Ongelukken met paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Ongelukken met paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-04 14:19

Ik zie nu weer een poll staan over het dragen van een cap maar de afgelopen tijd vraag ik me het volgende af:

Je kan niet alleen met rijden vallen en een zware verwonding oplopen maar ook als je omgaat met het paard. Je kan ernaast staan en het paard schrikt en je krijgt een trap enz.... Streigerend paard en tik op je hoofd met een ijzer?? enz...

Hoe zien jullie dit? Denk je dat er net zoveel ongelukken gebeuren of minder. Als ik naar mezelf kijk heb ik meer opgelopen ernaast dan erop (stukje vinger kwijt, peesblessure door ongelukkig beweging paard).
Hoe gaat jullie jezelf daartegen beschermen ook een cap op? Bodyprotector ga zo maar door??.

Ben benieuwd?.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS


newie

Berichten: 1927
Geregistreerd: 14-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 14:22

Om heel eerlijk te zijn draag ik geen cap en geen andere bescherming.
Heel dom dat weet ik..
Ik persoonlijk heb vaker iets opgelopen naast het paard dan erop.

men neme een kwakkie en een eicel, even roeren en binnen 9 maanden heb je je eigen homemade baby Haha!

La_Vie

Berichten: 3186
Geregistreerd: 23-10-03
Woonplaats: Tussen Hoorn en Enkhuizen ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 14:25

Denk dat er bij allebei net zoveel gebeurd
Heb denk ik door er af te vallen meer opgelopen dan ernaast, maar dat zal niet veel verschillen
Bescherm mezelf er niet tegen met een bodyprotector ofzo, ik heb het idee dat ik dan de hele dag met zo'n ding om moet lopen want dan kan er altijd en overal wel wat gebeuren

:+: Lady & Viënna :+:
Blondes have more fun ;)
Mijn fotografiefacebook : La_Vie Photo

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 14:27

Ik denk dat er minder en minder ernstige ongelukken gebeuren ernaast (puur gevoel hoor, kan het niet kwantificeren). Ik let wel op ernaast en heb bv bij het lopen met ons jaarlinghengstje wel handschoenen aan maar draag verder geen bescherming. Eerlijk gezegd draag ik dus ook alleen een cap en de bodyprotector alleen met sgw (training) + evt zadelmak maken. Maar misschien dat ik met een onbekend lastig paard aan de hand toch wel eens ga denken over iig een cap.

Ik heb niet zoveel blessures opgelopen geloof ik maar de grootste 'ongelukken' waren allemaal te paard: autoöngeluk, omgeslagen met een steigerend paard, van een steigerend paard afgesprongen en mijn kniebanden verrekt, en diverse vallen met springen/crossen.

Scheelt misschien ook of je idd crosst springt zadelmak maakt etc of alleen dressuurt Knipoog

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 14:30

Tja, idd een heel goed punt. D'r op heb ik altijd een cap op. Ik heb een keer een zwaar ongeluk gehad waarbij er een KWPNer op mijn rug is gaan staan. Tijdens een dresuur les, dus aan een body protector denk je dan niet zo maar. Als ik die wel aan gehad had was het waarschijnlijk al een stuk minder erg geweest.

D'r naast en op de wagen heb ik ook al aardig wat mee gemaakt. Ook genoeg dingen die door een cap of body protector ook met een sisser ipv kneuzingen afgelopen waren.

Het is dus een goed punt, maar ik ben bang dat ik het hou bij dingen zo als geen touwtje om mijn handen slaan en dergelijke Bloos! .

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-04 14:41


Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 15:18

Ik heb zelden iets opgelopen tijdens het rijden... echter ben ik vaak genoeg getrapt, paard op voet gestampt enzovoort.
Dus voor mij geld zeker dat de meeste ongelukken naast het paard zijn gebeurt en niet terwijl ik erop zat.

Imoontje
Berichten: 312
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 15:33

Voor mij is de reden dat ik niet meer paardrijd dat er te veel gekke dingen zijn gebeurt... Van een (superbrave) Tinker afgegooid, van een (eveneens superbrave) Haflinger afgepleu.... een (opnieuw superbrave)hengst in mijn nek gehad... Ik heb er een trauma for life van opgelopen, ik BEN BANG GEWORDEN! En dan te bedenken dat ik vroeger de gekste dingen heb uitgevreten! Sprong 1.40 met mijn D-pony, ponykampen geweest, crossen, buitenrijden zonder zadel, noem alles maar op... Heb van mijn 6e tot mijn 18e gereden, ben er een paar jaar tussenuit geweest en toen begon het met die Tinker... tijdens een buitenrit in Hoek van Holland, niks aan de hand. Spuit zo onder me vandaan... zonder aanleiding. Ik ben wekenlang bont en blauw geweest. Die Haflinger precies hetzelfde, was lekker een uurtje in de binnenbak aan het rijden, laatste rondje galop en ze gooit me er op de lange zijde af, in volle galop. Ook zonder echte aanleiding, ze schrok niet ofzo. Bovenop mijn stuitje gevallen, 3 weken niet kunnen tillen (handig met een kleine van toen een jaar), heb zichtsverlies gehad, tunnelzicht etc. En die hengst heeft me vol geschopt toen ik hem even naar stal moest brengen nadat hij bovenop een stalgenootje d'r nek sprong... dat probeerde hij dus ook bij mij, ik kon net op tijd weg maar liep wel een klap op. Ik vind paarden echt te gek, maar ik durf niet meer....


Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 15:37

Bij mij zit het verschil in de ongelukken óp en náást het paard puur in het feit dat je van zo'n hoogte naar beneden komt zeilen op het moment dat je van je paard afvalt. Als ik een ongeluk had náást het paard, was ik in ieder geval al op 'normale' hoogte.

Het incasseren van de val brengt meestal gewoon extra blauwe plekken en beschadigingen met zich mee.

Verder ben ik persoonlijk na een aantal nare ervaringen naast het paard gewoon stukken alerter geworden: ik zet mijn paard niet aan twee kanten vast met kettingen; ik gebruik gewoon touw met veiligheids musketons. Ik buig niet óver een touw heen waaraan het paard vaststaat (als het dier nét gaat hangen, wordt je gesmoord of je gezicht ligt open).
Ik longeer mét goede handschoenen, het paard mag niet achter me lopen, niet voor me uit, maar ook niet 'op mijn lip'. Gewoon allemaal puntjes die je geleerd hebt in de loop der jaren.

Je moet alleen oppassen dat je niet té voorzichtig wordt!

(Ken je dat, van die 'onervaren' mensen die je de meest gevaarlijke stunts ziet uithalen met een groen paard en het gaat nog altijd goed ook, terwijl als je dat zelf zou doen, alles mis zou kunnen gaan?)

Life isn't about waiting for the storm to pass...it's about learning how to dance in the rain!!!
[ITP] 25 september 1993: de dag dat ik mijn Imago kocht! [ITP] En ook Imago is op kamers in Uddel gegaan!

<3 Imago <3 R.I.P.....25-09-1990 - 19-06-2014

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 15:54

Randy01 schreef:
Bij mij zit het verschil in de ongelukken óp en náást het paard puur in het feit dat je van zo'n hoogte naar beneden komt zeilen op het moment dat je van je paard afvalt. Als ik een ongeluk had náást het paard, was ik in ieder geval al op 'normale' hoogte.

Het incasseren van de val brengt meestal gewoon extra blauwe plekken en beschadigingen met zich mee.

Verder ben ik persoonlijk na een aantal nare ervaringen naast het paard gewoon stukken alerter geworden: ik zet mijn paard niet aan twee kanten vast met kettingen; ik gebruik gewoon touw met veiligheids musketons. Ik buig niet óver een touw heen waaraan het paard vaststaat (als het dier nét gaat hangen, wordt je gesmoord of je gezicht ligt open).
Ik longeer mét goede handschoenen, het paard mag niet achter me lopen, niet voor me uit, maar ook niet 'op mijn lip'. Gewoon allemaal puntjes die je geleerd hebt in de loop der jaren.

Je moet alleen oppassen dat je niet té voorzichtig wordt!

(Ken je dat, van die 'onervaren' mensen die je de meest gevaarlijke stunts ziet uithalen met een groen paard en het gaat nog altijd goed ook, terwijl als je dat zelf zou doen, alles mis zou kunnen gaan?)


precies, dit herken ik dus ook.

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 17:31

Citaat:
(Ken je dat, van die 'onervaren' mensen die je de meest gevaarlijke stunts ziet uithalen met een groen paard en het gaat nog altijd goed ook, terwijl als je dat zelf zou doen, alles mis zou kunnen gaan?)


Zo een hebben wij ook op stal.

Groen paard staat aan het hek vast, meisje van 10 erop.
Boer moet er door met de trekker(hele grote) dus het hek gaat open(net als 2 klapdeuren) Paard staat gewoon aan zo'n openstaand stuk vast met dat kind erop. Mijn b.k viel open. Wat een verstand.

Net als dat ze altijd opstappen in de stal, maar wel even bukken bij de deur hoor Lips are sealed

Dit jonge paard is nog iets te fel voor het meisje, nu komt er waarschijnlijk eentje bij van 1.63m Lips are sealed Lips are sealed

En het gaat nog goed ook Verward

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Gravin

Berichten: 55
Geregistreerd: 15-09-03
Woonplaats: zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 17:11

Ik denk dat er naast meer ongelukken gebeuren, omdat mensen daar vaak minder bewust mee omgaan.

Ik heb meer ongelukken naast het paard gehad, vorig jaar bijvoorbeeld heb ik een liverpoolstang tegen mijn kop gehad, dit kwam doordat mijn paard dwars deed tijdens het indoen van het bit
Ik had toen geen cap op, had ik wel een cap opgehad was er waarschijnlijk niks aan de hand geweest, en had ik alleen een nieuwe cap nodig gehad!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: greendragon, joyce83, Malenka, rocky_1995, Sjors050, su72 en 156 bezoekers