ADHD bij paarden???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Nevada

Berichten: 796
Geregistreerd: 26-10-01

ADHD bij paarden???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-04 14:31

Bestaat dat? ADHD bij paarden?? Wie weet dit?
Heb zelf namelijk een echt overactieve ruin, die super-intelligent is (weet zelfs schuifdeuren, waarbij je zowel een klip naar achteren moet doen als de deur moet openschuiven, open te krijgen!), die altijd van alles "uitvreet" (voor hem is ALLES een spelletje) en die zich slecht kan concentreren (zowel tijdens de training, als met grondwerk), ook op stal is ie altijd met 1000-en-1 dingen tegelijk bezig!
Hij is wel ontzettend lief en doet ook wel z'n best tijdens bijv. de training, maar hij is daarbij ook weer ontzettend snel afgeleid!
Hij is nog wel jong, namelijk bijna 5 jaar, en ik dacht eerst dat het misschien zijn leeftijd is. Maar hij is echt ALTIJD hyper-actief (onder het zadel is ie wel heel rustig, maar ook gauw afgeleid), snel afgeleid en speels...
Er zijn al meerder mensen geweest die zeiden "hij kon weleens ADHD hebben"...
Dus, wie weet meer???


Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 14:36

volgens mij bestaat het best!
ADHD is toch een soort afwijking/ziekte, er zijn meer menselijke afwijkingen die paarden ook hebben.

dat intelligente heeft mijn paard oo, het intelligente ook en dat snel afgeleide ook, alleen het hyperctieve mist een beetje Haha!

maar ik denk dat het best kan hoor, een soort van ADHD bij paarden, en wie weet wordt het nog wel minder asl hij ouder wordt

wij hebben trouwens 2 ADHD honden Knipoog 2 ridgebacks die tot hun 2e jaar zich als pup gedragen, gewoon zich niet kunnen concentreren en ook deuren etc open kunnen maken, en nooit stil zitten, altijd zijn ze samen met iets bezig of als ze ergens braaf ligge, dan 9 vd 10 keer hebben ze iets vast wat ze dan grondig aan t slopen zijn(wat dus niet mag!)

opzich wel fijn, je hebt iig geen lui paard, maar een die altijd wel wil werken!
ik zou hem veel afwisseling geven en niet te lang achter elkaar het zelfde laten doen, en een speelbal in zn stal ophangen, dat ie altijd wel iets te doen heeft voordat ie bv een stalondeugd ontwikkelt uit verveling of tijdens zn gespeel op stal ofzo

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#


Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 14:48

denk het wel. Verdenk mijn oudje ervan om alzheimer te hebben het ene moment is hij helder en het andere moment is hij bang en verward. Sommige mensen verklaren mijn vast voor gek maar ik denk dat paarden best ook 'geestelijk ziektes' kunnen hebben.
Lijkt mij alleen heel moeilijk om je paard te testen op adhd. Zou ook niet weten hoe. Misschien zo'n paardenfluisteraar maar daar heb ik geen ervaring mee.

taverno

Berichten: 4215
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Zoetermeer Aladin in Stompwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 15:28

Het lijkt Taverno wel Nevada,die is ook hyperactief en met van alles en nog wat bezig.In de omgang vrij lastig maar om mee te werken vrij makkelijk, hij is ook heel snel afgeleid.
Op stal wordt er van hem ook gezegd dat hij ADHD heeft.Hij staat bij het poetsen geen twee tellen stil.

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 15:50

Sorry, daar geloof ik niet echt in. Tuurlijk heb je drukke (onopgevoedde?) paarden, maar om ze dan maar meteen ADHD te noemen....

Zelfs bij mensen is ADHD in een ontwikkelingsfase, en is er vrijwel geen bewijs voor. Onderzoekers hebben nog geen idee wat het precies is en waar het precies vandaan komt.
Laat staan dat ze dat bij dieren weten... Misschien is het er wel hoor, maar ja, dan weet je dat, en wat heb je er dan aan? Er zijn toch geen medicijnen voor.

