Wat doe je in dit geval?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nouvel

Berichten: 28562
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Wat doe je in dit geval?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-04 22:34

Dit kwam ik van de week tegen (kabelkrant/internet) over de pensionstal waar ik sta...

Geen paardenhouderij in agrarisch gebied
Geplaatst op donderdag 22-1-2004 door redactie
De gemeente *** heeft een rechtsgeschil met de familie *** aan de ***weg. Destijds is het pand aan *** verkocht met bestemmingsplan agrarisch gebied. Nu blijkt dat *** er een paardenhouderij heeft, en dit is specifiek uitgesloten van de bestemming van dit gebied.
Het gebruik van pand en grond is nu anders dan destijds bedoeld werd. De Raad van State heeft de gemeente in het gelijk gesteld. De paardenhouderij moet ontruimd zijn per 1 mei met een dwangsom van 500 euro per dag.
Met deze datum is het makkelijker, aldus de gemeente, de paarden elders onder te brengen vanwege stallings- mogelijkheden in de open lucht


Dat was dus even heel erg schrikken, als je van niks weet!

De volgende dag gelijk de stalhouder er op aan gesproken en blijkt om een zaak te gaan die al jaren loopt, ontstaan door lastige buren.
Ze gaan keer op keer in hoger beroep, zo ook deze keer.
Dus de datum van 1 mei is volgens hem fictief, omdat de zaak door het hoger beroep voorlopig nog door loopt en niet af gesloten is.
Hij heeft er zelf een goed gevoel over, en verwacht dat de zaak nog jaren zal lopen en hij uiteindelijk aan het langste eind zal trekken.
Voor ons geen reden tot paniek dus volgens hem.
Dat hij ons nooit over deze lopende zaak heeft ingelicht is volgens hem omdat het zijn pakkie aan is en er (voorlopig) voor ons helemaal niks aan de hand is en het ons onnodig onzeker zou maken.

Ik vind de heel toestand toch wel een beetje vreemd, en weet nu niet wat ik er van moet denken. Ik wil met alle liefde de stalhouder alle vertrouwen geven, maar zo'n stukje op de kabelkrant komt toch ook niet uit lucht vallen neem ik aan. Ook al ligt het niet vast op die datum, het kan volgens mij zo een keer gebeuren dat de hele boel er toch uit moet. En vind dan maar eens allemaal weer een plekje naar je zin...

Wat zouden jullie in zo'n situatie doen?
De stalhouder alle vertrouwen geven en gewoon blijven (wat ik erg graag wil, want het is een hele fijne stal), of op zoek gaan naar een ander onderkomen voor je paard voor het te laat is?

Ik vind het allemaal heel moeilijk hoor...

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 23:31

Vervelend zeg...Ik zou me alvast wel orienteren op stallingen in de buurt, voor áls...Maar verder zou ik er gewoon nog blijven...
Succes hoor,hopelijk wint jou stalbaas de zaak..Buren kunnen ontzettend vervelend zijn.

Caira
Berichten: 26061
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 00:15

Als de donder zorgen dat je een andere plek achter de hand hebt!

pmarena

Berichten: 48084
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 00:24

Nou....ik zou toch maar serieus rondkijken voor een ander fijn plekje ,
en vind je iets waar je graag zou willen staan dan direct warmhouden om ervoor te zorgen dat je er elk moment naartoe kan gaan als dat nodig is.

Is het een al volle stalling en is er niet makkelijk een plekje te krijgen ,
dan goed in de gaten houden en als er WEL een plekje vrijkomt toch mooi verkassen....

De onrust in nu eenmaal gezaaid en op een gegeven moment zal je wellicht mooi ineens op straat staan..dan moet je wel iets anders hebben waar je paard en jijzelf het naar de zin heeft.

Ook al duurt het nog jaren / gaat het niet door , ik zou zelf constant onrust voelen als ik zoiets wist Lachen

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 02:49

Ik zou er gewoon blijven.....

En me allereerst eens afvragen hoe die kabelkrant aan de info is gekomen én of zij het recht heeft om deze mensen met naam en adres te noemen...of dat deze publicatie het gevolg is van het openbaar maken van feiten door die buren om je stalhouder een hak te zetten...
Immers als alle pensionklanten zouden vertrekken a la minute heeft je stalhouder geen bestaansrecht meer en kan alsnog de tent sluiten....

