buiterij verlichting

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Crista

Berichten: 3020
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

buiterij verlichting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-04 22:02

hallow allemaal,

weer zo'n vraag van mij...
ja het viel me op dat als je een eigen paard heb je ineens met zoveel vragen zit waar je normaal nooit over na denkt....

nu mijn vraag:

Weet iemand van jullie wat voor "verlichting" je moet gebruiken bij het buitenrijden in het donker? dus dan bedoel ik officieel volgens de wet....

groetjes Crista

If you act like you've only got fifteen minutes, it'll take all day. Act like you've got all day and it'll take fifteen minutes. ~ Monty Roberts


callippo

Berichten: 3200
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 23:28

Officieel: wit lampje aan de voorkant, rood aan de achterkant. (en volgens mij is het dan voldoende om aan 1 kant zo'n lampje te hebben aan je arm of stijgbeugel)
Maar het is veiliger/verstandiger om daarnaast VEEL reflectors te dragen, op de benen, op je jas etc.

13 april 2024 De grote voorjaarseditie van EquiDay
met 3 showringen vol paardvriendelijke demonstraties, 150+ stands, veel lezingen en workshops.

ikke

Berichten: 37523
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 00:26

Yep, om precies te zijn: wit of geel aan de voorzijde, rood aan de achterzijde.
Alles wat reflecteerd heeft daarnaast zin, zolang het maar vooral aan de voor- en achterkant zichtbaar is en niet hoger zit dan rugniveau van het paard, daarboven schijnen toch geen autolampen.
Zo'n reflecterende uitrijdeken is dus maar matig zinvol, banden rond benen van paard en mens des te meer. Ook staartflappen hebben wel zin. Reflecterende zaken op de ruiterjas hebben alleen zin als je ernaast loopt, niet als je erop zit.
Reflectie valt vooral op door de beweging ervan.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Carlaa

Berichten: 2867
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 01:24

Ik weet niet wat wettelijk allemaal verplicht is, maar ik rij altijd met het volgende:

- beenrefelectoren om alle vier de benen.
- lampje om mijn linkerarm, voor geel licht, achter rood
- rood knipperlampje links om mijn laars (enkelhoogte)
- reflectie op de achterkant van mijn jas: RIDER
- en soms een reflectieband om de borst.

Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 10:08

Ik heb reflectors laten maken op de deken. Dat is echt super. En ik draag dan ook altijd zo'n hesje met reflectors.

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 10:09

Nou hoe veel je vaak ook opdoet, zichtbaar ben je vaak nog nauwelijks!

Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 10:30

Dat vind ik niet hoor. Ik woon in de buurt van een manege, en als ik dan 's avonds met mijn auto daar rijdt, dan zie ik die ruiters prima (mits ze goede verlichtingsspullen hebben dan)

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 10:35

Als je maar goede verlichting en reflectors om doet ben je vaak wel aardig goed zichtbaar hoor!

Zelf heb ik altijd alle 4 de benen van het paard met reflectors, rood lampje om z'n staart, wit lampje op z'n frontriem. En dan heb ik zelf op mijn cap een lamp (daar kun je ook echt wat mee zien, wel net zo fijn!! die kleine lichtjes schiet je niks mee op!!) en om mijn beide benen reflectors.


Carlaa

Berichten: 2867
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 15:34

irish_lady schreef:
Nou hoe veel je vaak ook opdoet, zichtbaar ben je vaak nog nauwelijks!


Dat is dus absoluut niet waar... Als jij een goed verlichte ruiter tegenkomt met de auto dan wordt je nog net niet verblind, maar die reflectie werkt super hoor! Zo'n hesje van een wegwerken zie je toch ook dondersgoed of jij niet?

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 15:46

Nou dan nodig ik je bij deze een keer uit hier in de polder! Op het moment dat je ze ziet zit je er al bijna op!

Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 15:50

Misschien iets minder hard rijden? Haha!

Marije_jiplover

Berichten: 25300
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 17:52

Carlaa"]
[quote="irish_lady schreef:
Nou hoe veel je vaak ook opdoet, zichtbaar ben je vaak nog nauwelijks!


Dat is dus absoluut niet waar... Als jij een goed verlichte ruiter tegenkomt met de auto dan wordt je nog net niet verblind, maar die reflectie werkt super hoor! Zo'n hesje van een wegwerken zie je toch ook dondersgoed of jij niet?
[/quote]


Ik merk uit ervaring dat ik zeer goed zichtbaar ben in het donker, want alle auto's gaan acuut aan de kant als ze mij in het vizier krijgen!

Ik heb een reflecterend dekje,, reflecterende peesbeschermers, reflecterend borsttuig met daaraan 2 gele lampje, 2 rode lampjes aan mijn laarzen, naar achter schijnend, een reflecterend hesje en een reflecterende band over borst en rug met daarop aan de voorkant een wit lampje. Succes verzekerd, ik heb nog geen automobilist meegemaakt die gewoon stug doorreed.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 18:37

Ik heb reflecterende bandages voor mijn paard, een wegwerkershesje voor mezelf en een rood knipperlampje voor de staart van mijn paardje.

Mijn paardje staat in de polder aan een weg waar geen verlichting is en de auto's gaan met en ruime boog om me heen.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Carlaa

Berichten: 2867
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 01:03

irish_lady schreef:
Nou dan nodig ik je bij deze een keer uit hier in de polder! Op het moment dat je ze ziet zit je er al bijna op!


Ben ik laatst geweest, mijn nichtje woont ook in Bergen. Ben er vaak zat doorheen gereden, erg smal, dat wel... Maar de paarden zag ik allemaal! Die zie je al vanaf 100 meter afstand... Er waren er ook een paar bij die niet verlicht waren en helemaal niks aan refelectie hadden, zelfs die zag ik nog...

Dus ik denk dat ik niet opnieuw naar de polder rond Bergen hoef te komen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 85 bezoekers