Paard met cornage kopen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Paard met cornage kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-04 16:17

Recent werd ik tweemaal gevraagd door verschillende bekenden of ik een paard met cornage zou kopen. (betreft hier ook twee verschillende paarden). Zou ik iemand aanraden een paard met cornage te kopen, mijn eerste reactie is : nee, laat die maar staan.

Maar is dat wel correct?
Zou je een paard waar je echt sportief mee wilt rijden (denk M/Z en misschien nog wel verder) in de dressuur willen kopen ondanks de cornage? Of is mijn voorgevoel terecht en komt een paard met cornage na de Ldresuur hoogstwaarschijnlijk in de problemen?

Zou jij een groen onbeleerd paard kopen waarvan cornage is geconstateerd?

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 16:20

nee, met een onbeleerd paard heb je nog een hele weg te gaan. ik ken iemand die heeft een paard met cornage die is 10. ze heeft hem gewoon gekocht en dat beesie kan ook goed lopen. tis datie nu artrose heeft dat ze hemn iet meer op wedsyrijden uitbrengt.
maar een wat ouder paard met cornage zou ik minder snel afslaan dan een groen paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 16:24

Nee. Geen hand vol maar een land vol. Dus waarom zou je een paard kopen waar wat aan mankeert?

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 16:26

Ik ben het met Sonja eens.
Zelfs nog meerdere landen vol Knipoog

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-04 16:27

Nou ja, geen hand vol...dat kan waar zijn.
Maar zou je het ook niet kopen als de beweging heel goed is?
Daar staat het land nou niet bepaald mee vol....

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 16:28

Nee, ik zou het niet doen.

cobiieJarig

Berichten: 7302
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 16:28

Als ik een paard met cornage zou kopen, moet hij/zij wel heeeeeel erg speciaal zijn. Als ik in een adv. lees dat het dier last van cornage heeft ga ik niet kijken.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 16:34

Ligt eraan hoe erg het is. Bij sommige paarden hoor je alleen ietsje in galop en komt het er bij de bronchoscopie pas uit dat hij cornage heeft. Bij ons op de manege staan er 2 en 1 loopt gewoon in het Z2, de andere M. Beiden geen problemen met conditie etc. De ene is al 12.
Als je een paard echt duidelijk hoort in de draf (stoombootgeluid) dan zou ik hem wel laten staan.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 16:40

Nee zou hem ook laten staan.

Je zal zien dat er op dat moment dat je op stal hebt van alles misgaat en veel kosten kwijt bent ipv plezier. Ik zoek dan liever verder er lopen er genoeg in nederland rond.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 16:42

ligt eraan in welke mate ze het hebben
ga wel kijken denk ik

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 16:52

Ik zou er zelf geen probleem mee hebben. Het is toch alleen maar een lastig geluid, en kan toch verder geen kwaad?

Mijn merrie heeft geen cornage, maar maakt ook een heleboel leven als ze galoppeerd....Haha!

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 16:53

Je hoort ze tenminste wel aankomen *LOL*
kan handig zijn.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 16:56

http://www.keerhoeve.nl/cornage.htm

Cornage is een verlamming van een of beide stembanden. De stembanden liggen in het begin van de luchtpijp. Ze kunnen de luchtpijp afsluiten, iets wat bijvoorbeeld gebeurt bij het inslikken van voedsel. Als dit niet zou gebeuren zou de kans van het zich verslikken (eten of speeksel in de luchtpijp) toenemen.

Bij in- en uitademing worden de stembanden zo ver mogelijk opengetrokken en zijn als een V in het strottenhoofd te zien. Raakt een stemband verlamd (de linker meest) dan kan hij niet meer sluiten en ook niet meer helemaal gaan openstaan. Het gevolg is dat de stemband met snel langsstromende lucht gaat trillen. Dit gebeurt vooral bij heftige inademing. Er is dan een hoogtonig geluid te horen.



Last

Of een paard last heeft van cornage is een vraag waar al lang over gestreden wordt.

Als het dier er last van heeft, zal dat dus wel vrij beperkt zijn. De baas heeft er in elk geval wel last van want bij elke inademing bij stevige arbeid is het bijgeluid te horen.



Oorzaak

De oorzaak van cornage is een beschadiging van de zenuw die de stemband stuurt.. De redenen van deze beschadiging kunnen zijn:

Teveel rek op de zenuw (grote paarden die de nek erg strekken

Beschadiging van een zenuw tengevolge van het doormaken van droes.