Een opvoedcursus (indien nodig) of werk aangepast aan zijn gedrag lijkt me beter voor zo'n paard.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

saskia23

Berichten: 936
Geregistreerd: 11-07-03
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 18:08

IK wil hier even op reageren omdat ik adhd heb.
Er is idd nog geen test voor carola maar er zijn wel testen die het vermoeden erg doen versterken, ik werd vervolgens behandeld met medicijnen en aan de hand van de uitwerking van die medicijnen is het bij mij bepaald.Beetje omslachtig verhaal, zeker voor jou niet interessant maar er is wel degenlijk een test voor dat je het zo goed als zeker weet!!
En het is GEEN ziekte, je mist een stof in je hersenen.
Ik studeer verpleegkunde, dan heb ik het toch best ver geschopt met mijn 'ziekte'

The thing I treasure most in life can not be taken away!

djuno

Berichten: 4380
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 18:34

carola schreef:
Sorry, daar geloof ik niet echt in. Tuurlijk heb je drukke (onopgevoedde?) paarden, maar om ze dan maar meteen ADHD te noemen....

Zelfs bij mensen is ADHD in een ontwikkelingsfase, en is er vrijwel geen bewijs voor. Onderzoekers hebben nog geen idee wat het precies is en waar het precies vandaan komt.
Laat staan dat ze dat bij dieren weten... Misschien is het er wel hoor, maar ja, dan weet je dat, en wat heb je er dan aan? Er zijn toch geen medicijnen voor.

Een opvoedcursus (indien nodig) of werk aangepast aan zijn gedrag lijkt me beter voor zo'n paard.


*******************************
Vind jou wel enorm kort door de bocht gaan!!!!!!!!!!! Hoezo...ADHD bij mensen in een ontwikkelingsfase?????? ADHD ontwikkel je niet.....je hebt het of je hebt het niet. Hoezo waar het vandaan komt????? Het is erfelijk en niet het gevolg van een een of ander virus. Dit soort opmerkingen zetten bij mij ontzettend kwaad bloed daar ik de moeder ben van een knul (11 jaar) die ADHD heeft en door de jaren heen er best heel veel van weet.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 18:38

ik denk zeker weten wel dat paarden het ook kunnen hebben
pino is er een gevalletje van , moeite met concentreren en altijd heel erg druk
ook heeft hij dwangmatige neurose volgensmij, want hij maakt in de bak een paadje en moet dan steeds in hetzelfde voetspoor lopen, dus dan krijg je een soort ketting van gaten zeg maar :S
vreemd beest !:P

silleke
Berichten: 1165
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Hasselt België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 19:20

Effen voor de duidelijkheid. ADHD is geen ziekte zoals bijna iedereen denkt maar het is een afwijking in de hersenen waardoor deze een stof niet of in te kleine hoeveelheden aanmaakt en daardoor de mensen met ADHD vb 'geen geduld hebben, onrustig zijn, ...'.
En of een paard dat ook kan hebben??? Wie weet, ik denk wel dat er zo iets zal zijn wat een paard kan hebben maar of het nu echt ADHD is dat weet ik niet.

effen gewoon maar onzin omdat het anders niet aanpakt

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 19:42

ik vind het wel grappig, zo te horen dat er ook adhd bestaat bij paarden!
ik geloof het wel hoor, waarom wel bij mensne, en niet bij paarden??
paarden zijn net zo goed als mensen hoor!

zo, en dan nu tijd voor een wijntje..

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 19:53

Waarom zou het niet kunnen? Een soort van Alzheimer komt ook bij honden voor, dus waarom niet bij paarden. Maar om nu meteen een jong dier dat zich niet kan concentreren ADHD te noemen... Nee dat nu ook weer niet! (dan hadden wij al 3 ADHD honden gehad, tot en met 2,5 jaar echt overactief.... berner sennen honden, zijn meestal wel rustig.. Knipoog) Maar er zullen ongetwijfeld dieren zijn met ziekten die bij de mens nog niet eens uitgevonden zijn.

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 21:06

Ik vraag me ook zeker waarom het niet zou kunnen. Ik heb zelf geen paard waarvan ik het vermoed, maar wel een hond. Je kan het haast niet geloven maar het is een kern gezonde Berner Sennenhond(met papier) die de hele dag rent en springt, zeer atletisch en wendbaar is. Dat is echt even wennen hoor want zo''n Berner hebben we nog niet eerder gehad. Ik hoop dat onze nieuwe pup Simba weer een gewone Berner is (anders wordt ik gek, denk ik.) Bas is overigens net zo lief als dat hij druk is.

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 21:09

Citaat:
ADHD bij mensen in een ontwikkelingsfase

dan heb ik een kennis die al heel veel jaren in deze ontwikkelingsfase zit en waarschijnlijk nooit verder zal ontwikkelen..... Verward

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 21:17

Heb ik ook nog nooit van gehoord Smurf, maar misschien is het zo.

