab heeft het bij mij 5 jaar op hooi en stro gedaan voordat zij ineens allergisch werd.
Bij mensen is dat ook zo, je kan zomaar ineens ergens allergisch voor worden!

Overigens heeft Fab gelukkig geen last van het stro van de buren Haha!

blieb01

Berichten: 1526
Geregistreerd: 05-04-02
Woonplaats: De Weere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 22:55

Pais vasco hoest ook, hij is grondig onderzocht en ze zeggen dat hij chronisch verkouden is. We zijn begonnen om hem foengriekpoeder te geven en nu gaat het super met hem. Hij staat gewoon op stro en krijgt hooi. Hij komt veel buiten. Momenteel is het hoesten zelfs over. Wij zijn dus erg tevreden met het resultaat.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Armani1985 en 72 bezoekers