Maar voor andere links over (eigenlijk) soort gelijke zaken:
http://www.limburger.nl/Index/0,4306,,00.html?sHoofdUrl=http%3A%2F%2Fwww.limburger.nl%2FPagina%2F0%2C7090%2C31-1-2-2501-1767056-1438-730825-%2C00.html
en anders kijk eens op google.nl typ in : paarden buitengebied agrarische bestemming

Ik wens je veel succes met het maken van je beslissing en zal duimen dat alles met een sisser af zal lopen..

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 08:56

Ik zou zeker zorgen dat ik een andere mogelijkheid achter de hand zou hebben. Als klant zou ik niet het risico willen lopen om onverwachts op straat te staan!
Daarnaast vind ik het vreemd dat de staleigenaar een stal is begonnen waarvoor hij dus niet de juiste vergunningen heeft. Dat is toch vragen om moeilijkheden?

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 09:08

Ik zou ook gewoon blijven.......... en zou er toch ontruimd worden dan parkeer ik het paard in de tuin van de burgermeester, mag hij met een oplossing komen Haha!

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 10:02

Ik heb ook in zo'n situatie gezeten.
Maar ik ben toen wel meteen opzoek gegaan naar een andere stal en ben verhuist met mijn paard.
Eind deze maand of eind volgende maand moeten ze weg zijn volgens de rechter.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 10:12

gijsenkim schreef:
Ik zou ook gewoon blijven.......... en zou er toch ontruimd worden dan parkeer ik het paard in de tuin van de burgermeester, mag hij met een oplossing komen Haha!


Hear hear !

En bedenk ook: je hebt het daar naar je zin, en de stalhouder zou je nog wel eens nodig kunnen hebben in deze vreemde zaak en verdient in elk geval van jouw kant het voordeel van de twijfel ..

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 12:08

Ik zou gewoon blijven. Als je stalhouder het een beetje handig aanpakt is ie gewoon agrarisch bezig hoor. Eigenlijk vind ik het trouwens maar vaag allemaal. Als je paarden opfokt is dat agrarisch en als je paardjes groot zijn en in pension staan ineens niet meer.... Kan iemand dat eens uitleggen?

Nouvel

Berichten: 28562
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-04 16:42

Ik kijk het voorlopig maar eens even aan en houd alles goed in de gaten. Een stalgenootje heeft de gemeente gebeld en er schijnt over een paar weken weer een uitspraak te zijn, dat wachten we dan maar even af.

Verder ben ik wel van plan om mijn ogen een beetje open te houden voor stallingsmogelijkheden in de buurt, voor het geval dat...

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 02:16

annegti schreef:
Ik zou gewoon blijven. Als je stalhouder het een beetje handig aanpakt is ie gewoon agrarisch bezig hoor. Eigenlijk vind ik het trouwens maar vaag allemaal. Als je paarden opfokt is dat agrarisch en als je paardjes groot zijn en in pension staan ineens niet meer.... Kan iemand dat eens uitleggen?

Eh, je eigen paardjes kun je nooit zelf in pension hebben staan Haha!
Het een en ander is echt onduidelijk en dan vooral belastingtechnisch...
Heb ik 3 (eigen) paardjes in opleiding staan en train ze, en ik verkoop ze voor grof geld is er niets aan de hand...echter koop ik dan weer 3 paardjes, train en verkoop ze dan weer...heb ik een probleem. Verward (zonder dat ik op zelf op nivo gepresteerd heb met welk paard dan ook)
Wat ik wel kan beredeneren met oog op opfok tov pensionstalling..
Voor opfok heb je X-m2 (een bepaalde hoeveelhied grond nodig) voor pensionstalling is die hoeveelheid minimaal per paard (staan immers meer op stal, meer onder het zadel etc). Even samnegevat (en mischien kromme redenering) Een pensionstalling neemt minder grond en is dus minder agrarisch bezig dan een opfokstal, dus minder afhankelijk van de grond, dit icm met de meststofheffing etc die weer gepaard gaat met UBN (= Uniek Bedrjfs Nummer) welke je weer niet nodig hebt als je een pensionstalling hebt met weinig grond (UBN heb je niet nodg voor paarden wel weer voor agrarische grond ivm bemesten enz als je boven de zoveel m2 uitkomt, eigenlijk hect.)