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 21:22

Af en toe denk ik weleens dat mijn paard ADHD heeft.... Tong uitsteken

WISH IT, DREAM IT, DO IT!

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 21:31

Citaat:
Heb ik ook nog nooit van gehoord Smurf, maar misschien is het zo.

deze man is dik in de 40 en ze hebben pas een paar jaar geleden ADHD vastgesteld. Na een vreselijke jeugd en schooltijd, 12 ambachten, 13 ongelukken heeft hij nu met de juiste medicatie eindelijk de rust gevonden om iets van zijn leven te maken....

Ik heb ook wel eens een hond gehad die ik van ADHD verdacht.

Op mijn werk (onderwijs) lijkt het wel een epidemie, ineens zijn erg veel jongeren Alle Dagen Heel Druk.....

Lieke

Berichten: 11348
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 21:57

smurf schreef:
Citaat:
ADHD bij mensen in een ontwikkelingsfase

dan heb ik een kennis die al heel veel jaren in deze ontwikkelingsfase zit en waarschijnlijk nooit verder zal ontwikkelen..... Verward


Ik denk dat ze deze opmerking bedoeld met oog op dat over ADHD nog niet alles bekend is en dat er nog veel onderzoek nodig is en niet dat mensen met ADHD in een ontwikkelingfase zitten.

Ik denk dat het misschien best zal kunnen dat paarden ADHD hebben, maar er valt weinig aan te doen, dus je zult er gewoon moeten proberen aan te werken het toch te verbeteren.

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 23:10

ik heb ook altijd geroepen dat mijn ene paardje ADHD heeft.
toevallig kwam ik via kennissen aan een voedings supplement voor
de darmen van het paard. en ze gaan er ook heel mooi van glimmen.
tot mijn grote verbazing zag ik dat er een stof in zat die ook bij mensen wordt gebruikt tegen ADHD.
ik ben het mijn paarden gaan geven , ze glimmen je tegemoet, en mijn Billy is veel relaxter geworden. Let beter op.
het heet Horse Shine Omega.
is te koop bij Pardoes Aurora en kost 17,50 euro. en daar doe je bijn 2 maanden mee.
zeker het proberen waard.

Mirjam

Berichten: 739
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: Norg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 00:35

Grappig, zo had ik er nog niet over nagedacht!

Mijn paard doet soms zo raar dat ze aan de kant denken dat het een jonge hengst is (het is een merrie van 11 jaar). Twee keer per dag moet ze gewoon uit d'r dak gaan en rent ze zich helemaal in het zweet. Ook bij het rijden is ze snel afgeleid, je moet haar elke seconde bezig houden anders neemt ze het over. Het is verder een uiterst lief en betrouwbaar dier, dat echt voor je wil werken. Ze zou ook wel eens een adhd-gevalletje kunnen zijn Lachen.

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 09:22

Op stal zeggen ze ook dat mijn paard adhd heeft.
Maar Yetro is nog maar 20 maanden oud.
Hij kan niet stil staan,moet overal in bijten,zoekt steeds tenen op om op te staan.
Als hij alleen in de bak staat staat hij nooit stil.
Dan zoekt hij hier een blaadje en dan staat ie daar weer te snuffelen.
In de uitloop stal zoekt hij steeds een paardje die met hem wil spelen.
En als ik een moeilijk speeltje ophang is hij de eerste van de groep die door heeft hoe het werkt.

Maar bij mijn paardje kan het zijn door dat hij erg jong is en nog geen opvoeding heeft gehad.
Ik vraag me af wanneer die paarden bij hem in de groep daarmee beginnen Lachen. (hij staat met paarden van zijn leeftijd tot paarden van 5 jaar in een kudde.)

Je bent wat je diepe, bezielende wens is en zoals je wens is, zal je wil zijn.
Zoals je wil is, zullen je daden zijn en zoals je daden zijn, zal je lot zijn.

recreatie +2

aisie

Berichten: 3722
Geregistreerd: 05-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 09:39

Volgens mij heeft mijn friesje ook adhd. Ik heb het ook wel eens geroepen maar iedereen kijkt je dan aan alsof je gek bent. Verward
Maar die van mij kan absoluut niet rustig doen, ze is altijd ontzettend druk en overstuur. Zelfs in de wei kan ze niet normaal lopen grazen zonder steeds van hier naar daar te vliegen.
Leuk om te lezen dat er nog meer mensen zijn met zo'n paard!

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 10:45

Of het echt bij paarden voorkomt weet ik niet.