Mogelijk kan de zenuw ook beschadigd raken bij sommige vergiftigingen (lathyrus)

Een cornage operatie bestaat uit het vasthechten en daarna laten vergroeien van de stemband met de zijkant. De stemband(en) kunnen dan niet meer mee trillen met de langsstromende lucht. Anderszins kan het paard zijn stemband(en) natuurlijk ook niet meer gebruiken. In Nederland is deze operatie verboden, behalve als het paard hierdoor nodeloos lijden bespaard blijft. Een geopereerd paard mag niet meer verkocht worden.



Nou vraag ik me af waarom er niet geopereerd mag worden, of na operatie niet mag worden verkocht?

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 17:02

Ja ben ik ook wel benieuwd naar

Ik heb van de week nog een paard gezien wat werkelijk heel het dorp bij elkaar 'kreunt/piept/hoejehetgeluidwilnoemen' als hij aan het werk werd gezet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 17:08

Zou de operatie niet te maken hebben met het niet meer kunnen hinniken? Vind ik persoonlijk dus dierenmishandeling. Als er niet geopereerd mag worden in Nederland dan blijkt zo'n paard dus uit het buitenland te komen.

Je zult als nieuwe eigenaar maar meemaken dat je paard flink staat te hinniken en er komt geen geluid uit. Zielig voor het paardje.

gewoonIsa

Berichten: 309
Geregistreerd: 11-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 17:16

Tja, ik heb zelf een paard met een lichte vorm van cornage en heb hier totaal geen problemen mee. Hij is nu 15 jaar en gaat als een trein. Haha!

Ik moet toegeven dat het soms een naar geluid kan zijn. Gelukkig fluit de mijne niet, maar ademt iets wat zwaarder bij zware inspanning.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 17:29

Maar verlamming van de stembanden = niet meer kunnen hinniken?

Dus als de stembanden verlamd zijn, waarom zou je dan niet mogen opereren?

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 17:36

Maar als er maar 1 stemband verlamd is?

Zou hij na een operatie dan nog wel geluid kunnen produceren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 17:37

Dees schreef:
Nou ja, geen hand vol...dat kan waar zijn.
Maar zou je het ook niet kopen als de beweging heel goed is?
Daar staat het land nou niet bepaald mee vol....


Dan kijk ik wel een landje verderop.....

Of het paard er zelf last van heeft, is een vraag waarover men het wel nooit eens zal worden. Maar ik vind het zelf gewoon irritant, en ik rij niet om me te ergeren Haha!
Als ik een paard koop, accepteer ik gewoon geen gebrek, ook niet als het iets is waar hij waarschijnlijk nooit last van zal krijgen. Ik loop liever geen risico, is toch een behoorlijke uitgave + de emotionele binding als er toch wat mis gaat.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 17:39

Voor een boshobbelpaard zou ik lichte cornage niet zo vreselijk vinden, hoewel ik het liever niet heb. In een sportpaard (dan heb ik het over endurance) wil ik het absoluut niet zien.

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 17:42

op cornage worden paarden niet afgekeurd, het kan niet veel kwijt. de paarden kunnen gewoon in de sport mee lopen.
als je sgw wilt gaan rijden raad ik het je af want dan kunnen er zich wel problemen gaan voordoen.
verder ligt het eraan in welke mate het paard het heeft, als het behoorlijk hoorbaar is zal ik het toch niet doen, maar das meer mijn mening.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 17:42

waarom zou je een paard met een gebrek willen kopen, kijk ben je er verliefd op en het past bij het doel wat je voor ogen hebt dan moet je het zeker doen......... maar ja heb je niks met zo een dier dan zou ik verder kijken naar een gezond paard

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 17:47

Het ligt er maar net aan wat je te besteden hebt. Wil je kwalitatief een goed paard, maar heb je weinig te besteden zul je consessies moeten doen. Als cornage daar een van is, zou ik geen probleem er mee hebben.

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 17:47

Cassidy schreef:
Maar verlamming van de stembanden = niet meer kunnen hinniken?

Dus als de stembanden verlamd zijn, waarom zou je dan niet mogen opereren?


Ik geloof dat ik een paard ken dat cornage heeft, en volgens mij heb ik die wel is horen hinniken hoor! (Weet 't niet 100% zeker eigenlijk, dus als jullie zeggen dat dat volledig onmogelijk is, geloof ik jullie wel hoor)

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 17:50

Okki kan hinniken, hij heeft een lichte vorm van cornage. Ik moet wel zeggen dat het geluid wat vervormd wordt.
Ik zou zelf niet voor een paard kiezen met cornage. Het is gewoon een rotgeluid.