Kreupel?? Of Stelt ie zich aan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Essie

Berichten: 1785
Geregistreerd: 25-05-01

Kreupel?? Of Stelt ie zich aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-04 15:48

Laatst viel het mij op dat mijn shetlander niet echt regelmatig loopt. Dit zag ik tijdens het rijden. (mijn nichtje van 7 rijd hem) Hij trok heel erg met zijn achtrbeen, maar ik kon niet echt iets vinden (niet warm of dik). Ik dacht toen dat hij misschien een spiertje verekt had (omdat het nogal een eigenwijze shet is, hij bokt veel en ook als zijn spieren nog niet warm zijn) Toen ik hem in het tuig had lopen zag ik niks meer. Ik heb die week nog een paar keer gekeken en gelongeerd, maar zag niks. Afgelopen zaterdag reed mijn nichtje weer en weer liep hij niet regelmatig en trok hij met zijn achterbeentje. We zijn toen gestopt maar kon weer nisk vinden. Vandaag was ik mijn grote paard aan het rijden en mijn shet stond in een klein weitje er naast (waar die het niet mee eens was) bokken en hard galoperen en draven door de wei en nu zag ik er dus helemaal niks van dat ie moeilijk liep of wat dan ook...
Het enige wat ik kan bedenken is dat of de hoefjes te lang zijn en dat ie daar last van heeft (maar de hoefsmit komt volgende week dan moet dat opgelost zijn) of dat ie toch een spiertje verrekt ofzo...
Hebben anderen misschien een idee wat dit kan zijn... Ik wil niet dat hij pijn lijdt maar ik wil me ook niet in de maling laten nemen...

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 16:20

loopt ie alleen in de bak niet goed? dan kan het best zijn dat ie te zwaar voor hem is...

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 16:52

Een paard gaat echt niet voor niets kreupelen hoor, dus er zal wel een reden zijn.
Laat de hoefsmiD altijd regelmatig komen, want zelfs als een paard tijdelijk niet goed op de hoeven staat, en dat wordt verholpen, dan kan een paard nog een hele tijd last hebben van de hoeven / benen. Door een verkeerde hoefstand (bijv. een maandje te lang), kunnen de pezen en spieren van vorm veranderen, en kun je toch een wat afwijkende gang krijgen.
Na het bekappen is het probleem van de te lange hoeven dus niet meteen weg.

Babbelkous

Berichten: 2620
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Prov. Antwerpen (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 18:18

carola schreef:
Een paard gaat echt niet voor niets kreupelen hoor, dus er zal wel een reden zijn.



Hihi, Heidi was nochthans een krak in komedie spelen Clown Ze had artritis, waarvoor ze een speciaal beslag kreeg met blokjes onder, zodat haar kniegwricht ietsje meer naar buiten gedraaid zou worden. Zodat het terug recht zou staan. Het hielp echt. Maar slimme Heidi had echt wel door dat ze met te gaan manken niet hoefde te rijden. (ook al reed ik d'r alleen maar recreatief, sprong nooit, hobbelde gewoon wat rond in de bak, en het bleef toch gevarieerd Haha! ) maar als ik in de wei kwam, mankte ze niet Clown , ik was dolblij natuurlijk, ik zet ze vast, en poets haar, ik kom na het potesen met het zadel aanlopen, ineens staat mevrouwtje op 3 benen Tong uitsteken

Ik zadel haar op, ik sneem haar mee naar de bak, en ze mankt, zo erg, dat ik gewoon de eigenaar erbij ging halen, die zei: stap nog een toertje (ik zat er nog niet op hoor ) en ze bleef echt ontzettend manken. Echt op 3 benen lopen, gewoon eng.

Ik zadel haar af, controleer haar benen, geen warme plekken, en laat ze terug in de wei,...en toen gebeurde het, die trienemien die galopeerde al bokkend tot helemaal achteraan de wei en terug, ZONDER te manken, Verward

Dus, ik alle moed bij elkaar, Heide mankte niet, tot ik weer met het zadel kwamaandraven Clown , floeps Haha! 3 beentjes Clown

Tja, na een tijdje ging het beter, Haha! want elke keer stapte ik een rondje meer, dan stillaan een drafje,... En toen heeft ze nog een hele poos super gelopen. Tot ze dan echt begon te manken. (Doordat ik twee weken op reis was, en de eigenaar reed haar nooit, dus ja,...) en dan was ze weer beginnen manken,...en helaas is ze nooit meer gestopt Verdrietig

Hier een foto van haar:
Dit is Heidi
Afbeelding

Babbelkous

Berichten: 2620
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Prov. Antwerpen (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 18:20

PS, Essie => sorry voor het Offtopic reageren Bloos

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 18:37

Even denken;
Hij doet het alleen als je op hem rijd?
Misschien is de ondergrond waar je hem rijd anders.
Pijn in zijn rug?
Misschien het zogenaamde teugelkreupel (ik zou echt niet weten wat teugelkreupel is, maar dat is eenvoudig met ze zoekmachine te vinden).