Voor de "grap" zeg ik wel eens dat mijn merrie ADHD heeft, ze heeft van die dagen dat je dood- en doodmoe van haar word. Niet stilstaan, schrapen, in de boxwand bijten, zichzelf tegen de wand gooien en het liefst gigantisch veel lawaai maken.

Maar goed, ze is op alle fronten enigszins apart, dus.... Haha! En als jong dier volgens mij totaal NIET opgevoed, dus dat blijft een rol spelen. Vaak gaat het goed, maar er zijn van die dagen dat ze even niet meer lijkt te weten hoe je je als 11 jarige paard hoort te gedragen.... Schijnheilig

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 15:52

djuno"]
[quote="carola schreef:
Sorry, daar geloof ik niet echt in. Tuurlijk heb je drukke (onopgevoedde?) paarden, maar om ze dan maar meteen ADHD te noemen....

Zelfs bij mensen is ADHD in een ontwikkelingsfase, en is er vrijwel geen bewijs voor. Onderzoekers hebben nog geen idee wat het precies is en waar het precies vandaan komt.
Laat staan dat ze dat bij dieren weten... Misschien is het er wel hoor, maar ja, dan weet je dat, en wat heb je er dan aan? Er zijn toch geen medicijnen voor.

Een opvoedcursus (indien nodig) of werk aangepast aan zijn gedrag lijkt me beter voor zo'n paard.


*******************************
Vind jou wel enorm kort door de bocht gaan!!!!!!!!!!! Hoezo...ADHD bij mensen in een ontwikkelingsfase?????? ADHD ontwikkel je niet.....je hebt het of je hebt het niet. Hoezo waar het vandaan komt????? Het is erfelijk en niet het gevolg van een een of ander virus. Dit soort opmerkingen zetten bij mij ontzettend kwaad bloed daar ik de moeder ben van een knul (11 jaar) die ADHD heeft en door de jaren heen er best heel veel van weet.
[/quote]


Ik ga niet kort door de bocht, laat me het nog even beter uitleggen. Dat ADHD bij MENSEN bestaat, dat is bekend en dat is zo. Geen discussie over mogelijk. Ook is het inderdaad geen virus.
Ik bedoel ook niet dat je ADHD ontwikkeld, maar ik bedoel dat het ONDERZOEK naar ADHD in de ontwikkelingsfase zit.
Onderzoekers weten dat het genetisch is, maar ze weten nog lang niet waar het in het genoom zit, welke sequenties eraan gekoppelt zijn, enz... Ik bedoelde dat ze in DAT opzicht nog erg in de ontwikkelingsfase zijn.
Pas wanneer het dna wat codeert voor ADHD bij mensen (of een ander dier) voor het eerst echt is ontdekt (de plaats op het genoom) en gekloneerd, zal het mogelijk kunnen zijn om met bepaalde technieken ADHD bij andere soorten (andere dieren, onder andere paarden) aan te tonen.
Maar omdat die plekken nog niet bekend zijn, kan dat niet. En ga ik (en vele andere wetenschappers) er tot die tijd van uit dat ADHD alleen bij mensen voorkomt, en niet bij dieren.

Ik hoop dat me mijn verhaal snapt (ik heb zelf een zusje met lichte ADHD, dus ben er ook zeker mee bekend, en ook met de hele medische rompslomp).

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

djuno

Berichten: 4380
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 17:29

Nu je je reactie beter onderbouwd hebt komt het ook heeeeel anders over. Met je laatste bericht kan ik heel goed leven en ben het ook met je eens. Ben erg overgevoelig als men (in mijn ogen) een verkeerde opvatting c.q. verklaring heeft van ADHD. Teveel praten mensen elkaar (die er geen kl*te verstand van hebben) na door te stellen dat het een soort "modeverschijnsel" is. Leef er maar eens mee, zowel de
ADHD-er zelf als zijn naaste omgeving. Momenteel ben ik misschien wel erg gevoelig omdat mijn zoon de laatste dagen weer 4,8 liter, van mijn 5 liter die ik heb, onder mijn nagels vandaan heeft gehaald. T'is een verschrikkelijk lief jong en heel zorgzaam maar heeft er dagen tussen zitten dat ik hem soms niet kan bereiken en dat komt niet altijd ten goede van mijn humeur.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 18:06

ADHD heeft toch hoofdzakelijk te maken met een kleurstof allergie waar kinderen sterk op reageren???

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: anji, Artimes, CarolinePro2, Diddykong, germie, GoogleAdsense, Ineke2, lizy29, maxie, Tvko, Vinny12511, XladyX en 25 bezoekers