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 11:22

Ik hoop dat jouw stalhouder dit gaat winnen hoor! Ik vind sommige regeltjes te ver gaan, te bemoeizuchtig. Het feit dat er een paardenhouderij staat i.p.v. een veehouderij doet niets af aan de omgeving. Paarden horen heel goed thuis in een agrarische bestemming (is niet alleen recreatief). En die stalhouder probeert gewoon geld te verdienen, daar profiteert de staat ook weer van. Dus ze moeten niet zo zeiken.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 16:16

zo ken ik ook een boerderij waar veel meer paarden staan dan een vergunning voor is. wel een risico om te staan denk ik. In jou geval zou ik idd al rond kijken wat er allemaal is qua stalling in de buurt. En vragen eigenaar of hij jullie z.s.m. op de hoogte houd wanneer jullie wegmoeten.
Ik stond eerst bij een boer die de boerderij te koop had staan (bleek al 2 jaar achteraf toen ik er kwam staan al) kwam terug van vakantie en de boerderij was verkocht. iedereen had al een stal gevonden (hardje winter) behalve ik. ik wist al 2 maanden dat het te koop stond maar was nog nergens wezen kijken Blond maar het kan dus in ene heel hard gaan. De boer had niets gezegd omdat hij eigenlijk tot de laatste dag zijn klanten nog wou houden.

prisje_marie

Berichten: 755
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: medemblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 19:19

ik zou daar blijven en een andere stal achter de hand houden

veel geluk OK dan!

Fitzroy

Berichten: 25104
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 23:29

Ik heb ook op die stal gestaan, maar ik zou me toch maar eens gaan orienteren op andere stallen. Ik wist overigens wel van die zaak, ook toen ik er stond (weet alleen niet meer hoe). Het loopt zeker al een tijd.

Maar ook hoger beroepen zijn niet eindeloos en als de RvS definitief beslist dat het einde verhaal is, zou je wel eens heel snel op straat kunnen staan.

PrimaDonna

Berichten: 501
Geregistreerd: 08-02-02
Woonplaats: Linschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 23:49

Ik dacht altijd dat paarden ook onder recreatie vielen!!!! Als ik de stalhouder was zou ik dat even goed nakijken of dat ook zo is!
Zal in ieder geval je niet al teveel zorgen maken zulke zaken kunnen nog jaren duren en als hij in hoger beroep is gegaan ben je al weer bijna een jaar verder voordat dat voorkomt! Scheve mond
Je eigen niet al te druk maken denk ik, dat wordt al voor je gedaan!!

groetjes, Primadonna OK dan!

Arno24

Berichten: 1516
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 12:31

Ik heb zelf in zo'n situatie gezeten en ik heb de stalhouder ook vertrouwen gegeven dat het wel goed zou komen. Het mocht niet zo zijn. Daarna moets ik in alle haast een andere plaats gaan zoeken. Als ik jou was zou ik nu gewoon op zoek gaan naar een andere plaats. Zodra de Raad van State zich ermee begint te bemoeien is het een verloren zaak.

Hanniebal

Berichten: 501
Geregistreerd: 18-12-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 18:04

Ja ik zou alvast een beetje rondkijken naar andere mogelijkheden, want je weet maar nooit. En je wil toch niet met je paardje op straat staan...

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 20:17

Ik zou zeker goed om me heen blijven kijken naar een ander plekje! Ik ben het helemaal eens met Hanniebal.

Nouvel

Berichten: 28562
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-04 21:01

Bedankt voor het meedenken allemaal!

Ik denk dat ik komend weekend maar eens rond ga kijken in de buurt wat er zoal aan mogelijkheden is, alhoewel ik denk dat dat nog niet mee zal vallen...
Mijn paard moet eigenlijk zoveel mogelijk in de frisse lucht staan, vanwege haar luchtwegen. En dan heb ik ook nog een kar en een trailer die ik ergens kwijt moet...
En ik wil graag hier in de buurt blijven, zodat ik nog onder het zadel naar strand kan...

Wat dat betreft wil ik dus helemaal niet weg waar ik nu sta, en hoop ik dat het ook niet nodig is...
maar ik ben het eigenlijk wel met jullie eens dat het belangrijk is om een stal achter de hand te hebben als ineens de nood aan de man is...

Iemand nog tips in de buurt van Noordwijkerhout per ongeluk???? Haha!