Mist

Berichten: 9486
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 18:47

Rijdt ze met een zadeltje ? zo ja, heb je dat ook gecontroleerd ?

bakkie

Berichten: 3234
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: etten-leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 19:02

Ik heb ook een manke verzorgpony gehad maar die liep altijd zo en had geen pijn kon je op rijden die was zo ecth mn poepie 4 life!! Knipoog

Essie

Berichten: 1785
Geregistreerd: 25-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-04 22:22

carola schreef:
Een paard gaat echt niet voor niets kreupelen hoor, dus er zal wel een reden zijn.

Dat zal er zeker zijn, maar ben op zoek naar wat de reden is. De ene keer wel moeilijk lopen en de andere keer niet...

Ik heb het zadeltje gecontroleerd... (en ja heb het idee dat ie het alleen onder het zadel doet, in het tuig namelijk niet) het zadeltje is echt z'n shetlander ding zonder boom, alleen een klein stukje leer. Zaten geen scherpe dingen of wat aan.
De ondergrond is nog steeds hetzelfde waar we altijd al met hem reden (of we... mijn nichtje) Mijn nichtje is ook echt niet te zwaar...

Ik wacht even af als de hoefsmid is geweest dat zou een reden kunnen zijn. Anders moet ik toch maar een dierenarts raadplegen...

Babbelkous

Berichten: 2620
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Prov. Antwerpen (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 09:30

Mist"]
Rijdt ze met een zadeltje ? zo ja, heb je dat ook gecontroleerd ?
[/quote]
Ik had het in elk geval gecontroleerd, Haha! en er was niks mis mee,paste perfect, goed onderhouden zadeltje,... Ook heb ik haar dan eens met een super goed BR zadel gereden. (Paste haar ook als gegoten , maar dat was Gunera (ander fjordje) haar zadel, dus ja, Tong uitsteken ) en dan deed ze het ook, het was echt gewoon doordat ze geen zin had ofzo? Weet het niet, vind het gek, want ze heeft nooit hard moeten werken, we reden altijd heel gevarieerd (dwz: veel figuren enzo, simpelere zoals cirkeltjes, slangevoltes, van hand verhanderen, middellijn,...) en ze was misschien wel koppiger dan welke andere koppige fjord dan ook Tong uitsteken Bloos Haha! Maar dat maakte haar zo fijn en uniek Cool . De echte reden zullen we waarschijnlijk nooit weten

[quote="Lieke schreef:
Even denken;
Hij doet het alleen als je op hem rijd?
Misschien is de ondergrond waar je hem rijd anders.
Pijn in zijn rug?
Misschien het zogenaamde teugelkreupel (ik zou echt niet weten wat teugelkreupel is, maar dat is eenvoudig met ze zoekmachine te vinden).

Bij Heidi waren geen van deze dingen het geval Cool En de weide had dezelfde ondergrond als de piste Tong uitsteken Kan het ook al niet aan liggen dus Knipoog

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 10:41

Als het zadel wel goed is, maar ze doet het alleen als er ballast op haar rug is dan zou ik toch de rug heel goed na laten kijken.

Caadhola
Berichten: 738
Geregistreerd: 13-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 12:22

Met Shadow heb ik hetzelfde probleem,maar hij heeft spat.
In het tuig loopt hij goed ,in de wei ook.
Buiten op de harde weg gaat het ook prima,maar in de bak loopt hij niet goed,dat is te zwaar voor hem.
Daarom loopt hij nu haast alleen nog voor de wagen en rij ik af en toe lekker met hem buiten,sinds hij op spatbeslag staat gaat dat goed.

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 16:54

Vaak zijn juist die shetzadeltje het probleem. Die drukken veel te veel op de ruggengraad, de rug wordt weggedrukt, en je krijgt een kreupele shet. Misschien kun je een keer zonder zadel kijken hoe het gaat? Of een ander klein zadeltje van iemand lenen?

Essie

Berichten: 1785
Geregistreerd: 25-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-04 18:45

carola schreef:
Vaak zijn juist die shetzadeltje het probleem. Die drukken veel te veel op de ruggengraad, de rug wordt weggedrukt, en je krijgt een kreupele shet. Misschien kun je een keer zonder zadel kijken hoe het gaat? Of een ander klein zadeltje van iemand lenen?


Dit zou kunnen en kan ik uitproberen... alleen het rare is dan dat hij al 2 jaar wekelijks met het zadeltje liep en er nooit wat was, maar ja het kan misschien wel ineens...
Bedankt in iedergeval allemaal voor de info en de reacties hoop dat ik het probleem snel vind...